Spring naar bijdragen

Eenheid is 'n opdracht voor de kerk


Aanbevolen berichten

Ik zit al een tijdje na te denken en te worstelen met het thema eenheid. Ik zie een christenheid die tot op het bot verdeeld is en dat doet me wat. Vooral toen ik een poosje geleden met een vriendin ergens zat te drinken en ze zei: "waarom zou ik de bijbel geloven, iedere christen interpreteerd de bijbel toch anders". Toen vielen de schellen van me ogen. ik las dit bijbel stuk over het gebed van Jezus.

Johannes 17

20 Ik bid niet alleen voor hen, maar voor allen die door hun verkondiging in mij geloven. 21 Laat hen allen één zijn, Vader. Zoals u in mij bent en ik in u, laat hen zo ook in ons zijn, opdat de wereld gelooft dat u mij hebt gezonden. 22 Ik heb hen laten delen in de grootheid die u mij gegeven hebt, opdat zij één zijn zoals wij: 23 ik in hen en u in mij. Dan zullen zij volkomen één zijn en zal de wereld begrijpen dat u mij hebt gezonden, en dat u hen liefhad zoals u mij liefhad.

We kunnen wel zeggen dat de eenheid niet in de zichtbare kerk zit, maar we hebben met onze geschiedenis het lichaam van Christus geweld aangedaan, door scheuringen en conflicten. Laten we in dit topic met elkaar in dialoog gaan en kijken hoe we een begin kunnen maken met de eenheid. Zodat de wereld de verkondiging hoort en ziet, dat zij het offer van onze Heer zien en door het evangelie gegrepen worden.

Kortom het bewerkstelligen van de eenheid is een opdracht voor de kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 63
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

20 Ik bid niet alleen voor hen, maar voor allen die door hun verkondiging in mij geloven. 21 Laat hen allen één zijn, Vader. Zoals u in mij bent en ik in u, laat hen zo ook in ons zijn, opdat de wereld gelooft dat u mij hebt gezonden. 22 Ik heb hen laten delen in de grootheid die u mij gegeven hebt, opdat zij één zijn zoals wij: 23 ik in hen en u in mij.
Dan zullen zij volkomen één zijn en zal de wereld begrijpen dat u mij hebt gezonden, en dat u hen liefhad zoals u mij liefhad.

Nu ik deze tekst zo lees valt me wat op, je hoort namelijk vaak de uitleg van protestanten dat de eenheid niet zichtbaar is maar onzichtbaar. Maar Jezus bid juist voor eenheid zodat de wereld kan zien dat hij door God gezonden is. Dan mag je toch niet zeggen dat het verder niet erg is dat de kerken zo verdeeld zijn, zolang ze maar onzichtbaar één zijn?

Als in Genesis 1 staat dat de aarde in zes dagen geschapen is moet en zal dat in veel gemeenten letterlijk genomen worden, en als Johannes een heel hoofdstuk wijd aan Jezus' gebed voor de éénheid van de kerk, hoe serieus gaan we daar dan mee om?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zit al een tijdje na te denken en te worstelen met het thema eenheid. Ik zie een christenheid die tot op het bot verdeeld is en dat doet me wat. Vooral toen ik een poosje geleden met een vriendin ergens zat te drinken en ze zei: "waarom zou ik de bijbel geloven, iedere christen interpreteerd de bijbel toch anders". Toen vielen de schellen van me ogen. ik las dit bijbel stuk over het gebed van Jezus.

Ik wil niet de feestvreugde bederven, maar projecteer je nu niet een specifiek Protestants probleem op de hele Christenheid? Er is geen geloof dat zoveel eenheid kent als het Christendom als je het vergelijkt met andere 'organisaties'. 1.2 miljard Christenen in één Kerk, met één leer en één leiding, dat vind je nergens, in geen enkel ander geloof. Daarnaast nog zo'n 350 á 400 miljoen in de orthodoxe Kerk, die qua geloof nog extreem dichtbij staan. Samen heb je dan al 2/3 van het Christendom. Dan heb je nog 1/3 en dat zijn Protestanten, als je bij hun even voorbij de polemiek weet te kijken, dan zal blijken dat ook het geloof van de grotere Protestantse kerken toch voor 80% overeenkomt met dat van de katholieken.

Dan hebben we nog het akkoord van Augsburg over de rechtvaardigingsleer, waar de Reformatie eigenlijk om begonnen was, dat gesloten is tussen Lutheranen en katholieken, en waar de Methodisten zich later bij hebben aangesloten. Ik heb me laten vertellen dat die toenadering ook met Calvinisten mogelijk is, ik heb daar nog wel een boekentip over.

Ook hebben we nog de recente toenadering van de Anglicanen, waarbij het primaatschap van de Paus in elk geval geen taboegespreksonderwerp meer is.

Nee, het gaat best aardig met de oecomene. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

hoe zie jij die eenheid dan voor je?


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Ik wil niet de feestvreugde bederven, maar projecteer je nu niet een specifiek Protestants probleem op de hele Christenheid? Er is geen geloof dat zoveel eenheid kent als het Christendom als je het vergelijkt met andere 'organisaties'. 1.2 miljard Christenen in één Kerk, met één leer en één leiding, dat vind je nergens, in geen enkel ander geloof. Daarnaast nog zo'n 350 á 400 miljoen in de orthodoxe Kerk, die qua geloof nog extreem dichtbij staan. Samen heb je dan al 2/3 van het Christendom. Dan heb je nog 1/3 en dat zijn Protestanten, als je bij hun even voorbij de polemiek weet te kijken, dan zal blijken dat ook het geloof van de grotere Protestantse kerken toch voor 80% overeenkomt met dat van de katholieken.

Dan hebben we nog het akkoord van Augsburg over de rechtvaardigingsleer, waar de Reformatie eigenlijk om begonnen was, dat gesloten is tussen Lutheranen en katholieken, en waar de Methodisten zich later bij hebben aangesloten. Ik heb me laten vertellen dat die toenadering ook met Calvinisten mogelijk is, ik heb daar nog wel een boekentip over.

Ook hebben we nog de recente toenadering van de Anglicanen, waarbij het primaatschap van de Paus in elk geval geen taboegespreksonderwerp meer is.

Nee, het gaat best aardig met de oecomene.
smile.gif

Misschien komt dat omdat we in Nederland leven, dan is in iedergeval de kerk in Nederland aardig verdeeld, als er tenminste vanuit gaat dat protestanten ook deel van het lichaam zijn, wat ik geloof. En geloven de Lutheranen nu dat je behouden wordt door goede werken?


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Nu ik deze tekst zo lees valt me wat op, je hoort namelijk vaak de uitleg van protestanten dat de eenheid niet zichtbaar is maar onzichtbaar. Maar Jezus bid juist voor eenheid zodat de wereld kan zien dat hij door God gezonden is. Dan mag je toch niet zeggen dat het verder niet erg is dat de kerken zo verdeeld zijn, zolang ze maar onzichtbaar één zijn?

Als in Genesis 1 staat dat de aarde in zes dagen geschapen is moet en zal dat in veel gemeenten letterlijk genomen worden, en als Johannes een heel hoofdstuk wijd aan Jezus' gebed voor de éénheid van de kerk, hoe serieus gaan we daar dan mee om?

hoe zie je die eenheid dan voor je?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

hoe zie jij die eenheid dan voor je?

Mijn rotsvast geloof is dat men uiteindelijk weer terug zal keren in communio met de Kerk van Rome. Hoezeer sommigen ook zullen denken dat dat onmogelijk is, ik geloof dat echt. Op welke manier weet ik niet precies, er zijn verschillende scenarios denkbaar. Ik denk dat het sowieso belangrijk is om te blijven communiceren, want als het ergens vaak nog wel aan ontbreekt, dan is het dat niet-katholieken weten wát katholieken nou echt leren. De vooroordelen die er zijn, zijn echt verbluffend. En argumenten, daar moeten we het als katholieken ook van hebben, en dáár staan we sterk in, we hebben de waarheid aan onze kant. Aan onze kant is men al hard bezig om overal concessies te doen op niet-leerstellige punten, en tegelijkertijd om stevig vast te houden aan de punten die er wél toe doen. Dat dwingt toch respect af, zelfs bij mensen waarbij de angst voor Rome er nog stevig in zit. Vergelijk eens de windhoos van vrijzinnigheid die in de jaren '60 en '70 over de Kerk is gegaan, en vergelijk dan de schade bij de katholieken en Protestanten. Het moet mensen toch wel an het denken zetten dat ons systeem er zo onbeschadigd van af is gekomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Misschien komt dat omdat we in Nederland leven, dan is in iedergeval de kerk in Nederland aardig verdeeld, als er tenminste vanuit gaat dat protestanten ook deel van het lichaam zijn, wat ik geloof.

Ja, ook Nederlandse katholieken hebben overigens nog wel dat nare trekje om het Christendom nog steeds door een eurocentrische bril te zien. Overigens geloof ik niet dat Protestanten deel uitmaken van het Lichaam van Christus, maar wel dat ze er op vele manieren mee verbonden zijn.

Quote:
En geloven de Lutheranen nu dat je behouden wordt door goede werken?

Nee, maar dat gloven katholieken ook niet, dus dat scheelt. knipoog_dicht.gif

Bekijk het zelf eens zou ik zeggen:

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nu ik deze tekst zo lees valt me wat op, je hoort namelijk vaak de uitleg van protestanten dat de eenheid niet zichtbaar is maar onzichtbaar. Maar Jezus bid juist voor eenheid zodat de wereld kan zien dat hij door God gezonden is. Dan mag je toch niet zeggen dat het verder niet erg is dat de kerken zo verdeeld zijn, zolang ze maar onzichtbaar één zijn?

Protestanten zeggen niet dat je niet naar zichtbare eenheid moet streven. Het aanhalen van de onzichtbare kerk heeft vooral te maken met het duidelijk maken dat er niet 1 kerk is in het hier en nu die kan zeggen dat al Gods kinderen daar binnen de muren zitten. Gods Geest werkt over en dwars door kerkmuren heen. En nee, daarmee wordt niet gezegd dat het goed is dat er verdeeldheid is. Wel wordt er daarmee gezegd dat het goed is om breder te kijken dan je eigen muren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zit al een tijdje na te denken en te worstelen met het thema eenheid. Ik zie een christenheid die tot op het bot verdeeld is en dat doet me wat. Vooral toen ik een poosje geleden met een vriendin ergens zat te drinken en ze zei: "waarom zou ik de bijbel geloven, iedere christen interpreteerd de bijbel toch anders". Toen vielen de schellen van me ogen. ik las dit bijbel stuk over het gebed van Jezus.

Johannes 17

20 Ik bid niet alleen voor hen, maar voor allen die door hun verkondiging in mij geloven. 21 Laat hen allen één zijn, Vader. Zoals u in mij bent en ik in u, laat hen zo ook in ons zijn, opdat de wereld gelooft dat u mij hebt gezonden. 22 Ik heb hen laten delen in de grootheid die u mij gegeven hebt, opdat zij één zijn zoals wij: 23 ik in hen en u in mij. Dan zullen zij volkomen één zijn en zal de wereld begrijpen dat u mij hebt gezonden, en dat u hen liefhad zoals u mij liefhad.

We kunnen wel zeggen dat de eenheid niet in de zichtbare kerk zit, maar we hebben met onze geschiedenis het lichaam van Christus geweld aangedaan, door scheuringen en conflicten. Laten we in dit topic met elkaar in dialoog gaan en kijken hoe we een begin kunnen maken met de eenheid. Zodat de wereld de verkondiging hoort en ziet, dat zij het offer van onze Heer zien en door het evangelie gegrepen worden.

Kortom het bewerkstelligen van de eenheid is een opdracht voor de kerk.

Je bent hierin niet de enigste. Kijk maar eens: link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Protestanten zeggen niet dat je niet naar zichtbare eenheid moet streven. Het aanhalen van de onzichtbare kerk heeft vooral te maken met het duidelijk maken dat er niet 1 kerk is in het hier en nu die kan zeggen dat al Gods kinderen daar binnen de muren zitten. Gods Geest werkt over en dwars door kerkmuren heen. En nee, daarmee wordt niet gezegd dat het goed is dat er verdeeldheid is. Wel wordt er daarmee gezegd dat het goed is om breder te kijken dan je eigen muren.

Maar betekent dit nou concreet? Prachtig, de Geest werkt overal, dat geloven Katholieken ook. Maar hoe word Jezus' gebed dan serieus genomen?

Waarom zijn er al 5 (of zelfs al 6) topics heftig volgepraat over evolutie versus creatonisme, en mag dit topic blij zijn als het de duizend posts haalt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe kan je eenheid krijgen als het voor zovele mensen allemaal niet zo duidelijk is. Je kan pas eenheid hebben als het voor iedereen klaarduidelijk is wat het geloof nu is. Dan heb je eenheid over alles natuurlijk... maar omdat mensen zo complex zijn lijkt me dat nogal lastig

er kan dan nog steeds eenheid zijn tussen mensen, overal ter wereld

en die eenheid komt er door begrip, naastenliefde, niet-oordelende houding t.a.v anderen. Het begrip is nog steeds heel erg belangrijk, want door begrip ben je niet meer in staat anderen te beoordelen. Omdat je dan begrijpt waarom ze de keuzes maken die ze maken, en waarom ze misschien zo anders zijn dan jijzelf. Door begrip weet je dan ook vaak hoe je het best met die personen kan omgaan.

Het belangrijkste vindt ik, is God kennen, hem echt kennen hoe hij is. En dat is een zoektocht...een hele lange zoektocht waarschijnlijk. En ik ga niet zomaar iets aannemen wat me verteld wordt door een Moslim, Katholiek, of Jood of iets anders. maar zelfs tijden onze zoektocht kan er toch een eenheid zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Protestanten zeggen niet dat je niet naar zichtbare eenheid moet streven. Het aanhalen van de onzichtbare kerk heeft vooral te maken met het duidelijk maken dat er niet 1 kerk is in het hier en nu die kan zeggen dat al Gods kinderen daar binnen de muren zitten. Gods Geest werkt over en dwars door kerkmuren heen. En nee, daarmee wordt niet gezegd dat het goed is dat er verdeeldheid is. Wel wordt er daarmee gezegd dat het goed is om breder te kijken dan je eigen muren.

Maar wij zien de Kerk ook niet als een kwestie van muren hoor, maar als een organisme. Dat dan wel weer te vinden is tussen muren, maar daar niet mee samenvalt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe kan je eenheid krijgen als het voor zovele mensen allemaal niet zo duidelijk is. Je kan pas eenheid hebben als het voor iedereen klaarduidelijk is wat het geloof nu is. Dan heb je eenheid over alles natuurlijk... maar omdat mensen zo complex zijn lijkt me dat nogal lastig

er kan dan nog steeds eenheid zijn tussen mensen, overal ter wereld

en die eenheid komt er door begrip, naastenliefde, niet-oordelende houding t.a.v anderen. Het begrip is nog steeds heel erg belangrijk, want door begrip ben je niet meer in staat anderen te beoordelen. Omdat je dan begrijpt waarom ze de keuzes maken die ze maken, en waarom ze misschien zo anders zijn dan jijzelf. Door begrip weet je dan ook vaak hoe je het best met die personen kan omgaan.

Het belangrijkste vindt ik, is God kennen, hem echt kennen hoe hij is. En dat is een zoektocht...een hele lange zoektocht waarschijnlijk. En ik ga niet zomaar iets aannemen wat me verteld wordt door een Moslim, Katholiek, of Jood of iets anders. maar zelfs tijden onze zoektocht kan er toch een eenheid zijn?

Precies het belangrijkste is God kennen en God wil toch dat zijn kinderen 1 huisgezin zijn. Dat is de wil van de Heer en wij zijn geroepen zijn wil te doen. Dat bidden we elke dag. "Uw wil geschiede". Waarom negeren zoveel christenen dit stuk? het gaat immers om de verkondiging van het goede nieuws zodat iedereen de Heer leert kennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe kan je eenheid krijgen als het voor zovele mensen allemaal niet zo duidelijk is. Je kan pas eenheid hebben als het voor iedereen klaarduidelijk is wat het geloof nu is. Dan heb je eenheid over alles natuurlijk...

Je zou kunnen beginnen door gewoon eens het geloof te leren kennen...

Christenen geloven niet iets omdat het mooi klinkt, of logisch in elkaar zit, maar omdat het waar is.


Samengevoegd:

Quote:

Precies het belangrijkste is God kennen en God wil toch dat zijn kinderen 1 huisgezin zijn. Dat is de wil van de Heer en wij zijn geroepen zijn wil te doen. Dat bidden we elke dag. "Uw wil geschiede". Waarom negeren zoveel christenen dit stuk? het gaat immers om de verkondiging van het goede nieuws zodat iedereen de Heer leert kennen.

Dan zou ik kunnen zeggen dat jij dat net zo goed negeert, want hoe kan je God nou leren kennen terwijl je Zijn Kerk niet eens kent?

Natuurlijk is dit een grove vereenvoudiging, maar ik plaats 'm toch maar weer even omdat zo'n opmerking meteen weer als een boomerang terug kan komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe kan je ooit allemaal op de zelfde manier de Bijbel interpreteren? Iedereen heeft een eigen referentiekader, net zoals dat je uit een literatuurboek allemaal een andere 'boodschap' haalt, zo haalt iedereen ook een andere boodschap uit de Bijbel. Maar het zal wel allemaal in dezelfde richting wijzen. Dus de opvattingen zullen bij benadering (dus in het algemeen knipoog_dicht.gif) niet kaarsrecht tegenover elkaar liggen.

En als dat wel zo is (en dan doel ik hier bijvoorbeeld op mensen die vanuit hun geloof andere mensen van het leven beroven) dan vraag ik me af of zij het Boek wel begrepen hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe kan je ooit allemaal op de zelfde manier de Bijbel interpreteren? Iedereen heeft een eigen referentiekader, net zoals dat je uit een literatuurboek allemaal een andere 'boodschap' haalt, zo haalt iedereen ook een andere boodschap uit de Bijbel.

Gefeliciteerd, je hebt zonet de zwakte van de 'sola scriptura' doctrine ontdekt, de doctrine die overigens nergens in de Bijbel is te vinden, en die de Kerkvaderen ook geheel onbekend was. knipoog_dicht.gif Overigens is dit systeem nog wel enigzins werkbaar te houden, maar dan moet je wel een kerkgenootschap hebben met een sterke authoriteit. Dan gaan de schepste randjes er wat vanaf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De alternatieven zijn opzich ook niet geheel zonder zwaktes.
smile.gif

Mjah, weet ik niet. Kijk bij ons is het zo dat het systeem perfect en ideaal is, ware het niet dat katholieken zo vaak van die ontrouwe honden zijn. Bij Protestanten is het niet zelden andersom, good decent people gevangen in een systeem dat wel tot ellende moet leidden. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bij Protestanten is het niet zelden andersom, good decent people gevangen in een systeem dat wel tot ellende moet leidden.
puh2.gif

Wat dan natuurlijk alleen maar mooi is, aangezien ellende in het protestantisme nu juist de eerste stap is op de drievoudige weg naar de zaligheid: ellende, verlossing en dankbaarheid.

puh2.gifpuh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat dan natuurlijk alleen maar mooi is, aangezien ellende in het protestantisme nu juist de eerste stap is op de drievoudige weg naar de zaligheid: ellende, verlossing en dankbaarheid.

puh2.gifpuh2.gif

En dat is dan weer een second generation Evangelisch trekje; om zelfs in de meest vreemde kronkels nog het positieve te zien. clown.gifpuh2.gifrofl.gifwidegrin.gifknipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Je zou kunnen beginnen door gewoon eens het geloof te leren kennen...

Christenen geloven niet iets omdat het mooi klinkt, of logisch in elkaar zit, maar omdat het waar is.


Samengevoegd:

[...]

Dan zou ik kunnen zeggen dat jij dat net zo goed negeert, want hoe kan je God nou leren kennen terwijl je Zijn Kerk niet eens kent?

Natuurlijk is dit een grove vereenvoudiging, maar ik plaats 'm toch maar weer even omdat zo'n opmerking meteen weer als een boomerang terug kan komen.

Ik snap je nie helemaal. Je hebt de kerk nodig om God te leren kennen. Dat zit ik hier niet te ontkennen.


Samengevoegd:

verdeeldheid tast onze geloofwaardigheid als christenen aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Je zou kunnen beginnen door gewoon eens het geloof te leren kennen...

Christenen geloven niet iets omdat het mooi klinkt, of logisch in elkaar zit, maar omdat het waar is.


Samengevoegd:

[...]

Dan zou ik kunnen zeggen dat jij dat net zo goed negeert, want hoe kan je God nou leren kennen terwijl je Zijn Kerk niet eens kent?

Natuurlijk is dit een grove vereenvoudiging, maar ik plaats 'm toch maar weer even omdat zo'n opmerking meteen weer als een boomerang terug kan komen.

hamer.gif Pius hallo?

meen je dat nu echt of wat...

denk je nu echt dat ik hier dingen gewoon zit te vertellen zonder dat ik ooit maar iets onderzoek. Dat ik tevreden ben met wat ik nu weet van God ?

Elke dag ben ik bezig met de zoeken naar God en ik lees boeken en ja ook boeken over katholisisme en de kerk. maar tot hiertoe helpte me het nog niet vooruit.

En God weet dat ik alles doe wat ik kan.

Voor sommigen is jou kerk helemaal niet zo duidelijk, en dat geld voor andere geloven ook. De moskee is voor mij ook nog niet duidelijk, maarja over de islam heb ik iets minder gelezen.

Wat ik merk is dat boeken ook niet blijven hangen

.

Je opmerking komt voor mij heel onbegripvol over.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik wil niet de feestvreugde bederven (..)

Ook ik wil die feestvreugde niet bederven, maar ik wil toch even wijzen op een stukje uit de tekst van Joh.17 dat vaak over het hoofd wordt gezien: "Laat hen allen één zijn, Vader. Zoals u in mij bent en ik in u" (Joh.17:21). We moeten dus niet zomaar allemaal bij elkaar in één clubje zitten, maar we moeten één zijn zoals Vader en Zoon dat zijn. Dus niet een soort éénheid in pluriformiteit ("zolang we maar één groep vormen") maar een éénheid in alles (of in ieder geval toch in alle geloofspunten, wellicht afgezien van bepaalde uiterlijke vormen).

Wat dat betreft lijken protestanten en katholieken natuurlijk best wel op elkaar, maar je moet ook de interne verdeeldheid niet wegvlakken. Protestanten beginnen dan misschien een nieuwe kerk om hun favoriete dwaling tot leer te verheffen, maar bij de katholieke kerk hoef je daar meestal de kerk niet eens voor uit. Dit is niet flauw bedoeld, maar als observatie. In veel zuidamerikaanse landen zie je bv. dat het christendom (katholicisme) vrijuit gemengd wordt met voorouder-verering, en in het westen zie je veel uitermate vrijzinnige katholieken. Ik ben benieuwd hoe katholieken de éénheid zien t.o.v. dat soort dwalingen? Zouden die eigenlijk niet uit de kerk gegooid moeten worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Overigens is dit systeem nog wel enigzins werkbaar te houden, maar dan moet je wel een kerkgenootschap hebben met een sterke authoriteit. Dan gaan de schepste randjes er wat vanaf.

Ik ben sowieso tegen de algemene kerk dus dan zit mijn beredenatie wel goed toch knipoog_dicht.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid