Spring naar bijdragen

Hoe zie jij 'gereforme(e)rd(en)'?


Aanbevolen berichten

Het soort clichébeeld dat ik heb bij gereformeerden is een nogal streng en zwaarmoedig clubje met een loodzwaar zondebesef en weinig levensvreugde, zowel in hun uiterlijk als in hun ideeën behoorlijk antiek. Maar ik weet ook dat dat een clichébeeld is, en niet meer dan dat.

Nuja, ik had voor ik op credible kwam nog nooit van gereformeerden gehoord, ik weet niet eens of hier ergens in de buurt een gereformeerde gemeente aanwezig is ofzo. Het beeld dat ik van gereformeerden heb is dus helemaal gevormd door online-indrukken, dus enerzijds door de clichébeelden die ik van andere users te horen kreeg over gereformeerden, en anderzijds door de vaak erg interessante en fijne forumgesprekken met gereformeerde users. En van die users merk ik vaak meer serieux en diepgang op dan van users uit bepaalde andere groeperingen (ook al hangt het natuurlijk altijd af van de user in kwestie, en kan je het forumgedrag van één iemand niet doortrekken naar een volledige kerk).

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 126
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]En toch heeft het gros van de mensen bij het woord 'gereformeerd' het idee van Staphorsters in zwarte pakken en vrouwen in rokken, de SGP-hoek. Men vergeet dan dan de meeste gereformeerden CU stemt, en toch een andere setting heeft.

De CGK is een 'gedeelde' kerk, de Bewaar het Pand hoek ligt behoorlijk dicht bij de Gergem (en andere bevindelijk gereformeerde kerkverbanden). Echter alle andere kerkverbanden *uitgezonderd de NGK denk ik* zijn toch typisch gereformeerd qua liturgie
smile.gif

En ook daar is niets mis mee. Ook binnen de Oud-Gereformeerde Gemeente, de GerGem, de GerGemNed, de Hersteld Hervormden vind je (zonder er veel moeite voor te hoeven doen) mensen die God oprecht (menen te) dienen. Mijn vriendin is Hersteld en sinds ik haar ken ben ik meer van haar achtergrond en kerverband gaan begrijpen en waarderen.

Ja, ze zingen daar op hele noten, is de liturgie soms voorspelbaar, dragen de vrouwen allemaal hoofdbedekking en is er weinig merkbaar van een gemeenteleven buiten de diensten op zondag; God werkt en spreekt ook daar.

Afgelopen zondag in Opheusden een GEWELDIGE preek over Pinksteren gehoord van ds. Wim van Vlastuin (HH te Katwijk). Mijn eigen voorganger (EG Jonah, Ede), kan er nog een puntje aan zuigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Gereformeerd roept bij mij associaties op met angst; doemdenken; schijnheiligheid; verkrampt gevoel; denken en leven. Schuldgevoelens. Plichtsbesef. Niet mogen genieten; ingetogen. Soberheid. Kleurloos. Zuinigheid; oppotten.

En alles met een donkere huidskleur is crimineel, toch? hamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En alles met een donkere huidskleur is crimineel, toch?
hamer.gif

Mogen users hier dan alleen maar maatschappelijk gewenste antwoorden geven, of mogen ze ook gewoon eerlijk over zichzelf zijn, zonder dat ze meteen zo aangevallen worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat Antireligie heel eerlijk is over zichzelf, ik krijg in elk geval een goed beeld door dit soort opmerkingen widegrin.gif

Vind het toch wel bijzonder dat je in een land met +/- 500.000 bevindelijke gereformeerden (bron) nog nooit een positief puntje bent tegengekomen binnen deze groep. Dat heeft naar mijn idee niet zozeer met sociaal wenselijke antwoorden te maken als wel met een vooringenomen houding. Maar ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Leuk topic, Raido. Mijn complimenten. Veel reacties die interessant zijn om te lezen
smile.gif

Eensch.

Als ik aan gereformeerden denk..

Dan verdeel ik ze automatisch onder in verschillende groepen: bevindelijk gereformeerden en orthodox-gereformeerden, waarbij de laatste groep zo divers is dat ik af en toe niet meer begrijp wat sommige van hen nog 'gereformeerd' maakt (ja, de 3FvE, maar daar blijkt hun mening lang niet altijd in overeenstemming mee te zijn, neem bijvoorbeeld degenen die vrijzinnig zijn).

Over bevindelijk gereformeerden wisselt mijn beeld constant. Ik zit er zelf midden in, ik bén bevindelijk gereformeerd. Er is een periode geweest, rond m'n 15-17e, dat ik er vrij kritisch naar keek. Eigenlijk is die houding nooit veranderd, maar nu is er ook liefde voor 'mijn' gezindte bij gekomen. Ik heb regelmatig moeten opboksen tegen de vooroordelen die bijv. Anti-religie uit (en hij is zeker niet de enige die zo denkt). En dat doe ik nog steeds, ik spring nogal snel in de verdediging wanneer mensen wat negatiefs over de gereformeerde gezindte zeggen (wat ik PeterK hier ook een beetje zie doen flower.gif). Toch ontdek ik soms dat in sommige vooroordelen een kern van waarheid zit, en dat doet me pijn en maakt me machteloos-voelend noparty.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Toch ontdek ik soms dat in sommige vooroordelen een kern van waarheid zit, en dat doet me pijn en maakt me machteloos-voelend
noparty.gif
.

Lijkt me eerder een reden om dat constructief op te pakken en te kijken hoe dat in een reveill-vorm kan worden gegoten. smile.gif Ik vind het al weer heel wat dat ik Gereformeerden op dit forum niet mee weg zie duiken voor hun identiteit. Er is toch ook zoveel om 'trots' op te zijn? flower.gif Dat lijkt me iets om op voort te bouwen, veel van de Gereformeerden hier zijn redelijk goed geschoold en intellectueel onderlegd, jullie kunnen een verschil maken, en kijken bij de verschillende denominaties binnen het Gereformeerde discours wat men van elkaar kan leren. Ik heb zelf in ieder geval wel door dat bijvoorbeeld zowel de vrijgemaakten als de bevindelijken een enerzijds ietwat eenzijdige, maar anderzijds zeer rijke en waardevolle depositum fideí hebben, misschien goed om juist bij die uiterste binnen het orthodoxe veld te kijken wat er wél te combineren valt. Wie weet dat heel wat van de tradities bij de bevindelijken, die men nu eenmaal doet omdat iedereen het doet, uiteindelijk heel goed te onderbouwen zijn met rationele theologie vanuit vrijgemaakte hoek? knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

De verschillen in Gereformeerde kring zijn zeer divers, van uiterst behouden tot ongelovelijk vrijzinnig. De basisleer is vrijwel overal gelijk, maar heeft hier en daar kleine nuance verschillen, wat in vroeger tijden reden is geweest om een andere "smaak" op te zetten.

Gereformeerd zijn baseerd zich op een rationele benadering van het geloof en heeft daardoor een sterke verankering met de Schrif. Niet enkel de Schrift, maar gekoppeld aan de andere vier sola's. Door deze rationele benadering zijn de Gereformeerde over het algemeen serieuze mensen en dan heb je daarin ook verschillen per stroming.

Vroeger was het roepen van "refo" gelijk aan het wijzen naar mensen van de Ger Gem die voornamelijk donker gekleed gingen, het was synoniem voor zwarte-kousen-kerk en niets mogen, maar al doende leert men. Voor mij zijn Gereformeerde ondanks de serieusheid van de leer en daarin de nadruk op de zondigheid van de mens een uiterst divers en gekleurd gezelschap die zoveel te bieden hebben.

Daarin kan ik mee aansluiten bij de woorden van Nienke:

Quote:
Er is een periode geweest, rond m'n 15-17e, dat ik er vrij kritisch naar keek. Eigenlijk is die houding nooit veranderd, maar nu is er ook liefde voor 'mijn' gezindte bij gekomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gereformeerden.Ik zat op een protestantse school en dan moest ik door de "wijk" van de gereformeerden en als ik daar liep met medescholieren dan moesten de gereformeerde scholieren naar hun basisschool.Nou ik heb aardig vaak een potje zitten vechten met die gasten.Zeker zo'n 10 vechtpartijen per jaar.Was wel grappig.Verder heb ik nooit hekel aan ze gehad.Ze proberen zo goed mogelijk te leven.Ik bedoel er heeft nog nooit een gereformeerde bij mij ingebroken.En ik heb ook nog nooit gehoord dat ze in de drugs zitten ofzo.Dus gewoon goeie mensen.Die in hun ogen het Woord van God het best proberen na te leven.Misschien 1 minpuntje (niet echt eigenlijk) ze verstoppen hun t.v. altijd als de dominee op bezoek komt.Maar er zijn er ook die het laten staan,terwijl ze weten dat de dominee daar niet blij mee is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Echt ik begrijp het nog steeds niet helemaal. Op de een of andere manier wordt gereformeerd of refo geassocieerd met geen plezier maken en zwarte kleding.

Ik zal de geschiedenis even proberen uit te leggen:

Rond 1900 liep iedereen in zwart of witte kleren. (althans dat is wat het beeldmateriaal van die tijd ons doet geloven)Toen halverwege de vorige eeuw de kleur werd uitgevonden gingen mensen (ook refo's!) gekleurde kleren dragen.

Echter waren er bepaalde mensen die niet in de nieuwe kleding paste en/ of het stoer vonden om in klederdracht te blijven lopen. (en geef toe zo'n bolhoedje uit 1900 is natuurlijk uber strak)

Rond de jaren '80 ofzo heeft iemand dat verkeerd opgevat ofzo en hebben de gotics de stijl over genomen.

Op het moment lopen de gotics in zwarte kleding en dat zijn de mensen die niet van pret maken en blij zijn houden. knipoog_dicht.gif

Overigens ik vind bevolkingsgroepen over een kam scheren zoooo 1942. En dit gaat niet over refo's, ook over allochtonen, homo's, emo's (aaah... puh2.gif) turken, R&B luisterende nepnegers en iedere andere bevolkingsgroep.

Ik bedoel kom op we leven in een multiculturele omgeving. Je kunt toch veel beter mensen per persoon beoordelen dan meteen een bepaald idee vormen omdat hij of zij een bepaald geloof aanhangt of een bepaalde huidskleur heeft?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Echt ik begrijp het nog steeds niet helemaal. Op de een of andere manier wordt gereformeerd of refo geassocieerd met geen plezier maken en zwarte kleding.

Ach, het klopt inderdaad niet. Maar aan de andere kant komt dat beeld niet uit de lucht vallen: in sommige plaatsen zie je hele drommen grotendeels in het zwart geklede mensen naar de kerk gaan. Verder was vroegah 'gewoon' plezier maken uit den boze, want je was op Weg naar de Nimmereindigende Eeuwigheid. En toegegeven, in bevindelijk-gereformeerde kerkdiensten gaat het er niet extreem blij aan toe, wat niet wil zeggen dat er niet ook een boel vreugde is. En die vreugde is niet altijd aan de buitenkant te zien smile.gif.

En, ja, natuurlijk is het stom dat mensen bevolkingsgroepen over een kam scheren, maar het is gewoon de praktijk en bovendien denk ik dat we er allemaal wel een handje van hebben.

Quote:
Op donderdag 07-06-2007 12:24:06 schreef Pius_XII het volgende:

Lijkt me eerder een reden om dat constructief op te pakken en te kijken hoe dat in een reveill-vorm kan worden gegoten.

Ja, tuurlijk, bij veel dingen kan dat wel. Maar sommige dingen kan ik niet alleen aanpakken omdat het over starheid van mensen gaat, over de verkeerde manier van omgaan met mensen, en dergelijke. Soms kom je zulke schrijnende gevallen tegen, terwijl je altijd dacht dat dit opgeblazen vooroordeel-verhalen waren.. nosmile.gif

Quote:

Ik vind het al weer heel wat dat ik Gereformeerden op dit forum niet mee weg zie duiken voor hun identiteit. Er is toch ook zoveel om 'trots' op te zijn?

Heeft ook wel enige tijd geduurd, maar Credible zij dank daarvoor flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet waar jij leeft maar soms zijn de dingen die gezegd worden over een bevolkingsgroep of gelovigen gewoon waar.Dus waarom mag dat niet gezegd worden.Als 90% aan die criteria voldoet dan mag dat toch gezegd worden.Ik zie de probleem niet en ik weet dat refo's niet in zwart lopen en sommige wel trouwens.Op zondag dan.En bevolkingsgroepen over 1 kam scheren is van alle tijden en ik kan het weten als gekleurde.En dat was ook de probleem met refo jongeren.Ik kwam in die vechtpartijen omdat ze het wel leuke vonden om mij uit te schelden voor aap.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik weet niet waar jij leeft maar soms zijn de dingen die gezegd worden over een bevolkingsgroep of gelovigen gewoon waar.Dus waarom mag dat niet gezegd worden.Als 90% aan die criteria voldoet dan mag dat toch gezegd worden.Ik zie de probleem niet en ik weet dat refo's niet in zwart lopen en sommige wel trouwens.Op zondag dan.En bevolkingsgroepen over 1 kam scheren is van alle tijden en ik kan het weten als gekleurde.En dat was ook de probleem met refo jongeren.Ik kwam in die vechtpartijen omdat ze het wel leuke vonden om mij uit te schelden voor aap.

Ik vind het vooral vreselijk rot voor die 10%

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Rond 1900 liep iedereen in zwart of witte kleren. (althans dat is wat het beeldmateriaal van die tijd ons doet geloven)

Ik heb oprecht geloofd tot mijn 12e dat ze tot in de jaren 60 alleen bruine kleren hadden, omdat die foto's zo waren (tja.. zwart-wit of sephia)..

Quote:
Ach, het klopt inderdaad niet. Maar aan de andere kant komt dat beeld niet uit de lucht vallen: in sommige plaatsen zie je hele drommen grotendeels in het zwart geklede mensen naar de kerk gaan.

Ach zo snel je nette kleren aan hebt, en geen knalgele skatebroek dan loop je er 'gereformeerd' bij, het was gewoon ingetogen. En ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf wel meer op donkere kleuren val, vooral in de winter.

Quote:
Verder was vroegah 'gewoon' plezier maken uit den boze, want je was op Weg naar de Nimmereindigende Eeuwigheid. En toegegeven, in bevindelijk-gereformeerde kerkdiensten gaat het er niet extreem blij aan toe, wat niet wil zeggen dat er niet ook een boel vreugde is. En die vreugde is niet altijd aan de buitenkant te zien

Nee inderdaad, maar er is ook niet zoveel te feesten met zo'n serieuze boodschap. Kijk ik heb dieprespect voor oprecht-zwaarmoedige mensen die gewoon een wat melancholieke instelling hebben, maar ik heb zo de pest aan de geveinsde zwartgalligheid.. *ach en wee, pak een gesel en ga in het klompenhok, gij geveinsde*

Quote:
En, ja, natuurlijk is het stom dat mensen bevolkingsgroepen over een kam scheren, maar het is gewoon de praktijk en bovendien denk ik dat we er allemaal wel een handje van hebben.

Dat gebeurd nou eenmaal met subculturen die ook duidelijk op straat te herkennen zijn. Vrijgemaakten hebben ook echt hun cultuurtje, het ons-zoekt-ons, dat gaat ook op voor evangelischen, maar ik herken nog steeds geen vrijgemaakten of evangelo's in het wild. Refo daarentegen smile.gif

Quote:
Ja, tuurlijk, bij veel dingen kan dat wel. Maar sommige dingen kan ik niet alleen aanpakken omdat het over starheid van mensen gaat, over de verkeerde manier van omgaan met mensen, en dergelijke. Soms kom je zulke schrijnende gevallen tegen, terwijl je altijd dacht dat dit opgeblazen vooroordeel-verhalen waren

Je bedoeld het gevoel dat je alles wil veranderen, maar wanneer je eenmaal bezig bent je aan een touwtje wordt gehouden onder het motto 'dat hoort niet' of 'dat is nog nooit zo geweest'.

Dan kun je denken als buitenstaander, nou en dan doe je het toch gewoon (bijvoorbeeld in Rijssen een Bijbelstudiegroep opzetten), ja dat kan. Je kunt gewoon lekker zelf doen wat je wilt, echter.. het is niet alleen een kerkelijk aspect maar ook een sociaal aspect. Niet om direct te gaan smijten met 'dan lig je uit de groep', maar ergens ben ik soms wel bang voor als ik naar een andere kerk zou gaan, of zou trouwen met Hananja. Gewoon praktische dingen, ik wil dolgraag muziek op mijn bruiloft, maar mijn familie heeft daar intens de pest aan, dus ik gok dat ik het niet zal doen, hooguit achtergrondmuziek. Zolang men maar niet danst op mijn bruiloft puh2.gif

Quote:
Heeft ook wel enige tijd geduurd, maar Credible zij dank daarvoor

White Pride.. uhm.. Black Stocking Pride, Credible Wide smile.gif Het was wel grappig, Nienke was al een tijdje Credibler daarna kwam ik, we zijn denk ik nog steeds de enige twee Gergemmers, en lange tijd ook de enige twee Bevindo's Hoe dan ook, ik had behoorlijk de pest aan mijn hoekje mensen, door Credible ben ik het weer gaan waarderen en ben ik gereformeerder dan ooit.. Wel bevindelijk. als in beleving, maar niet bevindelijk als in 'bevindelijkheid --> SubKult'..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Echt ik begrijp het nog steeds niet helemaal. Op de een of andere manier wordt gereformeerd of refo geassocieerd met geen plezier maken en zwarte kleding.

Ik zal de geschiedenis even proberen uit te leggen:

Rond 1900 liep iedereen in zwart of witte kleren. (althans dat is wat het beeldmateriaal van die tijd ons doet geloven)Toen halverwege de vorige eeuw de kleur werd uitgevonden gingen mensen (ook refo's!) gekleurde kleren dragen.

Echter waren er bepaalde mensen die niet in de nieuwe kleding paste en/ of het stoer vonden om in klederdracht te blijven lopen. (en geef toe zo'n bolhoedje uit 1900 is natuurlijk uber strak)

Rond de jaren '80 ofzo heeft iemand dat verkeerd opgevat ofzo en hebben de gotics de stijl over genomen.

Op het moment lopen de gotics in zwarte kleding en dat zijn de mensen die niet van pret maken en blij zijn houden.
knipoog_dicht.gif

Overigens ik vind bevolkingsgroepen over een kam scheren zoooo 1942. En dit gaat niet over refo's, ook over allochtonen, homo's, emo's (aaah...
puh2.gif
) turken, R&B luisterende nepnegers en iedere andere bevolkingsgroep.

Ik bedoel kom op we leven in een multiculturele omgeving. Je kunt toch veel beter mensen per persoon beoordelen dan meteen een bepaald idee vormen omdat hij of zij een bepaald geloof aanhangt of een bepaalde huidskleur heeft?

Hee, zie ik je daar net goths over één kam scheren? Foei! widegrin.gif

Maar ik denk dat je hier te zwaar aan tilt. Uiteindelijk is dit net een topic rond de vraag wat voor ideeën mensen hebben over gereformeerden en laten we wel wezen, het is eigen aan mensen om bepaalde vooroordelen te hebben over groepen die ze niet zo goed kennen. Als er dan in een topic naar gevraagd wordt vind ik het niet meer dan logisch dat mensen eerlijk zijn en dat de clichés boven tafel komen. Ik vind het net een mooie kans om eens te toetsen in hoeverre zulke ideeën algemeen gedeeld zijn, en in hoeverre er een kern van waarheid in zit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb dus ook gevraagd om de gedachten van mensen, of het nou vooroordelen zijn of niet. Als hier overtuigd-bevindelijken waren hadden we ook vooroordelen gehad als:

'De kerken die de oude waarheid bewaard hebben in tegenstelling tot %stroming-naar-keuze%'

'De kerken die de reformatie vast houden, dan vallen %denominatie% af binnen de gereformeerde substroom aangezien die semi-%engenaamvaneenengedwaling%-zijn'..

Dus tjá

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb dus ook gevraagd om de gedachten van mensen, of het nou vooroordelen zijn of niet.

Als hier overtuigd-bevindelijken waren hadden we ook vooroordelen gehad als:

'De kerken die de oude waarheid bewaard hebben in tegenstelling tot %stroming-naar-keuze%'

'De kerken die de reformatie vast houden, dan vallen %denominatie% af binnen de gereformeerde substroom aangezien die semi-%engenaamvaneenengedwaling%-zijn'..

Dus tjá

Kan je nu toelichten wat je horen wil?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Raido en Nienke, ik zie wel min of meer een parallel met hoe binnen de katholieke Kerk riten, orden en weet ik het uitsterven, maar dat bepaalde spiritualiteiten toch blijven bestaan, dat gaat dan, soms in een iets andere vorm, over op weer een congregatie o.i.d. Van wat ik van bevindelijke jongeren merk, is dat ze enerzijds wat aanhikken tegen bepaalde uiterlijkheden van hun kerken, maar dat ze anderzijds weldegelijk het belang van hun bevindelijke erfenis inzien. Zijn daar niet ook bepaalde denktanks voor?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik wil gewoon 'horen' hoe 'jullie' over 'ons' denken
smile.gif
Kijken of dat beeld van de gerefomeerde gezindte zo was, ook onder christenen. Onder de seculiere buitenwereld is dat inderdaad het geval.

Overigens, ik denk dat je je pas écht zorgen moet gaan maken als ze het allemaal geweldig gaan vinden. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid