Liset 0 Geplaatst 13 november 2008 Rapport Share Geplaatst 13 november 2008 Wow Super mooi.. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 13 november 2008 Rapport Share Geplaatst 13 november 2008 Quote: Op donderdag 13 november 2008 18:32:16 schreef Liset het volgende: Wow Super mooi.. We lezen veel te weinig Eru's. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
annia 0 Geplaatst 14 november 2008 Rapport Share Geplaatst 14 november 2008 O, hier staat ie ook. Fijn om weer wat van je te lezen, nogmaals. Ga je ooit nog een bundel uitgeven Eru? Grootschalig of kleinschalig? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 14 november 2008 Rapport Share Geplaatst 14 november 2008 WERELD-WARSHEID STERK, sterk mij, Heer, in 't hopen op den hemel: Hier is de helste glans een nevlige avondschemel; De stoutste poëzij een zinloos, dwaas, geremel; De reinste liefde een wufte gloed; O maak mij los van de aard; maar geef mij moed en krachten 't Verlangde scheidingsuur in ootmoed af te wachten En uwen wil te doen in voor- en tegenspoed! Jos. A. ALBERDINGK THIJM (1820-1889) Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Asteraceae 0 Geplaatst 14 november 2008 Rapport Share Geplaatst 14 november 2008 - Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 15 november 2008 Rapport Share Geplaatst 15 november 2008 Heerlijk vind ik dat, die gedichten van Jipke en ZVNNA weten me altijd precies op die 'klein-kind-verwonderings'-snaar te raken. Eru weer net iets anders. Weet je wát het is? Ei-gen-lijk ben ik héél simpel. Maar misschien is dat het, wat het zó verschrikkelijk ingewikkeld maakt. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Ignatius Maria 0 Geplaatst 15 november 2008 Rapport Share Geplaatst 15 november 2008 Een originele Pius? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 15 november 2008 Rapport Share Geplaatst 15 november 2008 Quote: Op zaterdag 15 november 2008 16:31:01 schreef Ignatius Maria het volgende: Een originele Pius? Uit de originele Piusduim. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Ignatius Maria 0 Geplaatst 15 november 2008 Rapport Share Geplaatst 15 november 2008 Heel erg Pius ja. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
annzie 1 Geplaatst 16 november 2008 Rapport Share Geplaatst 16 november 2008 Die is mooi ja Die van Pius, en die van Zvnna ook Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Eru Iluvatar 0 Geplaatst 17 november 2008 Rapport Share Geplaatst 17 november 2008 Quote: Op vrijdag 14 november 2008 13:04:44 schreef annia het volgende: O, hier staat ie ook. Fijn om weer wat van je te lezen, nogmaals. Ga je ooit nog een bundel uitgeven Eru? Grootschalig of kleinschalig? Volgens mij is dit een gemeende vraag... Ik zal het eens overwegen, kijken wat ik tot nu toe heb, en of er een mooi bundeltje van gemaakt kan worden... Mocht dat gebeuren, dan wordt dat hier wel ergens gepost Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 17 november 2008 Rapport Share Geplaatst 17 november 2008 Quote: Op maandag 17 november 2008 22:19:47 schreef Eru Iluvatar het volgende: [...] Volgens mij is dit een gemeende vraag... Ik zal het eens overwegen, kijken wat ik tot nu toe heb, en of er een mooi bundeltje van gemaakt kan worden... Mocht dat gebeuren, dan wordt dat hier wel ergens gepost Doen! Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
annia 0 Geplaatst 18 november 2008 Rapport Share Geplaatst 18 november 2008 Zeker doen. Het was inderdaad gemeend, ik zou hem graag in mijn boekenkast willen hebben. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Jipperd 0 Geplaatst 19 november 2008 Rapport Share Geplaatst 19 november 2008 Bloem Ik heb vandaag een gele roos gelegd Op de plek waar ik je voor het eerst zag Legde ik de bloem neer Knakte voorzichtig net onder de bloem de steel kapot Ik heb nooit een woord tegen je gezegd Slechts luisterend naar je ademhaling In het licht van de maan, in een warme zomernacht Wachtte ik op de ambulance die maar niet kwam, Zat ik, bad ik en hoopte ik dat het niet te laat zou zijn Ik zag je in het ziekenhuis waar je lag Je zag niets meer, je wist niets meer Ik heb een briefje achtergelaten aan je vrouw een gele roos gegeven Als een teken van kracht En stil weggegaan En zo'n zelfde gele bloem Heb ik nu neergelegd Op je sterfdag Op de plek waar bijna je hele leven, je dromen, je plannen, alles wat je had verwacht, Verloren ging Knakte ik de steel van de roos Als teken dat de volle bloei van je bestaan Zo snel voorbij kan zijn. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 19 november 2008 Rapport Share Geplaatst 19 november 2008 * Pius is even stil Jipke wat doe je met me? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Asteraceae 0 Geplaatst 20 november 2008 Rapport Share Geplaatst 20 november 2008 Hij is prachtig Jipke Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 20 november 2008 Rapport Share Geplaatst 20 november 2008 Mooi! Erg waar ook. * Pius geniet weer van de gestage stroom aan dichtseltjes. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 20 november 2008 Rapport Share Geplaatst 20 november 2008 Ik wil graag het goede doen. Daarvoor heb ik 'ijzersterke' argumenten. Ik wil geholpen worden met mijn onhandigheid. Die vraag vermom ik met 'ijzersterke argumenten' Ik wil lief zijn, en aardig gevonden worden. Dus biedt ik daartoe 'ijzersterke argumenten' Ik wil graag helpen, tot steun zijn. Dus geef ik 'oplossingen', onderbouwd met 'ijzersterke argumenten' Ik wil lief hebben, en aardig zijn. Dus wat doe ik? Tekort schieten in m'n 'ijzersterke argumentatie'. Wat is het toch dat ik diep van binnen, zó angstig ben dat mijn liefde, steun en toewijding, niet goed genoeg is, zoals ze is? Maar goed ik leer, met vallen en opstaan, stukje bij beetje... Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Jipperd 0 Geplaatst 20 november 2008 Rapport Share Geplaatst 20 november 2008 Erg mooi, beiden Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Jipperd 0 Geplaatst 22 november 2008 Rapport Share Geplaatst 22 november 2008 Ik draag deze op aan dat meisje wat ik sprak vandaag, ze was aan het winkelen toen ze hoorde dat ik mee ga doen aan Puberruil in het teken van Stop Aids Now. Ze vertelde dat ze zelf HIV besmet is, en dat al haar dromen twee maanden geleden kapot zijn gegaan toen ze de uitslag kreeg. Nog nooit zo'n goed gesprek gehad met een "klant", en ze heeft me geïnspireerd voor dit gedicht. Dus komt 'ie, Suze, Speciaal voor jou: Droom ik droomde vannacht dat ik weer veel lieve vrienden had en een heel normaal leven en dat ze deden zoals ze altijd hadden gedaan ik droomde vannacht dat ik mijn oude baan weer had en heel normaal leven en alles was anders dan dat het tot nu toe is gegaan ik droomde vannacht dat ik kinderen had en een heel normaal leven Eindeloos genietend zag ik ze zorgeloos in het leven staan ik droomde vannacht dat ik die ziekte niet had en een heel normaal leven maar toen ik wakker werd was mijn droom niet naar de werkelijkheid meegegaan ik droom niet meer vanaf deze nacht Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 4 december 2008 Rapport Share Geplaatst 4 december 2008 De dood heeft mij een brief geschreven; Ik las hem op het dorrend blad, Dat, door den stormwind voortgedreven, Op 't vensterglas had postgevat. Dus las ik: «Wand'laar, rep uw schreden! Uw avond komt, uw nacht daalt neêr. Doe wat gij nog kunt doen op heden, Want morgen daagt u dra niet meer. Torsch willig wat gij nog moet dragen! Haast valt het kruis uw schouders af. En wacht van 't eeuwig welbehagen Uw kroon aan d'andre zij' van 't graf!» En 'k schreef terug: «Dank, schrikbre Koning! Dat gij uw moeden onderdaan Bij 't naad'ren aan zijn laatste woning Een kalmen blik Vooruit doet slaan. Ik hoor het ruischen van uw voeten, Maar 'k sidder voor uw aanblik niet. 'k Mag als Bevrijder u begroeten, die mij voor onrust Ruste biedt. Bleek vrij dit hart, verdoof mijn zinnen, Ja, blusch mijn laatste levensstraal! Verwonnen zal ik overwinnen, En - Dood! Waar blijft úw zegepraal? » (J.J. van Oosterzee) Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Étoile 0 Geplaatst 5 december 2008 Rapport Share Geplaatst 5 december 2008 @Jipke: wat heftig joh Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 5 december 2008 Rapport Share Geplaatst 5 december 2008 Ik vind het zo'n mooi gedicht, en ik ontdek er elke keer nieuwe lagen in Het kind en ik * Ik zou een dag uit vissen, * ik voelde mij moedeloos. * Ik maakte tussen de lissen * met de hand een wak in het kroos. * * Er steeg licht op van beneden * uit de zwarte spiegelgrond. * Ik zag een tuin onbetreden * en een kind dat daar stond. * * Het stond aan zijn schrijftafel * te schrijven op een lei. * Het woord onder de griffel * herkende ik, was van mij. * * Maar toen heeft het geschreven, * zonder haast en zonder schroom, * al wat ik van mijn leven * nog ooit te schrijven droom. * * En telkens als ik even * knikte dat ik het wist, * liet hij het water beven * en het werd uitgewist. Martinus Nijhoff Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 8 december 2008 Rapport Share Geplaatst 8 december 2008 Wat leuke en heel eenvoudige gedichtjes her en der weggegrist: Ze worden als een kind Ze staan rechtop met de armen over elkaar zeggen ze zwijgend je komt er bij mij niet in! Rondom hun territorium staat een dikke muur. Jezus kijkt er dwars doorheen gunt ze de openheid van een kind. Maar eerst moeten ze de armen los gooien de handen open doen. Zich vooral kleinmaken bukken en dan misschien! Kunnen ze dat kind bij Jezus zien. Het masker Een lach zo sterk als tin, En zo droevig binnen in. Een muur om mij heen, Binnen die muren sta ik alleen. Het masker als een muur zo sterk, Zo gaat het masker te werk. Niemand die het ziet, niemand die het hoort. Maar toch ben ik sterk als een drie gevlochten koord. het masker van woede en van haat, is wat mijn verdriet, warmte en liefde binnen laat. Ik breek langzaam naar buiten toe, En dat maakt me emotioneel moe. Als de Here God mijn hart open zet voor Hem, Breek ik uit met luide stem. Jubelend, huilen of stil kniel ik bij Hem neer, Als ik bid, tot mijn Vader, mijn Heer. Met God spring ik over een muur Soms sta ik voor een muur, van zorgen en bezwaren, en van verdriet en pijn, mij daarop blind te staren. Gods weg gaat door de zee, die niet is na te speuren, waar ik niets van begrijp, en waar ik om blijf treuren. Maar als ik door 't geloof, er overheen mag springen, zie ik niet meer die muur, maar wel uw Zegeningen. Dan zie ik dat Uw weg, volmaakt is en vol zegen. Dan straalt Uw Liefde mij, in alle dingen tegen. Gevoel en Jezus Gevoel zegt: Kijk eens om je heen Jezus zegt: Zie op Mij Gevoel zegt: Hier kom je nooit uit Jezus zegt: Ik maak je vrij Gevoel zegt: Je struikelt telkens weer Jezus zegt: Ik hou je vast Gevoel zegt: Je hebt ook zoveel zorgen Jezus zegt: Geef Mij dan je last Gevoel zegt: Jij schiet altijd te kort Jezus zegt: In Mij ben je volmaakt Gevoel zegt: Je woorden zijn zonder kracht Jezus zegt: Ik ben het die harten raakt Gevoel zegt: Jij kan allen maar huilen Jezus zegt: Verblijdt je ten alle tijden Gevoel zegt: Trek maar een muur op Jezus zegt: Niets kan je van Mij liefde scheiden Gevoel zegt: Je bent onzeker en angstig Jezus zegt: Vrees niet je bent van Mij Gevoel zegt: De mensen mogen mij niet Jezus zegt: Ik ben voor jou ,wie zal tegen je zijn Gevoel zegt: Je bent zo minderwaardig Jezus zegt: Je bent kostbaar in Mijn ogen Gevoel zegt: Ga maar heel diep gebukt Jezus zegt: Hef je hoofd omhoog Gevoel zegt: Jij bent zo zwak Jezus zegt: Zo openbaar je Mijn kracht Gevoel zegt: Hoe kun je nu volhouden Jezus zegt: Als je Mij maar verwacht Gevoel zegt: Je hebt weer te weinig gebeden Jezus zegt: Slaap nu maar, Rust maar in mijn vrede De naakte waarheid De naakte waarheid doet je pijn jij wilt zo niet zijn Walging wekt woede Verleden voorgoed voorbij Je spiegelbeeld draai je om o God, waarom? Confrontatie Soms wil je niet naar de Heer wil je niet met Hem praten; maar ja, je kunt je wel verstoppen Hij heeft toch alles in de gaten. Het is een dubbel gevoel want Hij begint met te praten over zonden; maar als je oprecht alles belijdt bij Hem ervaar je genezing van pijn en wonden. Net als bij een huisarts werkt het soms om te kunnen genezen moet je een diagnose stellen; en de Heer kan dat heel goed maar je moet Hem dan wel alles gaan vertellen. Daarom: de waarheid maakt vrij het is beter, problemen niet uit de weg te gaan; want na enige tijd van rust kunnen ze weer opnieuw voor je neus staan! God wil ons soms dingen leren maar als je je ogen ervoor sluit; dan kan zelfs Hij je niet helpen en kom je er misschien niet meer uit... Er is iets kapot Er is iets kapot, Gebroken in mij. Het vuur is gedoofd, Een muur om mijn hart, Ik ben niet meer vrij. 'K heb ooit wel geloofd In liefde, in trouw, Maar doe dat niet meer. Want een gebroken hart, Hoe licht ook, Is pijnlijk, doet zeer. Maar in het verdriet, Daar in het duister, Hoor ik een Stem, Hoor ik mijn naam. Eerst als gefluister, Dan roepend, steeds harder. En dan hoor ik Hem. Dan zie ik een Man; Een traan in Zijn oog, Een speer in Zijn zij, Een kroon van doornen. Hij glimlacht omhoog, Maar voordat Hij sterft, nog eenmaal naar mij. Dan zacht en geduldig, Klinken Zijn woorden; 'Kind, je bent vrij!' Alles geprobeerd Alles heeft ze geprobeerd, maar ze kon niet verder. Alle hulp heeft ze gezocht, maar 't werd steeds erger. Veel werd er gesproken, welke weg kon ze gaan. 't Werd keer op keer gebroken, ze blijft nu alleen staan. U kunt wel begrijpen, zij weet het niet meer. Ze is moe van dat strijden, en het doet haar zo zeer. Zij wil geven in Uw hand, welke weg ze ook mag gaan. Versterkt U die liefdesband, zodat ze niet alleen zal staan. Als jouw liefde tekortschiet Als jouw liefde tekortschiet, zal mijn liefde stromen. Wanneer jij tekortschiet, kijk Ik naar jou om. Zie jij het niet zitten, Ik laat jou niet vallen en blijf naar jou omzien, vertrouw Mij, Ik kom. Mijn liefde is lankmoedig, en zal jou bereiken. Mijn liefde is oneindig, het komt jou tegemoet. Hetgeen jij tekort komt, zal Ik aan jou geven, intense liefde voor jou, die alles overvloeit. Als jouw liefde tekortschiet, mag je toch ontvangen, van mijn innige liefde, die Ik uitstort op aard. Mijn liefde bereikt zelfs de uithoeken op aarde, vloeit naar de diepste diepen, Ik heb voor jou ook bewaard. Een vriend Soms word je zo teleurgesteld door mensen om je heen. Juist als jij om aandacht vraagt laten ze je moederziel alleen. Wat voel je je dan eenzaam. Verdriet kruipt in je hart. Dan is er één die jou wel ziet. De Heer kent al jouw smart. Hij is een vriend van iedereen. al ben je groot of klein Al ben je rijk, of arm misschien. Hij wil er voor jou zijn. Ga maar praten met die Vriend. Hij zal altijd luisteren. Hij hoort het als je hardop praat, of als je zit te fluisteren. Juist als je niets meer durft verwachten en de moed je is vergaan. komt die Vriend en zorgt voor jou. Want Hij wil naast je staan. Je verlangt zo naar een lief gebaar Je verlangt zo naar een lief gebaar. Een hand die jouw hand vastpakt in vertrouwen dat er een weg is uit elke 'maar', dat er een liefde is om van te houden. Je verlangt zo naar wat tederheid uit een hart dat jou opnieuw doet leven. Opdat jij je kan leren geven aan een diepe liefde die bevrijdt. Je verlangt zo naar een verlossend woord. Om jou diep van binnen mooi te maken. Een God die jou echt zal kunnen raken met een liefde die altijd naar jou hoort. Dat kleine meisje En even is ze weer dat kleine meisje wat ze was een beetje mollig, net dat iets te rond ze ziet zichzelf weer zitten in die klas vaak hield ze voor de zekerheid haar mond. Want als ze antwoord gaf op de gestelde vragen dan klonk er 'monkey, monkey' achter haar en het gevoel van onbehagen dat broeide en dat groeide maar Ze ziet zichzelf weer op het schoolplein staan en hoort die grote jongen komen met een grote stok ging hij haar slaan bezorgde hij haar enge, boze dromen. Daar stond 'die bolle' op het plein en angstig zocht ze naar wat hulp met al die wrede humor en venijn trok ze angstig in haar schulp. En om haar heen in veel te grote kringen daar kwam hun wreed gezang ze bleven "bolle, bolle" zingen wat is een kinderlied dan lang.. En alle woorden sloot ze in haar hart geloofde wat de kinderen steeds zongen na al die jaren is daar nog die smart die in haar wankele zelfbeeld was gedrongen. Ja, langzaam aan leert ze geloven dat ze wel een pareltje mag zijn dat nieuw 'gevoel'komt van haar Vader boven en dat is veilig, dat is warm en fijn. Chaos in mijn hoofd Chaos in m'n hoofd.... wat er in moet komt er niet in en wat er uit moet komt er niet uit, waar ik niet aan wil denken daar denk ik aan en wat ik niet moet vergeten dat vergeet ik. Wat is de zin van mijn bestaan? Ben ik een ongelukje op deze aarde? Of zie ik de bedoeling van mijn bestaan niet? Waarom ben ik hier in deze wereld? Mensen verwachten dingen van mij, Maar is wat ik doe wel goed? Goede bedoeling, geen bevestiging. Doe ik het echt zo fout? Rust in mijn hoofd, in deze wereld voel ik me soms niet begrepen, en brengt het me zoveel onzekerheid. Maar rust krijg ik, als ik luister naar Jezus' stem, rust, omdat ik zijn mag wie ik ben. Gevreesd verleden Gevreesde handen op onbewaakt terrein (het had bewaakt moeten zijn) Priemende ogen in een geopend hart (het heeft me intens verward) Verboden plekken toch gewoon steeds geweest (het heeft me in 't diepst bevreesd) Honende woorden voor een broos mensenkind ('t werd een veertje in de wind) Wellustig grijpen wat je niet grijpen mocht (je hebt zonder geld gekocht) Vernederd nemen in een verwond gebied (alleen dat boeide je niet) Helend gaan groeien door lange jaren heen (Vader hielp me op de been) Vergevend doorgaan als parel in Gods hand (met zicht naar de overkant) Gevangen... Ik zit gevangen, in een web van bedrog. Ik zit gevangen, en niemand zag de hulp die ik zocht. Ik zit gevangen, in een web van verdriet. Ik zit gevangen, en niemand die het ziet. Ik zit gevangen, met een hart vol van pijn. Ik zit gevangen, met de angst of het altijd zo zal zijn. Ik zit gevangen, in al mijn eenzaamheid. Ik zit gevangen, ver weg van de werkelijkheid. Ik zit gevangen, met talloze vragen. Ik zit gevangen, en het enige wat ik kan is klagen. Ik zit gevangen, ik zou er graag uit willen. Ik zit gevangen, maar het enige wat ik kan is schreeuwen en gillen. Waar kan ik heen. Wat moet ik doen. Ik zit gevangen, ik ben zo moe. Ik zit gevangen, in een leven waar ik teveel fout doe. Waar kan ik heen, wat moet ik doen. Wie wil mij nu nog helpen, ik voel mij zo alleen. Ik ken er maar een, hij heeft dit alles weggenomen. Jezus, hij alleen, heeft alle pijn, verdriet en zonde weggenomen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
gewoon Paul 8 Geplaatst 12 december 2008 Rapport Share Geplaatst 12 december 2008 zee bloas umste beurte de boodschap vedan dat 't duuster mut goan want 't lich kump d'r an Ze blazen omstebeurt de boodschap door dat het duister moet gaan want het licht komt eraan Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten