Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

CGK Zwolle streeft naar megakerk

Geplaatst door Theo Borgermans op

di 12 jun '07 om 10:00u (Bron: Nederlands Dagblad)

ZWOLLE (RKnieuws.net) - De Christelijke Gereformeerde Kerk van Zwolle is van plan een megakerk te bouwen. Maar er zal nog veel water door de IJssel stromen, voordat er een concreet plan ligt, zegt ds. H.C. Mijnders. "De kerkenraad heeft een principebesluit genomen onder voorwaarden: het plan moet financieel haalbaar zijn en worden gedragen door de gemeente en zich verdragen met onze visie als missionaire gemeente. Maar een megakerk is wel de richting waarin we denken.’’

De gemeente ’kerkt’ nu op drie locaties: de Noorderkerk, de Zuiderhof en wijkcentrum De Bolder. Deze gebouwen zijn te klein om de doorgaande groei langer op te vangen. Ook timmert de gemeente met onder meer ontmoetingsdiensten voor ongelovigen aan de weg. "We groeien al jaren en zitten nu op 2750 leden. En het gaat maar door: de laatste twee jaar zijn er 130 leden per jaar bijgekomen.’’

Kent iemand deze gemeente? Kan men daarover wat meer vertellen? De CGK is nogal breed, vanuit welke bloedgroep komt deze gemeente?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 54
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Ik hoop dat als ze de mega kerk gaan bouwen dat dit een mooie kerk word in een oude stijl en niet een modern verschijnsel.

Dat kun je wel vergeten, dit soort gebouwen moet 'state-of-the-art' zijn wat architectuur begrippen wil het nog door de welstandscommissie heenkomen. En voor je energie- en onderhousdrekening o.a. wil je dat ook niet...

Mijn kerk, evangelische kerk de Pijler in Lelystad, heeft ca. 800 leden en elk weekend met 1 normale dienst ca. 1200 bezoekers, dus dan zit de grote zaal met volwassenen met 1050 stoelen altijd wel zo'n beetje vol. Ben benieuwd hoe ze dat in die kerk willen gaan doen, een zaal voor 3000-3500 man is echt giga...

Misschien kunnen ze het FC Zwolle stadion overkappen, dan krijg je er wel zo'n aantal in widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Deze gemeente is mij niet bekend, maar mooi om te horen dat deze gemeente zo hard groeit. Ik ben wel benieuwd wat de "formule" voor deze groei is.
smile.gif

Ehm de Heilige Geestsmile.gif

Ik ben zelf laatst in Hillsong geweest in Sydney. En ik zie alleen maar voordelen voor grote gemeenten. Mensen kunnen niet meer om een megakerk heen, komt weer als een baken in de samenleving te staansmile.gif Valt op, mensen uit de stad kennen sneller de gemeente, je kan dan echt verschil gaan uitmaken. Wat ik in down under heel duidelijk zag. Dus gaaf om dit te lezen van CGK

Blessings, Arjan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ehm de Heilige Geest
smile.gif

Dat kan, maar dat hoeft niet hoor. De Islam is de snelst groeiende godsdienst van dit moment, en daarvan is de succes formule ook niet de Heilige Geest.

Quote:
Ik ben zelf laatst in Hillsong geweest in Sydney. En ik zie alleen maar voordelen voor grote gemeenten. Mensen kunnen niet meer om een megakerk heen, komt weer als een baken in de samenleving te staan
smile.gif
Valt op, mensen uit de stad kennen sneller de gemeente, je kan dan echt verschil gaan uitmaken. Wat ik in down under heel duidelijk zag. Dus gaaf om dit te lezen van CGK

Blessings, Arjan

Volgens mij maakt het weinig uit of je één grote kerk hebt, of meerdere kleine kerken. Ik zit zelf in een vrij grote kerk, en het grote nadeel eraan is dat het snel onpersoonlijk wordt. Je kent niet iedereen, niet iedereen kent jou, je gaat best snel op in de massa.

edit: 3 x hetzelfde woord in 1 zin clown.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daar heb je gelijk in... Maar als je naar de vruchten kijkt zie je gauw waar het op gegrond is. Als het op eigen kracht gebeurd valt het uiteindelijk uit elkaar, en dient het tot niets. Maar doe je het met de Heer, wordt het gezegendsmile.gif

Wat ik zag dat bij Hillsong bv, was dat mensen stuk voor stuk gastvrij waren, en mij aanspraken of ik gast was zeg maar. En allemaal trots op hun gemeente zijn. Dat er mensen tot geloof komen, en groei is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, bij de geboorte van de Kerk in Handelingen stond het tempelplein vol met duizenden gelovigen. Dus tja, wat is mega... Ik denk dat het best én én kan zijn: massale vieringen gecombineerd met kleinere studiegroepen, specifieke verenigingen (werkgroepen, hobbyverenigingen) en koren. In katholieke parochies en traditionelere protestantse gemeenten is dat al sinds het begin heel gewoon.

Massale vieringen zijn namelijk heel erg laagdrempelig voor gasten. Een gast kan dan gewoon ongezien binnenkomen en weer vertrekken als hij daar behoefte aan heeft. Als hij dan meer interesse heeft in persoonlijker contact met kerkleden, dan kan hij altijd een bezoekje brengen aan een studiegroep, vereniging of koor van de betreffende kerk. Ik zou dus niet teveel focussen op groot of klein. Gewoon allebei doen, daarvan is de Kerk groot en sterk geworden. En gebleven.

En tja, de bouwstijl... Ik heb toch wel een aantal moderne kerken gezien die eigenlijk best wel heel erg mooi waren. Heel ruim, heel licht en vaak ook met hele mooie decoratie. Waarbij in één van die kerken zelfs een grootse maar simpele muurdecoratie te zien was, dat de hemel uit Openbaringen 4 afbeeldde. Ook in mijn eigen woonplaats is er een mooi en heel ruim moderne kerk, met een eenvoudig, maar heel fraai altaar. Modern en smaakvol kan mijns inziens dus heel goed samengaan.

Het zal me benieuwen wat deze megakerk gaat uitrichten. Grote aantallen zeggen namelijk niet veel, maar de mate waarin het geloof en de liefde er aanwezig is, zegt weer alles. Apart trouwens ook dat sommigen hier vroegen welk model er toegepast zou worden. Wel, als het goed is wordt er gewoon vertrouwd op de heilige Geest en kunnen al die modelletjes misschien wel enkele tips geven, maar meer ook niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet hoe het komt, het komt omdat de Gergem Zwolle binnenkort een predikant heeft, al die mensen vluchten nu natuurlijk knipoog_dicht.gif Verder kan ik me alleen aansluiten bij Nienke, megakerken zijn echt niet alles, het is niet altijd even bevorderlijk voor de 'gemeenschap', je kent niet iedereen persoonlijk, vaak wel van gezicht.

Er zijn ook pluspunten, je hoeft maar een predikant te betalen je ziet meer mensen, je kunt makkelijker samen dingen ondernemen. Daarnaast is 2000+ mensen nog niet direct 'megakerk' in Amerika zijn kerken van 10.000+ (dat is dan wel evangelisch).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het heeft denk ik erg veel met je kerkvisie te maken. Ik had/heb het er met mijn vriendin over. Zij komt een kerk waar naar mijn doen 'klein' is (GKV Wageningen) dat is gok ik... 500 man, waarvan veel studenten. Ik kom uit een kerk met 1800 zitplaatsen, daarnaast zijn er van hetzelfde kerkverband nog twee kerken in mijn woonplaats, een van 1900 zitplaatsen en een van 800 die nodig moet uitbouwen.

Goed, vrijgemaakten hebben over het algemeen een wat andere visie op kerk dan een gergemmer (Gereformeerde Gemeente). De kerk is de gemeenschap der heiligen, die gemeenschap bestaat uit gezelligheid, samenzijn, een zijn etcetra. Dat wordt ook betrokken op het zondags in de kerk zitten. Voor mij is dat persoonlijk wat meer gescheiden, niet verplicht maar vanuit mijn achtergrond.

Je hebt de kerk (als gebouw) daarin zit je twee keer per zondag met mensen (hoeveel maakt mij weinig uit, hooguit dat je wat eerder bent afgeleid), daarnaast heb je de kerk als gemeenschap, vaak rond het 'kerkgebouw' met verenigingsleven en dergelijke. Veel mensen zijn van overtuiging dat dit ook samen moet vallen in de zondagse eredienst, de focus ligt bij 'kerk' dan meer op 'de gemeenschap van gelovigen/heiligen', in mijn gemeente ligt de focus meer op de 'bekering, prediking/woordverkondiging en de ontmoeting met God'.

Beide dingen hebben goede en mindere punten. Aan de eerste variant (meer gemeenschap) wordt het sneller als 'gewoon' ervaren als een persoon 'bekeerd/wedergeboren' is, de kerk kan dan nogal snel verworden tot een soort gezelligheidsclub voor wereldverbeteraars, vaak zijn die kerken behoorlijk naar buiten gericht omdat de gemeenschap al gelovig is. De andere variant heeeft zo zijn eigen minpunten. Denk bijvoorbeeld aan het actief zijn binnen je gemeente, als je niet 'wilt' kun je gewoon alleen zondags de kerk binnenwandelen, de preek aan horen en weer verdwijnen, zonder verder activiteiten buiten de kerk te ontplooien. Misschien is het daarom ook zo dat deze kerken vaak wat meer intern gericht zijn, omdat er binnen de kerkmuren genoeg 'on/rand-gelovigen' zitten, en wedergeboorte niet iets is wat je zomaar 'claimt'. Doordat de visie 'de ontmoeting van God met de kerkgangers' vaak hoog in het vaandel staat zullen deze kerken niet snel erg veel grote veranderingen ondergaan, omdat 'gezelligheid etc' niet als primair doel zijn, de eredienst op zondag is in hun opzicht niet bedoeld om zelf een 'fijn gevoel' te hebben. Die visie wordt vaak 'dogmatisch' of 'traditioneel' genoemd.

Ik denk dat je daar een soort van middenweg in moet vinden.. Ahoewel ik wel een sterk 'zondag --> eredienst --> kerkgebouw' heb, als ik volgend jaar bijvoorbeeld naar Flevo zou gaan, ben ik daar absoluut niet op zondag. Zondag is voor mijn naar een kerk(gebouw!) met een duidelijke eredienst. Liever geen massale bijeenkomst op een voetbalveld o.i.d knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

"We groeien al jaren en zitten nu op 2750 leden. En het gaat maar door: de laatste twee jaar zijn er 130 leden per jaar bijgekomen.’’

Ontzettend goed nieuws dat een kerk jaarlijks met 130 leden per jaar groeit. Maar waar komen deze leden vandaan?

Als ik kijk naar de CGK Groningen (qua beleving, 'strengheid' en aantal leden goed te vergelijken met Zwolle) zie ik ook wekelijks nieuwe gezinnen ingeschreven worden. Maar helaas zijn dit wel gezinnen/leden die vanuit een andere kerk over worden geschreven. De aanzuigende werking heeft dus een negatief effect op andere kerken. Is dit bij de CGK Zwolle ook het geval?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als ik kijk naar de CGK Groningen (qua beleving, 'strengheid' en aantal leden goed te vergelijken met Zwolle) zie ik ook wekelijks nieuwe gezinnen ingeschreven worden. Maar helaas zijn dit wel gezinnen/leden die vanuit een andere kerk over worden geschreven. De aanzuigende werking heeft dus een negatief effect op andere kerken. Is dit bij de CGK Zwolle ook het geval?

Wat Grunn betreft zijn het vooral ex-vrijgemaakten, als ik het goed heb begrepen (of ook PKN-ers?), wat niet gek is, want er is in Groningen West en Noord (twee gemeenten) nogal wat gedoe, als ik het goed begrijp. Ook de NGK (Tehuisgemeente) oefent aantrekkingskracht uit. In Hoogeveen daarentegen was de NGK weer een puinzooi en liep leeg, richting CGK en GKV. Het punt is vooral, dat die drie onderling vaak uitwisselbaar zijn, en als je eigen gemeente zuigt, dan stap je makkelijk over.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De aanzuigende werking heeft dus een negatief effect op andere kerken. Is dit bij de CGK Zwolle ook het geval?

Hier in de Flevopolder wordt er in diverse gereformeerde kerken wel eens gepreekt over hoe slecht de Pijler is omdat ze mensen uit andere kerken 'stelen', maar daar richt de Pijler zich helemaal niet op, veel meer op mensen die helemaal niet naar de kerk gaan. Van mensen die wel overstappen horen we wel dat hun geloof vaak doodgebloed is en dat ze dat in de Pijler weer hervonden. Kortom, overstappers zijn vaak eerder een teken van hoe het in hun 'oude' kerk aan toe gaat dan hoe leuk de nieuwe kerk is. I.p.v. klagen over een 'stelende' kerk zou het eigenlijk een impuls voor de gemeente moeten zijn waar mensen weg gaan om het beter te gaan doen, dus idealiter profiteert iedereen. Ik weet niet hoe dat in Zwolle is, maar in Lelystad zijn er 7000 tot 9000 kerkgangers op een bevolking van pakweg 60.000 en de ervaring leert wel dat een groot zichtbaar gebouw heel erg meehelpt aan de 'zichtbaarheid' van de kerk en ook buitenkerkelijken naar binnen helpt, dus in dat kader kun je het eigenlijk alleen maar aanmoedigen. Er is tenslotte niets mooiers/beters dan iemand die van buiten komt en Jezus leert kennen toch?

Moet de topictitel trouwens niet verander worden in CGK Zwolle wil megakerkgebouw?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wat Grunn betreft zijn het vooral ex-vrijgemaakten, als ik het goed heb begrepen (of ook PKN-ers?)

Niet onderbouwde cijfers met een hoog natte vinger gehalte. Toch komt het waarschijnlijk redelijk overeen met de werkelijke percentages

+/- 50 a 60% is GKV

+/- 20% is CGK

+/- 10% ex-PKN

de rest kan onder de noemer overige, waaronder je ook 'niet gelovigen' mag rekenen.

Hierboven wordt door Alex Tromp genoemd dat een mega kerk mogelijk nieuwe mensen buiten de kerk aantrekt en dat de achterblijvende kerk moet onderzoeken wat ze verkeerd doen. Daar is wel iets voor te zeggen, maar feit is helaas wel dat sommige kerken door de (enorme) leegstroom dusdanig worden uitgekleed dat ze in hun voortbestaan worden bedreigd. Dat lijkt me niet de bedoeling van de aanzuigende werking van de grotere 'succesvolle' kerken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Niet onderbouwde cijfers met een hoog natte vinger gehalte.

Ja, en? Ik beweerde toch ook niet harde cijfers te presenteren?

Quote:
Hierboven wordt door Alex Tromp genoemd dat een mega kerk mogelijk nieuwe mensen buiten de kerk aantrekt en dat de achterblijvende kerk moet onderzoeken wat ze verkeerd doen. Daar is wel iets voor te zeggen, maar feit is helaas wel dat sommige kerken door de (enorme) leegstroom dusdanig worden uitgekleed dat ze in hun voortbestaan worden bedreigd. Dat lijkt me niet de bedoeling van de aanzuigende werking van de grotere 'succesvolle' kerken.

Die mensen stappen zelf over, daar kan je moeilijk de 'succesvolle' kerk de schuld van geven. En misschien is het ook wel de bedoeling. Qua leer zijn de verschillen tussen GKV en CGK verwaarsloosbaar, dus waar die mensen uiteindelijk zitten maakt niet uit. Als ze in de Jeruzalemkerk een goede tijd hebben terwijl ze in de Columnakerk eerder tegen een muur van onbegrip zijn aangelopen, dan kan ik daar moeilijk iets slechts in zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid