Spring naar bijdragen

Eenheid is 'n opdracht voor de kerk


Aanbevolen berichten

Quote:

Het is waar dat de kleinere genootschappen (Gkv, NGK, CGK en de Reformatorische kerken) redelijk succesvol de vrijzinnigheid buiten de deur hebben gehouden, maar dit kon eigenlijk alleen geschieden door zelf af te scheiden in de loop der tijd. Het vervelende is echter wel dat nu langzaamaan door Evangelische invloed het systeem van binnenuit wordt
uitgehold
.

Ik zeg verrijkt. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 63
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Maar geef je nou niet zelf al een zwakheid aan in het systeem? Het feit dat overheden überhaupt zo'n grote vinger in de pap konden hebben...

Het is waar dat de kleinere genootschappen (Gkv, NGK, CGK en de Reformatorische kerken) redelijk succesvol de vrijzinnigheid buiten de deur hebben gehouden, maar dit kon eigenlijk alleen geschieden door zelf af te scheiden in de loop der tijd. Het vervelende is echter wel dat nu langzaamaan door Evangelische invloed het systeem van binnenuit wordt uitgehold.

Maar waarom is het systeem beter in staat om vrijzinnighed uit de leer te houden dan het katholiek systeem? Zou je daar wat meer over kunnen vertellen?

Wat is er mis met de evangelicale invloed binnen de traditionele kerken, het is idd een verrijking. Persoonlijke navolging, persoonlijke relatie en levensheiliging zijn een paar kenmerken en sterke kanten van het evangelicale geloof en de sterke kanten van de traditionele kerken; de tradities blijven bewaard.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, kijk, als ik het over Evangelische beinvloeding heb, dan denk ik niet in eerste instantie aan die zaken die jullie noemen, daar is niet zo heel veel op tegen. Ik heb het vooral over de doctrinaire kant van de zaak. Dus dat gedachtegoed vanuit Evangelische hoek (en om misverstanden te voorkomen, ik heb het nu over de Evangelische gemeenschappen) langzaamaan via de achterdeur de Reformatorische kerken binnendringt, daarbij kun je dan denken aan de roep om overdoop in de PKN, de steeds verdere decentralisering van het centraal gezag in de kerken van de 'kleine oecomene' en de vervaging van het belang dat wordt toegekend aan de 3FvE en het onderling evangeliseren

Maar goed, misschien moet het ook wel zo zijn, dat de Reformatie zichzelf eerst compleet veratomiseert voordat ze zich weer aansluit bij de Kerk. Ik heb echt geen flauw idee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar die evangelische invloeden die je noemt zijn technisch gezien geen evangelische invloeden, maar invloeden vanuit bepaalde evangelische kerken. Die punten die je noemt zou je weg kunnen laten en dan toch een beeldige evangelische kerk zijn.

Behalve misschien het punt je dat er naast uitverkiezing ook de vrije wil bestaat, maar ook dat weet ik niet helemaal zeker (Timon weet dat miss. wel). Waarbij ik me af vraag of bepaalde punten (zoals decentralisatie en vervaging) ook werkelijk invloed van buiten af is. Lijkt me evengoed een intern ontstaan kunnen zijn.

Wie weet valt alles wel uit elkaar en komt het bij de RKK terecht. Wie weet valt de RKK zelf wel uit elkaar en sluit een deel zich bij de Orthodoxe kerk aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Behalve misschien het punt je dat er naast uitverkiezing ook de vrije wil bestaat, maar ook dat weet ik niet helemaal zeker (Timon weet dat miss. wel).

Het bestaan van de vrije wil van de mens is inderdaad heel best te beschouwen als een onmisbaar kenmerk van het evangelisch zijn. Waarin zij zich onderscheidt van het zwaardere calvinisme. Maar ik denk niet dat Pius dit zo'n probleem zal vinden. Aangezien het idee van de vrije keuze ook binnen de RKK heel sterk leeft. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja, kijk, als ik het over Evangelische beinvloeding heb, dan denk ik niet in eerste instantie aan die zaken die jullie noemen, daar is niet zo heel veel op tegen. Ik heb het vooral over de doctrinaire kant van de zaak. Dus dat gedachtegoed vanuit Evangelische hoek (en om misverstanden te voorkomen, ik heb het nu over de Evangelische gemeenschappen) langzaamaan via de achterdeur de Reformatorische kerken binnendringt, daarbij kun je dan denken aan de roep om overdoop in de PKN, de steeds verdere decentralisering van het centraal gezag in de kerken van de 'kleine oecomene' en de vervaging van het belang dat wordt toegekend aan de 3FvE en het onderling evangeliseren

Maar goed, misschien moet het ook wel zo zijn, dat de Reformatie zichzelf eerst compleet veratomiseert voordat ze zich weer aansluit bij de Kerk. Ik heb echt geen flauw idee.

wat is 3FvE? En volgens mij staan evangelicale juist bekend om hun evangelisatiedrang en wordt er actief verkondigd en dat laten veel traditionele kerken helaas afweten, tenminste in mijn omgeving.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Eenheid dat is de grootste uitdaging van het christendom. Dat is ook wat God wil uiteindelijk.

Maar ik zie het nog niet zomaar even gebeuren; niet eerder dan tot het moment dat de doden zullen spreken, zodat eenieder het kan horen.

Er is echte eenheid in het christendom.

Jezus Christus zijn gebed is beslist verhoord door zijn vader.

(Johannes 17:11) . . . Heilige Vader, waak over hen ter wille van uw naam, die gij mij hebt gegeven, opdat zij één mogen zijn zoals wij. 

Maar mensen die in de "christenheid" vertoeven kennen geen eenheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Quote:

Wat bedoel je met mensen die in christenheid vertoeven

Omdat er een verschil is tussen christenheid en christendom.

Mensen die het christendom uitmaken leven naar Christus geboden.

Mensen in de christenheid noemen zich graag christen maar lappen heel wat christelijke beginselen aan hun laars,en zijn zelfs struikelstenen voor mensen van andere geloofsovertuigingen.

Zo zei de protestantse geestelijke Harry Emerson Fosdick. : „Onze westerse geschiedenis bestaat uit de ene oorlog na de andere. Wij hebben mannen voortgebracht voor de oorlog en opgeleid voor de oorlog; wij hebben de oorlog verheerlijkt; wij hebben strijders tot onze helden gemaakt en zelfs in onze kerken hebben wij de strijdbanieren neergezet . . . Met de ene mondhoek hebben wij de Vredevorst geprezen en met de andere hebben wij de oorlog verheerlijkt.â€

Aimé

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet of de Vader het gebed van zijn Zoon al verhoort heeft, voor de apostelen voor wie Hij bad is dit denk ik wel van toepassing. Maar als de kerk al een eenheid is volgens jou. Dan is het uiterlijk geen eenheid. Wat wel noodzakelijk is voor de wereld. Of zijn er vele genootschappen die God niet eren en niet tot Zijn Lichaam behoren en er in principe maar 1 kerk is die zich ook uiterlijk manifesteert? Welke is dit dan?

Zijn wij dan degene die uitmaken wie tot het christendom behoort en wie tot de christenheid behoort?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik weet niet of de Vader het gebed van zijn Zoon al verhoort heeft, voor de apostelen voor wie Hij bad is dit denk ik wel van toepassing. Maar als de kerk al een eenheid is volgens jou. Dan is het uiterlijk geen eenheid. Wat wel noodzakelijk is voor de wereld. Of zijn er vele genootschappen die God niet eren en niet tot Zijn Lichaam behoren en er in principe maar 1 kerk is die zich ook uiterlijk manifesteert? Welke is dit dan?

Zolang je de definitie hanteert dat voor eenheid in één kerk met dezelfde naam moet zitten inderdaad niet. Maar als je een andere definitie van eenheid hanteert mogelijk weer wel.

Het CDA is een eenheid, omdat het nu eenmaal één partij is. Maar toch kan zo'n partij innerlijk compleet verdeeld zijn in allerlei verschillende kampen. Het kabinet is geen eenheid, omdat het immers uit drie verschillende partijen bestaat met duidelijk heel verschillende programma's. Maar toch kan zij ook weer wel een eenheid zijn, omdat zij samen achter het hetzelfde programma willen staan dat zij (met een aantal compromissen) samen hebben opgesteld.

Het zijn twee verschillende vormen van eenheid, maar de één is niet noodzakelijk beter of slechter dan de ander. Ik denk namelijk dat de tweede vorm van eenheid een mooiere kan zijn dan de eerste.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid