Spring naar bijdragen

beginnen met el. gitaar...


Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Net terug van SoulSurvivor gekomen,

en daar op diverse manieren de roeping gehad elektrische gitaar te gaan spelen, of iig iets met muziek te gaan doen...

Maarrrr waar begin ik met elektrische gitaar? Wat zijn goede beginnerssets/gitaren /versterkers etc waar ik later ook nog plezier mee kan hebben?

Ik ben nu nl al dingen tussen de 50 en 5000 euro tegengekomen...

Mijn budget is rond de 250 euro ( k ben met mn 16 jaartjes nog wat jong om meer te kunnen besteden), kan ik hier wat mee??

Hoop dat hier iemand mij wat wegwijzer kan maken...

gr

Laurens

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat voor stijl wil je ermee gaan spelen?

Ik kan je idd Feedback echt aanraden. Ik wil geen verkooppraatje houden, maar hij is relatief goedkoop vergeleken met andere zaken, en het handige is dat je gewoon een gitaar kan pakken en die kan proberen in een oefenruimte'tje.

Ik zou geen starters-setje kopen. Als je het dan doet, doe het dan in 1x goed. Bespaard je alleen maar geld op langer termijn, tenzij je besluit niet door te gaan met gitaar.. Maarja.. als je eenmaal gitaar gespeeld heb, wil je niet meer stoppen. Dus dat komt wel goed!smile.gif Bovendien, gaat het aan het begin altijd moeilijk, als je dan ook nog is een goedkope gitaar heb, waarop het nog minder gaat, motiveerd dat niet echt om door te gaan. Zou dus misschien toch kijken voor iets duurder. Voor een fijne gitaar ben je alleen wel al gauw minstens 300 kwijt, en dat moet je dus nog versterker en alles.. Maarja.. Het is het overwegen wel waard..smile.gif

Voor het leren van gitaar, zou ik beginnen een gitaarakkoordenboek van Opwekking, en dan de akkoordjes achterin gaan leren. Les kan ik je ook echt heel erg aanbevelen, voor de extra dingetjes etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben begonnen op een tweedehands squire (het chinese merk van fender en dus goedkoper) van 150 euro, daar heb ik jaren met veel plezier op gespeeld. En van Fender bijvoorbeeld heb je ook kleine versterkers die voor in huis meer dan voldoende zijn (ivm met mensen die op sommige tijdstippen gek genoeg niet zitten te wachten op elektrische gitaarmuziek knipoog_dicht.gif )van rond de 100 euro.

Als je langsgaat bij een muziekwinkel bij jou in de buurt kunnen ze je vaak wel helpen met advies enzo, altijd handig. succes flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is jammer dat je niet veel geld hebt uit te geven, dat betekend namelijk dat als je ermee doorgaat je alsnog een goede zal moeten kopen.

Ik speel zelf op een Gibson G400, Boss GT-6 effecten pedaal en Yamaha top+kabinet, 250 watt geloof ik.

Als je zeker weet dat gitaarspelen echt helemaal voor jou is, dan zou ik nog even wachten, en wachten op een gitaar waar je echt mee uit de voeten kan, anders blijf je hakkelen op een gitaar van veel mindere kwaliteit, en raak je wellicht je interesse kwijt. Als je echt wil spelen, dan komt het geld voor een goede gitaar er ook wel.

Maar je kunt natuurlijk nog steeds niet al te duur beginnen, Epiphone heeft een aantal erg goede en betaalbare gitaren, Fender ook, Ibanez en Jackson. Je zult moeten kijken welke gitaren je liggen, wat voor muziek je er op wilt spelen en wat je lekker vind spelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie nu pas dat we nogal hetzelfde hebben aangeraden, Thijs, puh2.gif

Ik zou er bij willen zeggen:

Volg 4 jaar les en ga dan autodidactisch verder. Leer geen noten spelen maar speel op gehoor. Creativiteit is het belangrijkst in muziek, daarna komt een degelijke technische kennis en motorische vaardigheid, dan de theoretische kennis betreffende akkoordenschema's, toonladders enzo.

Muziektheorie is namelijk slechts een richlijn, je kunt zoveel meer met muziek als je "out-of-the-box" denkt.

Ik vind personen die alleen maar uit een boekje kunnen spelen geen muzikant.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maarrrr waar begin ik met elektrische gitaar? Wat zijn goede beginnerssets/gitaren /versterkers etc waar ik later ook nog plezier mee kan hebben?

Ik ben nu nl al dingen tussen de 50 en 5000 euro tegengekomen...

Ik zou als versterker minstens voor 20 a 25 Watt gaan. Het heeft nogal wat invloed op de kwaliteit van het geluid. En zeker als je begint klinkt het dan al gelijk aardig met wat power chords een distortion er over heen. Uit eigen ervaring is een lager Watt toch een beetje jammer. En 20 W. is voor een beginner best te betalen. (combo's vallen sowieso wel meer in prijs, als het geen buizen zijn.)

Maar wellicht zijn er anderen met beter advies. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Motorische vaardigheid als tweede?
:o
Of is het met gitaarspelen dat je dat niet nodig hebt en zonder techniek geen blessures oploopt?

Als het gaat om muziek maken is het eerst belangrijk dat je creatief denkt, anders kun je in eerste instantie al geen muziek maken. Daarna komt de mogelijkheid tot het besturen van je snarenplank.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik zou als versterker minstens voor 20 a 25 Watt gaan. Het heeft nogal wat invloed op de kwaliteit van het geluid. En zeker als je begint klinkt het dan al gelijk aardig met wat power chords een distortion er over heen. Uit eigen ervaring is een lager Watt toch een beetje jammer. En 20 W. is voor een beginner best te betalen. (combo's vallen sowieso wel meer in prijs, als het geen buizen zijn.)

Maar wellicht zijn er anderen met beter advies.
puh2.gif

Mwa.. buizen-versterkers klinken op z'n hard juist het lekkerst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Mwa.. buizen-versterkers klinken op z'n hard juist het lekkerst.

Maar voor een beginneling (en ook voor een student zoals ik) zijn die een beetje duur.

Watt is ook niet enkel hoe hard je iets kunt zetten, maar heeft ook invloed ook de geluidskwaliteit, ook zonder buizen. (en uiteraard, als je 'm te zacht zet klinkt het ook voor geen meter.)

Voor puur huis gebruik (zonder buizen) is in principe een maximum van 50w voldoende.

Niet dat meer iets slechts is trouwens. clown.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb op t moment een prima Squier, 2e hands op marktplaats gekocht(t was een gokje, maar de verkoper was christen en de gitaar was inderdaad gewoon nog goed, zoals hij beloofdesmile.gif)hij speelt echt heerlijk!

verder een Londen City 40W versterker... doet t goed smile.gif ook via Marktplaats... smile.gif k was voor 150 euro klaar big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar voor een beginneling (en ook voor een student zoals ik) zijn die een beetje duur.

Watt is ook niet enkel hoe hard je iets kunt zetten, maar heeft ook invloed ook de geluidskwaliteit, ook zonder buizen. (en uiteraard, als je 'm te zacht zet klinkt het ook voor geen meter.)

Voor puur huis gebruik (zonder buizen) is in principe een maximum van 50w voldoende.

Niet dat meer iets slechts is trouwens.
clown.gif

50W transistor is wel goedkoop? Overigens is 50W echt veel hoor. Met 15W heb je voor thuis gebruik al wel genoeg, zonder dat hij gaat kraken of iets.. Je hebt al een simpel buizenversterkertje voor 130 euro (weet overigens niet hoe die klinkt, maar buizen is over het algemeen altijd wel beter dan transistor)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

50W transistor is wel goedkoop?

Nee, maar mijn advies aan de TS was ook 20 a 25 w.

Quote:
Overigens is 50W echt veel hoor. Met 15W heb je voor thuis gebruik al wel genoeg, zonder dat hij gaat kraken of iets..

Dat zeg ik. widegrin.gif

Quote:
Je hebt al een simpel buizenversterkertje voor 130 euro (weet overigens niet hoe die klinkt, maar buizen is over het algemeen altijd wel beter dan transistor)

Ik zou het niet weten qua prijs met buizen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had een starterspaket van Ibanez. Ibanez is gewoon een heel fijn gitaartje. En ze hebben ook hele fijne startgitaartjes. Als je een starters pakket koopt, dan raad ik je wel aan een Ibanez te kopen en niet een of ander onbekend merk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het eens met Thijssieboi; beter alles gewoon los kopen. Gitaarmerken die ik zou aanraden zijn Epiphone, Yamaha, Ibanez..Die kun je al vinden vanaf 200 euro. En versterkers..VOX AD serie! Ik heb zelf 30W, hij was bij de Feedback 250 euro. De Roland Cube is ook wel een goede versterker om mee te beginnen, hoorde ik.

Niet dat ik een echte gitarist ben, ik pak 1000x vaker mijn bas op <33 knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid