Spring naar bijdragen

De mens als marionet?


Aanbevolen berichten

De mens als marionet van God?

Na het lezen van de reacties in verschillende topics komt weer eens duidelijk naar voren dat sommige mensen God zien als een grote puppet master die mensen aanstuurt zonder dat we een eigen verantwoordelijkheid schijnen te hebben.

Teksten van de laatste tijd.

God geeft me een vrouw

God zorgt voor een goede basis in het huwelijk

God zorgt voor me

God verteld me dit en dat (vul in)

etc.. etc.. jullie snappen het wel verder.

Wat doen we eigenlijk nog op hier op aarde? Alleen maar voorkomen dat de draadjes waarmee God ons aanstuurt niet in de war raken? Of hebben we nog zoiets als een eigen verantwoordelijkheid?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mwa Hj, misschien trek je het erg ver door. Ik heb zat reacties gelezen die het wat genuanceerder maken. Niet 'God zorgt voor een goede basis in het huwelijk', maar 'samen met God en het geloof maken we een goede basis in dit huwelijk'. Maargoed, dat is in elk geval hoe ik erover denk. Eigen verantwoordelijkheid is juist heel belangrijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mwa Hj, misschien trek je het erg ver door. Ik heb zat reacties gelezen die het wat genuanceerder maken. Niet 'God zorgt voor een goede basis in het huwelijk', maar 'samen met God en het geloof maken we een goede basis in dit huwelijk'. Maargoed, dat is in elk geval hoe ik erover denk. Eigen verantwoordelijkheid is juist heel belangrijk.

Oke, ik stel het erg zwart/wit, daar heb je gelijk in. Maar ik vind dat er soms wel erg makkelijk de eigen verantwoordelijkheid wordt afgeschoven. Verder ben ik wel nieuwsgierig naar hoever iedereen vind dat de eigen verantwoordelijkheid gaat. Blijkbaar zijn daar nogal verschillende opvattingen over.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tsja, soms moet je inderdaad niet achter ieder wissewasje God zoeken en eigen verantwoordelijkheid nemen. Er zijn ook keuzes die niet essentieel zijn en niet tussen jou en God in komen te staan. Van die vragen waar God volgens mij allebei de keuzes goedvindt. Bijvoorbeeld huwelijk, volgens mij heeft God niet een specifieke ware op het oog voor de meeste maar wel een aantal preferaties en mag je zelf (binnen de christelijke perken) uit zien te vogelen wie je huwelijkspartner mag worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Oke, ik stel het erg zwart/wit, daar heb je gelijk in. Maar ik vind dat er soms wel erg makkelijk de eigen verantwoordelijkheid wordt afgeschoven. Verder ben ik wel nieuwsgierig naar hoever iedereen vind dat de eigen verantwoordelijkheid gaat. Blijkbaar zijn daar nogal verschillende opvattingen over.

Heb je goed aangepakt door het zwart/wit neer te zetten, je lokte bij mij in elk geval meteen een recatie uit. Ik denk dat er misschien zoveel verschillende opvattingen over zijn, vanwege het stukje overgave en het stukje eigen verantwoordelijkheid. Wanneer komt wat kijken? In hoeverre heeft overgave te maken met loslaten van eigen verantwoordelijkheid?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof in relatie tussen God en mens als in een huwelijk, waarin beiden 100% geven en 100% ontvangen. Waarin beiden alles doen om de liefde te doen groeien en zo steeds diepere gemeenschap met elkaar te hebben. Net als in een huwelijk geeft daarin de mens zichzelf 100% en geeft God Zichzelf 100%. En kan God daardoor álles voor de mens betekenen, maar de mens ook álles voor God. En dat álles is vooral de liefde en het vertrouwen in elkaar.

In deze relatie is het niet zozeer enkel een kwestie van elkaar nodig hebben, maar veel meer een kwestie van elkaar willen, elkaar begeren, elkaar hartstochtelijk beminnen (om eens een wat ouder woord te gebruiken). Waarbij beiden niet meer zonder elkaar kunnen en willen en beiden zich geheel afhankelijk van elkaar stellen. Een relatie, waarin beiden zelfs bereid zijn te sterven voor elkaar, elkaars lasten te dragen, en elkaars vreugde en pijn met elkaar te delen.

Het is dus ook een relatie waarin beiden voor elkaar willen opkomen en waarin beiden elkaar de volledige vrijheid geven (alsof de mens God kan binden, maar vergeet niet hoe kwetsbaar God Zich voor ons opstelt). Waarin beiden volledig één met elkaar kunnen zijn, zonder dat één van beiden zijn of Zijn persoonlijkheid of individualiteit zou verliezen. En beiden ernaar hunkeren ooit echt helemáál met elkaar verenigd te worden in de hemel. In zo'n relatie zal het woord "marionet" nooit kunnen vallen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De mens als marionet van God?

Gedeeltelijk kan dat ja, dat is een keuze.

Quote:
Na het lezen van de reacties in verschillende topics komt weer eens duidelijk naar voren dat sommige mensen God zien als een grote puppet master die mensen aanstuurt zonder dat we een eigen verantwoordelijkheid schijnen te hebben.

Dat laatste is natuurlijk niet waar. Uiteraard hebben we een eigen verantwoordelijkheid, en als God alles zou regelen en doen voor mij zou ik dus ook God de schuld moeten geven van alles wat mis gaat: Hij zit er namelijk achter. Dat is dus niet hoe ik denk voor alle duidleijkheid.

Ik heb Jezus aangenomen als heer, en dat betekent dat ik gehoorzaam aan Hem ben. Dat betekent dat ik Hem lief heb, en dat ik alles naar Zijn wil wil doen. Ik wil gewoon niets doen wat tegen Gods wil ingaat, en wil me laten leiden door Hem, omdat ik weet dat God het beste met mij voor heeft.

Je zou het bijvoorbeeld met mijn thuissituatie kunnen vergelijken. Ik woon nu thuis bij mijn ouders, ben 19 jaar en ik kan dus in principe goed voor mezelf zorgen. Ik heb er voor gekozen thuis te blijven om meerdere redenen, maar daar zitten ook consequenties aan: ik heb me te houden aan de regels van het huis. Als ik de auto wil lenen bijvoorbeeld, dan moet ik dat eerst vragen, hij is niet van mij. Klinkt volstrekt logisch maar in veel huishoudens zijn dat soort dingen dus niet meer normaal, en is van respect weinig sprake.

Maar wat ik eigenlijk met dit voorbeeld wilde zeggen is dat dit wel ongeveer hetzelfde zit als tussen mij en God. Ik pak thuis niet eerst de auto, en kijk dan wel wat mijn ouders ervan zeggen. Ik vraag of ik de auto mag lenen, en als dat mag dan doe ik het. Mag dat niet, dan respecteer ik de beslissing van mijn ouders en leen ik hem niet. Als ik wil weten of iets mag van God, dan vraag ik dat aan Hem. Dan geloof ik dat Hij antwoord geeft. Via de Bijbel (een tekst die daardoor over gaat, als ik vraag of ik iemand mag vermoorden weet ik dat dat niet mag want in de Bijbel staat dat je niet mag doden), of soms rechstreeks als het niet zo simpel ligt.

Quote:
Teksten van de laatste tijd.

God geeft me een vrouw

yes.gif

Genesis 2:22

Quote:
God zorgt voor een goede basis in het huwelijk

yes.gif

Matteüs 22:37-38

God boven alles lief hebben is zo ontzettend belangrijk, en zeker een goede basis. In de Bijbel lees ik dat God de uitvinden, de bedenker en maker van het huwelijk is, dat het een verbond is dat ik sluit met God samen met mijn partner, en God daarbuiten laten zou raar zijn. Bovendien wil God het beste voor ons beiden en zeker voor ons huwelijk, dus wat is er beter dan zo'n basis?

Quote:
God zorgt voor me

Matteüs 6:26

En zoveel andere teksten uit de Bijbel. God houdt van me, God wil het beste van me en zorgt voor me. Wat is daar raar aan?

Quote:
God verteld me dit en dat (vul in)

Moet ik hier nog uitleg over geven? Kijk in de Bijbel, God doet niets anders zou ik bijna willen zeggen. En met de komst van de Heilige Geest is dit voor alle mensen beschikbaar.

Quote:
etc.. etc.. jullie snappen het wel verder.

Wat doen we eigenlijk nog op hier op aarde? Alleen maar voorkomen dat de draadjes waarmee God ons aanstuurt niet in de war raken? Of hebben we nog zoiets als een eigen verantwoordelijkheid?

Wat wij hier doen is als het goed is leven tot eer van God, Hem gehoorzamen en in doordat Hij ons liefheeft en wij Hem wij gelukkig zijn. Omdat God ons leidt en wij in Zijn aanwezigheid mogen zijn hebben wij het goed. Wij zijn hier om zieken de handen op te leggen, demonen uit te drijven, melaatsen te genezen, doden op te wekken, alle volkeren tot Gods leerlingen te maken etc etc etc.

Eigen verantwoordelijkheid hebben we zeker. God zal aan jou vragen wat je met je leven hebt gedaan. Heb jij naar God geluisterd, of heb je jouw eigen zin/wil gedaan op aarde, tegen alle uitzendingsbevellen e.d. in?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

yes.gif

Genesis 2:22

Ik heb weinig tijd dus ik haal enkel dit Bijbel citaat er even uit.

22 Uit de rib die hij bij de mens had weggenomen, bouwde God, de HEER, een vrouw en hij bracht haar bij de mens.

Vertel me nou eens hoe dit van toepassing is op jou? Vind je zelf ook niet dat je de Bijbel op deze manier een beetje verkracht?

Heb nog wat tijd over.

37 Hij antwoordde: ?Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. 38 Dat is het grootste en eerste gebod.

Waar staat hier dat God voor een goede basis voor het huwelijk zorgt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik heb weinig tijd dus ik haal enkel dit Bijbel citaat er even uit.

22 Uit de rib die hij bij de mens had weggenomen, bouwde God, de HEER, een vrouw en hij bracht haar bij de mens.

Vertel me nou eens hoe dit van toepassing is op jou? Vind je zelf ook niet dat je de Bijbel op deze manier een beetje verkracht?

Ik probeer aan te geven dat God hier een vrouw bij Adam bracht. Misschien had ik een groter gedeelte tekst moeten pakken, maar uit de context wordt ook duidelijk dat God de perfect vrouw voor Adam heeft gemaakt. Hij liet eerst allerlei dieren bij Adam komen, maar die waren niet goed genoeg. Toen nam hij een rib van Adam, maakte de perfecte vrouw voor hem en bracht haar bij hem. Dat is wat ik wilde laten zien smile.gif

Heb nog wat tijd over.

37 Hij antwoordde: ?Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. 38 Dat is het grootste en eerste gebod.

Waar staat hier dat God voor een goede basis voor het huwelijk zorgt?

Nergens, als je de rest van mijn post leest is het misschien wat duidelijker:

Quote:
Mark1987 schreef het volgende:

God boven alles lief hebben is zo ontzettend belangrijk, en zeker een goede basis. In de Bijbel lees ik dat God de uitvinder, de bedenker en maker van het huwelijk is, dat het een verbond is dat ik sluit met God samen met mijn partner, en God daarbuiten laten zou raar zijn. Bovendien wil God het beste voor ons beiden en zeker voor ons huwelijk, dus wat is er beter dan zo'n basis?

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik voel mij duidelijk geen marionet! als God ons allemaal uniek geschapen heeft, waarom zouden we dan allemaal het zelfde gedrag vertonen? (heel abstract gezegt). ik zie het meer als een combinatie van beide... Ben van mening dat God mij een gave mee gegeven heeft wat tevens een nadeel is, ben dus bezig met mijn talent te ontwikkelen en misschien mag het ooit wat worden met mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik probeer aan te geven dat God hier een vrouw bij Adam bracht. Misschien had ik een groter gedeelte tekst moeten pakken, maar uit de context wordt ook duidelijk dat God de perfect vrouw voor Adam heeft gemaakt. Hij liet eerst allerlei dieren bij Adam komen, maar die waren niet goed genoeg. Toen nam hij een rib van Adam, maakte de perfecte vrouw voor hem en bracht haar bij hem. Dat is wat ik wilde laten zien
smile.gif

jij bent Adam?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De mens als marionet van God?

Na het lezen van de reacties in verschillende topics komt weer eens duidelijk naar voren dat sommige mensen God zien als een grote puppet master die mensen aanstuurt zonder dat we een eigen verantwoordelijkheid schijnen te hebben.

Teksten van de laatste tijd.

God geeft me een vrouw

God zorgt voor een goede basis in het huwelijk

God zorgt voor me

God verteld me dit en dat (vul in)

etc.. etc.. jullie snappen het wel verder.

Wat doen we eigenlijk nog op hier op aarde? Alleen maar voorkomen dat de draadjes waarmee God ons aanstuurt niet in de war raken? Of hebben we nog zoiets als een eigen verantwoordelijkheid?

Bovenstaande teksten zijn m.i. meestal afkomstig van mensen die een nogal bekrompen kijk hebben op de eigen ziel. Het lijken wel een stel afhankelijke en verwende kinderen. Het lijkt eerder gemakzucht dan dat het te maken heeft met een diep liefdesgevoel naar die Schepper. Want dan hoeft men niet meer na te denken en niet meer te voelen. engel.gif

Je hoeft dan je kinderen ook niet in te laten enten; alles is Gods wil en zorg. Da's makkelijk.....

Link naar bericht
Deel via andere websites

God heeft ons geschapen met een eigen vrije wil, dat is ook het hele concept achter de hemel en aarde, God wist vantevoren al dat alles helemaal fout zou gaan maar toch heeft hij de mens geschapen omdat Hij zoveel van ons houdt. Er staat genoeg in de bijbel dat God ons alles geeft wat we nodig hebben, maar dat betekend niet dat wij dat aannemen of accepteren, net zoals God zegt je niet meer op je pad te zullen leggen dan je aankan, maar toch zijn er mensen die zich dat niet beseffen en zelf een beslissing nemen zonder God.

God wil alleen maar laten zien dat hij er onvoorwaardelijk voor je is met deze teksten. niet dat hij je alles geeft zodat je zelf geen moeite meer hoeft te doen voor je leven. Want het hele leven gaat nu juist om keuzes maken, en misschien belangrijker om de juiste keuzes te maken, maar als je na zou denken over elke keuze dan zal het leven een stuk moeilijker worden.

Het allerbelangrijkste wat God zegt is dat je maar op 1 manier naar hem toe kan komen en dat is door iets te geloven, Dat is niet wat God aan je geeft, hij rijkt het alleen maar aan en jij zelf moet die beslissing nemen

mijn mening is, is dat dit geld voor al deze teksten die jij ook laat zien

Link naar bericht
Deel via andere websites

De 'Bik Kwestie-jon' is alleen of de vrije wil nog doet wat God wil en of het dan goed is om nog te spreken van 'vrije wil'. Daarbij, zo tussen neus en lippen door, geloof is een totale gave van God als Hij het niet uit genade schenkt, heeft een gelovige helemaal niets.

Denk dat dat een van de mooiste belevingen is van het ware christenschap, het weten dat jij helemaal niets kunt doen, en dat Christus alles voor jou gedaan heeft, en dat jij uit die belofte mag leven, eens bij Christus te zijn. Daar past passiviteit niet bij, maar het maakt je heilige afhankelijk van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De 'Bik Kwestie-jon' is alleen of de vrije wil nog doet wat God wil en of het dan goed is om nog te spreken van 'vrije wil'. Daarbij, zo tussen neus en lippen door, geloof is een totale gave van God als Hij het niet uit genade schenkt, heeft een gelovige helemaal niets.

Denk dat dat een van de mooiste belevingen is van het ware christenschap, het weten dat jij helemaal niets kunt doen, en dat Christus alles voor jou gedaan heeft, en dat jij uit die belofte mag leven, eens bij Christus te zijn. Daar past passiviteit niet bij, maar het maakt je heilige afhankelijk van God.

Tot zover past dit nog prima onder het kopje 'meewerken met je genade'. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De mens als marionet van God?

Na het lezen van de reacties in verschillende topics komt weer eens duidelijk naar voren dat sommige mensen God zien als een grote puppet master die mensen aanstuurt zonder dat we een eigen verantwoordelijkheid schijnen te hebben.

Teksten van de laatste tijd.

God geeft me een vrouw

God zorgt voor een goede basis in het huwelijk

God zorgt voor me

God verteld me dit en dat (vul in)

etc.. etc.. jullie snappen het wel verder.

Wat doen we eigenlijk nog op hier op aarde? Alleen maar voorkomen dat de draadjes waarmee God ons aanstuurt niet in de war raken? Of hebben we nog zoiets als een eigen verantwoordelijkheid?

De voorbeelden die je geeft komen op mij niet zo ernstig over. Ernstiger zou zijn:

Van God moest ik met deze vrouw trouwen.

Van God moet ik me aan zijn regels voor het huwelijk houden.

Ik ben Gods slaaf.

God zegt me dit of dat te doen.

Etc, etc, je snapt het wel verder. knipoog_dicht.gif

Dán is er sprake van een marionet.

In de voorbeelden die jij geeft, is er slechts sprake van beïnvloeding, en beïnvloeding waar mensen ook zelf voor kiezen. God geeft mij een vrouw - HJ geeft mij een cadeau. Ben ik daarmee de marionet van HJ? Ik weet ook wel dat het soms gevaarlijke vormen aanneemt, dat je je eigen verantwoordelijkheid in het proces kunt ontduiken.

Ik zoek geen vrouw, want God geeft me er wel een.

Ik hoef niet te investeren in mijn huwelijk, want ik heb die basis van God al.

Ik zorg niet voor mezelf, want dat doet God al.

God zal me wel vertellen... dus ik denk niet meer na.

Dat soort processen (ook al is dit gechargeerd) zie ik wel om me heen. Maar je eigen verantwoordelijkheid ontduiken is iets anders dan een marionet zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid