Spring naar bijdragen

God straft.... hoe dan?


Aanbevolen berichten

God straft, zoals in spreuken 3 te lezen is.

Quote:
Spreuken 3:11-12

11
Laat je door de Heer terechtwijzen, mijn zoon,

kom niet in opstand, als hij je straft.

12
De Heer straft van wie hij houdt,

zoals een vader zijn zoon die hij liefheeft.

In Hebreeers 12 staat dat iets duidelijker.

Quote:
Hebreeers 12:5-11

5
Bent u dan de vermanende woorden vergeten die God tot u als tot zijn kinderen richt:

Mijn zoon, denk er niet te licht over als de Heer je straft,

en verlies niet de moed als hij je terechtwijst.

6
Want de Heer straft van wie hij houdt, en slaat ieder die hij als kind aanneemt.

7
Het behoort bij uw opvoeding zoveel te verduren. God behandelt u als zijn kinderen en ieder kind wordt wel eens door zijn vader gestraft.

8
Als u nooit straf krijgt zoals alle andere kinderen, dan bent u bastaards en geen echte kinderen.

9
Bovendien, voor onze aardse vaders die ons straften, hadden we al eerbied. Des te meer moeten we ons onderwerpen aan God die in hogere zin onze Vader is.

10
We zullen erdoor leven. Want onze aardse vaders voedden ons op naar eigen inzicht met het oog op dit korte leven, maar God voedt ons op voor ons bestwil, om ons te laten delen in zijn heiligheid.

11
Niemand vindt straf prettig; op het moment van de straf zelf is er verdriet. Maar wie zich erdoor heben laten vormen, plukken er later de vruchten van, de vrede die voortkomt uit een rechtvaardig leven.

Waarom God straft, snap ik nog. Het is als die parel die zo mooi is geworden door al het vuil wat langs hem is gestroomd.

Ik vroeg me echter af hoe God straft en wat voor straf is het, wat houdt het in? En welke tegenslagen in het leven hebben we zelf invloed op, welke komen van satan, welke komen als straf van God?

Bedankt,

Snusa.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 73
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Goede vraag.

Ik denk zelf dat Jezus de straf voor onze zonden gedragen heeft door voor ons aan het kruis te gaan. Ik denk dat God de mens zelf dus niet meer straft voor de zonde die we doen.

Ik weet niet of we als mens zelf invloed hebben op tegenslagen in het leven, ik denk dat we hier alleen een invloed op hebben als het een direct gevolg is van een eigen keuze die we gemaakt hebben. Maar dan nog denk ik dat eigen keuze door vele dingen beinvloed kan worden. Ik denk dat tegenslagen in het leven gedeeltelijk komen door de zondeval en gedeeltelijk komen door de invloed die de duivel heeft op mensen. Ik geloof eigenlijk niet dat God mensen tegenslagen laat ondergaan door te straffen. Als daar al een reden voor zou zijn, is het misschien om inzicht te geven aan de mensen. (maar gelukkig weten we niet hoe God denkt en kan ik alleen maar voor mezelf spreken.)

Verder horen tegenslagen bij het leven en hebben we er niet in zulke mate invloed op, dat we dit kunnen voorkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dus je gelooft dat God de mens nog steeds straft, ondanks dat Jezus voor onze zonden aan het kruis gegaan is?

Het gebeurde met Ananias en Safira (Hand.3 of 4) ook, en dat was toch echt ná de kruisiging. Paulus schrijft er in de 1e korinte brief ook over als hij het over het avondmaal heeft (1 kor.11 oid).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je de tekst wat meer in de context van de brief moet plaatsen. Als je het begin van het hoofdstuk leest, dan zie je dat Paulus reageert op moeilijkheden in de gemeente: de gelovigen raken verstrikt in de zonde, ze dachten in een keer verlost te zijn maar geloven blijkt een zware taak te zijn. Paulus zegt daarop dat ze op Jezus gericht moeten blijven en zich kunnen vasthouden aan het feit dat eerder gelovigen dit ook te verduren hebben gehad.

De straf van God waar het over gaat zou ik dus niet zozeer zien als een straf op de zonde, maar eerder als beproevingen die je ondergaat als je gelooft. Twijfel, angst, boosheid. Wie zou niet af en toe willen dat God wat duidelijker was, dat Hij in zou grijpen, dat Jezus nu terug zou komen? Maar God laat ons hier doorheen gaan om ons te laten groeien in het geloof. Wat je zegt over de parel die gevormd wordt door wrijving, vind ik een mooi beeld en inderdaad toepasbaar als het om dit bijbelgedeelte gaat.

Misschien is het goed om als aanvulling deze tekst te lezen:

Houd stand (Efeziërs 6: 10-20)

Ten slotte, zoek uw kracht in de Heer, in de kracht van zijn macht. Trek de wapenrusting van God aan om stand te kunnen houden tegen de listen van de duivel. Onze strijd is niet gericht tegen mensen maar tegen hemelse vorsten, de heersers en de machthebbers van de duisternis, tegen de kwade geesten in de hemelsferen. Neem daarom de wapens van God op om weerstand te kunnen bieden op de dag van het kwaad, om goed voorbereid stand te kunnen houden. Houd stand, met de waarheid als gordel om uw heupen, de gerechtigheid als harnas om uw borst, de inzet voor het evangelie van de vrede als sandalen aan uw voeten, en draag bovenal het geloof als schild waarmee u alle brandende pijlen van hem die het kwaad zelf is kunt doven. Draag als helm de verlossing en als zwaard de Geest, dat wil zeggen Gods woorden.

Laat u bij het bidden leiden door de Geest, iedere keer dat u bidt; blijf waakzaam en bid voortdurend voor alle heiligen. Bid ook voor mij, dat mij de juiste woorden gegeven worden wanneer ik verkondig, zodat ik met vrijmoedigheid het mysterie mag openbaren van het evangelie waarvan ik gezant ben, ook in de gevangenis. Bid dat ik daarbij zo vrijmoedig spreek als nodig is.

Quote:

Ik denk niet dat er zo overduidelijk is te vertellen hoe God straft en of God iemand gestraft heeft. Na je dood zul je wel de rekening moeten betalen denk ik zo.

In Johannes 3 vers 18 staat dat wie in Jezus Christus gelooft niet meer geoordeeld wordt. Is dat niet in tegenspraak met wat jij zegt over straf na de dood?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe is het mogelijk, vanavond lazen wij het volgende stukje aan tafel:

Want de Heer berispt wie Hij liefheeft, straft elke zoon van wie Hij houdt. Hebr. 12;5

Een moeilijke tekst. God kan ook straffen, wie de bijbel leest kan daar niet omheen. Net als een aardse vader kan ook de hemelse vader soms een kind van Hem straffen.

Wie God liefheeft straft Hij.

Het voorbeeld van de aardse vader kan hierbij helpen. Iedereen heeft toen hij klein was wel eens een tik van zijn vader gehad. Dat hoorde bij de opvoeding. Een vader kan ook niet alles goed vinden. En als kind was niemand van ons een heilig boontje. Zo`n tik had je best verdiend, maar als je zo`n tik van de buurman kreeg zou je dat niet pikken. Van je vader wel. Want ook al moet je vader je straffen, je wist ook wel dat hij het niet deed om je te plagen maar voor je eigen bestwil.

Zo is het ook met onze hemelse vader, soms moet hij straffen. Maar hij straft ons als een vader van zijn kinderen.

Niet al het kwade dat ons overkomt, komt uit de hand van God. De satan is er ook. Veel kwaad komt van hem. Hij is eropuit om ons te vernietigen, maar God niet. Hij straft van wie hij houdt. Voor het kwade dat de duivel ons aandoet mogen we gerust beducht zijn.

Voor de straf van God niet tenminste, als we door genade mogen weten een kind te zijn. Dan kunnen er zelfs situaties zijn dat je als kind om een correctie vraagt. Zoals er staat in psalm 139: Doorgrond mij God, en ken mijn hart, peil mij, weet wat mij kwelt, zie of ik geen verkeerde weg ga en leid mij over de weg die eeuwig is.

Natuurlijk kan de straf die God geeft ons geen pijn doen. Hoe lief vaders ook zijn, kinderen verlangen nooit naar straf. Dankbaar zijn voor straf gaat dan ook te ver. Maar later inzien dat de correctie nodig was. Zo kun je voor een correctie van God later zelfs dankbaar zijn

Toch is het te moeilijk om te bedenken wat dan precies een straf van God is. Een correctie, een terechtwijzing, een waarschuwing of het krijgen van een bepaald inzicht (dankzij een ingreep van God) zie ik niet als straf.. Dus wat blijft er dan over als straf?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben er van overtuigd dat ik wordt gecorrigeerd wanneer ik een verkeerde richting op ga. Dan gaan er ineens bijvoorbeeld dingen mis, die altijd goed gaan. Dat is al ZO vaak gebeurd. Ik ben er bijzonder blij mee en dankbaar voor smile.gif

Niemand anders dan, die dat ervaart?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

In Johannes 3 vers 18 staat dat wie in Jezus Christus gelooft niet meer geoordeeld wordt. Is dat niet in tegenspraak met wat jij zegt over straf na de dood?

Quote:
14 De Mensenzoon moet hoog verheven worden, zoals Mozes in de woestijn de slang omhooggeheven heeft, 15 opdat iedereen die gelooft, in hem eeuwig leven heeft. 16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. 17 God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden. 18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon. 19 Dit is het oordeel: het licht kwam in de wereld en de mensen hielden meer van de duisternis dan van het licht, want hun daden waren slecht. 20 Wie kwaad doet, haat het licht; hij schuwt het licht omdat anders zijn daden bekend worden. 21 Maar wie oprecht handelt zoekt het licht op, zodat zichtbaar wordt dat God werkzaam is in alles wat hij doet.’

Nou moet ik bekennen dat ik wel kwaad doe en gedaan heb. Ik ben zondig zoals elk ander mens. Ik verwacht dus een oordeel. Ik verwacht niet schoon genoeg te zijn om de hemel gelijk te betreden. Ik vind het geen recht doen aan Gods rechtvaardigheid als mensen niet individueel beoordeeld worden op hun daden. Zeggen dat je geloofd in Christus is snel en makkelijk gedaan, maar de uitwerking laat vaak te wensen over, zo ook bij mij. Ik geloof in hem, maar is de manier waarop ik dat doe en invulling geef in mijn leven wel genoeg?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Straf is soms een angstig iets voor mensen. Straf kan je krijgen omdat je iets fout hebt gedaan.. dan wordt je in de hoek gezet ofzo. Maar ik denk dat de 'straf' van God meer iets is om van te leren. Zoals een kind leert dat je vinger in en vlammetje steken zeer doet. Oorzaak - gevolg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

[...]

Nou moet ik bekennen dat ik wel kwaad doe en gedaan heb. Ik ben zondig zoals elk ander mens. Ik verwacht dus een oordeel. Ik verwacht niet schoon genoeg te zijn om de hemel gelijk te betreden. Ik vind het geen recht doen aan Gods rechtvaardigheid als mensen niet individueel
beoordeeld worden op hun daden
. Zeggen dat je geloofd in Christus is snel en makkelijk gedaan, maar de uitwerking laat vaak te wensen over, zo ook bij mij. Ik geloof in hem, maar is de manier waarop ik dat doe en invulling geef in mijn leven wel genoeg?

Het gaat mij ff om het dikgedrukte. Als ik het goed begrijp geloof je dus dat we geoordeeld worden naar de daden? Als ik de Bijbel lees lees ik nergens dat we uit werken de hemel ''bereiken''. We kunnen het niet verdienen. Maar als ik dit zo lees bedoel je dit wel. Of begrijp ik je verkeerd?

Ik weet ook weldegelijk wat je erna zegt, dat spreekt mijn antwoord tegen. Maar, dan vind ik zeker dat je niet moet zeggen dat we ''beoordeeld'' worden op onze daden. Want dan kom je dus zo over zoals ik je nu opvat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het gaat mij ff om het dikgedrukte. Als ik het goed begrijp geloof je dus dat we geoordeeld worden naar de daden? Als ik de Bijbel lees lees ik nergens dat we uit werken de hemel ''bereiken''. We kunnen het niet verdienen. Maar als ik dit zo lees bedoel je dit wel. Of begrijp ik je verkeerd?

Ik weet ook weldegelijk wat je erna zegt, dat spreekt mijn antwoord tegen. Maar, dan vind ik zeker dat je niet moet zeggen dat we ''beoordeeld'' worden op onze daden. Want dan kom je dus zo over zoals ik je nu opvat.

Misschien heb ik het wat onduidelijk neergezet, sorry. Zoals altijd is het uiteindelijke oordeel aan God. Maar ik denk wel dat je door je daden in een positiever of negatiever daglicht kan komen te staan bij God. Ik hoop dat mijn antwoord geheel aan je voorspelling voldeed. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Misschien heb ik het wat onduidelijk neergezet, sorry.

Het kan ook zijn dat ik verkeerd lees natuurlijkpuh2.gif.

Quote:
Zoals altijd is het uiteindelijke oordeel aan God. Maar ik denk wel dat je door je daden in een positiever of negatiever daglicht kan komen te staan bij God.

Als ik eerlijk ben vind ik het lastig om dit te pakken. Dan komt het voor mijn gevoel wat meer in de buurt van, jij het 20 goede dingen gedaan en 15 verkeerde dingen. Je hebt het redelijk gedaan dus jij mag naar die kant van de hemel waar alle mensen zitten die zoals jou zijn. (om het even te schetsen) Dan hangt het dus, voor mijn gevoel, weer van je daden af, toch?

Quote:
Ik hoop dat mijn antwoord geheel aan je voorspelling voldeed.
smile.gif

Haha, naja ik heb niet echt een voorspelling in gedachten maar ik begrijp je, jammer genoeg, niet helemaalsmile.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Dus je gelooft dat God de mens nog steeds straft, ondanks dat Jezus voor onze zonden aan het kruis gegaan is?

Hij heeft de schuld en straf van de zonden weggenomen (de eeuwige dood dus) voor de uitverkorenen die in de tijd nog gerechtvaardigd moeten worden. Jezus Christus is niet voor de zonden van alle mensen op de hele wereld gestorven, of geloof jij dat alle mensen ook naar de hemel gaan?Want als je jou mening doortrekt is dat wat je zegt. Jezus is toch voor onze zonden gestorven en dus krijgen wij geen straf meer, en dus gaan wij niet naar de hel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
2 Kor 5,19

Het is God die door Christus de wereld met zich heeft verzoend: hij heeft de wereld haar overtredingen niet aangerekend. En ons heeft hij de verkondiging van de verzoening toevertrouwd.

Quote:
1 Joh 2,2       

Hij is het die verzoening brengt voor onze zonden, en niet alleen voor die van ons, maar voor de zonden van de hele wereld.

Ik vind dat wel interessant, uit deze teksten haal ik wel dat Hij voor de zonden van de hele wereld is gestorven.

Want in principe is Hij één keer voor alle zonde gestorven, de vraag is of je dat gelooft. Het is al volbracht van zijn kant, wij hoeven het alleen nog te accepteren.

Quote:
Hebreën 9:25

Hij brengt daar niet telkens opnieuw het offer van zijn leven; hij is dus niet te vergelijken met de hogepriester die elk jaar het heiligdom binnengaat, en dat met bloed dat niet het zijne is

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat Warrior4Jah wel een goed punt heeft. En ik zie de 'straf' ook niet zozeer als een straf van "hahaaah.. nu heb jij stout gedaan.. nu ga ik jou eens lekker straffen.. eigen schuld!" God vergeeft ons als wij dat accepteren, zoals Warrior4Jah ongeveer al zegt. Net zoals een aardse vader zijn zoon ook alles vergeeft, zolang die er maar spijt van heeft. Alleen de straf zoals hier beschreven is meer een duwtje naar de goede kant. Je doet iets slecht en, ja, daar moet je de gevolgen van ondervinden. Dat werkt als een straf: je doet het niet weer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat Warrior4Jah wel een goed punt heeft. En ik zie de 'straf' ook niet zozeer als een straf van "hahaaah.. nu heb jij stout gedaan.. nu ga ik jou eens lekker straffen.. eigen schuld!" God vergeeft ons als wij dat accepteren, zoals Warrior4Jah ongeveer al zegt. Net zoals een aardse vader zijn zoon ook alles vergeeft, zolang die er maar spijt van heeft. Alleen de straf zoals hier beschreven is meer een duwtje naar de goede kant. Je doet iets slecht en, ja, daar moet je de gevolgen van ondervinden. Dat werkt als een straf: je doet het niet weer.

De mens ondervindt inderdaad de gevolgen van zijn goede, zowel als van zijn kwade daden.Paulus schreef immers, dat wat de mens zaait, zal hij ook oogsten. Niemand anders wordt 'gestraft' dan de dader zelf! De Schrift zegt in het o.t bij monde van de profeet Ezechiel, dat de rechtvaardigheid van de rechtvaardige op hem zelf zal rusten, gelijk de goddeloosheid van de goddelozen ook op hemzelf zal rusten.In het n.t kan dat niet anders zijn!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid