Spring naar bijdragen

Hostie eten?


Aanbevolen berichten

Hai allemaal

Het volgende vraag ik me af.

Een jaar of 4 terug was ik is met een vriendin mee naar de kerk en toen heb ik waarschijnlijk een hostie gegeten.

(Zonder dat ik wist wat het inhield)ik heb dit ook echt gegeten.

Nu vroeg ik me af of dit een erge zonde is?

En kan iemand me er wat meer over vertellen..

Onzettend bedankt alvast!!

Groeten Roos

Link naar bericht
Deel via andere websites

hostie... wat is dat???

Maar hoe dan ook.. het is ook nog eens zo.. als je niet weet dat je zondigt.. dan zondig je in principe niet..

Lees 1 Korinthe 10, vanaf vers 25:

25 U mag alles eten wat er in de vleeshal wordt verkocht; u hoeft niet omwille van uw geweten na te gaan waar het vandaan komt. 26 Immers: ‘Van de Heer is de aarde en haar rijkdom. ’ 27 Wanneer een ongelovige u uitnodigt om bij hem te komen eten en u neemt zijn uitnodiging aan, kunt u rustig alles eten wat u aangeboden wordt. Het is niet nodig dat u omwille van uw geweten vraagt waar het vandaan komt. 28 Maar wanneer iemand u erop wijst dat u vlees van offerdieren eet, laat het dan omwille van hem staan. Houd rekening met het geweten. 29 Ik bedoel nu niet uw eigen geweten, maar dat van die ander. Mijn vrijheid wordt door zijn geweten toch niet aangetast?

Kom je daar later achter, dat het wel zonde was.. Vraag dan om vergeving.. Volgens mij doet God daar dan niet moeilijk over

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je niet in de transubstantiatie gelooft, dan eet je je eigen vonnis:

Wie eet en drinkt zonder het lichaam te onderkennen, eet en drinkt zijn eigen vonnis.
(1 Kor 11, 29)

ik vind dat je hier best hard in bent.

je kan het ook wel wat minder hard brengen hoor.

je kan het beter uit leggen dan zo hard uit de hoek te komen en te veroordelen.

een hostie is een soort (koekje) wat ze gebruiken bij een avondmaal in de katholieke kerk.

hier mee wordt er over na gedacht dat Jezus Christus voor onze zonden aan het kruis gestorven is en weer is op gestaan uit de dood.

en dat wij door Zijn kruiseging tot God mogen komen en dat Hij ons vergeven wil als wij onze zonden beleiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

hostie... wat is dat???

Maar hoe dan ook.. het is ook nog eens zo.. als je niet weet dat je zondigt.. dan zondig je in principe niet..

Lees 1 Korinthe 10, vanaf vers 25:

25 U mag alles eten wat er in de vleeshal wordt verkocht; u hoeft niet omwille van uw geweten na te gaan waar het vandaan komt. 26 Immers: ‘Van de Heer is de aarde en haar rijkdom. ’ 27 Wanneer een ongelovige u uitnodigt om bij hem te komen eten en u neemt zijn uitnodiging aan, kunt u rustig alles eten wat u aangeboden wordt. Het is niet nodig dat u omwille van uw geweten vraagt waar het vandaan komt. 28 Maar wanneer iemand u erop wijst dat u vlees van offerdieren eet, laat het dan omwille van hem staan. Houd rekening met het geweten. 29 Ik bedoel nu niet uw eigen geweten, maar dat van die ander. Mijn vrijheid wordt door zijn geweten toch niet aangetast?

Kom je daar later achter, dat het wel zonde was.. Vraag dan om vergeving.. Volgens mij doet God daar dan niet moeilijk over

Dit gaat over eten, gewoon doodnormaal idere dag voedsel, niet over eten van Avondmaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

ik vind dat je hier best hard in bent.

je kan het ook wel wat minder hard brengen hoor.

je kan het beter uit leggen dan zo hard uit de hoek te komen en te veroordelen.

een hostie is een soort (koekje) wat ze gebruiken bij een avondmaal in de katholieke kerk.

De vraag is niet wat een hostie is. De vraag was of het een zonde is. En ik zeg welk bijbelvers de Katholieke Kerk hanteert. Als jij de woorden van Paulus hard vind, tsja...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom *Roos*,

Als je geen katholiek bent, of niet gelooft dat de geconsacreerde Hostie werkelijk het Lichaam van Christus is, is het niet de bedoeling dat je ter communie gaat, dus een Hostie ontvangt en nuttigt. Als je dat toendertijd nog niet wist, dan is er niets aan de hand. Zolang je het vanaf nu maar niet meer doet.

Sowieso is het aan te raden om niet zomaar mee te doen met bepaalde rituelen in een kerk, zonder eerst je te verdiepen in wat ze betekenen en voor wie ze bedoeld zijn. Daarmee voorkom je dat je dingen doet waarvan later blijkt dat je ze niet had moeten doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dit gaat over eten, gewoon doodnormaal idere dag voedsel, niet over eten van Avondmaal.

Ok.. dat was voordat ik wist dat het over avondmaal ging.

Maar dan nog.. Niet wetende iets fout te doen, zondig je ook niet bewust.

Bovendien is gaat het nuttigen van avondmaal niet om het soort koekjes of brood wat je erbij eet.. Het gaat erom hoe het op dat moment bij jou van binnen zit.. Of er iets in de weg staat tussen jou en God. Of tussen jou en een ander..

Geen hostie die daar tegen op kan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je niet in de transubstantiatie gelooft, dan eet je je eigen vonnis:

Wie eet en drinkt zonder het lichaam te onderkennen, eet en drinkt zijn eigen vonnis.
(1 Kor 11, 29)

Ik vind dat ook best hard om dat te posten. Volgens mij kan dat wel anders. Ik denk niet dat je de TS erg helpt met zo'n post.

Mij is altijd door katholieken verteld dat mensen die daar niet bewust van zijn het hen niet zal worden aangerekend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ok.. dat was voordat ik wist dat het over avondmaal ging.

Dacht ik al, daarom wou ik even zeker weten dat je het zou gaan weten knipoog_dicht.gif

Quote:
Maar dan nog.. Niet wetende iets fout te doen, zondig je ook niet bewust.

Dit wou ik dus even checken aan de hand van het volgende vers, de gevolgen. Theorie is er, kijken wat de praktijk ervan overliet. Met toch wel enige zekerheid kunnen we vaststellen dat het meest extreme in mijn geciteerde vers uitgebleven is, dus ik was benieuwd of er iets anders aan de hand was. Je weet het niet dus zondig je niet klinkt mij iets te vrijblijvend. Zou betekenen dat onwetendheid een achterdeurtje tot redding zou moeten zijn.

Niet om iemand te bashen, maar pure interesse smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

De vraag is niet wat een hostie is. De vraag was of het een zonde is. En ik zeg welk bijbelvers de Katholieke Kerk hanteert. Als jij de woorden van Paulus hard vind, tsja...

wat ik daar mee bedoelde was dat het hard over komt en dat dat best kan afschrikken voor iemand die niet weet wat het in houd, daarom had ik daar op gereageerd.

wees dan iets duidelijker dan alleen maar een bijbel tekst er neer te knallen, geef dan ook uitleg.

niet om jouw af te kraken hoor dat was niet mijn intensie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik vind dat ook best hard om dat te posten. Volgens mij kan dat wel anders. Ik denk niet dat je de TS erg helpt met zo'n post.

Mij is altijd door katholieken verteld dat mensen die daar niet bewust van zijn het hen niet zal worden aangerekend.

Hmm, goed punt. Het was ook niet kwetsend bedoeld van mijn kant. Dus mijn excuses aan TS als dat wel zo overkwam.

Het klopt idd dat het niet word aangerekend als mensen zich er niet van bewust zijn. Dat had ik er idd even bij moeten zetten. bloos.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ter info: katholieken geloven dat op het moment van de consecratie door de priester het brood en de wijn op het altaar werkelijk het Lichaam en het Bloed van Christus worden. Wel blijven Lichaam en Bloed van Christus onder de gedaanten van het brood en de wijn. Alleen katholieken die geen onbeleden doodzonden op hun geweten hebben, mogen ter communie gaan. Protestanten en andersgelovigen dus níét.

Dringend advies: spreek tegen katholieken nooit zomaar over een koekje of een stukje brood als het om de Eucharistie gaat. De Eucharistie is het hart van het katholieke leven, de gemeenschap met Christus, het meest heilige moment. Je kunt katholieken daarom behoorlijk op het hart trappen als je niet respectvol over de Hostie wilt praten. Kom je aan de geconsacreerde Hostie, dan kom je aan Christus. Letterlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ter info: katholieken geloven dat op het moment van de consecratie door de priester het brood en de wijn op het altaar werkelijk het Lichaam en het Bloed van Christus worden. Wel blijven Lichaam en Bloed van Christus onder de gedaanten van het brood en de wijn. Alleen katholieken die geen onbeleden doodzonden op hun geweten hebben, mogen ter communie gaan. Protestanten en andersgelovigen dus níét.

Dringend advies: spreek tegen katholieken nooit zomaar over een koekje of een stukje brood als het om de Eucharistie gaat. De Eucharistie is het hart van het katholieke leven, de gemeenschap met Christus, het meest heilige moment. Je kunt katholieken daarom behoorlijk op het hart trappen als je niet respectvol over de Hostie wilt praten. Kom je aan de geconsacreerde Hostie, dan kom je aan Christus. Letterlijk.

sorry dat wist ik niet ik weet niet precies hoe het werkt allemaal in de katholieke kerk, ik wou alleen maar een voorbeeld geven wat t is en hoe het ongeveer werkt.

ik zelf ga naar een batisten gemeente en daar doen we het met een stukje brood, (wat dus zien als het lichaam van Chistus Jezus.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dit wou ik dus even checken aan de hand van het volgende vers, de gevolgen. Theorie is er, kijken wat de praktijk ervan overliet. Met toch wel enige zekerheid kunnen we vaststellen dat het meest extreme in mijn geciteerde vers uitgebleven is, dus ik was benieuwd of er iets anders aan de hand was. Je weet het niet dus zondig je niet klinkt mij iets te vrijblijvend. Zou betekenen dat onwetendheid een achterdeurtje tot redding zou moeten zijn.

Niet om iemand te bashen, maar pure interesse
smile.gif

mm toch denk ik niet dat God boven zit toe te kijken om ons te betrappen op iets wat we fout doen, waar we op dat moment niet bewust mee willen zondigen.. Daar is Hij te liefdevol voor..

Er is een verschil tussen ontheiligen van iets, of denken iets goeds te doen terwijl het achteraf zonde blijkt te zijn.

Maar het is wel goed om bewust te zijn van dingen die we doen. Dus zomaar een sacrament volgen, kan best roekeloos zijn.. Je kunt ook bij twijfel, God om openbaring vragen.. Dat kun je ook doen als je twijfels hebt om mee te doen aan het avondmaal. Als blijkt dat er nog iets in de weg staat tussen God en jou, kun je vergeving vragen..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

mm toch denk ik niet dat God boven zit toe te kijken om ons te betrappen op iets wat we fout doen, waar we op dat moment niet bewust mee willen zondigen.. Daar is Hij te liefdevol voor..

Er is een verschil tussen ontheiligen van iets, of denken iets goeds te doen terwijl het achteraf zonde blijkt te zijn.

Maar het is wel goed om bewust te zijn van dingen die we doen. Dus zomaar een sacrament volgen, kan best roekeloos zijn.. Je kunt ook bij twijfel, God om openbaring vragen.. Dat kun je ook doen als je twijfels hebt om mee te doen aan het avondmaal. Als blijkt dat er nog iets in de weg staat tussen God en jou, kun je vergeving vragen..

mee eens knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

mm toch denk ik niet dat God boven zit toe te kijken om ons te betrappen op iets wat we fout doen, waar we op dat moment niet bewust mee willen zondigen.. Daar is Hij te liefdevol voor..

Er is een verschil tussen ontheiligen van iets, of denken iets goeds te doen terwijl het achteraf zonde blijkt te zijn.

Maar het is wel goed om bewust te zijn van dingen die we doen. Dus zomaar een sacrament volgen, kan best roekeloos zijn.. Je kunt ook bij twijfel, God om openbaring vragen.. Dat kun je ook doen als je twijfels hebt om mee te doen aan het avondmaal. Als blijkt dat er nog iets in de weg staat tussen God en jou, kun je vergeving vragen..

Kan je dat bijbels onderbouwen? Het klinkt enerzijds aannemelijk maar voor mij toch ook weer te makkelijk oim amen op te zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik zal de Bijbel daar eens in onderzoeken.. als je me even de tijd geef, wil ik daar wel 'studie' naar doen. Misschien wil je meedoen.. wie het eerst antwoord heeft, ok?
stuutje.gif

Was al bezig, maar ik kwam er niet uit zo een twee drie noparty.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hai allemaal

Het volgende vraag ik me af.

Een jaar of 4 terug was ik is met een vriendin mee naar de kerk en toen heb ik waarschijnlijk een hostie gegeten.

(Zonder dat ik wist wat het inhield)ik heb dit ook echt gegeten.

Nu vroeg ik me af of dit een erge zonde is?

En kan iemand me er wat meer over vertellen..

Onzettend bedankt alvast!!

Groeten Roos

Misschien geen hele erge zonde maar misschien een wonderlijk begin! flower.gifknipoog_dicht.gif misschien was het een boodschap, als je niet in toeval gelooft!.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Misschien geen hele erge zonde maar misschien een wonderlijk begin!
flower.gifknipoog_dicht.gif
misschien was het een boodschap, als je niet in toeval gelooft!.

Hmmm.. ik heb jaren geleden ook 'per ongeluk' een hostie aangenomen terwijl ik niet wist wat het inhield.

Het is vast een teken puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid