Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen!

ik ben nieuw op dit leuke forum en ik val gelijk iedereen die dit leest lastig met een vraag. Ik ben namelijk benieuwd, wat er in de bijbel staat over kinderarbeid. Ik heb wat gezocht in de Bijbel en op het internet, maar kon er niets over vinden.

Kan iemand mij er iets over vertellen?

alvast erg bedankt!

Martijn

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kinderarbeid is een begrip dat nog niet echt zo heel lang bestaat.. In Nederland werd pas tegen de 2e helft van de 19e eeuw wat aandacht besteeds aan de rechten van het kind..

Het lijkt mij dus niet dat er iets in de Bijbel over te vinden is aangezien het meer een begrip is van 'deze tijd'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dan zou ik als ik jou was me een stuk beter gaan inlezen op het onderwerp. En de vier invalshoeken voor geschiedkundige onderwerpen gebruiken en de nadruk leggen op de economische invalshoek.

De vier invalshoeken? wat bedoel je hiermee? als ik vragen mag? ik weet wat invalshoeken zijn, maar ik bedoel welke invalshoeken je precies bedoeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
maar goed, kinderarbeid valt onder uitbuiting en slavernij zelfs misschien wel

Je hebt wel een punt, maar denk eens hier over na:als wij allemaal zouden beslissen om dat soort bedrijven te boycotten, wie betaald dan hun loon? Ik vind het een dilemma, ben geneigd om geen producten te kopen van bedrijven die hier aan doen.....maar ja, de andere kant....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Je hebt wel een punt, maar denk eens hier over na:als wij allemaal zouden beslissen om dat soort bedrijven te boycotten, wie betaald dan hun loon? Ik vind het een dilemma, ben geneigd om geen producten te kopen van bedrijven die hier aan doen.....maar ja, de andere kant....

je hebt helemaal gelijk. Ik heb laatst een artikel gelzen over dit onderwerp. Als deze bedrijven zoals jij zegt, worden geboycot, raken de kinderen in verval: ze worden soms zelfs verstoten door hun ouders of ze gaan hun eigen weg door dat ze gewoon geen ouders hebben. Veel raken in de prostitutie. Het is inderdaad een dilemma...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Inderdaadf, je hebt gelijk. Bedankt. Ik weet nooit goed hoe ik in de Bijbel zoeken moet
smile.gif
. maar goed, kinderarbeid valt onder uitbuiting en slavernij zelfs misschien wel. Dan zoek ik daar wel verder. bedankt voor de reacties.

Voordat wij als afgevulde westerlingen gaan oordelen over kinderarbeid, zouden we eerst eens onze rijkdommen kunnen gaan, slik, délen. Zodat die mensen daar ook daadwerkelijk, jawel, alternatieven hebben voor kinderarbeid.

O, het is zo gemakkelijk om als rijke, schoolgaande en of werkende Hollander kinderarbeid verkeerd te vinden. Maar als jij in schrijnende armoede leeft, dan heb je geen keuze dan je kinderen te laten werken voor een paar rooie centen. Want je hebt elke cent hard nodig.

Als je kinderarbeid dus wilt stoppen, dan kun je dat veroordelende vingertje maar beter bij je houden en zelf maar eens gaan bedenken wat jij kunt doen om de rijkdommen op deze werelden eens wat beter te verdelen. Zodat kinderen inderdaad naar school kunnen, om maar iets te noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

inderdaad, maar ik probeer ook te zorgen voor mij eigen leven hier. Zij kunnen wel rondkomen met 10 euro in de maand, ik niet. Zo is deze maatschappij. Ik ben het met je eens en daarom geef ik ook een redleijk deel van mij zakgeld weg aan dergelijke goede doelen, ook op mijn leeftijd. Ik hoop dat meer mensen dit doen, we kunnen het makkelijk missen.


Samengevoegd:

Wat vinden jullie van het volgende stuk over kinderarbeid mbt de Bijbel? sommige woorden zijn van jullie, die ik wel goed vond thnx.

In de Bijbel staan bijna geen verhalen waar kinderen in voorkomen. Kinderarbeid is een term gebruikt na de 2e helft van de 19e eeuw. In de Bijbel zelf, in alle vertalingen, is geen onderwerp dat rechtstreeks is gericht op kinderarbeid. Daarom zal er gekeken moeten worden vanuit meerdere perspectieven. Deze perspectieven kunnen een subjectieve lading hebben, maar toch is kinderarbeid in deze perspectieven te verdelen. Die behandelen we later.

Eerst het volgende stuk in de Bijbel gaat tussen neus en lippen door over kinderarbeid: Exodus hoofdstuk 23:

[12] Zes dagen kunt u werken, maar op de zevende dag moet u het werk laten liggen. Dan kunnen ook uw rund en uw ezel rusten, en kunnen de kinderen van uw slavin en de vreemdelingen op adem komen.

Een ander stuk indirect kinderarbeid in de Bijbel:

[19]Toen zond Saul boden naar Isaï met het verzoek: ?Stuur mij uw zoon David, die bij de schapen is.? [20] Daarop nam Isaï zo veel brood als een ezel kan dragen, een zak wijn en een bokje, en liet dat alles door zijn zoon David meenemen voor Saul. [21] Zo kwam David bij Saul en werd hij zijn dienaar. Saul ging veel van hem houden en David werd zijn wapendrager. [22] Saul liet tegen Isaï zeggen: ?Laat David bij mij in dienst blijven: hij bevalt mij goed.?

In beide stukken staat dus dat kinderarbeid niets verkeerd was. Ten minste: het was niest raars, zo ging dat in die tijd, dus als we dus nu gaan kijken naar het geschiedenis perspectief:

In de tijd van Jezus was het heel gewoon dat kinderen werkten. Deze werden net zo behandeld als volwassenen. Slavernij kwam zeker voor, maar normaal arbeid voor de kinderen was in die tijd geen uitbuiting. Er bestond in die tijd wel kinderslavernij. Hierover staat in de Bijbel:

In Galaten 4: Vrijheid en slavernij:

1 Vertelt u eens, u wilt u onderwerpen aan de wet, maar luistert u wel naar de wet? 22 Er staat geschreven dat Abraham twee zonen had: een van zijn slavin en een van zijn vrijgeboren vrouw. 23 De zoon van de slavin dankte zijn geboorte aan de loop van de natuur, maar die van de vrijgeboren vrouw aan de belofte. 24-25 Dit is een beeld: de vrouwen staan voor twee verbonden. Hagar staat voor het verbond van de berg Sinai in Arabia, dat slaven baart. Als beeld van dat verbond belichaamt Hagar het huidige Jeruzalem, dat met zijn kinderen in slavernij leeft. [24?25] 25 26 Maar het hemelse Jeruzalem is vrij, en dat is onze moeder, 27 want er staat geschreven: ?Wees verheugd, onvruchtbare vrouw, jij die niet baart. Jubel en juich, jij die geen weeën kent. Want zij die zonder man is, heeft meer kinderen dan zij die met een man is.?

Ik heb meerdere stukken gelezen in de Bijbel, waarin er gewoon staat vermeld dat kinderen werken. Hier was niets raars aan. Zelfs slavernij was in die tijd doodgewoon. Als een land werd veroverd, of een gebied, werden de volkeren als slaaf gebruikt. Zo ging dat in die tijd. Volgens Joodse geschriften was slavernij gewoon goed, als de slaven goed werden behandeld. Dit gebeurde niet (veel) bij overwonnen volkeren, die als slaaf werkten. Maar over het algemeen werden huisslaven en arbeiders goed behandeld. God vond het slechte behandelen van slaven niet goed. Zo staat er in de Bijbel, Leviticus 26:

12 Ik zal in je midden verkeren; ik zal jullie God zijn en jullie mijn volk. 13 Ik ben de HEER, jullie God, die jullie uit Egypte heeft geleid om je uit de slavernij te bevrijden. Ik heb het juk gebroken waaronder je gebukt ging, zodat je weer met opgeheven hoofd kunt rondlopen.

In die tijd was het ook zo, dat zoons als slaaf werden verkocht, of broers zelfs. Het was helemaal niet verkeerd om slaaf te zijn, in het algemeen. Daarom staar er in de Bijbel weinig over slavernij; goed of kwaad. En al helemaal niets over kinderarbeid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

vergeet niet dat de meeste kinderen in de prositutie werken! en het afschaffen heeft geen zin, want dan staan ze op straat en dat betekend geen eten, lijm snuiven, criminaliteit.

wel kinderarbeid betekend 365 dagen per jaar werken, geen pauze zelfs niet om naar de wc te gaan.

wat ze weil kunnen doen is bedrijven verplichten de kinderen te scholen en dat ze ze daarvoor betalen dmv werk.

er wordt hier al mee geexpermenteerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

vergeet niet dat de meeste kinderen in de prositutie werken!

Ik weet niet hoe je daarbij komt, en als ik ga zoeken, vind ik juist dat de meeste kinderen in de landbouw en industrie werken.

link

Quote:
en het afschaffen heeft geen zin, want dan staan ze op straat en dat betekend geen eten, lijm snuiven, criminaliteit.

In datzelfde Wikipedia-artikel staat al dat kinderarbeid in Nederland ook dagelijkse praktijk was, tot het kinderwetje van Van Houten (1874). Daarna overigens ook nog, volgens onze normen, want mijn opa ging bv op z'n 14e aan het werk in de fabriek.

Quote:
wel kinderarbeid betekend 365 dagen per jaar werken, geen pauze zelfs niet om naar de wc te gaan.

Ik denk dat je kindslavernij bedoelt, dat is veel ernstiger dan kinderarbeid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid