Spring naar bijdragen

Alle zonden hetzelfde?


Aanbevolen berichten

Ik hoor hier regelmatig dat alle zonden hetzelfde zijn. Zoals in onderstaand citaat.

Quote:
Afwijking of niet... Voor God zijn alle zonden hetzelfde. Of je nou homo bent, pedo-gevoelens koestert, drinkt, de belasting oplicht of je collega wel kan wurgen: Het maakt niet uit! "Het loon der zonde is de dood." Alleen door Jezus' offer te aanvaarden en Hem te erkennen als je verlosser kun je het eeuwige leven beërven.

Van wie het citaat afkomstig is is niet van belang aangezien het een regelmatig terugkomende gedachtengang is onder users hier.

Kan iemand mij uitleggen waarom bijvoorbeeld het stelen van een brood uit de supermarkt even zwaar zou wegen als het zonder reden vermoorden van je buurman. Beiden zijn het namelijk zonden. Logischerwijs zou ik denken dat het ene zwaarder weegt dan het andere.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het lijkt mij dat een God aan wie zo veel Christenen zo veel liefde en lof toekennen, daarin wel gradaties maakt. Een Bijbelse onderbouwing heb ik daar niet voor.. maar het lijkt mij bespottelijk om een moordenaar met een dief van een stokbrood te vergelijken..

Maargoed.. wie ben ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is niet zo moeilijk te begrijpen eigenlijk, tenminste volgens mij

ik kan nu niet direct een bijbeltekst uit me hoofd maar zal er een paar opzoeken.

God is volmaakt, Oppermachtig , Alpha en Omega

Omdat God volmaakt is kan hij dus geen enkele zonde, Dus elke zonde is een zonde, iets waar God zonder is. Het maakt niet uit wat je doet, je bent in principe al niet meer genoeg om in Gods koninkrijk te komen, Vroeger moest je je zonden belijden met zoen-offers. Maar tegenwoordig hebben wij geluk omdat er iemand is gestorven voor onze zonden.

Daarom zal ook nooit iemand nog tot God kunnen komen dan via Jezus, Die jou Raadsman zal zijn op de dag dat je voor Hem moet verschijnen .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het loon van van de zonde is de dood. PUNT.

Nee, er staat een komma.

Quote:

Kijk maar in Rom 6:23.

23 Het loon van de zonde is de dood, maar het geschenk van God is het eeuwige leven in Christus Jezus, onze Heer.

Quote:

Natuurlijk ik er verschil in de zwaarte van een zonde maar uiteindelijk is het resultaat hetzelfde: De dood.

Dus nu zit er opeens wel verschil in. Maar het resultaat is dus wel hetzelfde. Je hebt nogal snel een zonde begaan, zelfs wedergeboren christenen begaan regelmatig zondes. Die hebben dus allemaal hun kans op de hemel verspild? Dan kan ik je nu al garanderen dat er geen enkel mens in de hemel zal zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij gaat het er juist om dat het offer van Christus, en daarmee de Genade Gods voor ieder mens is en dar er vanuit dat oogpunt geen onderscheid is in zonde, want Christus heeft elke zonde gedragen. Het resultaat van Golgotha is dat iedere zondaar die oprecht berouw betoont, behouden kan worden.

In die zin maakt het dus ook niet uit welke zonde je begaan hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het loon van van de zonde is de dood. PUNT.

Kijk maar in Rom 6:23.Natuurlijk ik er verschil in de zwaarte van een zonde maar uiteindelijk is het resultaat hetzelfde: De dood.

punt? de discussie gaat pas net van start knipoog_dicht.gif

1 Johannes 5:17 'Maar hoewel elke verkeerde daad zonde is, brengt niet elke zonde de dood.'

Link naar bericht
Deel via andere websites

uhm.. maar niet alle zonden/verkeerde daden leiden tot de dood! welke dat dan niet zijn wordt niet helemaal uitgelegd.

maar om het over het stelen van het stokbrood uit de ts te hebben.. wat nou als degene die het steelt zijn geld volledig opheeft en er is geen andere manier als een stokbrood stelen om zijn zoontje eten te kunnen geven.. hij begaat nog steeds een zonde/verkeerde daad, maar deze zonde zal niet tot de dood leiden.

in mijn mening leid een zonde tot de dood wanneer je iets verkeerds doet maar er weinig spijt van hebt. als je iets waarvan je weet dat het fout is vaak genoeg doet dan kun je je geweten uitschakelen. op het moment dat je geen spijtgevoelens meer hebt omdat je deze allemaal hebt weg-gerationaliseert dan ben je dood!

dus eigelijk is een psychopaat dood.. wij kunnen wat ons mens maakt doden door te zondigen en hier mee door te blijven gaan. dat wordt er mee bedoeld denk ik

Link naar bericht
Deel via andere websites

In Gods ogen is elke zonde even erg. Wie namelijk één zonde heeft gedaan, is schuldig geworden aan de gehele wet:

Want wie de gehele wet zal houden, en in één zal struikelen, die is schuldig geworden aan alle. (Jak. 2:10)

Elke zonde is een klap in Gods gezicht, élke zonde doet God verdriet. Daarbij maakt het niet uit of het om een moord gaat, of om een leugentje om bestwil.

Het is natuurlijk wel zo dat voor mensen zonde wel verschillend telt. Het zou onlogisch zijn om moord even zwaar te straffen als een leugen om bestwil. Moord heeft veel verder gaande gevolgen, bovendien is dat iets van langere duur, met opzet ed.

Het protestantisme kent niet de verschillen tussen doodzonde en 'gewone' zonde, zoals het katholicisme.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wie de wet overtreed is een overtreder van de wet, en in die zin schuldig en zonder onderscheidt (in categorie dus). Toch maakt diezelfde wet zelf al onderscheid in de zonden, in gewicht. De door God gegeven wet eist niet dezelfde straf voor allen, maar maakt onderscheid in het gewicht van de zonden. Hetzelfde word gedaan door Jezus, Paulus en Johannes.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Elke zonde is gelijk in de zin van dat elke zonde ons tot de dood leidt, de ene zonde niet meer dan de andere zonde. Er is in mijn ogen ook geen onderscheid in dat een moord in principe altijd erger zou zijn dan een leugen in mijn ogen. Het verschil moet in mijn ogen gezocht worden in het hart van de zondaar. Doe jij iets uit enkel verdorvenheid oid, dan is het in mijn ogen een zware zonde, ook al zou je alleen maar een half leugentje verteld hebben. Sla je iemand het ziekenhuis in omdat hij jouw vriendin wilde aanranden, dan zie ik dat toch weer anders.

Geen enkele zonde is hetzelfde als een andere. Dat komt omdat het hart van ieder mens anders is. En het is het hart dat God aanziet. Houd jij je rustdag op donderdag omdat je God daarmee wilt eren, dan zal dat jou tot eer gerekend worden. Denk je dat het fout is om offervlees te eten, maar doe je het toch, dan zal het je tot zonde gerekend worden. Eet je echter wel offervlees en dank je God daarvoor, zal het je tot eer zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wie de wet overtreed is een overtreder van de wet, en in die zin schuldig en zonder onderscheidt (in categorie dus). Toch maakt diezelfde wet zelf al onderscheid in de zonden, in gewicht. De door God gegeven wet eist niet dezelfde straf voor allen, maar maakt onderscheid in het gewicht van de zonden. Hetzelfde word gedaan door Jezus, Paulus en Johannes.

Leg dit eens iets uitgebreider uit? smile.gif (bijvoorbeeld, je laatste zin). En welke uitleg van Mattheus 5 vind jij krom? Altijd handig om ook verkeerde uitleggingen te kennen puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sjaloom Mr. Emilio,

Een uitlegging die niet in strijd is met de hele Schrift, ook consistent in zichzelf is en die ook altijd algemeen is geaccepteerd door christenen. Denk ik dan.

Jep, dat elke zonde, welke dan ook niet door werken van de mens goed gemaakt kan worden bij God.. toch puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Leg dit eens iets uitgebreider uit?
smile.gif
(bijvoorbeeld, je laatste zin). En welke uitleg van Mattheus 5 vind jij krom? Altijd handig om ook verkeerde uitleggingen te kennen
puh2.gif

Misschien helpt een schema. knipoog_dicht.gif

Moord ======== \

Leugen ======= > zonde > dood

Verkrachting == /

Op basis van het feit dat zonde tot de dood leid, komen mensen tot de conclusie dat er daarom geen verschil zou zijn tussen de onderlinge zonden. Dit is dus geen logische gevolgtrekking, maar een misverstand. Wanneer we dezelfde "logica" gebruiken wanneer we andere woorden in het schema invullen zal blijkt de onjuistheid van de redenering.

Hamburger = \

Chocolade == > ongezond eten > overgewicht

Chips ===== /

Ondanks dat allen vallen in de categorie ongezond eten, welke leid tot overgewicht is het niet juist te stellen dat ze daarom gelijk zijn. Ja, gelijk in categorie (ongezond eten), maar dat verandert niet dat ze onderling werkelijk verschillen in vetpercetage, callorieen en dergelijke.

Net zo min verandert dus het feit dat moord, leugen en verkrachting allen zonde zijn, tegelijkertijd niet het feit dat ze wel degelijk verschillen in gewicht. En is dan ook daarom dat de wet straft naar de zwaarte van de zonde, dit zou onmogelijk zijn als er geen verschil zou zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid