Spring naar bijdragen

Hoe geloven jullie?


Aanbevolen berichten

Ik ben hier nieuw op het forum en vroeg mij af wat jullie voor het geloof doen.

Ik zelf ben van huis uit Christelijk opgevoed, alleen hebben mijn ouders mij niet vaak mee naar de kerk genomen, eigenlijk helemaal niet. Thuis werd wel altijd voor het eten gebeden enzo.

Ik zei altijd tegen iedereen als ze vroegen waar geloof jij in, dan zei/zeg ik in God, wat het verder 'echt'inhield wist ik niet helemaal. Ik zelf heb altijd op open baren scholen gezeten en had geen vrienden die geloofden.

Nu heb ik een bijbaantje waarvoor ik op heel veel verschillende plekken in nederland moet werken, zo was ik een tijdje geleden in dorpen als Woudenberg en Venendaal en Barneveld, en toen ik heel veel mensen in lange rokken zag lopen had ik echt zo iets van wooooooow zo kan het ook nog!

Momenteel ben ik bezig met de Bijbel te lezen, en bid elke dag alleen ga ik niet naar de kerk en leef ik niet zo heel erg volgens de Bijbel.

Ik ben benieuwd hoe jullie er mee omgaan en hoe letterlijk jullie de Bijbel nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haismile.gif

Wel mooi om te lezen dat je nu Hem zoektsmile.gif In Jakobus 4 staat; Nader tot mij, en ik zal tot u naderen...

Je heb al een kleine stap gezet, want een leven met Hem is geweldig! Ben zelf ook tot een levend geloof gekomen. En ik ben gewoon altijd God dankbaar voor de liefde die Hij daarin had voor mij. Dat Hij leeft. Ik kan dan alleen maar zeggen dat Hij leeft en Zijn Woord waar is en niks tegen in te brengen is.

Blijf zoekensmile.gif

Blessings, Arjan

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Heej Liedewij,

Super om te horen dat je de bijbel leest. Ik hoop dat je meer en meer gaat leren over God, en hoe geweldig zijn liefde issmile.gif.

Maar over je vraag. Geloof is voor mij mijn levensstijl.. ik probeer God en de bijbel overal bij te betrekken. Het is geweldig om steeds meer nieuwe dingen te leren uit de bijbel.

Trouwens het is belangrijk, dat je een kerk heb om naar toe te gaan, omdat je in de kerk heel erg kan groeien in je geloof en in je kennis in de bijbel, omdat ze daar natuurlijk ook uitleg geven over de bijbel. Als je nog vragen hebt over geloof enzo, voel je vrij om te mailen.

Groetjes Arie

God Blesses You

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben hier nieuw op het forum en vroeg mij af wat jullie voor het geloof doen.

Hoi, welkom hier big-smile.gif

Quote:
Nu heb ik een bijbaantje waarvoor ik op heel veel verschillende plekken in nederland moet werken, zo was ik een tijdje geleden in dorpen als Woudenberg en Venendaal en Barneveld, en toen ik heel veel mensen in lange rokken zag lopen had ik echt zo iets van wooooooow zo kan het ook nog!

Japs, zo kan het ook nog puh2.gif.

Als je er meer over wil weten, vraag maar. Ik zit in de Gereformeerde Gemeente en daar lopen ze er ook allemaal zo bij knipoog_dicht.gif.

Quote:
Momenteel ben ik bezig met de Bijbel te lezen, en bid elke dag alleen ga ik niet naar de kerk en leef ik niet zo heel erg volgens de Bijbel.

Waarom lees je de Bijbel en bidt je?

Quote:
Ik ben benieuwd hoe jullie er mee omgaan en hoe letterlijk jullie de Bijbel nemen.

Ik probeer God te dienen, en dat mislukt erg vaak. Ach, het hangt er vanaf welk gedeelte in de Bijbel knipoog_dicht.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil niks liever dan God volgen en hem echt kennen. vaak voel ik me dan ook heel verdrietig omdat ik denk niet goed genoeg te zijn voor hem, ondanks alles wat ik probeer. Dat komt denk ik vooral omdat ik ook nooit goed genoeg voor mezelf ben... en dan bid ik om tekens, om me te helpen en te leiden omdat ik zelf er niet meer aan uitkan. Aan alle geloven. Ik lees erover en ik praat erover... maar als mensen me vragen zeg ik ook gewoon : Ik geloof in God en in de liefde. Er is niet echt een geloof waar ik volledig bijhoor. En dat zal ik nooit hebben tot ik God echt ken, want anders kan ik zo'n belangrijke beslissing niet maken. Dus ik hoop dat het me allemaal duidelijk wordt in de toekomst.Mijn geloof in God is wel sterk en dat zal altijd bestaan, maar het hoe en wat... dat heeft nog niet echt volledige invulling zoals de meeste die eraan geven.

Naar de kerk ga ik niet, wel een tijdje naar de katholieke kerk gegaan. Mijn familie is atheistisch behalve mijn moeder en mijn oma en opa puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Liedewij,

Interessante vraag, dat vraag ik me ook vaak af van andere mensen. Voor mij is mijn geloof onder andere een terugvalsbasis. In het midden van 'de strijd' zoek ik altijd God en lees de bijbel om te ontdekken waar het ook alweer allemaal om draait. Met 'de strijd' bedoel ik de problemen van alledag, elke situatie waarbij ik denk: ik heb dit niet onder controle maar God gelukkig wel.

Verder voel ik me de laatste tijd niet echt meer aangetrokken tot "traditionele" of "georganiseerde" kerken maar laat ik mij liever verrassen door een goede lezing of gesprekken met mensen.

Ik neem zelf de Bijbel vrij letterlijk en vind het belangrijk hoe men de bijbel indeelt en leest (bijv. onderscheid in het evangelie van de besnijdenis en evangelie van de voorhuid, teksten over algehele verzoening, etc.) Ik hou niet van verzinsels die te ver afwijken van wat er nou eigenlijk echt staat en denk dat vasthouden aan wat de Bijbel werkelijk zegt een belangrijke sleutel is in het ontdekken van Gods veelkleurige wijsheid.

Nog even over je vraagstelling: je vraagt je af wat mensen voor het geloof doen. Ik denk dat je beter kan vragen: wat doet het geloof met mensen. Het geloof is voor mij o.a. het besef dat mensen uitzichzelf niet tot veel goeds in staat zijn (Romeinen 7) maar door Gods kracht tot alles in staat zijn (Romeinen 8). Dat besef verandert je denken. En doordat je vernieuwd wordt in je denken, gaat ook je handelen veranderen.

Romeinen 12,2

      

En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God is, het goede, welgevallige en volkomene.

Groetjes,

Michiel

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou, over letterlijk nemenL: ik weet niet of ik het goed interpeteer... Maar naar mijn mening, veranderen wette en regels op den duur, de Bijbel is al heel oud, en staan uitspraken in waar ik het niet mee eens ben. Misschien is het niet een heel goed voorbeeld, er staat in de Bijbel dat als vrouwen ongesteld zijn, ze dan een week onrein zijn en alles wat ze aanraken ook, ik weet niet of een van jullie dit letterlijk neemt maar naar mijn idee wordt dit niet letterlijk overgenomen in het dagelijks leven, terwijl velen wel homo's afkeuren en geen sex hebben voor het huwelijk.

waarom ik de Bijbel lees, omdat ik vind ongeacht of je geloofd je deze gelezen moet hebben om er een oordeel over te kunnen hebben, net zo goed als dat er mensen zijn die lukraak een mening klaar hebben over hoofddoekjes en de postie van de vrouw in de Islam.

en waarom ik bid, om God te bedanken voor de dag, en mijn hart te lozen omdat ik in hem geloof

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nu heb ik een bijbaantje waarvoor ik op heel veel verschillende plekken in nederland moet werken, zo was ik een tijdje geleden in dorpen als Woudenberg en Venendaal en Barneveld, en toen ik heel veel mensen in lange rokken zag lopen had ik echt zo iets van wooooooow zo kan het ook nog!

Ik ben benieuwd hoe jullie er mee omgaan en hoe letterlijk jullie de Bijbel nemen.

wat is er zo woooow aan het dragen van een rok?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nou, over letterlijk nemenL: ik weet niet of ik het goed interpeteer... Maar naar mijn mening, veranderen wette en regels op den duur, de Bijbel is al heel oud, en staan uitspraken in waar ik het niet mee eens ben. Misschien is het niet een heel goed voorbeeld, er staat in de Bijbel dat als vrouwen ongesteld zijn, ze dan een week onrein zijn en alles wat ze aanraken ook, ik weet niet of een van jullie dit letterlijk neemt maar naar mijn idee wordt dit niet letterlijk overgenomen in het dagelijks leven,

Ben jij een Jood die zich specifiek aan deze reinigingswetten moet houden..?

Zou er misschien een reden kunnen zijn waarom in die tijd een vrouw als onrein werd gezien tijdens haar ongesteldheid..?

Quote:
terwijl velen wel homo's afkeuren en geen sex hebben voor het huwelijk.

Wat hebben deze beide dingen te maken met ongesteldheid..? Ik mis de link die je wilt leggen.

Quote:
waarom ik de Bijbel lees, omdat ik vind ongeacht of je geloofd je deze gelezen moet hebben om er een oordeel over te kunnen hebben, net zo goed als dat er mensen zijn die lukraak een mening klaar hebben over hoofddoekjes en de postie van de vrouw in de Islam.

Oh.. weer begrijp ik niet de link die je wilt leggen. Ligt vast aan mij hoor. smile.gif

Quote:
en waarom ik bid, om God te bedanken voor de dag, en mijn hart te lozen omdat ik in hem geloof

Mooi. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

wat is er zo woooow aan het dragen van een rok?

Als je zou leren lezen zou je wat anders lezen. Ze vond het wooow omdat ze er niet bij stil had gestaan dat er mensen zijn die vanuit hun geloof een rok dragen en daarmee een statement maken.

Ik moet altijd eerlijk zeggen dat ik reformatorische christenen meer herken op straat dan welke andere christen dan ook smile.gif Overigens, dat geldt zo goed als alleen voor de meisjes. Zelf ben ik aan het dubben hoe ik kan laten zien dat ik christen ben in mijn kleding, dat je echt zegt van 'hé daar loopt een christen'.

Misschien bestel ik een Calvijn-T-Shirt (in de Ché-Guevarastyle) en koop ik een hugenotenkruis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor een katholiek iig wel ja, maar voor de gein wil ik zoiets wel een keer kopen. Ik heb bijvoorbeeld een zwart shirt met colkraag, en die draag ik vaak onder een zwarte trui met streepjes. Pas vroeg iemand in de trein of ik katholiek was en pastoraal-werkers was, omdat werkers in haar parochie vaak ook een colletje aanhadden en een kruisje om knipoog_dicht.gif

Ik had toen een hugenotenkruisje om van mijn moeder smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ben jij een Jood die zich specifiek aan deze reinigingswetten moet houden..?

Zou er misschien een reden kunnen zijn waarom in die tijd een vrouw als onrein werd gezien tijdens haar ongesteldheid..?

[...]

Wat hebben deze beide dingen te maken met ongesteldheid..? Ik mis de link die je wilt leggen.

[...]Oh.. weer begrijp ik niet de link die je wilt leggen. Ligt vast aan mij hoor.
smile.gif

[...]Mooi.
smile.gif

ik bedoel daar mee aan te geven, dat sommige dingen uit de Bijbel nog steeds letterlijk nu worden overgenomen en andere gebruiken niet.

en van die rokken, als je nooit naar een kerk geweest bent waar men lange rokken draagt (meestal pinkstergemeente) en geen vrienden hebt die overtuigd geloven en in de omgeving waar je woont/leeft/naar school gaat niemand overduidelijk zich als overtuigd Christen kleed, en je komt dan in een dorp met velen refo's dan sta je daar wel van te kijken. maar nu ben ik verhuisd en studeer in rotterdam, en hier lopen er ook best veel, ik kijk er niet meer verbaast van op.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan me wel voostellen wat je bedoelt, ik woon in Veenendaal en ben en zo ook opgegroeid met mensen die ervoor kiezen een lange rok te dragen vanuit hun geloof, maar als je dat niet gewend bent lijkt het me een aparte ervaring smile.gif

Zelf lees ik ook regelmatig de bijbel, uit een soort nieuwsgierigheid en omdat ik ook echt geloof dat God via de bijbel tot mensen spreekt. Maar ik onthoud wel altijd dat de bijbel toch door mensen is geschreven en die mensen schrijven natuurlijk vanuit hun eigen tijd en culturele achtergrond. Daarom neem ik veel dingen niet letterlijk (de joodse wetten bijv, maar in mijn geval ook opvattingen over homo's of kledingvoorschriften, dit verschilt echter heel erg heb ik al gemerkt) Het gaat denk ik toch om de grote boodschap. God houdt van ieder mens, heeft zijn Zoon (ook hier weer vragen... echt letterlijk zoon?) mens laten worden en Jezus is gestorven voor onze zonden en weer opgestaan uit de dood.

Verder staat er veel in de bijbel waar ik van leer. Hoe met andere mensen om te gaan bijvoorbeeld.

Ik ga wel naar een kerk en jeugdclubs etc. Ik voel me daar erg prettig bij, omdat je jongeren ontmoet die ook christen zijn, wat het voor mij makkelijker maakt. Samen is beter dan alleen ^^ Ook omdat ik er via gesprekken en dergelijke tot inzichten kom die ik in mijn eentje nooit gehad had.

ik bid regelmatig, lees dus uit de bijbel en probeer zo te leven als God het wil. dat valt me af en toe erg moeilijk, maar blijven proberen he widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey Liedewij,

Ik herken mezelf wel een beetje in je verhaal: ook ik ben christelijk opgevoed, maar niet al te overdreven.

Sinds ongeveer 2 jaar ben ik ineens actiever op zoek naar God: het heeft me altijd wel bezig gehouden, ik heb altijd gebeden, maar nu had ik echt zoiets van: hoe zit het nou echt en hoe past het in mijn leven: hoe geloof ik? Het was vooral iets van mijn ouders, zoals zij het mij hebben bijgebracht. Maar nu wilde ik er graag iets van mezelf van maken..

Ik ben toen ook oa in de Bijbel gaan lezen. Eerst het NT waardoor er echt een wereld voor mij openging: ik kende het kerst- en paasverhaal enzo wel, maar nu vielen voor mij als het ware die losse puzzelstukjes in elkaar, waardoor ik erachter kwam waar het geloof eigenlijk om draait. Inmiddels ben ik in het OT bezig en daar was juist eerst de herkenning van de bijbelverhalen die ik weleens in de kerk of op school had gehoord.

Ik vroeg me eerst ook wel af wat je met bepaalde teksten moet en hoe je die kan vertalen naar onze tijd. Je moet je denk ik goed realiseren in welke tijd de Bijbel is geschreven, hoe (anders) het leven toen was. Maar ik vind het zelf wel super als ik soms iets uit de Bijbel kan halen waar ik zelf echt iets mee kan!

Naar een kerk ben ik zoekende: naast het bijbel lezen en het bidden tot God, merk ik dat ik steeds meer behoefte krijg om meer dan dat te doen: God echt op te gaan zoeken en ook graag met andere christenen in contact wil komen. Ik sta wel ingeschreven bij de gemeente van mijn ouders, maar daar vind ik het tot nu toe niet echt prettig.

Eerst had ik ook geen christelijke vrienden, maar de contacten die ik de afgelopen 2 jaar heb opgedaan, zijn toch voornamelijk met christenen: dat is wel heel fijn! Want daardoor kan ik nu met vrienden over het geloof praten en samen bijv. naar een kerk gaan.

Op het moment ben ik heel erg zoekende naar hoe God in mijn leven is en is geweest: heeft Hij me bijv bepaalde richtingen op gestuurd? Wat is Zijn plan met mij? Soms vind ik het knap lastig allemaal, kan ik er best mee worstelen: doe ik het wel goed of stel ik Hem weer teleur? Soms lukt het niet zo goed om te bidden en kan ik denken van hoort Hij me wel of loop ik weer tegen de muur te kletsen?

Maar het blijft tof als ik dan ineens weer iets van God ervaar en ik daardoor weet dat Hij me wel hoort, dat Hij mij kent en er voor mij is!

Nou ja, zo ff wat dingen.. Succes met jouw zoektocht!

Groetjes Saskia

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik geloof door te voelen, realistisch na te denken en vooral veel en vaak skeptisch te zijn.

Same here. Zoals mooi wordt verwoord in de encycliek Fides et ratio, is het katholiek geloof een samengaan van geloof en rede in volstrekte harmonie. Als je één van die componenten eruit haalt, dan dan rakt de balans onherroeppelijk verstoord.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Same here. Zoals mooi wordt verwoord in de encycliek
, is het katholiek geloof een samengaan van geloof en rede in volstrekte harmonie. Als je één van die componenten eruit haalt, dan dan rakt de balans onherroeppelijk verstoord.

Is dat boek/geschrift in het Nederlands in boekvorm uitgegeven? Zo ja waar kan ik die halen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Alsof ik mijn eigen verhaal zat te lezen. Maar dan wel van drie jaar geleden...

Tja, hoe ik nu geloof... ik geloof dat de Heere God alles in handen heeft en dat alles wat Hij doet goed is. Ik probeer elke dag te leven, zodat God aan het einde van de dag kan zeggen: Ik ben trots op je.

De Bijbel zie ik als een handboek van het leven. Het is niet zo dat ik alles heel letterlijk opvat, alleen ik geloof wel dat er in staat hoe je met anderen om moet gaan en met bepaalde situaties, en antwoorden op mijn vragen.

Maar ik ben nogsteeds zoekende hoor knipoog_dicht.gif.

GBY,

Susan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Hoe ik geloof? Door te proberen God, en mijn geloof in hem, te betrekken bij de keuzes die ik maak. Dan gaat het niet alleen om specifiek 'christelijke' dingen zoals naar de kerk gaan, bijbellezen en bidden (al doe ik die ook - minder dan ik zelf vind dat ik zou moeten...) maar ook om heel alledaagse dingen. Hoe ik me kleed (nee, ik draag geen lange rok), hoe ik reageer op andere mensen, hoe ik mijn tijd besteed etc. Dit is de theorie in elk geval. In de praktijk vergeet ik dit vaak en maak ik zelf (vaak vrij egoïstische/luie) keuzes. Ik heb nog een lange weg te gaan!

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid