Jyoti 0 Geplaatst 22 april 2010 Rapport Share Geplaatst 22 april 2010 Ik vind de eerste twee regels niet helemaal goed zitten, ik weet niet, klinkt een beetje banaal. Maar verder vind ik het wel leuk. Was eigenlijk vooral een beetje gespeel met rijmschema's. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Jon 0 Geplaatst 22 april 2010 Rapport Share Geplaatst 22 april 2010 Quote: Op donderdag 22 april 2010 14:10:43 schreef Iriacynthe het volgende: Ik vind de eerste twee regels niet helemaal goed zitten, ik weet niet, klinkt een beetje banaal. Maar verder vind ik het wel leuk. Was eigenlijk vooral een beetje gespeel met rijmschema's. Banaal is goed. Je moet gedichten niet te mooi willen maken, daardoor verliest het echtheid Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.655 Geplaatst 22 april 2010 Rapport Share Geplaatst 22 april 2010 Jon, wist je dat veel dichters urenlang kunnen nadenken over dat éne woordje, of die éne zinsconstructie, om zo precies hun inspiratie, hun levenservaring, of hetgeen zij met het hart zien in dat éne woord of in die éne zin te vatten? En dat dat juist de gedichten zijn die mensen raken, die mensen in vervoering brengen, of mensen juist in diepe overweging kunnen leiden? De meest echte, bezielde gedichten zijn vaak toch de gedichten waar de dichter hard en misschien met bittere tranen aan gezwoegd heeft, misschien zelfs maandenlang voor drie regels. Er zijn verschillende stromingen en werkwijzen in de poëtische literatuur, vergeet dat niet. Poëzie is niet zomaar gewoon je gevoelens eruit gooien, hoewel dat wel fraaie resultaten zou kúnnen opleveren, het is hard werken. Net zoals prozaïsche literatuur dat ook is. Een goed boek leest alsof het voor de schrijver gemakkelijk was om te schrijven, maar dat is het eigenlijk nooit. Probeer het zelf maar eens; het zal je nog weleens flink tegen kunnen vallen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Jon 0 Geplaatst 22 april 2010 Rapport Share Geplaatst 22 april 2010 Quote: Op donderdag 22 april 2010 17:41:43 schreef RobertF het volgende: Jon, wist je dat veel dichters urenlang kunnen nadenken over dat éne woordje, of die éne zinsconstructie, om zo precies hun inspiratie, hun levenservaring, of hetgeen zij met het hart zien in dat éne woord of in die éne zin te vatten? En dat dat juist de gedichten zijn die mensen raken, die mensen in vervoering brengen, of mensen juist in diepe overweging kunnen leiden? De meest echte, bezielde gedichten zijn vaak toch de gedichten waar de dichter hard en misschien met bittere tranen aan gezwoegd heeft, misschien zelfs maandenlang voor drie regels. Er zijn verschillende stromingen en werkwijzen in de poëtische literatuur, vergeet dat niet. Poëzie is niet zomaar gewoon je gevoelens eruit gooien, hoewel dat wel fraaie resultaten zou kúnnen opleveren, het is hard werken. Net zoals prozaïsche literatuur dat ook is. Een goed boek leest alsof het voor de schrijver gemakkelijk was om te schrijven, maar dat is het eigenlijk nooit. Probeer het zelf maar eens; het zal je nog weleens flink tegen kunnen vallen. Ik schrijf zo'n 10 jaar gedichten En het is zeker waar dat je soms weken/maanden vast zit. Ik bedoelde ook eigenlijk niet dat een gedicht/verhaal spontaan geschreven moet worden, alhoewel dat zeker een stijl is die ik kan waarderen, kijk bijvoorbeeld naar Jack Kerouac, die schreef 'on the road' in 3 weken. Nee, wat ik bedoel is, dat lelijke woorden en letterlijke zinnen helemaal niet hoeven te misstaan in een gedicht, sterker nog ik denk dat de mooie woorden/zinnen daardoor juist beter uit de verf komen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.655 Geplaatst 22 april 2010 Rapport Share Geplaatst 22 april 2010 In dat geval zijn we het prima met elkander eens. Zolang die zinnen dan maar wel echt bewust zo gekozen zijn, om dat contrast te creëren. Lijkt mij dan. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Jon 0 Geplaatst 22 april 2010 Rapport Share Geplaatst 22 april 2010 Quote: Op donderdag 22 april 2010 21:00:59 schreef RobertF het volgende: In dat geval zijn we het prima met elkander eens. Zolang die zinnen dan maar wel echt bewust zo gekozen zijn, om dat contrast te creëren. Lijkt mij dan. Er zit een groot verschil tussen gewoon opschrijven wat je voelt en een gedicht maken. Dat ben ik helemaal met je eens. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Jyoti 0 Geplaatst 22 april 2010 Rapport Share Geplaatst 22 april 2010 Nja, ik zit met dat "geen ziel die 't haar benijdt", het klinkt zo, ik weet niet, te makkelijk. Banaal, zoals ik al zei. Ironisch aangezien net die eerste twee zinnen hetgene waren waarmee ik in mijn hoofd zat, van daaruit is de rest gegroeid. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.655 Geplaatst 23 april 2010 Rapport Share Geplaatst 23 april 2010 Nou ja, je zou het woord "ziel" kunnen vervangen door "mens." Soms kan juist een gewoon, alledaags woord juist in zo'n gedicht meer lading krijgen dan een meer poëtisch woord. Dan krijg je dus dit: zuchtend, zwoegend, ploet'rend, mompelend: ziedaar, de meid een zuchtend, zwoegend leven lang, geen mens die 't haar benijdt Bovendien klinkt mens dan ook iets krachtiger dan ziel, vanwege de vollere en lagere è-klank, vooral in combinatie met de nadruk die op "mens" ligt in de zin. Of als je de zin toch meer poëtischer doch onverwachter wilt, kun je het misschien ook vervangen door het woord "hart." zuchtend, zwoegend, ploet'rend, mompelend: ziedaar, de meid een zuchtend, zwoegend leven lang, geen hart die 't haar benijdt Ook een iets krachtigere klank, waarbij de -rt de à -klank wellicht nog meer aanvult. Zo kun je dus misschien proberen te spelen met de woorden. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Jyoti 0 Geplaatst 23 april 2010 Rapport Share Geplaatst 23 april 2010 Mens had ik oorspronkelijk staan maar vond ik niks, maar ziel is het ook niet echt. Hart heeft misschien wel iets, maar dan moet je natuurlijk "dat" zeggen ipv "die" en dat klinkt weer niet zo goed. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Andere Jas 2 Geplaatst 23 april 2010 Rapport Share Geplaatst 23 april 2010 Ik zou voor persoon gaan, dat stokt lekker en benadrukt de onpersoonlijkheid, het gebrek aan individu en bezieling en zo vergroot het contrast in afstand van die het doormaken en die niet benijden. Aan de andere kant, ik ben de poster die limericken post... Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.655 Geplaatst 23 april 2010 Rapport Share Geplaatst 23 april 2010 "Persoon" ligt naar mijn idee niet erg lekker in het metrum, dus het ritme van de tweede zin. Maar dat is iets voor Iriacynthe om te bepalen. Is misschien het woord "vrouw" iets? Is ook redelijk krachtig en warm qua klank en dan kun je "die" gewoon "die" laten. En het past ook inhoudelijk nog prima in het gedicht. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Andere Jas 2 Geplaatst 23 april 2010 Rapport Share Geplaatst 23 april 2010 Ja, precies, het verstoorde metrum draagt dan bij aan het contrast. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Jyoti 0 Geplaatst 23 april 2010 Rapport Share Geplaatst 23 april 2010 Quote: Op vrijdag 23 april 2010 16:02:41 schreef RobertF het volgende: Is misschien het woord "vrouw" iets? Is ook redelijk krachtig en warm qua klank en dan kun je "die" gewoon "die" laten. En het past ook inhoudelijk nog prima in het gedicht. Ja, misschien wel. Bedankt voor het meedenken allebei. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 23 april 2010 Rapport Share Geplaatst 23 april 2010 Quote: Op donderdag 22 april 2010 13:03:26 schreef Iriacynthe het volgende: Gebruiken jullie het woord meid eigenlijk ook in die betekenis van dienstbode, werkster of hoe je zoiets ook noemt? Of is dat typisch Vlaams? Nee hoor, volstrekt normaal Nederlands. (Voor de informatie: ik ben opgevoed door Haagse ouders, dus niet van beneden de rivieren) Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 23 april 2010 Rapport Share Geplaatst 23 april 2010 Quote: Op donderdag 22 april 2010 20:59:05 schreef Jon het volgende: [...] kijk bijvoorbeeld naar Jack Kerouac, die schreef 'on the road' in 3 weken. en produceerde daarmee één van de meest overschatte stukken literaire bagger uit de geschiedenis Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Jon 0 Geplaatst 23 april 2010 Rapport Share Geplaatst 23 april 2010 Quote: Op vrijdag 23 april 2010 19:37:11 schreef Cornelius van Wijck het volgende: [...] en produceerde daarmee één van de meest overschatte stukken literaire bagger uit de geschiedenis Ik vond het n mooi boek Ik wil ook nog steeds die reis maken van oost naar west, liftend door de states. Ieder zn ding zullen we maar zeggen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Jyoti 0 Geplaatst 23 april 2010 Rapport Share Geplaatst 23 april 2010 Quote: Op vrijdag 23 april 2010 19:37:11 schreef Cornelius van Wijck het volgende: [...] en produceerde daarmee één van de meest overschatte stukken literaire bagger uit de geschiedenis Ik krijg alleen maar meer spijt dat ik er nog niet toe gekomen ben om het te lezen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 23 april 2010 Rapport Share Geplaatst 23 april 2010 Quote: Op vrijdag 23 april 2010 19:48:17 schreef Jon het volgende: [...] Ik vond het n mooi boek Ik wil ook nog steeds die reis maken van oost naar west, liftend door de states. Ieder zn ding zullen we maar zeggen. Als je de hedendaagse literaire kritiek er op na slaat, zal je zien dat het niet "mijn ding" is, maar een vrij breed gedragen visie. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Jon 0 Geplaatst 23 april 2010 Rapport Share Geplaatst 23 april 2010 Quote: Op vrijdag 23 april 2010 19:50:08 schreef Cornelius van Wijck het volgende: [...] Als je de hedendaagse literaire kritiek er op na slaat, zal je zien dat het niet "mijn ding" is, maar een vrij breed gedragen visie. Het doet niks af aan het feit, dat ik t een mooi boek vond. Het is namelijk wel mijn ding Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 23 april 2010 Rapport Share Geplaatst 23 april 2010 Quote: Op vrijdag 23 april 2010 19:56:45 schreef Jon het volgende: [...] Het doet niks af aan het feit, dat ik t een mooi boek vond. Het is namelijk wel mijn ding Er zijn ook meer mensen die mooi vinden dan mensen die mooi vinden. Het eerste is desalniettemin kitch, en het tweede kunst. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Machiavelli 0 Geplaatst 23 april 2010 Rapport Share Geplaatst 23 april 2010 Quote: Op vrijdag 23 april 2010 19:37:11 schreef Cornelius van Wijck het volgende: [...] en produceerde daarmee één van de meest overschatte stukken literaire bagger uit de geschiedenis Nou ja, als je compleet van de kaart ben door alerhande troep is het wellicht heel boeiend. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Jipperd 0 Geplaatst 26 april 2010 Rapport Share Geplaatst 26 april 2010 Herinnering Ik ben hier eerder geweest, met mijn jonge hart hopend op een sterke arm, die ik wel zag om een vriendin En ja, we zaten en we lachten, maar we misten we dromen, wat we verstopten in de harde lach van eenzaamheid die nog nagalmt over het water Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Morphogenesis 4 Geplaatst 26 april 2010 Rapport Share Geplaatst 26 april 2010 Liggend in mijn bed Een oorverdovend geluid Uit is de pret Ik moet er toch maar uit Strompelend, huilen en klagen Het zit mij toch niet mee Ik zit met zoveel vragen Waarom ga ik met het OV? 30 Minuten zijn verstreken Ik kijk een beetje loom Ik wacht nog op een teken Dat dit alles is een droom Nog een laatste keer maak ik een geeuw Ik kijk omhoog, en zie pardoes Er valt een beetje sneeuw Te weinig, voor mij helaas geen smoes Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dwarrel 43 Geplaatst 25 mei 2010 Auteur Rapport Share Geplaatst 25 mei 2010 Ik wilde dat ik je kon helpen.. Alleen kan ik dat niet ik weet dat je niks kan doen aan de situatie, aan de woorden, aan de ziekte, aan de tranen, aan het vechten, en de strijd. maar besef je niet wat je al doet? door te komen er te zijn te luisteren, te praten dat ik er mag zijn zoals ik dan ben dan doe je al meer als genoeg! Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Jyoti 0 Geplaatst 25 mei 2010 Rapport Share Geplaatst 25 mei 2010 Lief, mijn nagel aan mijn doodskist Koesterend verlangd gevaar Zat van liefde, zoet van haat Sterven wij zacht aan elkaar Mijn lief, je ogen smeulen Een ijskoud vuur dat mij verstikt Ik ben een open wonde En jij het zout dat prikt Je bijt mijn lippen open Krast lieve woordjes in mijn rug Likt mijn wonden als een hond Schroeit mijn ziel, verbrandt mijn brug Proef mijn bloed, mijn zweet, mijn snot Maak mij vrij Of maak mij zot Kluif mij af tot op het bot Maak mij heel Maak mij kapot Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten