Spring naar bijdragen

Lid worden van studentenvereniging


Lid van een studentenvereniging?  

  1. 1. Lid van een studentenvereniging?

    • Nee, ben geen student
      5
    • Nee, is me te saai
      7
    • Nee, wat is dat eigenlijk?
      0
    • Nee, mijn studie is al druk genoeg
      8
    • Ja, maar doe er niets mee
      1
    • Ja, is vet gaaf!
      11


Aanbevolen berichten

Ik heb ook niks met studenten verenigingen op.

Dat hele elitaire core ballen sfeertje met -tig overeind staande kragen, praten met een aardappel in de keel in combinatie met zoals je praat als je teveel gedronken hebt, waar inhoud compleet afwezig is, waar die leegte opgevuld wordt met alcohol, waar ontgroening (itt het leger) toch vaak plezier van ouderjaars is met een moraal excuus, de student uithangen, behalve als het om de studie gaat, etc.

Kortom een leeg en inhoudloos iets.

Maar ach, wie weet, als ik eens in de plaats ga wonen waar ik studeer, dat ik dan wel het nut zie, als het ook nog een leuke vereniging is, die niet voldoet aan mijn voordelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 55
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

@Gorthaur: hoe leeg en inhoudsloos het is, hangt toch helemaal van de vereniging zelf af? Volgens mij valt het bij verenigingen als Ichthus, Navigators en C.S.F.R wel mee, aangezien veel mensen aangeven dat het erg goed is voor hun geloofsleven.. smile.gif

En het verschilt ook per vereniging hoe studentikoos het is smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb ook niks met studenten verenigingen op.

Dat hele elitaire core ballen sfeertje met -tig overeind staande kragen, praten met een aardappel in de keel in combinatie met zoals je praat als je teveel gedronken hebt, waar inhoud compleet afwezig is, waar die leegte opgevuld wordt met alcohol, waar ontgroening (itt het leger) toch vaak plezier van ouderjaars is met een moraal excuus, de student uithangen, behalve als het om de studie gaat, etc.

Kortom een leeg en inhoudloos iets.

Maar ach, wie weet, als ik eens in de plaats ga wonen waar ik studeer, dat ik dan wel het nut zie, als het ook nog een leuke vereniging is, die niet voldoet aan mijn voordelen.

Ja, ergens is het wel een beetje het zelfde als de uitspraak in de kerk maakt men alleen maar ruzie. Dat gaat misschien voor een paar kerken op maar lang niet voor alle.

In mijn eigen dispuut wordt door het merendeel hard gestudeerd en ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand echt dronken was. Het aantal polo'tjes valt ook wel mee, alhoewel ik het kolder vind om mensen en groepen daarop af te rekenen knipoog_dicht.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Gorthaur: hoe leeg en inhoudsloos het is, hangt toch helemaal van de vereniging zelf af? Volgens mij valt het bij verenigingen als Ichthus, Navigators en C.S.F.R wel mee, aangezien veel mensen aangeven dat het erg goed is voor hun geloofsleven..
smile.gif

En het verschilt ook per vereniging hoe studentikoos het is
smile.gif

Bovendien kan een vereniging je motiveren om harder te gaan studeren of je in meer onderwerpen te verdiepen, zodat je ook een beetje met de ouderejaars kunt meepraten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ow, als ik die verhalen hoor snap ik waarom bepaalde mensen tegen studentenverenigingen zijn. Gelukkig herken ik het zelf totaal niet. Ok, er worden al eens feestjes gegeven waarop veel gedronken wordt, maar dat is denk ik eigen aan studenten in het algemeen. Bij ons is de sfeer gewoon heel fijn, totaal niet arrogant tegenover mensen die geen lid zijn, of die minder betrokken zijn bij het kringleven. De kring organiseert ook best leuke activiteiten die openstaan voor niet-leden. Verder doet de kring ook heel positieve dingen, zoals vergaderen met de professoren en de onderwijscommissie om te zorgen dat problemen op de faculteit opgelost worden, of inzamelacties op touw zetten voor goede doelen, of rondleidingen in de stad organiseren voor eerstejaarsstudenten die nieuw zijn in Leuven. En ja, eigen t-shirts hebben we wel. Wit-blauw gestreepte matrozenshirtjes met "Noah's crew" opgeschreven. Ik vind ze schattig, maar nu niet meteen iets om je zo ongelooflijk stoer door te voelen. knipoog_dicht.gif

Kortom, ik herken het arrogante, vervelende plaatje totaal niet, onze kring bestaat voornamelijk uit sympathieke en geëngageerde mensen die echt iets willen bijdragen tot het studentenleven aan onze faculteit, en dat waardeer ik.

(Trouwens, wat is een 'core bal' eigenlijk?)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn in Nederland eigenlijk twee verschillende soorten verenigingen van studenten. De ene zijn de studieverenigingen, vergelijkbaar met die in België, een vereniging die openstaat voor studenten van dezelfde studie.

En daarnaast zijn er nog de plaatsgebonden verenigingen, waar iedereen lid kan worden die in een bepaalde plaats studeert. Elke stad telt hele hoop van dat soort verenigingen, die allemaal zo hun eigen identiteit hebben. Zo zijn de 'Corpsen' het meest berucht in de zin van dat het verenigingen zijn waarin het vooral om het bier gaat en om het ophouden van een soort van elitair sfeertje. Er zijn ook de meer 'down to earth' gezelligheidsverenigingen. Verder heb je dus de christelijke studentenverenigingen in verschillende soorten en maten en nog een hele hoop andere soms vreemde eenden in de bijt. Zoals een scouting gecombineerd met studentenvereniging. En ik zou haast de roeiverenigingen en dergelijke nog vergeten. smile.gif

Bij die plaatselijke studentenverenigingen zie je vaak dat die in een soort van landelijk verband staan met andere verenigingen met dezelfde naam en grotendeels dezelfde identiteit. Waardoor het dus komt dat mensen naar dezelfde vereniging lijken te gaan, hoewel ze in een andere stad studeren.

Je zou bijna kunnen zeggen dat er voor elke student wat wils is. engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh, da's wel leuk, al die verschillende verenigingen. Ik denk niet dat er hier zoiets is. Je hebt wel de universitaire parochie die ook zo'n beetje fungeert als vereniging van de christelijke studenten, maar de rest herken ik niet zo. Klinkt nochthans wel als een fijn systeem, zo heb je inderdaad voor iedereen wel iets.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(Trouwens, wat is een 'core bal' eigenlijk?)

Kweenie of ik het goed schreef, maar komt van corps, studentencorps dus.

Trouwens, wat je in België beschrijft van een vereniging van een studie, lijkt me opzich wel leuk.

Ik ben lid van een onafhankelijk dispuut, verbonden aan m'n studie.


Samengevoegd:

Quote:

@Gorthaur: hoe leeg en inhoudsloos het is, hangt toch helemaal van de vereniging zelf af? Volgens mij valt het bij verenigingen als Ichthus, Navigators en C.S.F.R wel mee, aangezien veel mensen aangeven dat het erg goed is voor hun geloofsleven..
smile.gif

En het verschilt ook per vereniging hoe studentikoos het is
smile.gif

Die vallen idd wel mee.

Maar volgens mij moet je wel in de plaats wonen waar je studeert om echt meerwaarde aan een vereniging te hebben en ook er echt in deel te nemen.

@Toonder, laat me aub ff lekker ongenuanceerd en generaliserend zijn. puh2.gifwidegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmm, als ik Timon's beschrijving van die corpsen lees snap ik waarom ze niet zo'n fijne reputatie hebben. En een bal, wel, hier in Vlaanderen is dat gewoon zo'n rond ding waar je tegen trapt op een voetbalveld (of een plechtig feest waar iedereen mooie lange jurken draagt), maar goed, uit de context blijkt wel duidelijk dat het niet zo positief bedoeld is. Grappig scheldwoord eigenlijk, core bal of corps bal of wat het ook is.

Ik weet eigenlijk ook niet of het zo is in heel België, misschien dat er in andere studentensteden ook een ander soort verenigingen bestaat, ik weet zelf alleen hoe het in Leuven zit, en dan nog vooral aan mijn eigen faculteit. Och ja, wij hebben de leukste kring van Leuven, dat is eigenlijk het belangrijkste punt. widegrin.gif

Hebben jullie eigenlijk ook dingen als een facbar en een praesidium enzo, of zijn dat typische dingen van hier?

Link naar bericht
Deel via andere websites

In mijn eerste jaar (vorig jaar dus) ben ik lid geworden van C.S.F.R. Ben er na een paar maandjes mee gestopt, omdat:

a) Ik niet op kamers zat, en het dan knap lastig is om vol te houden

B) Dat studentengedoe toch niet echt iets voor mij is (ellenlange tafelgesprekken en dat soort dingen)

c) Ik het gevoel had dat ik daar probeerde vrienden te maken, terwijl ik mijn 'eigen' vrienden nauwelijks zag..

En ga zo maar door knipoog_dicht.gif Het nadeel eraan is dat ik er qua geloof echt wel wat aan had smile.gif Maar ja, heb er eigenlijk geen seconde spijt van gehad.. Ik geloof dat ik er gewoon niet echt geschikt voor ben smile.gif

En over dat 'verheven' voelen, dat is in Utrecht ook wel vind ik. Je hebt toch bepaalde verenigingen die erg gewild zijn (je wilt toch geen ontgroening van 2 weken missen waar je dingen moet doen als 24 uur op je hurken zitten? knipoog_dicht.gif) en als je daar bij zit, nou... dan heb je het gemaakt hoor nosmile.gif


Samengevoegd:

Wat wel zo is, het was achteraf niet zo slim er gelijk mee te beginnen in mijn eerste jaar; het is dan al zo'n overgang van de middelbare naar je vervolgopleiding..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ok, vertaling, op aanvraag van Dos':

Een facbar is het eigen café van een faculteitskring (faculteit, bar, je snapt 'm wel), dat uitgebaat wordt door leden van de studentenkring, waar feestjes van de kring doorgaan, enzovoort. Zo'n bar is een vrij belangrijke bron van inkomsten voor een aantal kringen, en sommige facbars zijn behoorlijk drukbezocht en bekend (en af en toe ook wel berucht). Zo'n facbars hebben dan ook namen die verwijzen naar de studierichting van de studentenkring (de facbar van geneeskunde heet bvb Doc's bar, de bar van psychologie heet de Pavlov, enzovoort). Heel kleine kringen (zoals mijn geliefde kring, theologie zal wel nooit een echt grote faculteit worden vrees ik) kunnen zich geen eigen café veroorloven en maken een speciale regeling met een bestaand café. Bij ons houdt die regeling in dat dat bestaande café elke woensdagavond dienst doet als facbar, dan zijn er dus speciale kringactiviteiten en krijgen leden korting op drankjes enzo.

Een praesidium is eigenlijk de leiding van de kring. De praeses is de eendverantwoordelijke die aan het hoofd staat van het kringbestuur, en dan heb je nog een hoop andere functies. Een aantal van die functies zijn officiëel en worden geregeld vanuit de universiteit zelf of vanuit de officiële studentenkoepel. Deze functies moet elke kring dan ook verplicht hebben. Het gaat hierbij om functies als sportverantwoordelijke, onderwijsverantwoordelijke, financiëel verantwoordelijke, enzovoort. Andere functies zijn informeler en worden gewoon bepaald door de kring zelf, afhankelijk van de activiteiten waar de kring de nadruk op wil leggen. Zo heeft onze kring een verantwoordelijke voor spiritualiteit omdat dat op onze faculteit wel leeft, terwijl ik me kan voorstellen dat vele andere kringen zoiets niet hebben. Het praesidium wordt elk jaar democratisch verkozen door de studenten van de faculteit waar het over gaat. De week voor die verkiezingen is de zogenaamde kiesweek. Gedurende die week worden door de hele stad activiteiten georganiseerd die, afhankelijk van de grootte en financiële middelen van de kring, erg grootschalig en opvallend kunnen zijn. Op die activiteiten kunnen de verschillende praeseskandidaten en hun team promotie maken voor hun programma, en worden er ook verkiezingsdebatten enzo georganiseerd.

Ik vind het wel echt interessant om te lezen, al die verschillende soorten verenigingen. Hier hangt de identiteit van een kring veel meer af van de faculteit waarmee ze verbonden is, en heb je als student verder niet echt veel te kiezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ok, nu heb ik even nood aan vertaling, wat is een soos? puh2.gif

Wel, die invloed van buitenaf is ook niet zo groot, kringen kiezen wel helemaal zelfstandig wie ze als verantwoordelijke willen enzo. De invloed bestaat er gewoon in dat die functies verplicht vervuld moeten worden, een kring kan niet bestaan zonder die functies. Aan die functies hangen ook een aantal verplichtingen vast. De onderwijsverantwoordelijken moeten bvb aanwezig zijn op officiële vergaderingen van de onderwijsgroep van een faculteit, die bestaat uit de professoren, de decaan, de ombuds, studentenvertegenwoordigers van de verschillende studiejaren, enzovoort. Sportverantwoordelijken moeten aanwezig zijn op vergaderingen van de overkoepelende organisatie die sportactiviteiten voor studenten regelt in de stad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmm, en dat is?


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Een facbar.
widegrin.gif

Ooh, ok. widegrin.gif


Samengevoegd:

Linkjestijd!

Er is zowaar een wikipedia-artikel over het concept facbar (of fakbar, zoals het vaak geschreven wordt):

link

Er is zelfs een hele lijst met typische studentenuitdrukkingen, waar ik meteen een aantal vreemde woorden uit dit topic terugvond (soos en corpsbal bijvoorbeeld):

link

En nog een lijst met alle mogelijke artikels die te maken hebben met studentenverenigingen:

link

Leuk om te lezen, en erg handig om eens te zien hoe het er aan toe gaat in andere landen, andere steden, en andere verenigingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

oooow wat ben ik blij dat ik niet lid ben. de academie heeft er een samen met de oude hts, ben 1 keer gaan kijken op een sinterklaasfeest.... het was net of ik op een schuurfeest was met lompe boeren van de hts!

maar ik heb echt geen tijd! en ik vind het onzin voor mijzelf, ik heb liever met een paar mensen een diepgaande vriendschap dan een oppervlakkige relatie met een heleboel mensen. ik mis helemaal niks!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Bij Ichthus had ik beide. En dat was ergens wel handig: leren om oppervlakkige relaties te onderhouden.
knipoog_dicht.gif

haha, maar opparvlakkige relaties heb ik ook genoeg.

een mens schijnt in zijn leven 600 vrienden 'te maken!' maar ik heb de bron even niet.

maar aan alle mensen die bij een vereniging zitten: die ontgroening, vindt je dat nou echt de moeite waard? om voor jan en alle man door het slijkt te gaan om er uiteindelijk bij te horen!? echt ik kan mij daar helemaal niks bij voorstellen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb wel super veel geleerd op de CSFR, een studentenvereniging en geen studievereniging. Echt goed discussieren met mensen die je goed kent is heel leerzaam. Daarnaast is het ook gewoon een soort netwerk van waaruit je allerlei toffe dingen kunt organiseren enzo. party.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij hebben wel een doop (of ontgroening, als je het zo wilt noemen) maar die is niet verplicht, enkel mensen die zoiets leuk vinden doen dat. Ik zie zelf ook niet meteen waarom je zoiets leuk zou vinden maar ja, blijkbaar zijn er elk jaar toch zulke mensen. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid