Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Vandaag kreeg ik een mailtje van een vriendin van me die zich de laatste tijd veel bezig houdt met esoterisch christendom. Dus het christelijk geloof met een New Age sausje om het maar even zo te omschrijven. In dit mailtje stond een zogenaamde Heavenletter - een brief die door God gedicteerd zou zijn met allerlei lieve woorden voor ons mensen. Ik kreeg er eerlijk gezegd een beetje de kriebels van en weet niet goed wat ik ervan moet denken. Is dit nou Bijbels of neemt de New Age het hier nu wel erg over (ze ratelen meer over vrede met jezelf dan vrede met God als ik het zo lees)? Ben benieuwd naar jullie mening en wellicht weten jullie meer achtergrond over de Heavenletters.

Heavenletters

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hm, als ik google op Heavenletters kom ik veel sites tegen over healing, reiki en meer van dat soort spul. Belooft niet veel goeds denk ik. Of ga ik teveel uit van mijn gevoel? Die vriendin waar ik het over had verwacht een antwoord op haar mail waarin ik zeg wat ik van die Heavenletter vind - de boodschap is allemaal prachtig hoor, harmonie met de wereld en met God, maar ik vraag me af in hoeverre God hier iets mee te maken heeft en dat hele 'Godwriting' staat me ook erg tegen. Jammer genoeg kan ik er zo weinig concrete argumenten voor geven, het blijft bij mij heel erg bij een gevoel. Daarom hoop ik dat jullie misschien wijze woorden hebben wat dit betreft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hm, als ik google op Heavenletters kom ik veel sites tegen over healing, reiki en meer van dat soort spul. Belooft niet veel goeds denk ik. Of ga ik teveel uit van mijn gevoel? Die vriendin waar ik het over had verwacht een antwoord op haar mail waarin ik zeg wat ik van die Heavenletter vind - de boodschap is allemaal prachtig hoor, harmonie met de wereld en met God, maar ik vraag me af in hoeverre God hier iets mee te maken heeft en dat hele 'Godwriting' staat me ook erg tegen. Jammer genoeg kan ik er zo weinig concrete argumenten voor geven, het blijft bij mij heel erg bij een gevoel. Daarom hoop ik dat jullie misschien wijze woorden hebben wat dit betreft.

hey silverunicorn smile.gif

Als je vriendin een antwoord op haar heavenletter wil, kan je er mijns inziens vanuit gaan dat ze de waarheid wil horen/lezen.

Waarom dan niet gewoon eerlijk zeggen wat je er van vindt? Als jouw gevoel zegt dat je je afvraagt of dit wel iets is waar God iets mee te maken wil hebben kan je dat toch zeggen?

Daar vraagt ze je uiteindelijk om.

Tamar

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hebt gelijk Tamar, maar ik vind het zo zwak om alleen maar te kunnen zeggen "het voelt niet goed". Snappie... Maar ik zal het dan maar zo zeggen. Toch hoop ik nog wel dat het jullie lukt om de vinger op de zere plek te leggen, want ik vind het lastig om een gevoel in concrete woorden te vatten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hm, als ik google op Heavenletters kom ik veel sites tegen over healing, reiki en meer van dat soort spul. Belooft niet veel goeds denk ik. Of ga ik teveel uit van mijn gevoel? Die vriendin waar ik het over had verwacht een antwoord op haar mail waarin ik zeg wat ik van die Heavenletter vind - de boodschap is allemaal prachtig hoor, harmonie met de wereld en met God, maar ik vraag me af in hoeverre God hier iets mee te maken heeft en dat hele 'Godwriting' staat me ook erg tegen. Jammer genoeg kan ik er zo weinig concrete argumenten voor geven, het blijft bij mij heel erg bij een gevoel. Daarom hoop ik dat jullie misschien wijze woorden hebben wat dit betreft.

Ik denk dat het niet echt 'helpt' om argumenten aan te dragen waarom 'heavenletters' niet in de haak zijn volgens jou.

Volgens mij bereik je er alleen maar mee wat je hier op het forum ook ziet gebeuren: iemand doet iets of is ergens van overuigd wat voor jouw gevoel indruist tegen de bijbel(se waarheid). Je geeft daar dan vervolgens een antwoord op voorzien van bijbelse argumenten, maar krijgt alleen maar de reactie dat G*d liefde is en dat het dus allemaal wel goed zit. Of je stelt kritische vragen, die onbeantwoord blijven of beantwoord worden met een uit de context getrokken tekst.

Gevolg: degene die je eigenlijk wil helpen voelt zich aangevallen, is van mening dat de argumenten die je aandraagt voortkomen uit een verkeerd of onjuist inzicht of simpelweg omdat je geen licht hebt ontvangen van de Heilige Geest en dat versterkt de ander weer in het 'eigen gelijk'.

Kortom, je bereikt er niets mee.

De leerlingen van Jezus zaten ook eens een keer met zo'n probleem en Hij leert hen hoe zij daarmee om moeten gaan:

'49 Daarop zei Johannes: ‘Meester, we hebben iemand gezien die in uw naam demonen uitdreef en we hebben geprobeerd hem dat te beletten, omdat hij u niet samen met ons volgt.’ 50 Jezus zei tegen hem: ‘Verhinder het niet! Want wie niet tegen jullie is, is voor jullie.’' (Lucas 9)

Hier hebben ze iemand gezien die demomen uitdreef, op een manier die voor hun gevoel niet klopte, want die persoon volgde Jezus niet, zoals zij dat deden.

En in plaats dat Jezus hen gelijk geeft, zegt Hij dat ze die man zijn gang moeten laten gaan.

Soms zien we mensen om ons heen die zich wel bezig houden met het werk van de Heer (zoals de man die demomen uitdrijft) maar waarvan we aanvoelen of weten dat het niet goed zit, maar de Heer leert ons dat het niet onze taak is om die mensen te verhinderen wat ze doen. Onze taak is om zelf de Heer na te volgen en van Hem te leren hoe wij het wel moeten doen. Op die manier kunnen wij een licht zijn voor anderen rondom ons.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hm, als ik google op Heavenletters kom ik veel sites tegen over healing, reiki en meer van dat soort spul. Belooft niet veel goeds denk ik. Of ga ik teveel uit van mijn gevoel? Die vriendin waar ik het over had verwacht een antwoord op haar mail waarin ik zeg wat ik van die Heavenletter vind - de boodschap is allemaal prachtig hoor, harmonie met de wereld en met God, maar ik vraag me af in hoeverre God hier iets mee te maken heeft en dat hele 'Godwriting' staat me ook erg tegen. Jammer genoeg kan ik er zo weinig concrete argumenten voor geven, het blijft bij mij heel erg bij een gevoel. Daarom hoop ik dat jullie misschien wijze woorden hebben wat dit betreft.

Je zou niet zozeer er tegen aan kunnen varen, zoals Levi al aanstipt, maar je zou samen eens kunnen kijken naar wat daar geschreven wordt. Niet zozeer een antwoord geven van "het is niet goed, want kijk maar hier en daar in de Bijbel", maar juist vragen stellen of ze daar ook zelf iets terug van kan vinden in de Bijbel.

Esoterie is een aardig hulpmiddel om je de Bijbel in een perspectief te plaatsen, het is een hulpmiddel om de Bijbel te lezen van uit een ander kader. Esoterie kan echter doorslaan naar een weg die niet de Weg van Christus is. Maar het is beter dat je vriendin die conclusie zelf trekt, dan dat jij die verteld. Help haar om erover na te denken, al dan niet aan de hand van de Schrift, en probeer op die manier haar zelf een beeld te laten vormen. Dat proces is moeilijk en kan ook anders uipakken dan jij gedacht had, maar toch is het een betere manier (meen ik) dan bruusk te zeggen dat het nergens op slaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid