Spring naar bijdragen

Openingstijden horeca


Aanbevolen berichten

Recentelijk nog nieuws. Twee vrouwen, moeders die protesteren tegen de openingstijden van uitgaansgelegenheden in het weekend. Waarom moet een bar pas z'n deuren sluiten op zondagmorgen ± 06:00uur ?

Of, zelfs helemaal vrijgelaten worden daarin ? En dit allemaal ter stimulering van de Economie. Hmmm..., ikzelf denk daar toch wel anders over. Uitgaansgelegenheden (zo u daar al gebruik van meent te moeten maken ?) zouden best al bijvoorbeeld des zaterdagsavond om 21:00uur de deuren los kunnen gooien om ze daarna om (laten we eens zeggen) max. 02:00uur des nachts (is ook al laat hoor !!!) te sluiten. Maar tsja, dan moet er wel een algehele concensus zijn bij de horeca hierover en wettelijk vastgelegd zijn. Ook handhaving speelt dan een rol. Ik zie het er helaas nog niet van komen, maar goed zou het -zoals ik het zie- eigenlijk toch wel zijn !

Flipper

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 54
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Omdat daar blijkbaar behoefte aan is.

En behoefte wordt ook gekweekt.

Wat mij betreft zou ik het best wel mooi vinden als horecagelegenheden gewoon om 2 uur 's nachts zouden sluiten. In het restaurant/partycentrum waar ik werk hebben we sowieso maar een tapvergunning tot 1 uur. En dat is ook iets waar ik behoorlijk blij mee ben. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

In Groningen zijn helemaal geen sluitingstijden en gaan de deuren vaak al ver voor 21:00 open. Blijkbaar is er behoefte aan om eerst iets anders te doen voordat je op stap gaat want niemand wordt verplicht om pas rond 23:00 op stap te gaan want de mogelijkheid om eerder aan de pils te gaan is er wel degelijk.

Je vind mij ook niet vaak (bijna nooit) tot 07:00 in de stad. Ik kan me voorstellen dat het erg prettig is om geen sluitingstijden te hebben als je de volgende dag niet veel meer te doen hebt dan je roes uitslapen. Er is blijkbaar grote behoefte aan want in Groningen is het onder studenten vaak meer regel dan uitzondering

Link naar bericht
Deel via andere websites

het punt is eigelijk dat deze actievoerders zijn begonnen omdat ze zich zorgen maken over nachtbrakende tieners (±13-15 jaar meestal) die hele nachten doorzakken, en dat is niet gezond. Het vervelende is, is dat deze groep tieners naar mijn idee een miniscuul aandeel heeft in het totale uitgaanspubliek, maar iedereen zal er dan onder moeten lijden. ik ben persoonlijk van mening dat iedereen die zijn of haar tieners niet tot zolaat uit wilt zien gaan, dan hun tieners maar zonodig thuis moeten laten.

En over het algemeen heb ik gewoon de mening dat uitgaansgelegenheden voor mijn part best tot laat(vroeg) open mogen blijven, blijkbaar vinden sommige mensen dat nodig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

het punt is eigelijk dat deze actievoerders zijn begonnen omdat ze zich zorgen maken over nachtbrakende tieners (±13-15 jaar meestal) die hele nachten doorzakken, en dat is niet gezond. Het vervelende is, is dat deze groep tieners naar mijn idee een miniscuul aandeel heeft in het totale uitgaanspubliek, maar iedereen zal er dan onder moeten lijden.

Inderdaad, die mensen horen niet eens in de kroeg... nog een jaartje wachten en dan mogen ze ook en dan is er verder niks aan de hand.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In drukke buurten waar het lawaai voor overlast zorgt snap ik dat er een vroegere sluitingstijd is, maar anders vind ik het prima om tot zes uur 's ochtends uit te kunnen gaan, als je eerder weg wilt doe je dat toch gewoon? Als er niemand zou zijn die zo laat nog uit wil gaan zou er ook niets meer open zijn. Wat ik vooral handig vind aan erg later openingstijden is dat je met het openbaar vervoer kan reizen, mijn vrienden en ik gaan wel eens uit in een andere stad, en dan nemen we de eerste trein 's ochtends terug naar huis, aangezien er 's nachts geen openbaar vervoer is.

Kortom, buiten de mogelijke geluidsoverlast bij buren die niet graag wakker gehouden worden tot de ochtend zie ik het probleem niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach ja, en gelukkig kunnen die kinderen helemaal niéts fout meer doen als de cafés gesloten zijn. Wij zouden op die leeftijd al snel gewoon met een bak bier in iemand's kelder gezeten hebben. widegrin.gif

Och, het is gewoon onzin, kinderen horen afspraken te maken met hun ouders op dat gebied, dat heeft niets te maken met openingsuren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmmm..., het spijt me wel, maar voor mensen die op een Christelijk forum zoals dit zitten vind ik het (laat ik het zo maar zeggen...) uiterst merkwaardige antwoorden ???! Of slaat de secularisering hier ook al (teveel ?) toe ?

Flipper

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op welke wijze binden christelijke normen en waarden dan de sluitingstijden van kroegen? Het logisch verband ongaat me enigszins.

waarschijnlijk omdat er van Christenen meestal niet wordt verwacht dat we ook wel een biertje lusten in het openbaar (zoals op die foto's in het fotoboek enzo puh2.gif). Daar ben ik het persoonlijk niet mee eens, maar dat terzijde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wel, laat ik eerst eens vooropstellen dat ook ik niet (ondanks dat ik me op internet 'The highly Skilled & Nyenrode Crackin' Dolphin' noem) perfect ben. Ik heb ook best zo m'n fouten en wat dies meer zij ! Maar het Christelijk (in elk geval rituelen als kerkgang e.d.) in de samenleving gaat toch steeds meer teloor o.a. (en ik zeg dus o.a. !) doordat men zich (zeker helaas als jongere) tevaak klem zuipt tot aan de vroege zondagmorgen... een dag van rust, ingesteld door... afijn, dat behoren jullie te weten ! Tsja, als het op een Christelijk Forum ! Jawél ! een Christelijk Forum al zo is dat veel rituelen en anderzins kerkelijke uitgangspunten alsook geloofsovertuigingen door secularisering geweld aangedaan kunnen worden... tsja, m.i. is het dan practisch afgelopen met religieuze overtuigingen. Als je je tot aan de vroege zondagmorgen (nogmaals) klem zuipt als jongere... wat komt er dan bijvoorbeeld (moet ik hier toch kunnen zeggen, dacht ik zo !) van de ochtendkerkgang terecht ??? Maar er zijn natuurlijk méér redenen te noemen waarom het niet wenselijk is dat men in het weekend zo "te keer gaat" !!!

Flipper

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Recentelijk nog nieuws. Twee vrouwen, moeders die protesteren tegen de openingstijden van uitgaansgelegenheden in het weekend. Waarom moet een bar pas z'n deuren sluiten op zondagmorgen ± 06:00uur ?

Waarom niet?


Samengevoegd:

Quote:

Wel, laat ik eerst eens vooropstellen dat ook ik niet (ondanks dat ik me op internet 'The highly Skilled & Nyenrode Crackin' Dolphin' noem) perfect ben. Ik heb ook best zo m'n fouten en wat dies meer zij ! Maar het Christelijk (in elk geval rituelen als kerkgang e.d.) in de samenleving gaat toch steeds meer teloor o.a. (en ik zeg dus o.a. !) doordat men zich (zeker helaas als jongere) tevaak klem zuipt tot aan de vroege zondagmorgen... een dag van rust, ingesteld door... afijn, dat behoren jullie te weten ! Tsja, als het op een Christelijk Forum ! Jawél ! een Christelijk Forum al zo is dat veel rituelen en anderzins kerkelijke uitgangspunten alsook geloofsovertuigingen door secularisering geweld aangedaan kunnen worden... tsja, m.i. is het dan practisch afgelopen met religieuze overtuigingen. Als je je tot aan de vroege zondagmorgen (nogmaals) klem zuipt als jongere... wat komt er dan bijvoorbeeld (moet ik hier toch kunnen zeggen, dacht ik zo !) van de ochtendkerkgang terecht ??? Maar er zijn natuurlijk méér redenen te noemen waarom het niet wenselijk is dat men in het weekend zo "te keer gaat" !!!

Flipper

1: als je christen bent is het gewoon je eigen verantwoordelijkheid hoe lang je in de kroeg zit en of je zondag niet half dronken in de kerkbank hangt.

2: Waarom zouden christenen hun moraal aan anderen moeten opleggen (als ze dit in dit geval al zouden willen)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wel, laat ik eerst eens vooropstellen dat ook ik niet (ondanks dat ik me op internet 'The highly Skilled & Nyenrode Crackin' Dolphin' noem) perfect ben. Ik heb ook best zo m'n fouten en wat dies meer zij ! Maar het Christelijk (in elk geval rituelen als kerkgang e.d.) in de samenleving gaat toch steeds meer teloor o.a. (en ik zeg dus o.a. !) doordat men zich (zeker helaas als jongere) tevaak klem zuipt tot aan de vroege zondagmorgen... een dag van rust, ingesteld door... afijn, dat behoren jullie te weten ! Tsja, als het op een Christelijk Forum ! Jawél ! een Christelijk Forum al zo is dat veel rituelen en anderzins kerkelijke uitgangspunten alsook geloofsovertuigingen door secularisering geweld aangedaan kunnen worden... tsja, m.i. is het dan practisch afgelopen met religieuze overtuigingen. Als je je tot aan de vroege zondagmorgen (nogmaals) klem zuipt als jongere... wat komt er dan bijvoorbeeld (moet ik hier toch kunnen zeggen, dacht ik zo !) van de ochtendkerkgang terecht ??? Maar er zijn natuurlijk méér redenen te noemen waarom het niet wenselijk is dat men in het weekend zo "te keer gaat" !!!

Flipper

Je hebt hiermee nog niet aangegeven waarom de sluitingstijd van kroegen aangepast zou moeten worden aan de christelijke levenswandel. Als ik zondag fris en fruitig in de kerk wil zitten, dan maak ik het de avond tevoren toch gewoon niet te bont / laat? De reden waarom de kroegen dicht zouden moeten lijkt dan ofwel dat het grotere deel van de samenleving zich moet aanpassen aan ons, ofwel dat we onszelf niet in de hand hebben. Beide lijken me geen goede reden, maar misschien ontgaat me een mogelijke reden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik snap niet waarom moeders daartegen protesteren. Als je als moeder wil dat je minderjarige kind om 2 uur thuis is dan spreek je dat toch af?

Ik vind de sluitingstijden zoals ze nu zijn prima. Niemand verplicht je om tot het eind te blijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik weet dat ik een zware nacht te gemoed ga an ga ik vaak zaterdagavond naar de kerk omdat ik zondag dan toch lekker in mijn bed wil blijven hangen. Prima te combineren. smile.gif

Alhoewel op zondag ochtend naar de kerk gaan ook wel wat heeft. Dan heb je de hele zondag middag nog om op een terrasje te zitten of om te winkelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tsja, als ik dit... allemaal uitgerekent HIER ! nog uit moet leggen, zucht ! Maak hier dan maar een atheïstisch Forum van... als ik de reacties zie... Dit soort reacties verwacht je op (forums waar ik ook wel eens ben) kraak-forums, Punk-forums enz. Kortom Forums die 'normaliter' en doorgaans gespeend zijn van Christelijke zaken... Maar goed, ik heb het allemaal geïncasseert, wat mij betreft praten we er niet meer over, 't is mij nu wel duidelijk ! Jammer, jammer, jammer...

Flipper

Link naar bericht
Deel via andere websites

Flipper... rustig! (aai, aai)

Ik ga zelf nooit uit, dus heb ook niet echt een recht van spreken, maar ik vind dat de verantwoordelijkheid voor die kinderen bij hun ouders ligt en niet bij de gemeentens of de café's. Het lijkt me logisch dat die moeders afspreken hoe laat hun kinderen thuis moeten komen. Ik vind het uberhaupt al bijzonder dat ouders zich zo in hun kinderen kunnen verplaatsen dat ze het terrecht vinden dat kinderen later gaan stappen en later thuis komen omdat er anders niets te beleven valt.

Misschien moeten die moeders een ander initiatief starten. Een initiatief van huisregels. Als alle ouders van kinderen van dezelfde leeftijd een tijd afspreken om thuis te komen, moeten ze gezamenlijk wel eerder uit! Maar dit voorstel van mij is totaal niet levensvatbaar. Netzomin als dat voorstel wat ze nu doen.

Cafe's blijven open als het nog rendabel is, en ieder mens heeft zijn eigen verantwoordelijkheid mbt tot alcohol gebruik. En voor jonge kinderen hebben ouders verantwoordelijkheid. Je wordt nergens verplicht om tot 6 uur uit te gaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tot 6 uur uitgaan is wel wat overdreven, maar 2 uur is gewoon te kort. Het was ook wennen toen ik voor het eerst in een kroeg kwam waar om 2 uur de laatste ronde inging, ik was gewend van rond een uurtje of vijf, wat ik toruwens maar een keer getrokken heb, ik ga meestal tussen drie en vier naar huis, als ik al 'uitga'...

allemaal sporadisch op de zaterdag avond. Ik kan redelijk uitslapen, de tweede dienst in mijn kerk begint om kwart over 11, slaap zat widegrin.gif

En over die punkers, blijven die niet meestal in een kraakpand met halve liters pauperbier?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid