Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 54
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Oeps, wist niet dat het zo'n grote kloof was. Waarom spreken de vrijgemaakten dan nog met hen samen? Kunnen ze beter eens met de katholieken om de tafel gaan zitten.
widegrin.gif

Ik denk dat die het te druk hebben met de Lutherse kerk, de Orthodoxe kerk en de Anglicaanse kerk. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, ik moet eerlijk zeggen dat ik niet helemaal weet hoe de verbondenleer van de vrijgemaakten werkt engel.gif

Dus misschien is er inderdaad wel weinig verschil. Ik hoor enkel dat hét grote verschil tussen cgk en gg de verbondenleer is (gg heeft er twee, cgk heeft er drie); en als het om het verschil tussen de gg en de gkv gaat, heeft men het nooit over de verbondenleer.. dus ging ik er min of meer automatisch vanuit dat de gkv vast dezelfde verbondenleer heeft als de gg, maar dat klinkt me nu ook een beetje vreemd in de oren widegrin.gif

Ik denk dat Raido je er meer van zou kunnen vertellen knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Daar is wel iets voor te zeggen, maar feit is helaas wel dat sommige kerken door de (enorme) leegstroom dusdanig worden uitgekleed dat ze in hun voortbestaan worden bedreigd. Dat lijkt me niet de bedoeling van de aanzuigende werking van de grotere 'succesvolle' kerken.

Maar als de gemeenteleden zo massaal weglopen, is dat dan niet het moment dat het bestaansrecht van die gemeente eigenlijk een beetje oneigenlijk was omdat iedereen bij de eerste de beste gelegenheid er vandoor gaat?

Hoe vervelend zo'n leegloop ook is, het geeft die kerk wel de gelegenheid om helemaal opnieuw te beginnen en ergens denk ik wel dat je daar als gemeente aan toe bent als iedereen ineens wegloopt. Je dient als christen wel trouw te zijn aan je gemeente, maar als die trouw er over de hele breedte niet is dan mag je dit toch denk ik wel als een hulp van God zien om het allemaal op een nieuwe, andere manier aan te pakken. Het gaat tenslotteo om de gemeente van Christus en niet een lokaal clubje wat in een kerkgebouw samenkomt

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ach, ik moet eerlijk zeggen dat ik niet helemaal weet hoe de verbondenleer van de vrijgemaakten werkt
engel.gif

Dus misschien is er inderdaad wel weinig verschil. Ik hoor enkel dat hét grote verschil tussen cgk en gg de verbondenleer is (gg heeft er twee, cgk heeft er drie); en als het om het verschil tussen de gg en de gkv gaat, heeft men het nooit over de verbondenleer.. dus ging ik er min of meer automatisch vanuit dat de gkv vast dezelfde verbondenleer heeft als de gg, maar dat klinkt me nu ook een beetje vreemd in de oren
widegrin.gif

Ik denk dat Raido je er meer van zou kunnen vertellen
knipoog_dicht.gif

Waar is 'ie als je 'm nodig hebt. nosmile.gifpuh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jaaah dat zijn mijn kerken =D.

Het is een vrije kerk, waar goede, duidelijke preken worden gehouden die begrijpbaar zijn voor iedereen.

De Zuiderhof en de Noorderkerk zijn de kerken waar de 'normale' diensten worden gehouden.

In de Bolder worden ontmoetingsdiensten/DMB-diensten gehouden. Dit is vaak simpel(er), vrolijk met veel opwekking.

De kerk is dus redelijk modern, niet erg streng, gericht op ouderen, jongeren en mensen die daar net tussenin vallen, en erg uitgebreid wat betreft het aanbod van geloofsbelevenis.

De redenen voor de nieuwe grote kerk, is dat de andere gebouwen binnenkort onbruikbaar worden.

De Zuiderhof staan midden in een woonwijk. Het plan was om er alleen diensten op zondag te houden. Omdat daar nu elke avond wel een activiteit plaats vind, waaronder catechese, 'club' voor de kinderen, het repeteren van kinderkoor de Bromvlieg, Marriage Course, Alpha-cursus et cetera, klagen de omwonenden over (geluids)overlast. De kerk moet dus weg.

De Bolder is een aula van een Middelbare School. Deze wordt binnenkort verbouwd, dus is er ook geen plek meer om daar kerkdiensten te houden.

Als laatste de Noorderkerk. Deze staat in het centrum van de stad. Er is al weinig parkeerruimte. Nu de parkeermogelijkheden van het Noordereiland ook weggaan, wordt het erg moeilijk.

Het nieuwe kerkgebouw wordt mooi en praktisch, met parkeerruimte onder de kerk, voor zover ik begrepen heb. Ook kan de kerkruimte afgesloten worden tot een kleinere ruimte. Zo kunnen er tweehonderd mensen samen een dienst vieren, maar ook vijfhonderd, duizend, tweeduizend, drieduizend.

Het grootste twijfelpunt binnen de gemeente, is dat je met zo'n grote kerk in het niets verdwijnt. Een punt is dat we de kleine kringen hebben; een groepje van mensen die bij elkaar in de buurt wonen die samen een klein groepje vormen, zodat niemand in het niets verdwijnt en iedereen wel op elkaar let. Toch ging dit in de praktijk niet helemaal perfect, maar het heeft zeker wel een positieve invloed op de kerk als gemeente.

Volgens mij valt het verdwijnen in een grote kerk nog best wel mee. Het gaat niet om de grootte van het gebouw, wat maakt dat je verdwijnt, meer om de grootte van de gemeente. Als iemand niet in de Zuiderhof is, dan denkt iedereen dat die persoon naar de Bolder is gegaan. En zo bij de Noorderkerk en Bolder idem dito. In een grote kerk zal het ook niet zo opvallen of je er wel of niet bent, maar echt een verschil vergeleken bij wat het nu is zal het niet zijn.

Nou.. ik hoop dat ik jullie genoeg heb geinformeerd.

Groetjes,

Snusa.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waar is 'ie als je 'm nodig hebt.
nosmile.gifpuh2.gif

Ik moet ik weer vertellen hoe al die walchelijke verbondsLEREN in elkaar zitten?

Ok... Verbondsleer voor Dummies..

Gereformeerde Gemeenten

Twee verbonden, Werkverbond wat met Adam voor de val is opgericht en het Genadeverbond wat van eeuwigheid is opgericht met Jezus Christus en in Hem de uitverkorenen. De doop is in de Gergem een voorstelling ván de bekering van een mens 'zo kan het gaan als God het verbond met jou opricht'. Door de doop komen de mensen op het erf van het verbond (wat de uiterlijke woordverkondiging inhoud, Jezus Christus wordt voorsgesteld in de Preek). Door wedergeboorte komen mensen in het wezen van het genadeverbond. (Deze visie is sterk beïnvloed door de Schotse verbondsvisie (Baptisten dus) waar het verbond gesloten werd met de verkorenen deze werden dan ook enkel gedoopt. De Gergem heeft nooit afstand durven te doen van de kinderdoop maar heeft eigenlijk een Baptistische verbondsvisie (wel met twee verbonden).

De Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt kent ook twee verbonden het werkverbond en het genadeverbond. Het werkverbond is het zelfde alle mensen vallen onder het werkverbond, en gaan daarom verloren. Door de doop kom je in het genadeverbond (in je ouders wordt je gerechtvaardigd) er wordt er dus min of meer van uit gegaan dat, als ouders kinderen maar goed opvoeden en vruchten gaan dragen ze dus ook in de doop wedergeboren waren (ofzo). Het verschil zit hem dus in de toe-eigening van het heil en de beloften. De beloften gelden voor alle mensen in het verbond (gedoopten dus) het enige punt is dus nog dat je het verbond moet houden, aangezien het al opgericht is.

Ik ben er nog niet uit wat nou het verschil is tussen de Gereformeerd-Synodale visie (Eenvoudig gesteld was dit het probleem: was de doop alleen geldig als de gedoopte de rest van zijn/haar leven gelovig bleef, en doopte je op grond van een "veronderstelde wedergeboorte" (de synodalen)? Of is de doop een teken van Gods belofte dat je zijn kind mag zijn, waarbij de dopeling geroepen wordt om ook als kind van God te leven (de vrijgemaakten)?) en hoe de GKV zich qua visie verhoudt tot de PKN (GB). Volgens mij is de visie op verbond niet direct zoveel anders, maar meer de toepassing.

Christelijk Gereformeerde Kerken

Kennen drie verbonden. Werkverbond (idem als Gergem en GKV) opgericht met Adam, dan is er het Genadeverbond (opgericht met Abraham) daarin zitten o.a de Joden en de gedoopte gelovigen. Binnen dit verbond met Abraham bevind zich het verbond van de verlossing, opgericht met Christus, daarin zitten de uitverkorenen, en deze zullen gered worden. Wat nou exact de grote problemen met die visie zijn volgens Gergemmers weet ik niet, ik vermoed dat men problemen heeft met 'de overgang van genadeverbond naar verbond van verlossing'. In het genadeverbond van de CGK zijn de beloften voor alle mensen, in de GG slechts voor de uitverkorenen. Zoiets.

Is het verschil tussen de christelijk gereformeerde kerk en de gereformeerde gemeente niet een definitie kwestie?

Het genade verbond (CG) en de uitwendige bediening van het genade verbond (GG) zijn 2 woorden van dezelfde betekenis

Het Verbond der Verlossing (CG) is het zelfde als het wezen van het genade verbond (GG)

Ik weet het niet, ik vermoed dat we wederzijds te lange stekels hebben. Overigens is de meerderheid van de CGK niet echt voorstander van de samensprekingen (alleen de progressieven en een stukje middenstroom). Bewaar het Pand is gewoonweg tegen, en neigt eerder naar de GG dan naar de GKV. Kortom, ik moet het allemaal nog maar zien..


Samengevoegd:

Let wel! over de GKV kan ik het best fout hebben omdat het nogal mistig is, persoonlijk loop ik vooral aan tegen het verschrikkelijke ge-wij. Wij dit wij dat 'wij kindjes van de Goede Herder' 'Wij het lichaam van Christus', ik hou niet van die generalisaties, net als het gaat om 'Wij zijn verdoemd en doodschuldig voor God' (GG) ben ik even bang voor het 'Wij zijn gered, geloof het nou maar want het staat er' (GKV).

Mijn vraag is dan.... Ben JIJ inderdaad gered?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja, en? Ik beweerde toch ook niet harde cijfers te presenteren?

Relaxed!! Het was alles behalve een aanval op je post flower.gif

Quote:

Die mensen stappen zelf over, daar kan je moeilijk de 'succesvolle' kerk de schuld van geven.

Ik geef toch ook nergens de schuld aan de 'succesvolle' kerk? Ik geef aan dat door de aanzuigende werking van de 'succesvolle' kerken er problemen kunnen ontstaan binnen leeggezogen kerken. Dat is niet de schuld van de ene of de andere kerk, het is slechts een trieste constatering. Als al ergens de schuld gezocht kan worden ligt dat misschien wel vooral bij de kerk die achterblijft, waarom stappen mensen soms massaal over?

Nog triester is het als de kerk daardoor uit een dorp verdwijnt - iets wat ik nog wel zie gebeuren in mijn geboorte dorpje... - waardoor de kans om op de zondag een kerk in te stappen (nog) kleiner wordt voor sommige bewoners.

Quote:

En misschien is het ook wel de bedoeling. Qua leer zijn de verschillen tussen GKV en CGK verwaarsloosbaar, dus waar die mensen uiteindelijk zitten maakt niet uit. Als ze in de Jeruzalemkerk een goede tijd hebben terwijl ze in de Columnakerk eerder tegen een muur van onbegrip zijn aangelopen, dan kan ik daar moeilijk iets slechts in zien.

De grootste aanwas van de CGK Groningen komt niet uit de stad zelf maar vooral uit de omliggende dorpen en heeft daarom waarschijnlijk ook niks met een verschuiving van leden vanuit de Columnakerk naar de Jeruzalemkerk te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, eigenlijk zie je hier een beetje dezelfde discussie als destijds de discussie over grote supermarkten die de buurtsupers failliet lieten gaan. Die kleine winkeltjes waar niemand haast had, waar de verkoper achter de toonbank de tijd voor je nam en waar het een sociaal gebeuren was, werden steeds meer leeggezogen door grote, massale, efficiënte en onpersoonlijke supermarkten.

Dezelfde frustratie zie je ook terug bij megakerken die kleinere kerkjes leegzuigen. Megakerken zijn vaak ook groot, massaal, efficiënt en onpersoonlijk. Dat zit nu eenmaal in hun aard. Terwijl in die "kleine buurtkerkjes" niemand haast had, de priester of dominee alle tijd voor je had en waar het een sociaal gebeuren was. Mensen houden vaak toch wel van klein en persoonlijk.

Megakerken zullen dus heel erg moeten waken dat ze niet als supermarkten worden. Massale zondagsvieringen zijn prachtig en eigenlijk ook wel onmisbaar, maar er moet volop ruimte zijn voor het kleine, het persoonlijke. Een megakerk kan niet zonder kleinere verenigingen, koren, studiegroepen, hobbyclubs, groepen, et cetera. De buurtsuper mag dus niet verdwijnen.

Waar megakerken helemáál voor moeten waken zijn die gemeentemodellen die vaak zo populair zijn. Kerken zijn geen fabrieken. Structuur in de parochie of gemeente is onmisbaar, maar je moet niet álles willen structureren. Geen G12, geen Doelgericht Leven, geen Willow Creek dus. Hoe aantrekkelijk ook, gebruik ze enkel als handige tipgevers hier en daar, niet als structuren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Dat lijkt me iets wat je onmogelijk kunt beantwoorden. De Heer zal uiteindelijk bepalen. Wij kunnen slechts hopen dat we gered worden/zijn.

En mij lijkt het onmogelijk om te zeggen dat wanneer je geloofd in de Heere Jezus Christus dat je dan geen zekerheid zou hebben van je rechtvaardiging. De beloften van God staan vast. Als God beloofd dat de mensen die geloven niet verderven maar het eeuwige leven hebben, dan is dat de zekerheid.

Quote:

Ik heb het woord verbondsleer werkelijk nog nooit voorbij horen komen bij ons in de kerk. Wie gelooft en zich laten dopen is gered (Marcus) is volgens mij de hele simpele samenvatting..

Het punt is dan hoe het verbond zich verhoud tot de verkiezing, en hoe het verbond zich verhoud tot de wedergeboorte. Dat is eeuwenlang een twistpunt geweest, maar voor baptisten zal dat heel simpel zijn. Je wordt pas gedoopt als je wedergeboren bent en komt daardoor pas in het verbond met God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben benieuwd...
flower.gif

Het Adamitische, Noachitische, Abrahamitische, Mozeitische, Davidische en het Nieuwe verbond. Maar eerlijk is eerlijk, dit kun je eigenlijk niet vergelijken met de Verbondsleer in de Protestantse kerken, als je het gelijk zou willen stellen, zou je kunnen zeggen dat we er één of twee hebben. knipoog_dicht.gif

klik

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Protestantse kerken erkennen die verbonden ook allemaal, maar noemen ze verbonsvernieuwingen. Adam (voor zondeval) --> Werkverbond dat werd verbroken, dan komt er een Nieuw Verbond (Genade Verbond) en dat wordt telkens vernieuwd opgericht met bijvoorbeeld Noach, Abraham en David, met meerdere verbondsbeloften knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De Protestantse kerken erkennen die verbonden ook allemaal, maar noemen ze verbonsvernieuwingen. Adam (voor zondeval) --> Werkverbond dat werd verbroken, dan komt er een Nieuw Verbond (Genade Verbond) en dat wordt telkens vernieuwd opgericht met bijvoorbeeld Noach, Abraham en David, met meerdere verbondsbeloften
knipoog_dicht.gif

Ja, dat is bij ons ook zo, met misschien dat verschil dat we ook het genadeverbond als een vernieuwing van het werkverbond zien, dat weet ik eigenlijk niet. Het vervelende is dat de terminologie ook geheel anders is, dus je kan het niet zo even naast elkaar leggen.

Niettemin is het veel stoerder om met zes verbonden te pimpen dan met twee. e_53.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat maakt jullie alleen maar meer verdoemder, drieverbonden is al de überste ergheid *probeerd 6 verbonden voor te stellen*
nosmile.gif

Welnee man, hoe meer verbonden hoe meer vreugd, elke denominatie kan straks in de hemel het aantal verbonden dat ze heeft laten verzilveren voor ereplaatsen. yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid