Spring naar bijdragen

God is ook Allah?


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Je komt heel duidelijk verschillen tegen als je kijkt naar YHWH en naar Allah. Daarnaast is Allah een titel wat God betekend in het Arabisch. Terwijl de God van Abraham, Isaäk en Jakob Zich bekendmaakt met zijn naam, namelijk YHWH.. "ik ben die ik ben"

En zo profileerd Jezus zich ook. Alleen al in Johannes zegt die vaak "ik ben.... "

Er is dus een duidelijk opmerkelijk verschil tussen de God van de Koran en de God van de bijbel.

Tja...maar reken maar dat chinezen of arabieren wat moeite hadden om die bewuste naam uit te spreken en daarom een ander woord hebben gekozen. Kan me er niet zo druk om maken. verschil is alleen dat de islam Jezus meer ziet als een profeet dan als een Zoon van God of godheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 68
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Sommigen denken dat de Hebreeuwse naam „Jehovah†„Allah†(God) betekent. Maar „Allah†komt overeen met het Hebreeuwse woord ’Elo‧him′, het majesteitsmeervoud van het woord ’elÅ′ah (god). Onder de joden ontstond een bijgelovige gedachte die hun belette de goddelijke naam, Jehovah, uit te spreken. Vandaar dat ze de gewoonte ontwikkelden om steeds wanneer ze bij het lezen van de Heilige Schrift de naam Jehovah zagen, ’Adho‧nai′ te zeggen, wat „Heer†betekent. Op sommige plaatsen veranderden ze zelfs de oorspronkelijke Hebreeuwse tekst van „Jehovah†in ’Adho‧nai′.

De christenheid bewandelde dezelfde weg en verving de naam Jehovah door „God†(„Allah†in het Arabisch) en door „Heerâ€. Dat heeft tot de ontwikkeling van de valse leer van de Drie-eenheid bijgedragen, die niet op de Heilige Schrift gebaseerd is. Als gevolg hiervan aanbidden miljoenen mensen ten onrechte Jezus en de heilige geest en beschouwen deze als gelijk aan God.

Zowel de leiders van het judaïsme als die van de christenheid zijn dus verantwoordelijk voor de wijdverbreide onwetendheid omtrent de grootste naam. Maar God voorzei: „Ik zal mijn grote naam stellig heiligen, . . . en de natiën zullen moeten weten dat ik Jehovah ben.†Ja, hij zal zijn naam onder alle natiën bekendmaken omdat hij niet de God van de joden of van enige andere natie is; hij is de God van de gehele mensheid. — Ezechiël 36:23; Genesis 22:18; Psalm 145:21; Maleachi 1:11.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik denk dat Allah een andere 'naam' is voor God; wij zeggen God en moslims zeggen God. In theorie zou dat betekenen dat het om dezelfde God gaat ware het niet dat de inhoudwel degelijk verschilt; wij aanvaarden Jezus en zij vinden dat Mohammed het belangrijkste is, ookal is hij geen zoon van God, Mohammed is heiliger dan heilig.

Moslims zijn van mening dat Jezus maar een profeet is.

Dat komt er ook nog bij dat Jezus onze redding is het gaat om liefde en vergeving. Terwijl het in de islam gaat om de barmhartige. Wat ik weet van de islam is dat je je aan alle uiterlijke regeltjes kan houden en dan nog kun je het haasje zijn en naar de hel gaan ´als Allah een slechte bui heeft, heb jij pech´ om het heel platvloers te zeggen.

Dus nee het is niet dezelfde God, al is veel van de islam geinspireerd door het christendom.

p.s. mijn reactie is gebaseerd op mijn kennis van het Midden Oosten en uiteraard subjectief, maar één van mijn bronnen is ´Mijn strijd voor Allah´ van Johanna Al/Sain

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

'Godgeest' zei Jezus tegen de Samaritaanse vrouw.

Wat doen namen ertoe?

rofl.gif Eentje om in te lijsten flower.gif

...en boven je bed te hangen hamer.gif

EN DAN NU WEER

TERUG

NAAR

ONDERWERP

Wat betreft het verband tussen Allah en JHWH ben ik van mening dat het best om dezelfde God zou kunnen gaan vanuit een andere hoek bekeken.

Islam: Allah is God als Heerser, Koning, ontzagwekkend en hoogverheven.

Joden: JHWH is voor hun de Schepper en Koning met duidelijke empathie voor Zijn vol.

Christendom: JHWH heeft niet alleen empathie, maar is gelijk aan ons geworden vanuit Zijn liefde voor Zijn schepping en wil woning maken in onze harten.

God komt als het ware steeds een stapje dichterbij als je deze lijn volgt. Het hoeft dus niet persé om een andere god te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aime

Ik denk, dat wat je schrijft ons wel een stap dichter bij de waarheid kan brengen. In Deuteronomium 32.8-10 staat namelijk:

‘Toen de Allerhoogste aan de volken hun erfenis toedeelde, toen Hij de mensenkinderen van elkander scheidde, heeft hij de grenzen van de volkeren vastgesteld naar het aantal van de kinderen van Israël.

Want des Heren (Jehova) deel is zijn volk, Jacob het Hem toegemeten erfdeel’

De Allerhoogste en Jehova zijn kennelijk niet dezelfden!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Deut 32

8 Toen God de wereld tussen de volken verdeelde, gaf Hij elk een vast gebied. Hij stelde de grenzen vast naar het getal van de zonen van Israël.

9 Maar Israël behoort de HERE toe; het is het erfdeel van de HERE!

10 Hij beschermde Israël in de wildernis, in een streek die huilt van eenzaamheid, als Zijn eigen oogappel.

11 Hij spreidde Zijn vleugels over Israël uit, net als een arend zijn jongen op de vleugels neemt en zo beschermt. Zo doet de HERE met Zijn volk, de Israëlieten!

Een interessante tekst om hiernaast te leggen en dan een mogelijk verband te ontdekken is voor mij

Quote:
Genesis 22

18 En met uw nageslacht zullen alle volken der aarde gezegend worden, omdat gij naar mijn stem gehoord hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als God werkelijk Alomtegenwoordig is, dan kun je God ook vinden in een zonnebloem.

Als God werkelijk Alomtegenwoordig is, dan kun je God ook vinden in massamoordenaar als hitler.

Als God werkelijk Alomtegenwoordig is, dan kun je God ook vinden in een hoop stront.

Als God werkelijk Alomtegenwoordig is, dan kun je God ook vinden in zandkorrel.

Als God werkelijk Alomtegenwoordig is, dan kun je God ook vinden in de paashaas.

Ik geloof ook dat G’d Alomtegenwoordig is, alleen niet op een directe manier, maar meestal door middel van. Alles wat er is, is een uiting van G’d: de mens, dieren, planten, materie, noem maar op.

En wat G’d gemaakt heeft, daar is Hij ook op de een of andere manier bij betrokken. G’ds Geest bijvoorbeeld bemoeit Zich maximaal 120 jaren met ALLE mensen. ( Gen 6:3 ) .

Dus ook met Hitler… , maar die heeft zich liever laten leiden hoe de Kerk in voorafgaande eeuwen met joodse mensen is omgegaan en Hitler heeft zich ook laten leiden door negatieve uitspraken over joodse mensen in het Nieuwe Testament. Zou hij daarentegen opgevoed zijn met de gedachte dat elk mens een kostbare creatie van G’d is, dan waren zijn handelingen wellicht ook anders geworden.

Materie speelt ook een rol, in het lied van Mozes spreekt Mozes zelfs tegen de hemel en de aarde:

Deut 32

1 ‘Leen mij uw oor, hemel, nu ik ga spreken,

luister, aarde, naar wat ik zeggen zal.

2 Moge mijn onderricht neerdalen als regen,

mogen mijn woorden zijn als milde dauw,

als regen die de grond doordrenkt,

lenteregen die het groen in bloei zet.

3 Want de naam van de HEER roep ik uit:

de HEER is onze God, laat iedereen hem prijzen!

4 Hij is een rots, hij staat voor recht;

alles wat hij doet is volmaakt.

Trouw is God, rechtvaardig en zuiver,

in hem is geen spoor van kwaad.

En wat zegt Jozua?

Jozua 24: 25 Zo legde Jozua het volk die dag in Sichem deze verplichting op en hij gaf het wetten en regels, 26 die hij in het wetboek van God opschreef.

Ook richtte hij een grote steen op onder de terebint bij het heiligdom van de HEER. 27 ‘Deze steen,’ zei hij tegen het volk, ‘is getuige, want hij heeft alles gehoord wat de HEER tegen ons heeft gezegd. Hij is dus getuige opdat u uw God niet afvallig wordt.’

Hier is een steen getuige, dus ook materie verzamelt en bewaart kennis ( voor G’d ) … smile.gif

Quote:
… Maar toch verbood Hij om geschapen objecten te aanbidden.

Dat lijkt me niet helemaal waar:

Deut 4: 19 En als u omhoog kijkt en de zon, de maan en de sterren ziet, al die lichten aan de hemel, laat u er dan niet toe verleiden daarvoor neer te knielen en te vereren wat de HEER, uw God, voor de andere volken op aarde heeft bestemd.

Het vereren van iets uit de schepping heeft G’d aan Zijn volk ( het joodse volk ) verboden, dat is bestemd voor andere volken, die dat dan ook veelal doen of gedaan hebben. G’ds volk mag bijvoorbeeld ook geen varkensvlees eten, maar andere volken ( uitgezonderd moslims? ) doen dat volop.

Quote:
Dat God
erbij of erin
aanwezig is, omdat Hij bij Zijn schepping aanwezig is, betekent nog niet dat je dan ipv Hem iets uit de schepping kan aanbidden.

Zoals Aimee al aangaf, zeer velen aanbidden iets uit de schepping: Maria, Jezus, heiligen en ga zo maar door. Maar er is maar 1 G’d en alleen die mag je aanbidden. Al die andere ‘ goden ’ moeten, net als wij, door één en hetzelfde proces:

Psalm 82

God staat op in de hemelse raad,

hij spreekt recht in de kring van de goden:

2 ‘Hoe lang nog oordeelt u onrechtvaardig

en kiest u partij voor wie kwaad doen? sela

3 Doe recht aan weerlozen en wezen,

kom op voor verdrukten en zwakken,

4 bevrijd wie weerloos zijn en arm,

red hen uit de greep van wie kwaad wil.

5 U toont geen inzicht, geen begrip,

en doolt in duisternis rond,

de aarde wankelt op haar grondvesten.

6 Ooit heb ik gezegd: “U bent goden,

zonen van de Allerhoogste, allemaal.â€

7 Toch zult u sterven als mensen,

ten val komen als aardse vorsten.’

8 Verhef u, God, spreek recht op aarde,

alle volken behoren u toe.

En dat nu ook de Allerhoogste Zelf zou moeten sterven, dat lijkt me inlegkunde. G’d weet wie Hij is en wat Hij gemaakt heeft.

Jes 40: 18 Met wie dan wilt gij God vergelijken en welke vergelijking op Hem toepassen?

25 Met wie dan wilt gij Mij vergelijken, dat Ik hem zou gelijk zijn? zegt de Heilige.

Jes 46: 5 Met wie wilt gij Mij vergelijken en gelijkstellen, aan wie Mij gelijk achten, dat wij elkander zouden gelijk zijn?

Niemand is aan G’d gelijk, dus ook de Hoofdpersoon uit het Nieuwe Testament niet. En Hij weet dat maar al te goed:

Marcus 10: En Jezus zeide tot hem: Waarom noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan God alleen.

Lucas 18: 19 Jezus zeide tot hem: Waarom noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan God alleen.

Alleen G’d is goed en AL HET ANDERE is aan Hem onderworpen, niets en niemand uitgezonderd. En de wrange vruchten van het niet respecteren van dat er maar 1 G’d is, die liggen in de eeuwen achter ons. Ook heeft G’d Zich aan maar 1 volk geopenbaard: het joodse volk. Wie hun pennenvruchten eet, moet dan ook het volk en de G’d omarmen die daar bij horen.

Je medemens liefhebben, staat op dezelfde hoogte als G’d liefhebben, dit stijgt dus boven alle ‘heilige’ boeken uit. flower.gif

En voor wie het niet opgevallen is, ook de Koran kiest ( net als het Oude Testament ) vóór het joodse volk:

2: 40. "O kinderen Israëls! Gedenkt Mijn gunsten, welke Ik u bewees en weest getrouw aan Mijn verbond. Ik zal Mijn verbond met u houden en Mij alleen zult gij vrezen.

2: 53. En toen gaven Wij Mozes het Boek en het oordeel des onderscheids, opdat gij recht geleid zoudt worden.

Allah en G’d lijken hier dus 1 en dezelfde. Maar onthoud hierbij wel dat het Oude Testament door G’d aan het joodse volk geopenbaard is. In het Nieuwe Testament alsook de Koran speelt daarentegen de engel Gabriël een hoofdrol. En als er niemand goed is dan G’d alleen, dan moge duidelijk zijn welk boek de meeste credit’s verdient. De personen in het Nieuwe Testament, niemand uitgezonderd, verwijzen alvast allemaal naar datzelfde Schrift: de TeNaCH, het Oude Testament. party.gif

Denkt u hier maar eens over na, ik ben er zelf dag en nacht mee bezig, vandaar deze lange uitleg, recht uit mijn hart.

En ik maak hem nog maar iets langer, want mij is ook opgevallen dat het resultaat van de diverse boeken steeds grimmiger en bitterder wordt. In het Oude Testament is overlijden: te ruste gaan bij je voorouders. Maar in het Nieuwe Testament staat al als voorbeeld dat je na je overlijden ook wakker kunt worden onder pijnigingen met een onoverbrugbare kloof. Nog een stap verder ( in de Koran ) , daar staan vele afschuwelijke details beschreven over eeuwige pijnigingen die mensen ten deel zullen vallen.

Dus ook dit is een extra reden dat ik steeds vaker schuilplaats zoek in het Oude Testament, de joodse TeNaCH.

Shalom, Pier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[knipperdeknip]Zoals Aimee al aangaf, zeer velen aanbidden iets uit de schepping: Maria, Jezus, heiligen en ga zo maar door. Maar er is maar 1 G'd en alleen die mag je aanbidden. [knipperdeknip] ...

Hoho... is "Jezus iets uit de schepping" ???

"Geboren, maar niet geschapen" !!!

edit: en dan hebben we het nog niet eens over het foute aanbidden van Maria en de Heiligen, want die worden vereerd

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Huh?
verbaasd.gif

Mag je op een christelijk forum niet zeggen dat Jesus gelijk is aan God? Hoe wil je dan een discussie voeren over het christelijke godsbeeld en Allah, als je niet eens de definitie mag neerzetten?
hamer.gif

Pardon, je hebt gelijk, ik heb de post weer teruggezet. Ik was er onterecht van uitgegaan dat het een voortzetting was van de ervoor gevoerde discussie. Volgende keer mag je hier overigens een topic over openen in feedback, ipv het in het topic zelf te melden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je kijkt bij Christelijke Indonesiërs in Nederland en in hun Christelijke Indonesische Bijbel dan staat er Allah.Dus Allah betekent gewoon God.En de God die Moslims aanbidden is dezelfde God van de Christenen.We aanbidden dezelfde God,alleen op verschillende manier.Zoals Eli in de Bijbel,die heet Ali in de Koran.En de Eerste Testament zit gewoon in de Koran.Het verhaal van Noach bijvoorbeeld staat ook in de Koran.We zijn eigenlijk broeders.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Hmm. big-smile.gif

Ja, Allah is gelijk aan God.

112. Zuiverheid van Geloof (Al-Ichlaas)

In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.

1. Zeg: "Allah is de Enige.

2. Allah is zichzelf-genoeg, Eeuwig.

3. Hij verwekte niet, noch werd Hij verwekt.

4. En niemand is Hem in enig opzicht gelijk."

Islam bevat de zuiverste monotheïsme. Tawhid.

link

=)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je kijkt bij Christelijke Indonesiërs in Nederland en in hun Christelijke Indonesische Bijbel dan staat er Allah.Dus Allah betekent gewoon God.En de God die Moslims aanbidden is dezelfde God van de Christenen.We aanbidden dezelfde God,alleen op verschillende manier.Zoals Eli in de Bijbel,die heet Ali in de Koran.En de Eerste Testament zit gewoon in de Koran.Het verhaal van Noach bijvoorbeeld staat ook in de Koran.We zijn eigenlijk broeders.

Wij zijn allemaal broeders van elkaar.

De Islam is het enige niet-Christelijke geloof dat het een onderdeel van het geloof maakt om te geloven in Jezus. Geen moslim is echt een moslim als hij niet gelooft in Jezus.

Wij geloven dat hij n van de grootste Boodschappers van Allah, Ta'ala was.

Wij geloven dat hij geboren was op een miraculeuze wijze, zonder mannelijke interventie. (Wat veel moderne Christenen vandaag de dag niet meer geloven)

We geloven dat hij de Messias was (vertaling Christus) .

We geloven dat hij, met de toestemming van God, leven gaf aan de doden

Wij geloven dat hij de blinden genas, en de leprozen, met de toestemming van God.

In de Koran hebben we niet alleen het verhaal van

Noach maar ook een aparte hoofdstuk over Maria de

moeder van Jezus. Jezus zelf komt meer voor in de

Koran dan Mohammed zelf. Allah waarschuwd ons in

de heilige Koran dat we niet Jezus moeten aanbidden

maar de enige God ( arabisch=Allah ). Jezus is een

geweldige profeet en zei tegen de volk van Israel:

"Shama Israelu Adonai lla Hayno Adna Ikhad"

Dit is een Hebreeuws citaat dat betekend:

"Hoor, Israel! de HEERE, onze God, is een enig HEERE!" (Bijbel, Deuteronomium 6:4)

Hier heb ik een leuke link van

het film ''The passion of Christ''

waar de acteur dat Jezus voordoet '' Allah '' zegd smile.gif

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hier heb ik een leuke link van

het film ''The passion of Christ''

waar de acteur dat Jezus voordoet '' Allah '' zegd
smile.gif

Haha. In het Aramees gebruiken ze het woord "Ellah" als ze het over God hebben. Het bewijst enkel dat Arabisch, Hebreeuws en Aramees aan elkaar verwant zijn, meer niet. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid