Spring naar bijdragen

Wat voor monnik/non ben jij?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 52
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Gast Anon_phpbb

Quote:

Ik verbaasde me eerst: ik actief religieus?
verbaasd.gif
Ik ben niet iemand die op een sinaasappelkistje op de markt gaat staan. Maar het is wel waar dat het in praktijk brengen van je geloof door andere te helpen voor mij een kernpunt is.

Bij actief religieus dacht ik vooral aan daden en niet zozeer prediking.

Ik verbaasde me vooral vanwege het feit dat ik 50% scoorde op jezuïet. Dacht eerder dat ik contemplatief religieus was. Ik zal er eens over gaan mediteren... widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

63% actieve religieuzen,

19% bedelorden en jezuïten

ik had er totaal geen verstand van, dus ook geen idee wat eruit zou komen.. maar t klopt wel.. ik vind t vooral belangrijk om andere mensen ook te helpen vanuit het geloof smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vergeet de karthuizers niet. Zij leiden een zeer streng en sober leven van stilte, eenzaamheid, (veel) gebed en arbeid. Strikt genomen vormen de karthuizers ook geen klooster, maar een zogenoemde laura, een gemeenschap van kluizenaars. Is ook de prachtige film Into the Great Silence over gemaakt. Alleen in die orde ontvangen ze (logischerwijs) geen gasten.

De norbertijnen zijn volgens mij ook contemplatief, hoewel ze minder de nadruk leggen op stilte en wat opener zijn naar gasten toe.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vergeet de karthuizers niet. Zij leiden een zeer streng en sober leven van stilte, eenzaamheid, (veel) gebed en arbeid. Strikt genomen vormen de karthuizers ook geen klooster, maar een zogenoemde laura, een gemeenschap van kluizenaars. Is ook de prachtige film Into the Great Silence over gemaakt. Alleen in die orde ontvangen ze (logischerwijs) geen gasten.

De norbertijnen zijn volgens mij ook contemplatief, hoewel ze minder de nadruk leggen op stilte en wat opener zijn naar gasten toe.

Trappisten klonk mij aantrekkelijk genoeg. smile.gif

foto 6 trappisten.preview.jpg

En Sion schijnt ook van de Trappisten te zijn, lekker dichtbij dus. (alleen maken ze daar geen bier.... wel Diepenveense kloosterbitter geloof ik..)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
OOk Jezuiet, maar ik weet nie of die kloosters hebben in Nederland, die ook openstaat voor publiek, om een retraite te houden.

Jezuieten hebben geen kloosters, want ze wonen meestal in comunauteiten fo op zichzelf. Er zijn wel diverse retraitecentra, maar helaas dan weer niet in Nederland. De dichtstbijzijnde is in Drongen (bij Gent) in Belgie.

link

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Actieve religieuzen 69%

Bedelorden 25%

Jezuieten 6%

Ik wil in de nabije toekomst een tijdje in een woongemeenschap gaan leven.

Er is er tot nu toe eentje in het oog gesprongen,die

franciscus van assisi als voorbeeld hebben.

Het is een kleurrijk gezelschap,met een priester en zusters uit verschillende orden.

Fransiscaner dus,al zie ik mezelf niet als katholiek.

Gr Raymond

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat is Opus Dei?
puh2.gif

Lekenorganisatie yes.gif

Quote:
En een lidmaadschap kopen nog wel? nee dankje.
knipoog_dicht.gif

Ah toe, je krijgt er een paar aflaten gratis bij. big-smile.gif

Quote:
Ik ben de kluizenaar midden in het bos in een monnikspij, monnik genoeg voor mij.
knipoog_dicht.gif

Ok, maar dan ook geen gevoos meer met B17 he? nosmile.gifclown.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid