Spring naar bijdragen

Hier zijn we het allemaal mee eens?


Aanbevolen berichten

Quote:

O, ik dacht: dat zal wel een of andere vage stroming uit het verleden zijn, maar hij bedoelt dus toch gewoon katholieken?
verbaasd.gif

Kennelijk. widegrin.gif Overigens klopt het ook niet wat hij zegt, want de Anglicanen, de Methodisten en natuurlijk de Orthodoxen hanteren het symbolum op precies dezelfde wijze als ons op dit punt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 67
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Wat bedoelen protestanten dan met "ik geloof een heilige katholieke kerk"?

Dat wat het in wezen betekend knipoog_dicht.gif Toen de belijdenis is opgesteld bestond er geen katholieken kerk zoals we die nu kennen.

"Het woord “katholiek†komt van het Griekse woord “Katholikosâ€. Dit betekend universeel, wat inhoud dat als er een vraag opkwam er gekeken werd wat altijd, overal en eenstemmig door christenen gepreekt werd. Het woord Katholiek in het artikel, hoeft dus niet concreet de Katholieke kerk van vandaag de dag te bestempelen. Het gaat om het universele binnen het Christendom. Deze formulering geeft aan dat het Christendom bij uitstek universeel is."

Bron: "De leer van de twaalf" (Gie Vleugels en Maria Verhoeff)

Liefs Diaan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Toen de belijdenis is opgesteld bestond er geen katholieken kerk zoals we die nu kennen.

Dat ligt er dus aan, ter illustratie:

Is deze vrouw:

262px-Wilhelmina1885.jpg

dezelfde als deze?

wilhelmina.jpg

Ik heb in het verleden wel eens een topic op GKv geopend om dan eens te vragen wanneer de katholieke Kerk dan ophield om de juiste Kerk te zijn, en ik heb er nog nooit een éénduidig antwoord op gekregen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Dostojevski:

Waar haal je dat katholieke vandaan, dat zei ie niet volgens mij?

Hij doelde op dit deel van wat Raido eerder postte:

"Ik geloof een heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap van de heiligen"

Volgens mij is Raido gewoon "in" vergeten en berust daar de hele kwestie op.

EDIT: op Wikipedia zie ik dat er in de RK versie (de versie die ik ken) wel min of meer "in" staat, maar dit in de Protestantse versie wordt weggelaten... kan iemand dat ff uitleggen?

Quote:
"Pius" schreef het volgende:

Ik heb in het verleden wel eens een topic op GKv geopend om dan eens te vragen wanneer de katholieke Kerk dan ophield om de juiste Kerk te zijn, en ik heb er nog nooit een éénduidig antwoord op gekregen.

Dat is net zo'n vraag als: wanneer is de Bijbel ontstaan? Daarvoor is geen tijdstip aan te wijzen, dat was een honderden jaren durend, geleidelijk proces.

Dat er geen tijdstip te benoemen is, is geen argument tegen het ontstaan van de Bijbel toch? knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waar haal je dat katholieke vandaan, dat zei ie niet volgens mij?

Hij doelde op dit deel van wat Raido eerder postte:

"Ik geloof een heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap van de heiligen"

Dat 'algemene' is een neologisme dat Protestanten i.p.v. katholiek hebben gebruikt. knipoog_dicht.gif

Quote:
Volgens mij is Raido gewoon "in" vergeten en berust daar de hele kwestie op.

Nee, het klopt wel wat HC hier zegt, de Protestanten hebben op dit punt inderdaad de belijdenis verandert. Niet dat dát nu zo'n punt is hoor, dat hebben wij ook wel eens gedaan. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat is net zo'n vraag als: wanneer is de Bijbel ontstaan? Daarvoor is geen tijdstip aan te wijzen, dat was een honderden jaren durend, geleidelijk proces.

Dat er geen tijdstip te benoemen is, is geen argument tegen het ontstaan van de Bijbel toch?
knipoog_dicht.gif

Nee hoor, er is een duidelijke cesuur aan te wijzen; de synode van Rome uit 385 onder paus Damasus. (zo uit het hoofd hoor). En zoiets zocht ik, een duidelijk breekpunt tussen een Kerk met zondaars en een Kerk die doctrinair dwaalt.


Samengevoegd:

Quote:

Jammer is alleen dat ik de protestantse versie nu niet meer snap
widegrin.gif

Pssst...

Dit topic, maar dan over Nicea, heeft ook nog wel wat interessante gezichtspuntjes. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo duidelijk vind ik dat breekpunt anders niet...

Quote:
een duidelijk breekpunt tussen een Kerk met zondaars en een Kerk die doctrinair dwaalt.

Hmm waarom dat onderscheid tussen zondaars en doctrinaire dwalers? Dat begrijp ik niet helemaal.

Edit: das idd een aardig topic smile.gif

Zal moeten wachten tot morgen echter.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Christenen onder elkaar zijn het er ook wel overeens dat Jezus voor de zonderen der mensheid gestorven is en de mens daardoor gered is van de dood.

De verschillen hier zijn dan of dat voor iedereen geldt of alleen voor degene die dit erkennen en belijden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

O, ik dacht: dat zal wel een of andere vage stroming uit het verleden zijn, maar hij bedoelt dus toch gewoon katholieken?
verbaasd.gif

Als ik het over katholieken heb, zou ik het veeleer over gereformeerden hebben dan over de leden van de Paapse Kerk. Daarentegen wil ik ook wel eens andere woorden dan paapse kerk, papisten, etc gebruiken; Rooms voldoet namelijk evenzeer. knipoog_dicht.gif

Quote:

[...]Dat 'algemene' is een neologisme dat Protestanten i.p.v. katholiek hebben gebruikt.
knipoog_dicht.gif
[...]

Tja, je moet wat als een of andere sekte het woord katholiek gijzelt; dus dan maar vertalen. Ik als gereformeerde weet mij nog altijd katholiek; de reden dat ik dan ook niet Rooms ben. knipoog_dicht.gif

Quote:

Nee, het klopt wel wat HC hier zegt, de Protestanten hebben op dit punt inderdaad de belijdenis verandert. Niet dat dát nu zo'n punt is hoor, dat hebben wij ook wel eens gedaan.
knipoog_dicht.gif

Latijnse tektst zegt:

Credo in Spiritum Sanctum,

sanctam Ecclesiam catholicam, sanctorum communionem,

remissionem peccatorum,

carnis resurrectionem,

vitam aeternam.

Ik geloof in de Heilige Geest,

een heilige algemene kerk, de gemeenschap der heiligen,

de vergeving der zonden,

de opstanding van het vlees,

een eeuwig leven.

Het punt is nu: slaat het woordje "in" alleen op de Heilige Geest of ook op de rest van de opsomming.

Hierin zeggen Protestanten dat kleine woordje alleen van toepassing is op de Heilige Geest. Daarom lezen zij een dubbele punt na het woord "geloof", terwijl roomsen de dubbele punt lezen na het woordje "in". In deze opstelling zijn de Protestanten volgens Calvijn niet de eersten:

"Wij gelooven een kerk, en niet: Wij gelooven in de kerk. Want Augustinus, mitsgaders ook de oude Schrijver, wie hij zou mogen zijn, wiens boeksken van de uitlegging der artikelen des geloofs onder en op den naam van Cyprianus het licht ziet en gelezen wordt, spreken niet alleenlijk alzoo, maar zij geven ook klaarlijk te kennen, dat het oneigenlijk zou gesproken zijn, zoo men zeide: Ik geloof in de kerk, welk gevoelen zij ook met een bondige reden bevestigen."

(Mijn exemplaar van de institutie is niet een van de jongsten, dus mijn excuses voor het taalgebruik.)


Samengevoegd:

Quote:

Precies mijn vraag aan HC, en dan specifieker: wat is dat gigantische verschil volgen hem? HC zegt dat het verschil is dat protestanten niet ín een kerk geloven. Ten eerste: wat is "in" een kerk geloven? En ten tweede: wat is "een" kerk geloven?

Als "geloven in" en "geloven een" hetzelfde betekenen, dient men de satan een christen te noemen. puh2.gif

Want dan blijkt de duivel plotseling ook in God te geloven. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Het punt is nu: slaat het woordje "in" alleen op de Heilige Geest of ook op de rest van de opsomming.

Hierin zeggen Protestanten dat kleine woordje alleen van toepassing is op de Heilige Geest. Daarom lezen zij een dubbele punt na het woord "geloof", terwijl roomsen de dubbele punt lezen na het woordje "in".

Hoi,

Als eerste zou ik je willen verzoeken om niet namens de protestanten te spreken, maar namens jezelf. Ik als protestant ben het niet helemaal met je eens...

Deze versie neem ik aan:

a. De Vader

1. Ik geloof in God de almachtige Vader

Schepper van hemel en aarde

b. De Zoon

2. En in Jezus Christus Zijn enig geboren zoon, onze Heer,

3. die ontvangen is van de Heilige Geest geboren uit de maagd Maria

4. die geleden heeft onder Pontius Pilatus is gekruisigd, gestorven en begraven.

5. de derde dag is opgestaan uit de doden.

6. die opgestegen is naar de hemel en zit aan de rechterhand van God de Almachtige Vader

7. van daar zal hij komen om te oordelen de levende en de doden.

c. De Geest

8. Ik geloof in de Heilige Geest

9. de heilige katholieke kerk, de gemeenschap van de heiligen

10. de vergeving van zonden

11. de opstanding van het lichaam

12. en het eeuwige leven. Amen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ik heb in het verleden wel eens een topic op GKv geopend om dan eens te vragen wanneer de katholieke Kerk dan ophield om de juiste Kerk te zijn, en ik heb er nog nooit een éénduidig antwoord op gekregen.

Misschien ben ik niet duidelijk geweest in mijn uitleg, sorry!

In de tijd dat de belijdenis opgeschreven werd, waren er naast de "heersende kerk" verschillende stromingen die niet tot die kerk behoorden maar wel zich schaarden (met toestemming van die kerk) onder de belijdenis.

Het "katholiek" in de belijdenis geeft het universele aan van die groepjes en die kerk die er toen was.

Dit is overigens de mening die ik heb opgedaan na aanleiding van het boek "de leer van de twaalf" zoals ik al eerder aangaf.

Daarbij denk ik dat het knap lastig kan zijn om de belijdenis te hanteren, aangezien er nog een hoop discussie onder wetenschappers is van welke tijd dit af zou stammen...

Liefs Diaan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hoi,

Als eerste zou ik je willen verzoeken om niet namens de protestanten te spreken, maar namens jezelf. Ik als protestant ben het niet helemaal met je eens...

Ben je Luthers, Zwingliaans of Anglicaans, (Gereformeerd ben je immers niet) anders grote kans dat ik je niet als protestant erken.

Quote:

c. De Geest

8. Ik geloof in de Heilige Geest

9. de heilige katholieke kerk, de gemeenschap van de heiligen

10. de vergeving van zonden

11. de opstanding van het lichaam

12. en het eeuwige leven. Amen.
[/i]

Waar uit de schrift blijkt de betrokkenheid van c. met 9 t/m 12.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hugo, wat houdt "ik geloof een heilige katholieke kerk" nou precies in? Dat je gelooft dat die bestaat? Dat gelooft Satan ook.
knipoog_dicht.gif

Inderdaad, de Satan gelooft het bestaan van de Kerk, het bestaan van God de Vader, het bestaan van God de Zoon en het bestaan van God de Heilige Geest.

Hij gelooft daarentegen niet in de Vader, niet in Jezus Christus en evenmin in de Heilige Geest.

Door het woordje in komt kort gezegd de betekenis van vertrouwen stellen in erbij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ben je Luthers, Zwingliaans of Anglicaans, (Gereformeerd ben je immers niet) anders grote kans dat ik je niet als protestant erken.

Protestant is iedereen die niet Rooms-Katholiek is, daar alle afslplitsingen daaruit voortkomen. En waarop meen jij te kunnen baseren of iemand wel of niet Gereformeerd is, omdat jij een stukje Calvijn citeerd?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Gelukkig voor Diana hangt de kwestie of zij protestants is niet af van Hugo's gedachtekronkels, maar van een vrij breed erkende visie op wat tot de protestantse kerken behoort en wat niet.

Gelukkig niet zeg. nosmile.gif


Samengevoegd:

Quote:

[...]Protestant is iedereen die niet Rooms-Katholiek is, daar alle afslplitsingen daaruit voortkomen.

Nee hoor, de RKK is ook afgesplitst van de Kerk, tijdens het "grote schisma". puh2.gifclown.gifwidegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Gelukkig voor Diana hangt de kwestie of zij protestants is niet af van Hugo's gedachtekronkels, maar van een vrij breed erkende visie op wat tot de protestantse kerken behoort en wat niet.

Hugo, we zijn hier bezig te kijken wat ons bindt. Spreken over de Paapse Kerk (die niet bestaat) en mensen buitensluiten van het protestantisme, helpt daar niet echt bij.

Ja, daarom worden ook atheisten nog christen genoemd, zolang zij zich maar met een bepaalde kerk verbonden voelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ben je Luthers, Zwingliaans of Anglicaans, (Gereformeerd ben je immers niet) anders grote kans dat ik je niet als protestant erken.

Grappig ben jij!

Ik ben gereformeerd smile.gif en ik ben het niet met je eens flower.gif

Quote:
Waar uit de schrift blijkt de betrokkenheid van c. met 9 t/m 12.

Artikel 8:

Matteüs 28: 19-20

Lucas 12: 10-12

Johannes 14: 15-17, 25-26

Johannes 16: 13

Handelingen 5: 3-4

Romeinen 8: 14-16

2 Korintiërs 13: 13

Artikel 9:

Matteüs 16: 18

Matteüs 18: 15-20

Matteüs 23: 7-11

2 Korintiërs 6: 14-7: 1

Efeziërs 5: 25-27

1 Petrus 2: 1-10

Openbaringen 1: 16

Artikel 10:

Matteüs 26: 28

Lucas 24: 47

Handelingen 2: 38

Handelingen 10: 43

Handelingen 13: 38-39

Romeinen 3: 25-26

Romeinen 4: 4-8

Efeziërs 1: 7

Efeziërs 4: 32

Artikel 11:

Daniël 12: 2

Matteüs 22: 23-33

Johannes 5: 28-29

Romeinen 8: 11

1 Korintiërs 15:35-57

Fillipenzen 3: 21

1 Tessalonicenzen 4: 13-17

Artikel 12:

Daniël 12: 2

Matteüs 25: 46

Lucas 18: 28-30

Johannes 10: 28

1 Korintiërs 15: 50-55

Openbaringen 21: 3-5

Openbaringen 22: 5

Hierbij mijn onderbouwing, succes met nalezen smile.gif

Verder raad ik je aan een nieuw topic te openen over de twaalf artikelen, want daar is dit topic niet voor...


Naast God denk ik ook dat we allemaal geloven dat Jezus Christus bestaan heeft. Of mensen ook in zijn dood en opstanding geloofd weet ik niet, zo niet, dan denk ik dat diegen mijn inziens geen christen is...

Liefs Diaan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Protestant is iedereen die niet Rooms-Katholiek is, daar alle afslplitsingen daaruit voortkomen. En waarop meen jij te kunnen baseren of iemand wel of niet Gereformeerd is, omdat jij een stukje Calvijn citeerd?

Men is (in Nederland, in de Angelsaksische wereld hanteert men andere gelijkwaardige geloofsbelijdenissen) niet gereformeerd als men de de drie ecoemenische geloofsbelijdenissen en drie formulieren van enigheid niet accepteert.

Vervolgens vergeet jij dat er Oosters-Orthodoxen, Kopten, Nestorianen e.d. bestaan en dat die niet onder de noemer Protestanten vallen, waardoor jouw definitie dus niet klopt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid