Spring naar bijdragen

Gedichten-topic 3


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 686
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Two little lines I heard one day, Traveling along life’s busy way; Bringing conviction to my heart, And from my mind would not depart; Only one life, twill soon be past, Only

Quote:

Ik vind de eerste twee regels niet helemaal goed zitten, ik weet niet, klinkt een beetje banaal. Maar verder vind ik het wel leuk. Was eigenlijk vooral een beetje gespeel met rijmschema's.

Banaal is goed. Je moet gedichten niet te mooi willen maken, daardoor verliest het echtheidsmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jon, wist je dat veel dichters urenlang kunnen nadenken over dat éne woordje, of die éne zinsconstructie, om zo precies hun inspiratie, hun levenservaring, of hetgeen zij met het hart zien in dat éne woord of in die éne zin te vatten? En dat dat juist de gedichten zijn die mensen raken, die mensen in vervoering brengen, of mensen juist in diepe overweging kunnen leiden? De meest echte, bezielde gedichten zijn vaak toch de gedichten waar de dichter hard en misschien met bittere tranen aan gezwoegd heeft, misschien zelfs maandenlang voor drie regels.

Er zijn verschillende stromingen en werkwijzen in de poëtische literatuur, vergeet dat niet. smile.gif Poëzie is niet zomaar gewoon je gevoelens eruit gooien, hoewel dat wel fraaie resultaten zou kúnnen opleveren, het is hard werken. Net zoals prozaïsche literatuur dat ook is. Een goed boek leest alsof het voor de schrijver gemakkelijk was om te schrijven, maar dat is het eigenlijk nooit. Probeer het zelf maar eens; het zal je nog weleens flink tegen kunnen vallen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jon, wist je dat veel dichters urenlang kunnen nadenken over dat éne woordje, of die éne zinsconstructie, om zo precies hun inspiratie, hun levenservaring, of hetgeen zij met het hart zien in dat éne woord of in die éne zin te vatten? En dat dat juist de gedichten zijn die mensen raken, die mensen in vervoering brengen, of mensen juist in diepe overweging kunnen leiden? De meest echte, bezielde gedichten zijn vaak toch de gedichten waar de dichter hard en misschien met bittere tranen aan gezwoegd heeft, misschien zelfs maandenlang voor drie regels.

Er zijn verschillende stromingen en werkwijzen in de poëtische literatuur, vergeet dat niet.
smile.gif
Poëzie is niet zomaar gewoon je gevoelens eruit gooien, hoewel dat wel fraaie resultaten zou kúnnen opleveren, het is hard werken. Net zoals prozaïsche literatuur dat ook is. Een goed boek leest alsof het voor de schrijver gemakkelijk was om te schrijven, maar dat is het eigenlijk nooit. Probeer het zelf maar eens; het zal je nog weleens flink tegen kunnen vallen.

Ik schrijf zo'n 10 jaar gedichtensmile.gif En het is zeker waar dat je soms weken/maanden vast zit. Ik bedoelde ook eigenlijk niet dat een gedicht/verhaal spontaan geschreven moet worden, alhoewel dat zeker een stijl is die ik kan waarderen, kijk bijvoorbeeld naar Jack Kerouac, die schreef 'on the road' in 3 weken.

Nee, wat ik bedoel is, dat lelijke woorden en letterlijke zinnen helemaal niet hoeven te misstaan in een gedicht, sterker nog ik denk dat de mooie woorden/zinnen daardoor juist beter uit de verf komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In dat geval zijn we het prima met elkander eens. Zolang die zinnen dan maar wel echt bewust zo gekozen zijn, om dat contrast te creëren. Lijkt mij dan.

Er zit een groot verschil tussen gewoon opschrijven wat je voelt en een gedicht maken. Dat ben ik helemaal met je eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nja, ik zit met dat "geen ziel die 't haar benijdt", het klinkt zo, ik weet niet, te makkelijk. Banaal, zoals ik al zei. Ironisch aangezien net die eerste twee zinnen hetgene waren waarmee ik in mijn hoofd zat, van daaruit is de rest gegroeid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou ja, je zou het woord "ziel" kunnen vervangen door "mens." Soms kan juist een gewoon, alledaags woord juist in zo'n gedicht meer lading krijgen dan een meer poëtisch woord. Dan krijg je dus dit:

zuchtend, zwoegend, ploet'rend, mompelend: ziedaar, de meid

een zuchtend, zwoegend leven lang, geen mens die 't haar benijdt

Bovendien klinkt mens dan ook iets krachtiger dan ziel, vanwege de vollere en lagere è-klank, vooral in combinatie met de nadruk die op "mens" ligt in de zin. Of als je de zin toch meer poëtischer doch onverwachter wilt, kun je het misschien ook vervangen door het woord "hart."

zuchtend, zwoegend, ploet'rend, mompelend: ziedaar, de meid

een zuchtend, zwoegend leven lang, geen hart die 't haar benijdt

Ook een iets krachtigere klank, waarbij de -rt de à-klank wellicht nog meer aanvult. Zo kun je dus misschien proberen te spelen met de woorden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Persoon" ligt naar mijn idee niet erg lekker in het metrum, dus het ritme van de tweede zin. Maar dat is iets voor Iriacynthe om te bepalen.

Is misschien het woord "vrouw" iets? Is ook redelijk krachtig en warm qua klank en dan kun je "die" gewoon "die" laten. En het past ook inhoudelijk nog prima in het gedicht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Is misschien het woord "vrouw" iets? Is ook redelijk krachtig en warm qua klank en dan kun je "die" gewoon "die" laten. En het past ook inhoudelijk nog prima in het gedicht.

Ja, misschien wel. Bedankt voor het meedenken allebei. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Gebruiken jullie het woord meid eigenlijk ook in die betekenis van dienstbode, werkster of hoe je zoiets ook noemt? Of is dat typisch Vlaams?

Nee hoor, volstrekt normaal Nederlands. (Voor de informatie: ik ben opgevoed door Haagse ouders, dus niet van beneden de rivieren)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

en produceerde daarmee één van de meest overschatte stukken literaire bagger uit de geschiedenis
widegrin.gif

Ik vond het n mooi boek noparty.gif Ik wil ook nog steeds die reis maken van oost naar west, liftend door de states. Ieder zn ding zullen we maar zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Ik vond het n mooi boek
noparty.gif
Ik wil ook nog steeds die reis maken van oost naar west, liftend door de states. Ieder zn ding zullen we maar zeggen.

Als je de hedendaagse literaire kritiek er op na slaat, zal je zien dat het niet "mijn ding" is, maar een vrij breed gedragen visie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Liggend in mijn bed

Een oorverdovend geluid

Uit is de pret

Ik moet er toch maar uit

Strompelend, huilen en klagen

Het zit mij toch niet mee

Ik zit met zoveel vragen

Waarom ga ik met het OV?

30 Minuten zijn verstreken

Ik kijk een beetje loom

Ik wacht nog op een teken

Dat dit alles is een droom

Nog een laatste keer maak ik een geeuw

Ik kijk omhoog, en zie pardoes

Er valt een beetje sneeuw

Te weinig, voor mij helaas geen smoes

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Ik wilde dat ik je kon helpen.. Alleen kan ik dat niet

ik weet dat je niks kan doen

aan de situatie,

aan de woorden,

aan de ziekte,

aan de tranen,

aan het vechten,

en de strijd.

maar besef je niet

wat je al doet?

door te komen

er te zijn

te luisteren, te praten

dat ik er mag zijn

zoals ik dan ben

dan doe je al meer als genoeg!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lief, mijn nagel aan mijn doodskist

Koesterend verlangd gevaar

Zat van liefde, zoet van haat

Sterven wij zacht aan elkaar

Mijn lief, je ogen smeulen

Een ijskoud vuur dat mij verstikt

Ik ben een open wonde

En jij het zout dat prikt

Je bijt mijn lippen open

Krast lieve woordjes in mijn rug

Likt mijn wonden als een hond

Schroeit mijn ziel, verbrandt mijn brug

Proef mijn bloed, mijn zweet, mijn snot

Maak mij vrij

Of maak mij zot

Kluif mij af tot op het bot

Maak mij heel

Maak mij kapot

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid