Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

PREDIKER 7:1-4

Bij deze een confrontatie met een bijzondere uitspraak uit de Schrift:

Een goede naam is beter dan goed parfum,

een sterfdag is beter dan een geboortedag.

Je kunt beter gaan naar een huis waar gerouwd wordt dan naar een feest.

Want de begrafenis is het einde van ieder mens en de levenden doen er goed aan dat te bedenken.

Je kunt beter huilen dan lachen.

Want achter een treurig gezicht kan een opgewekt gemoed schuilgaan.

Iemand die wijs is gaat liever naar een begrafenis,

een dwaas gaat eerder naar een feest.

De uitspraak is genomen uit de Willibrordvertaling 1995.

Wat zegt deze tekst jou?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zit wel een kern van waarheid in. Zelf vind ik een begravenis ook vele malen belangrijker dan een feest. Een begravenis is iets wat maar eenmalig gebeurd (voor de overleden persoon), iets waar je niet op herhaling kunt gaan. Een plek waar je aanwezigheid nodig is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uit welke vertaling heb je het gehaald RobertH want hieronder in de NBG ziet het toch wel iets anders uit. Als je sterft en je geloofd kom je bij Hem. In dit gedeelte zien sommige dingen er toch iets anders uit.

1 Beter een goede naam dan een kostbare geur, de dag waarop je sterft is beter dan de dag waarop je wordt geboren. 2 Het is beter dat je naar een huis vol rouw gaat dan naar een huis vol feestrumoer, want in een huis vol rouw eindigt iedereen. Dat neme ieder mens zijn leven lang ter harte. 3 Je kunt beter droevig zijn dan vrolijk, want bij een droevig gezicht maakt het hart het goed. 4 De gedachten van de wijze zijn graag in een huis vol rouw, die van de dwaas in een huis vol plezier.

Maar zulke stukjes uit de bijbel vind ik lastig hoe je het op moet vaten want er staat ook in dat je blij en verheugd moet zijn. En het klopt ook wel een begravenis vind maar 1 keer plaats en naar een feest kan je genoeg gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Idem wat Thorgem zegt

Ik ga nooit naar een feest behalve als het moet, met familie ofzo, das soms nog wel leuk.

Maar meestal voel ik me niet zo op mijn plaats.

En in die tekst herken ik wel veel van mezelf, ik ben nogal vaak triestig om wat er allemaal gebeurd, ook om mezelf hoor (dat ik niet ben ik wat ik zou willen zijn, beter ofzo)

Ik hoop ook altijd op een prachtige wereld die nog mag komen (zoals voorspel in de bijbelpuh2.gif) en deze wereld is zoals geschreven, eerder een tranendal. Er valt overal wel zonde te zien (allesinds dat vind ik). En als je je zo bewust bent van die imperfectie, die zonde, in de wereld maar ook bij jezelf dan is het niet makkelijk om vrolijk rond te lopen. Ik persoonlijk heb het daar heel moeilijk mee, elke dag opnieuw.

Maar ik denk dat ik gewoon positiever moet denken, en er misschien niet steeds op moet letten wat er allemaal "niet goed of zondig" is.

Maar het is lastig als je opmerkingen hoort van mensen, die volzitten van vooroordelen of die op niks slaan...( bvb mensen die iemand uitlachen om zijn kledij ofzo)

Dat maak je dagelijks mee en er is geen dag die voorbijgaat zonder die dingen.

En het lijkt me of die tekst gaat dat het echte, het innerlijke dat samenleeft met God, waardevoller is dan de leegte van het leven van alledaags. Zo komt de tekst op mij over.

En doet me ook denken aan= leven is lijden en dood = verlossing

en dat het triest is om zovele dingen in de wereld aan te zien

en nu ga ik verder studeren aan recht :/

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

BETER HUILEN DAN LACHEN

Bij deze een confrontatie met een bijzondere uitspraak uit de Schrift:

Een goede naam is beter dan goed parfum,

een sterfdag is beter dan een geboortedag.

Je kunt beter gaan naar een huis waar gerouwd wordt dan naar een feest.

Want de begrafenis is het einde van ieder mens en de levenden doen er goed aan dat te bedenken.

Je kunt beter huilen dan lachen.

Want achter een treurig gezicht kan een opgewekt gemoed schuilgaan.

Iemand die wijs is gaat liever naar een begrafenis,

een dwaas gaat eerder naar een feest.

De uitspraak is te vinden in Prediker 7:1-4.

Wat zegt deze tekst jou?

"Je kunt beter huilen dan lachen."

Leg uit...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

BETER HUILEN DAN LACHEN

Bij deze een confrontatie met een bijzondere uitspraak uit de Schrift:

Een goede naam is beter dan goed parfum,

een sterfdag is beter dan een geboortedag.

Je kunt beter gaan naar een huis waar gerouwd wordt dan naar een feest.

Want de begrafenis is het einde van ieder mens en de levenden doen er goed aan dat te bedenken.

Je kunt beter huilen dan lachen.

Want achter een treurig gezicht kan een opgewekt gemoed schuilgaan.

Iemand die wijs is gaat liever naar een begrafenis,

een dwaas gaat eerder naar een feest.

De uitspraak is te vinden in Prediker 7:1-4.

Wat zegt deze tekst jou?

Bij deze een antwoord:

Psalm 100:

2 Dient den HEERE met blijdschap, komt voor Zijn aanschijn met vrolijk gezang.

Spreuken 10:

28 De hoop der rechtvaardigen is blijdschap; maar de verwachting der goddelozen zal vergaan.

Joh 17:

13 Maar nu kom Ik tot U, en spreek dit in de wereld, opdat zij Mijn blijdschap vervuld mogen hebben in zichzelven.

Waarom post je dit eigenlijk als ik vragen mag? Ik neem aan dat jij heel goed weet wat het boek Prediker inhoud en waarom de schrijver zo negatief is in het begin? Wellicht zou je dat kunnen uitleggen i.p.v. te schrijven dat je beter kan huilen dan lachen (of op zijn minst vragen op te werpen voor mensen die het boek Prediker niet goed begrijpen).

Groet,

Dave

Link naar bericht
Deel via andere websites

het één sluit het ander niet uit. dus het betekend ook niet dat je helemaal niet meer mag lachen ofzo. in prediker 3:4 staat dat er een tijd is om te huilen en een tijd om te lachen.

en in prediker 9 staat dat je moet genieten, je hoeft niet altijd met de wereld mee te gaan, je kunt ook genieten op een manier die God niet erg vindt!

prediker 9:7-9 7 Ga dan heen, eet uw brood met vreugde en drink uw wijn met goeder harte; want God heeft alreeds een behagen in uw werken. 8 Laat uw klederen te allen tijde wit zijn, en laat op hoofd geen olie ontbreken. 9 Geniet het leven met de vrouw, die gij liefhebt, al de dagen uws ijdelen levens, welke God u gegeven heeft onder de zon, al uw ijdele dagen; want dit is uw deel in dit leven, en van uw arbeid, die gij arbeidt onder de zon. 10 Alles wat uw hand vindt om te doen, doe dat met uw macht; want er is geen werk, noch verzinning, noch wetenschap, noch wijsheid in het graf, waar gij heengaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarom post je dit eigenlijk als ik vragen mag? Ik neem aan dat jij heel goed weet wat het boek Prediker inhoud en waarom de schrijver zo negatief is in het begin? Wellicht zou je dat kunnen uitleggen i.p.v. te schrijven dat je beter kan huilen dan lachen (of op zijn minst vragen op te werpen voor mensen die het boek Prediker niet goed begrijpen).

Sjaloom Dave,

Ik schrijf niets. Ik maak alleen een nieuwsgierig makende kop en confronteer je enkel met een bijzonder Schriftgedeelte ter overdenking. Niet om iets uit te willen leggen, of om door een soort vraag-antwoord-spel iets te willen zeggen, maar gewoon om te weten wat zo'n tekst jou nu persoonlijk zegt. En dat kan voor elke user weer iets heel anders zijn. Kauw er dus maar gewoon eens op.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bij deze een antwoord:

Je doet het hiermee voorkomen als een bepaald gedeelte uit de bijbel zomaar geneutraliseerd kan worden met andere teksten die iets anders zeggen. Een vreemde benadering, vind ik.

Mij zegt deze tekst dat het leven een bepaalde ernst heeft waar je niet lichtzinnig over moet doen. Door altijd te feesten kun je het prima naar je zin hebben, maar je loopt het risico niet verder dan de oppervlakte te komen. Niet alle dingen in het leven zijn leuk, maar dat maakt ze niet minder de moeite waard. Juist door stil te staan bij de verdrietige dingen, leer je wat het leven is: geen feestje waar je maar het beste van moet maken omdat je straks toch dood bent, maar een serieuze zaak waarbij het wel degelijk uitmaakt wat je doet.

Ik moet hierdoor ook even denken aan de gereformeerde termen ellende, verlossing, dankbaarheid. Dat zijn drie kanten van het geloof die niet zonder elkaar kunnen. Er zijn christenen die vinden dat je altijd vrolijk moet zijn, want God heeft ons door Christus verlost. Maar om dat goed te beseffen moet je naar de donkere kant van het bestaan kijken, pas dan weet je wat Zijn komst werkelijk voor ons betekent. Hoe kun je dankbaar zijn voor iets waar je geen weet van hebt? In die context lees ik deze tekst van Prediker dan ook: als een voorbeeld van hoe de dingen voor de komst van en het geloof in Christus zijn. Een schets van een uitzichtloos, leeg leven.

Prediker begeeft zich in een soort schaduwland. Hij heeft een besef van God, maar tast in het duister als het Zijn plannen aangaat. Dat wordt duidelijk verwoordt in Prediker 8, vers 16 en 17: 'Ik zocht met heel mijn hart naar wijsheid. Alles wat de mens op aarde onderneemt, wilde ik doorgronden. Nooit geeft hij zijn ogen rust, dag noch nacht, maar bij alles wat God doet onder de zon, zo heb ik ingezien, doet hij wat hij doet. De mens is niet in staat de zin ervan te vinden. Hij tobt zich af en zoekt ernaar, maar hij vindt hem niet, en al zegt de wijze dat hij inzicht heeft, ook hij is niet in staat de zin ervan te vinden.' Dit is het lot van iedereen die zonder Christus leeft en om die reden is en blijft Prediker relevant.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Sjaloom Dave,

Ik schrijf niets. Ik maak alleen een nieuwsgierig makende kop en confronteer je enkel met een bijzonder Schriftgedeelte ter overdenking. Niet om iets uit te willen leggen, of om door een soort vraag-antwoord-spel iets te willen zeggen, maar gewoon om te weten wat zo'n tekst jou nu persoonlijk zegt. En dat kan voor elke user weer iets heel anders zijn. Kauw er dus maar gewoon eens op.

Hoi Robert,

Wat moet ik dan overdenken? Een uit context getrokken stuk tekst over huilen en lachen? Waar bouwt dit nu exact mijn geloof op? Wil je dit nu alleen neerzetten om mensen aan het denken te zetten of wil je ook nog uitleggen waarom huilen niet beter is dan lachen en dat de bijbel ons leert dat blijdschap wel degelijk goed is?

Groet,

Dave


Samengevoegd:

Quote:

[...]Je doet het hiermee voorkomen als een bepaald gedeelte uit de bijbel zomaar geneutraliseerd kan worden met andere teksten die iets anders zeggen. Een vreemde benadering, vind ik.

Hester,

Nee dat doe ik niet maar laat daarmee wel zien dat als je op deze manier een topic opent dat wel het resultaat kan zijn. De context waarin Prediker spreekt is dus van essentieel belang bij het neerzetten van zo'n tekst. Dat is alles wat ik probeer duidelijk te maken.

De nuance gaat mij eigenlijk om de statement huilen is beter dan lachen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Robert zegt niet: jullie moeten vinden dat huilen beter is dan lachen. Hij zegt: dit staat in de bijbel, hoe interpreteer jij dat? In je persoonlijke uitleg ontkom je er niet aan om de tekst in een context te plaatsen. Het is totaal aan jezelf of je de tekst uit zijn verband rukt. Misschien wel aardig als je uitlegt hoe jij die tekst ziet, Dave. Want een antwoord met slechts 3 uit hun verband gerukte teksten is ook niet alles. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Hoi Robert,

Sjaloom Dave,

Quote:
Wat moet ik dan overdenken?

Die tekst.

Quote:
Een uit context getrokken stuk tekst over huilen en lachen?

Ik ruk niets uit de context, ik leg ook niets uit, ik laat jou de context zoeken. Een kleiner Schriftgedeelte intensief overdenken is heel christelijk.

Quote:
Waar bouwt dit nu exact mijn geloof op?

Het is een tekst uit de Schrift, dus per definitie geloofsopbouwend.

Quote:
Wil je dit nu alleen neerzetten om mensen aan het denken te zetten of wil je ook nog uitleggen waarom huilen niet beter is dan lachen en dat de bijbel ons leert dat blijdschap wel degelijk goed is?

Gewoon, aan het denken zetten. Als ik méér had gewild, dan had ik ook méér in de openingspost gezet, en niet alleen de tekst met de vraag: "Wat zegt deze tekst jou?." Simpel toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Robert zegt niet: jullie moeten vinden dat huilen beter is dan lachen. Hij zegt: dit staat in de bijbel, hoe interpreteer jij dat? In je persoonlijke uitleg ontkom je er niet aan om de tekst in een context te plaatsen. Het is totaal aan jezelf of je de tekst uit zijn verband rukt. Misschien wel aardig als je uitlegt hoe jij die tekst ziet, Dave. Want een antwoord met slechts 3 uit hun verband gerukte teksten is ook niet alles.
widegrin.gif

Goed, waarom dan openen met HUILEN IS BETER DAN LACHEN? Zet dan gewoon de tekst neer en vraag wat je er van vindt i.p.v. eerst een statement te maken en dan een stuk tekst posten. Dat is hetzelfde als zeggen:

GOD IS SLECHT

Maar goed, ik snap wat je bedoeld en ik vind jou onderbouwing goed aansluiten met mijn eigen persoonlijke mening knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Dave,

Het principe van een kop is dat hij ook prikkelend mag zijn, en dat je bijvoorbeeld dus ook een opvallend stukje uit een gedeelte mag quoten. Niets raars aan dus. Ik zet altijd een kop boven mijn topics, die dan altijd dezelfde is als de titel.

Maar goed, ik verander hem wel en misschien dat een mod dan de titel kan veranderen in Prediker 7:1-4?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik ruk niets uit de context, ik leg ook niets uit, ik laat jou de context zoeken. Een kleiner Schriftgedeelte intensief overdenken is heel christelijk.

[...]Gewoon, aan het denken zetten. Als ik méér had gewild, dan had ik ook méér in de openingspost gezet, en niet alleen de tekst met de vraag: "Wat zegt deze tekst jou?." Simpel toch?

Beste Robert,

Als je opent met 'Huilen is beter dan lachen' dan maak je er een context van, of in ieder geval een denkrichting die je daarmee aangeeft. Dat is waarom ik zo reageerde. Maar goed, je punt is duidelijk smile.gif

Edit:

Oh ik zag je vorige mail nadat ik deze had gepost smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op de geboortedag is er van een persoon nog niet veel bekend,wat hij gaat worden en zo.

Maar op zijn sterfdag is de levensloop van een persoon bekend.

Dus waar komt het op aan : een goede naam bij God opbouwen.

Op feesten wordt er meestal niet over de zin van het leven nagedacht,op begrafenissen wel ,het zijn korstondige momenten waar iedere aanwezige geconfronteerd wordt met de ijdelheid van het leven!

Alleen een goede naam bij God opbouwen is daarom het belangrijkste in het leven van een mens,en dat kan hij alleen maar doen door de twee grootste geboden na te komen.

Bovenal bemin God,en je naaste als jezelf.

Aimé

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Want achter een treurig gezicht kan een opgewekt gemoed schuilgaan.

Eensch, en andersom geldt het misschien nog meer; achter een blij gezicht kan een treurig gemoed schuilgaan smile.gif

In deze wereld ziet men droefheid als iets negatiefs, en blijdschap als iets positiefs. De Bijbel leert dat droefheid ook goed kan zijn:

1 Cor. 7 : 10

Want de droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid;

Je kunt dus wel degelijk zeggen dat het beter is om te huilen dan te lachen, wanneer het huilen je naar God toe drijft, terwijl het lachen er is om je ellende te overschreeuwen. En hoe vaak gebeurt dat niet..?

De Bijbel leert in hetzelfde vers echter ook dat droefheid alleen goed is als het leidt tot God:

maar de droefheid der wereld werkt den dood.

De kanttekeningen zeiden overigens dat er in plaats van ‘treuren is beter dan het lachen’ ook kon staan ‘toorn is beter dan het lachen’, waarbij de uitleg mogelijk is dat het beter is om met ernst iemand te vermanen dan om er over heen te lachen en ‘hen te vleien’.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid