Spring naar bijdragen

Hoe zit het nou met Israel?


Aanbevolen berichten

Zoals Raido zegt inderdaad, wij heidenen mogen nu ook de God van Israel dienen. De kerk is nooit in de plaats gekomen van Israel, dat is de zogenaamde vervangingstheologie die dat beweert. Na de stichting van de staat Israel en andere vervullingen van profetien, blijkt deze theologie niet meer stand te kunnen houden.

Israel is en blijft het volk van God. Overal waar je in de Bijbel Israel leest, wordt ook Israel bedoelt en kun je geen Kerk lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Volgens mijn kerk is de Kerk met Abraham opgericht, dat was vroeger eigenlijk alleen Israel, nu zitten daar ook heidenen in (kerkgangers zeg maar).

Ja, zo zit zat inderdaad, de Kerk is niet in de plaats gekomen van Israel, maar heeft heidenen geincorporeerd, ze is uitgebreid dus. knipoog_dicht.gif (of de Kerk nu gesticht is bij Abraham, Petrus of met Pinksteren daar hoor ik de laatste tijd conflicterende geluiden over, zou ik eens uit moeten zoeken.)

De katechismus zegt het zo:

KKK 674 De komst van de verheerlijkte Messias wordt op elk ogenblik van de geschiedenis uitgesteld,1 totdat Hij wordt erkend door 'heel Israël' (Rom. 11,26) ; (Mt. 23,39) waarover ten dele 'de verharding gekomen is' (Rom. 11,25) in de vorm van 'het ongeloof' (Rom. 11,20) ten opzichte van Jezus. De heilige Petrus zegt het tegen de joden van Jeruzalem na Pinksteren: 'Bekeert u dus en hebt berouw, opdat uw zonden worden uitgewist en er van de Heer uit tijden van verkwikking mogen komen en Hij u Jezus zende, die voor u als Messias was voorbestemd. De hemel moest Hem opnemen tot de tijd van het herstel van alle dingen, waarover God gesproken heeft bij monde van zijn heilige profeten' (Hand. 3,19-21). En bij de heilige Paulus klinken deze woorden door, wanneer hij zegt: 'Als hun verwerping de wereld verzoening heeft gebracht, wat kan dan hun aanneming anders betekenen dan leven uit de doden?' (Rom. 11,15). Het binnengaan van 'het volledig getal van de joden' (Rom. 11,12) in het messiaanse heil, in het voetspoor van het 'volledig getal van de heidenvolken' (Rom. 11,25) 2 zal het volk van God de mogelijkheid geven 'de volheid in Christus' (Ef. 4,13) tot stand te brengen, waarin God alles in alles is' (1 Kor. 15,28).


Samengevoegd:

Quote:

De kerk is nooit in de plaats gekomen van Israel, dat is de zogenaamde vervangingstheologie die dat beweert.

Wat Raido hier meldt, is anders wel precies dat wat tegenstanders benoemen als de 'vervangingstheologie'. Kan het misschien zo zijn dat je je teweer hebt gesteld tegen een stropop?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Overal waar je in de Bijbel Israel leest, wordt ook Israel bedoelt en kun je geen Kerk lezen.

Ik las gisteren een boekje (nu weet ik dus ook weer hoe ik bij deze vraag kwam) waarin het tegenovergestelde werd beweerd, namelijk dat het in het OT ook over ons als leden van de Kerk gaat en niet alleen maar over het Joodse volk... als heidenen zijn wij "ingelijfd" in het volk Israel. Het is niet Kerk vs. Israel, want Israel is de Kerk. Ofzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zoals Raido zegt inderdaad, wij heidenen mogen nu ook de God van Israel dienen. De kerk is nooit in de plaats gekomen van Israel, dat is de zogenaamde vervangingstheologie die dat beweert. Na de stichting van de staat Israel en andere vervullingen van profetien, blijkt deze theologie niet meer stand te kunnen houden.

Israel is en blijft het volk van God. Overal waar je in de Bijbel Israel leest, wordt ook Israel bedoelt en kun je geen Kerk lezen.

Wat bedoelde Jezus Christus dan in Mattheüs 21:43 . . . Daarom zeg ik U: Het koninkrijk Gods zal van U worden weggenomen en aan een natie worden gegeven die de vruchten daarvan voortbrengt. 

Aimé

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uit Romeinen 11 (de wilde takken die op de olijf geënt zijn) blijkt dat heidenen slechts takjes zijn die toegevoegd worden aan de al bestaande stam (de olijf, beeld voor Israel) en dat de niet gelovige Joden takken zijn die weggesnoeid worden.

Wat Jezus dus in Mat.21 bedoelt, is kennelijk niet dat Israel collectief vervangen wordt door een andere natie, maar dat het koninkrijk van de niet-gelovigen weggenomen wordt en gegeven aan heidense gelovigen. Wellicht spreekt Jezus generaliserend ("u", "een natie", etc) omdat het overgrote merendeel van de toehoorders onder de 'te snoeien takken' valt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Israël is gewoon één Volk, een Kerk, dat al zo'n tweeduizend jaar niet langer meer enkel uit Joden bestaat, maar uit alle volken die tot Hem komen door Christus Jezus. Samen met de Joden vormen de heidenen de takken op de stam Israël, zonder onderscheid. De Kerk is nu een Kerk voor alle volkeren en niet meer exclusief voor de Joden. En je treedt er door het Doopsel toe, en niet langer enkel door afstammeling van welke aartsvader dan ook.

Sommige mensen vinden dat blijkbaar vervelend en menen dat de Kerk exclusief Joods had moeten blijven, met alles erop en eraan. In Handelingen lees je al over mopperende Joden die de heidenen graag de Joodse voorschriften wilden opleggen. Helaas voor deze mensen, maar dat is dus niet gebeurd. Niet dat heidenen nu een streepje voor hebben op Joden, maar Joden dus ook niet een streepje voor op heidenen. Leer er maar mee leven, zou ik zo zeggen. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik weet niet meer hoe ik erbij kom, maar ik wil graag weten wat jullie visie op Israel is. Is de Kerk in de plaats gekomen van Israel als volk van God? Of heeft Israel nog steeds een aparte plaats? Of is het anders?

Dat de kerk in de plaats van Israël gekomen is, is toch al wel achterhaald, denk ik. En dat Israël c.q. het joodse volk nog een bijzondere plaats zou innemen in het heilshandelen Gods, is wel zeer onwaarschijnlijk. Vooral uit de brief aan Efeze blijkt, dat nu álle mensen in èèn Geest tot de God mogen komen. Er is nu namelijk geen verschil meer tussen Jood en heiden. In Efeze 3.5 en 6 maakte Paulus een geheimenis bekend, dat de heidenen mede-erfgenamen zijn geworden, medeleden en medegenoten van de belofte in Christus Jezus. Elk verschil tussen de Jood en de heiden, behoort dus tot het verleden. Er is dus ook geen bemiddelend volk Israël tussen God en de heidenen meer nodig, zoals in de Handelingentijd. Toen werden de tot geloof gekomen heidenen geënt op de stam van de olijfboom Israel

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(..) Elk verschil tussen de Jood en de heiden, behoort dus tot het verleden. Er is dus ook geen bemiddelend volk Israël tussen God en de heidenen meer nodig, zoals in de Handelingentijd. Toen werden de tot geloof gekomen heidenen geënt op de stam van de olijfboom Israel

die 'bemiddelende rol' is er alleen in jouw fantasie, waarin allerlei 'evangelien' bestaan die niet in de bijbel terug te vinden zijn. Daar hebben we het uitgebreid over gehad, en je hebt geen enkel niet-circulair 'bewijs' geleverd.

Het is zeker waar dat de gelovigen (Rom.11) op de stam van Israel worden geënt, en dat is niet veranderd. Dat betekent echter niet dat Israel daarom een bemiddelende rol zou hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

die 'bemiddelende rol' is er alleen in jouw fantasie, waarin allerlei 'evangelien' bestaan die niet in de bijbel terug te vinden zijn. Daar hebben we het uitgebreid over gehad, en je hebt geen enkel niet-circulair 'bewijs' geleverd.

Het is zeker waar dat de gelovigen (Rom.11) op de stam van Israel worden geënt, en dat is niet veranderd. Dat betekent echter niet dat Israel daarom een bemiddelende rol zou hebben.

Eerst zeg je dat die bemiddelende rol alleen in mijn fantasie bestaat? En dan beweer je ZELF dat de gelovige heidenen nog steeds op de stam van Israel worden ge-ent. Ra ra, welke fantasie jij er op nahoudt?

Om de beeldspraak van Paulus door te trekken: Hoe kunnen de gelovige niet-joden op een stam ge-ent worden, als die stam uitgehouwen is. Hij bestaat eenvoudig niet eens meer! Jij wilt gewoon niet, wat Paulus leert, namelijk dat zowel Joden als niet-joden in EEN (1) Geest tot God mogen komen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Of heeft Israel nog steeds een aparte plaats?

Wij geloven wél, en ik meen de Gereformeerden ook, dat de Joden in die zin een speciale plaats hebben, omdat het tijdperk van de Heidenen pas vol zal zijn, als de Joden teruggekeerd zijn tot de Kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof dat er IN Christus (dus in het lichaam) geen onderscheid tussen Jood en Griek is. Wij zullen de veelkleurige wijsheid van God verkondigen aan de hemelsen (Ef. 3:10 als ik goed heb).

Echter, ik denk dat bij Zijn komst het koninkrijk der hemelen op aarde, met Jeruzalem in het middelpunt, letterlijk vorm zal krijgen en dat daar het Joodse volk weldegelijk een speciale rol in heeft. Het zal een aards zendingsvolk worden, het Woord van God zal vanuit Jeruzalem gaan over de hele wereld. Dit is wat ik denk.

Vriendelijke groet,

Michiel

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik zie geen katholiek, Gereformeerde of Evangelisch iets dergelijks beweren, dus waar heeft u het over?

Tot 50 of 60 jaar terug was dat een heel gangbaar denkbeeld in de gereformeerde hoek, de beloften voor Israel waren voor de Kerk (de mensen in Christus) Israel was het Oude verbondsvolk (en ook verbondsvolk af).

Dit is er nu wel uit, sinds de stichting van de staat Israel is men gaan inzien dat Israel nog beloftes heeft. Soms zie je die tendensen nog wel bij dominees, maar erg weinig gelukkig. Dat is vervangingstheologie.

Israel is nog steeds Gods verbondsvolk, en heeft specifieke beloftes.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zie geen katholiek, Gereformeerde of Evangelisch iets dergelijks beweren, dus waar heeft u het over?

Bijbels gezien speelt Israel voor gelovigen toch geen rol meer, om tot behoud te komen? Volgens Handelingen 28.28 werd aan het eind van de Handelingenperiode, het heil Gods naar de heidenen gezonden. Het volk Israel bezat voorheen een bevoorrechte positie temidden van de volkeren, omdat God hun alleen als zonen had aangenomen.

Maar Paulus schreef in Galaten 4.4, dat de uit een vrouw geboren Zoon van God het volk dat onder de wet was, vrijkocht, OPDAT wij (de heidenen, ofwel de volkeren) OOK het zoonschap Gods verkrijgen zouden. En dat wij dat zoonschap verkregen, bestaat uit het feit dat God de Geest, die in Jezus was, OOK in onze harten uitgezonden heeft. En door die Geest, die in ons woont, mogen we allen, zowel Joden als niet-joden, tot de Vader komen. Elke onderscheid tussen wie dan ook, is weggevallen!

Wat is die bemiddelende rol van Israel dan nog?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Eerst zeg je dat die bemiddelende rol alleen in mijn fantasie bestaat? En dan beweer je ZELF dat de gelovige heidenen nog steeds op de stam van Israel worden ge-ent. Ra ra, welke fantasie jij er op nahoudt?

in ieder geval kan ik mijn 'fantasie' ook daadwerkelijk bijbels onderbouwen, maar zullen we het daar in een ander topic verder over hebben?

Waar het om gaat, is dat jij suggereert dat israel een 'bemiddelende rol' heeft, omdat heidenen aan het volk israel toegevoegd worden. Ik heb geen enkel probleem met het tweede gedeelte ('heidenen die aan israel toegevoegd worden') maar wel met het eerste ('bemiddelende rol') omdat israel nu eenmaal niet tussen God en heidenen bemiddelt. Er is dus geen 'bemiddelende rol'. Wat er wel is, is een volk (wat als biologisch volk: israel) begon, maar waar mensen uit weggenomen, en anderen aan toegevoegd worden. Dat heeft niks met bemiddeling te maken.

Quote:

Om de beeldspraak van Paulus door te trekken: Hoe kunnen de gelovige niet-joden op een stam ge-ent worden, als die stam uitgehouwen is. Hij bestaat eenvoudig niet eens meer!

en waar baseer je op, dat die stam uitgehouwen is?

Quote:
Jij wilt gewoon niet, wat Paulus leert, namelijk dat zowel Joden als niet-joden in EEN (1) Geest tot God mogen komen?

O jawel hoor. Jij bent echter degene die niet wil lezen wat anderen echt schrijven, maar graag karikaturen van hun woorden maakt, zodat je je er makkelijker tegen af kan zetten. Dat is nu al honderden keren aan de kaak gesteld, en nu doe je het gewoon weer. Ik geloof absoluut dat we door één Geest tot God mogen komen, aangezien dat de Heilige Geest is, die zowel Joden als heidenen ontvangen van de Vader vanwege hun geloof in Jezus.

Wat jij eigenlijk bedoelde was dat ik absoluut niet geloof wat Piet Strootman leert, namelijk dat zowel Joden als niet-joden in EEN (1) Geest (namelijk de Geest die in Jezus was) tot God mogen komen? En dat geloof ik niet, om de doodsimpele reden dat je tot nu toe nog geen enkel overtuigend bewijs hebt kunnen aandragen dat dat is wat in de bijbel staat. Alles waar je mee kwam waren cirkelredeneringen, drogredenen en karikaturen van andermans positie.

En nu ga je op basis daarvan wéér verder in een topic wat helemaal niet over jouw gevaarlijke dwaling gaat, maar over een vraag die christenen zich onderling stellen, namelijk hoe het nu precies met Israel zit vanuit christelijk perspectief.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Bijbels gezien speelt Israel voor gelovigen toch geen rol meer, om tot behoud te komen? Volgens Handelingen 28.28 werd aan het eind van de Handelingenperiode, het heil Gods naar de heidenen gezonden. Het volk Israel bezat voorheen een bevoorrechte positie temidden van de volkeren, omdat God hun alleen als zonen had aangenomen.

Maar Paulus schreef in Galaten 4.4, dat de uit een vrouw geboren Zoon van God het volk dat onder de wet was, vrijkocht, OPDAT wij (de heidenen, ofwel de volkeren) OOK het zoonschap Gods verkrijgen zouden. En dat wij dat zoonschap verkregen, bestaat uit het feit dat God de Geest, die in Jezus was, OOK in onze harten uitgezonden heeft. En door die Geest, die in ons woont, mogen we allen, zowel Joden als niet-joden, tot de Vader komen. Elke onderscheid tussen wie dan ook, is weggevallen!

Wat is die bemiddelende rol van Israel dan nog?

Je gooit twee begrippen op één hoop, die niet hetzelfde zijn. Je concludeert uit de bevoorrechte positie van Israel een 'bemiddelende rol' voor Israel. Daarna, nadat je deze onjuiste conclusie hebt genomen, constateer je dat er nu geen onderscheid meer is tussen jood en griek (juiste constatering) en concludeert dan op basis van je eerdere foute conclusie dat de 'bemiddelende rol' van Israel weggevallen is, terwijl ze er in feite nooit is geweest. Ze leek er alleen te zijn omdat jij twee begrippen die te onderscheiden zijn, klakkeloos samen neemt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nunc e.a.

      

Israel als Heilsnatie behoort tot het verleden.

Dat Israël als natie een bemiddelende rol heeft gespeeld, wordt achtereenvolgens bevestigd door Genesis 12.3, waar staat:

‘In U zullen alle geslachten des aardrijks gezegend worden’

Genesis 18.18:

‘Abraham immers zal voorzeker een groot volk worden en alle volken der aarde gezegend zullen worden’ en mét hem zullen alle volken gezegend worden’

Genesis 26.4:

‘En Ik zal uw nageslacht vermenigvuldigen als de sterren des hemels en Ik zal uw nageslacht al die landen geven en mét uw nageslacht zullen alle volken der aarde gezegend worden’

Jesaja 55.5:

‘….en een volk, dat u niet kende, zal tot u lopen, om des Heren wil…..want Hij heeft u verheerlijkt….’

Jesaja 60.3 en 4 en 11:

‘Volken zullen opgaan naar uw licht en koningen naar uw stralende opgang. Hef uw ogen op en zie rondom, zij allen verzamelen zich, komen tot u ; uw zonen komen van verre…. ’

‘En uw poorten zullen bestendig openstaan, dag noch nacht zullen zij gesloten worden, opdat men tot u inbrenge het vermogen der volkeren….’

Romeinen 11. 17:

‘Indien nu enkel takken weggebroken zijn en gij (heidenen) als wilde loot daartussen geënt zijt EN AAN DE SAPRIJKE WORTEL VAN DE OLIJF DEEL HEBT GEKREGEN….’

Nee hoor géén bemiddelend volk. Waar háál ik het vandaan?

Kortom: Aanvankelijk was de nationale bestemming van Israel, waaraan zowat de gehele Schrift gewijd is vanaf Genesis 12 tót Handelingen 28.28, een Schriftuurlijk FEIT!

Geen bemiddelende rol voor het volk Israel?

In de Handelingentijd krijgt het volk Israel dan nógmaals gelegenheid om hun roeping te vervullen, maar liet het afweten. De nationale verharding heeft aan het bestaan van de goede olijfboom, waarop de gelovige heidenen geënt werden, een einde gemaakt. Bijgevolg, was het voor de volkeren bestemde ‘kanaal van zegen’ opgehouden te bestaan. De vraag was tóen, hóe het verder zou gaan met de ‘geschiedenis des Heils?

En dat is aan Paulus geopenbaard, waarover hij schreef in de Efezebrief.

Nunc, dat er een grote verandering heeft plaatsgehad wat de Heilsweg betreft, blijkt vooral uit de volgende teksten:

Galaten 2.8:

‘En de Schrift, die tevóren zag, dat God de heidenen uit geloof rechtvaardigt, heeft tevoren aan Abraham het evangelie verkondigd: In u zullen alle volken der aarde gezegend worden’

Efeze 3.1-6:

‘Daarom is het, dat ik, Paulus, voor u, heidenen, die ter wille van Christus Jezus voor u, heidenen, in gevangenschap ben; - gij hebt immers gehoord van de bediening door Gods genade mij met het oog op u gegeven is: Dat mij door openbaring het GEHEIMENIS bekend is gemaakt, gelijk ik boven in het kort daarvan schreef. Daarnaar kunt gij bij het lezen een begrip vormen van mijn inzicht in het geheimenis van Christus, dat ten tijde van vroegere geslachten (zoals de Abrahamitsiche zegeningen voor de volkeren, die wél voorzien waren) niet bekend zijn geworden aan de kinderen der mensen, zoals het nú door de Geest geopenbaard is aan de heiligen, zijn apostelen en profeten (dit geheimenis), dat de heidenen mede-erfgenamen zijn, medeleden en medegenoten van de belofte in Christus Jezus door het evangelie…..’

De twee zijn één geworden. De wortel (Israel) en het medelid (de heiden) zijn één geworden. De twee stromen van Joden- en heidengelovigen, zijn in Christus Jezus tot één NIEUWE MENS geschapen, zodat er voor beiden ‘slechts’ één Weg is tot de Vader. Zónder voeding van de stam voor de geënte takken, maar de Geest, die ons allen naar het licht zal voeren. Het is zo klaar als de dag, dat ‘de nieuwe mens’ in Christu Jezuss iets gehéél anders is, constitutioneel ánders dan ‘de wortel’ en de ‘takken in Romeinen 11, gedurende de Handelingentijd.

Er is een fundamenteel onderscheid tussen de olijfboomwaarheid van Romeinen 11 en de nieuwe mens van Efeze 3.

Zo denk ik erover, Nunc! Jij mag erover denken, zo je zelf wilt, maar je ‘toon’ waarop je het zegt, kan ik niet zo waarderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dag P. Strootman,

Kun je uitleggen waarom je denkt dat de Romeinenbrief verhaalt over de situatie tijdens de Handelingenperiode?

Volgens mij klopt dit niet en gaat dit weldegelijk over de situatie ná de Handelingenperiode, omdat Paulus het heeft over de natie Israël die de boodschap van de Messias en het koninkrijk niet heeft willen aannemen (Handelingen 28). Verleden tijd dus. Vervolgens legt hij ook nog uit dat het met die natie goed gaat komen (dan zal heel Isräel worden gered). Verder blijven de profetiën over het komende Messiaanse koninkrijk onvervuld, tenzij je ze symbolisch interpreteert en ze betrekt op "het lichaam" wat m.i. vreemd is.

Groet,

Michiel

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dag P. Strootman,

Kun je uitleggen waarom je denkt dat de Romeinenbrief verhaalt over de situatie tijdens de Handelingenperiode?

De Romeinenbrief, de Galatenbrief en de 2 Korinthebrieven zijn tijdens de Handelingentijd geschreven.En nog anderen. Maar de 4 gevangenisbrieven zijn zeker na de Handelingentijd gescherven.

Quote:
Volgens mij klopt dit niet en gaat dit weldegelijk over de situatie ná de Handelingenperiode, omdat Paulus het heeft over de natie Israël die de boodschap van de Messias en het koninkrijk niet heeft willen aannemen (Handelingen 28). Verleden tijd dus. Vervolgens legt hij ook nog uit dat het met die natie goed gaat komen (dan zal heel Isräel worden gered). Verder blijven de profetiën over het komende Messiaanse koninkrijk onvervuld, tenzij je ze symbolisch interpreteert en ze betrekt op "het lichaam" wat m.i. vreemd is.

Het Messiaanse rijk is kennelijk uitgesteld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nunc e.a.

      

Israel als Heilsnatie behoort tot het verleden.

Dat Israël als natie een bemiddelende rol heeft gespeeld, wordt achtereenvolgens bevestigd door Genesis 12.3, waar staat:

‘In U zullen alle geslachten des aardrijks gezegend worden’

Genesis 18.18:

‘Abraham immers zal voorzeker een groot volk worden en alle volken der aarde gezegend zullen worden’ en mét hem zullen alle volken gezegend worden’

Genesis 26.4:

‘En Ik zal uw nageslacht vermenigvuldigen als de sterren des hemels en Ik zal uw nageslacht al die landen geven en mét uw nageslacht zullen alle volken der aarde gezegend worden’

Jesaja 55.5:

‘….en een volk, dat u niet kende, zal tot u lopen, om des Heren wil…..want Hij heeft u verheerlijkt….’

Jesaja 60.3 en 4 en 11:

‘Volken zullen opgaan naar uw licht en koningen naar uw stralende opgang. Hef uw ogen op en zie rondom, zij allen verzamelen zich, komen tot u ; uw zonen komen van verre…. ’

‘En uw poorten zullen bestendig openstaan, dag noch nacht zullen zij gesloten worden, opdat men tot u inbrenge het vermogen der volkeren….’

tja, als je dit een 'bemiddelende' rol vindt. Het is wel zo dat deze teksten het primaat van Israel aangeven, in ieder geval omdat het het volk is waaruit de Messias, de Heiland, Jezus, is gekomen. Ik zie alleen nog steeds niet hoe dat 'bemiddelend' is. Bemiddelen duidt toch op een positie van middelaar, waarbij je iets 'regelt' of 'bemiddelt' tussen twee partijen?

Quote:

Romeinen 11. 17:

‘Indien nu enkel takken weggebroken zijn en gij (heidenen) als wilde loot daartussen geënt zijt EN AAN DE SAPRIJKE WORTEL VAN DE OLIJF DEEL HEBT GEKREGEN….’

Nee hoor géén bemiddelend volk. Waar háál ik het vandaan?

De heidenen krijgen niet door Israel iets, ze worden toegevoegd aan Israel en krijgen het net als israel. Israel (biologisch) krijgt van het sap van de wortel (n.b. de wortel is dus niet Israel, maar de Here) en de heidenen worden erbij gevoegd en krijgen dus óók sap van de wortel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er was eens een wijnstok (of olijfboom). Door de wortels werden de goddelijke geestessappen, die de tuinman aan de aarde had toegevoegd, uit de aarde opgenomen en naar boven gestuwd om de takken van binnenuit te doordrenken. Toch waren er takken die niet tot volle bloei/wasdom kwamen. Zelfs de stam vertoonde afsterving.

De tuinman zette een stuk verse stam in het verstervende gedeelte, zodat de geestessappen door de gehele plant konden blijven stromen. Ook haalde hij de niet groeiende/bloeiende takken weg en zocht jonge twijgen van andere planten om op de stam vast te zetten, zodat deze twijgen ook deel konden krijgen aan de geestessappen die door de plant heen stromen, zodat ze onderdeel zouden worden van de plant. Zo zorgt de tuinman voor zijn plant tot Hij totaal tevreden is over de uitwerking van Zijn handelen.

Wat valt er op aan dit verhaal.

De twijgen komen niet ipv de stam/plant, maar worden eraan toegevoegd.

{Geen vervangings- maar aanvullingstheologie}

Niet de stam of takken zorgen voor toevoeging van de jonge twijgen, maar de tuinman.

Niet de stam zorgt voor doordrenking van de gehele plant met geestessappen, maar de wortels, mede dankzij het toevoegen van de sappen aan de aarde door de tuinman.

{In beide gevallen geldt geen bemiddeling door de stam}

Het tussengezette stuk stam zorgt voor nieuw leven voor de gehele plant ter voorkoming van totale afsterving.

{Als er dus al een stuk van de plant is dat een bemiddelende rol heeft, dan is het dit stuk, dat er tussengezet wordt door de tuinman}

De geestessappen doordrenken zowel de stam als de oude en nieuwe takken.

{Dus niemand ontkent de belofte van de Geest voor alle mensen}

De tuinman blijft doorgaan met zijn werk.

{Geen boodschap enkel voor de Handelingentijd dus. De genoemde inperking (alleen voor Handelingentijd) is op zich al een vreemde constatering van iemand die toch steeds benadrukt dat er niet teveel historisch, maar vooral esotherisch (dus tussen de regels door) gelezen moet worden}

Het verhaal van de tuinman en de wijnstok (of olijfboom) is mijns inziens het verhaal van God zoals Hij ons dat gepresenteerd heeft in de Bijbel. Het is een symboliserende samenvatting van de blijde boodschap van Zijn evangelie, welke ik zelf heb samengesteld. Daarbij kan het natuurlijk zo zijn dat bepaalde dingen als vergelijking ergens (wat) mank gaan. Graag hoor ik dat van jullie, zodat ik wellicht deze samenvatting voor mezelf kan aanpassen om waar nodig nog dichterbij het evangelie te blijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid