Spring naar bijdragen

'Gelukkig gereformeerd!'


Aanbevolen berichten

Quote:

Behandelt het boekje enkel de verschillen tussen de Evangelische Beweging en de Gereformeerde leer of zet het nu meer de Gereformeerde (vrijgemaakte) leer uiteen ten overstaan van de Evangelische Beweging.

Wat is nu weer de "Gereformeerd (vrijgemaakte)" leer, dat zou ik als "vrijgemaakte" wel eens willen weten?

Onze leer is doodsimpel vervat in de:

apostolische geloofsbelijdenis

geloofsbelijdenis van Nicaea

geloofsbelijdenis van Athanasius

Nederlandse Geloofsbelijdenis

Heidelbergse Catechismus

Dordtse Leerregels

Al moet ik eerlijk bekennen dat sinds een aantal jaren artikel 29 NGB soms niet meer lijkt te bestaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een dun boekje las ik.... Ik dacht, hey dat is best intressant voor mij om me eens in te verdiepen. Lees ik 1 reactie verder 180 pagina's.....

Dat is maar een paar uur leesplezier.

Als je het over bijv. "Redelijke Godsdienst" (2400 pag.) van Wilhelmus a Brakel (mijn nieuwste aanwinst) zou hebben, zou ik je gelijk geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mwah dat waag ik te betwijfelen, alleen is artikel 29 zo breed opgesteld dat er gewoon veel rek in zit. Met een beetje creatief vermogen zou dat artikel ook op de katholieke Kerk van toepassing kunnen zijn.
clown.gif

Lees de geloofsbelijdenis van Athanasius. Wij belijden de katholieke leer, dus zijn wij de katholieke kerk, maar echter niet de Roomse kerk. (Of anders lees ook artikel 27 NGB)

Al komt Rome met Artikel 29 in de knoop wanneer er wordt gesproken van:

"Wat de valse kerk betreft, deze schrijft aan zichzelf en haar verordeningen meer gezag toe dan aan Gods Woord en wil zich niet aan het juk van Christus onderwerpen. Zij bedient de sacramenten niet zoals Christus in zijn Woord geboden heeft, maar naar eigen goedvinden voegt zij eraan toe en laat zij eruit weg. Zij grondt zich meer op mensen dan op Christus. Zij vervolgt hen die heilig leven naar Gods Woord en die haar bestraffen over haar zonden, hebzucht en afgoderij."


Samengevoegd:

Quote:

@Hugo

Ik mis toch de belangrijkste Bron: Gods Woord
engel.gif

Die staat hier in de vrijgemaakte kerk toch echt bovenaan
puh2.gif

In de statuten van onze plaatselijk Jeugdvereniging staat zoiets als:

De vereniging heeft als grondslag de Heilige Schrift, waarvan de Drie Formulieren van Enigheid, door de gereformeerde kerken in Nederland aanvaard en gehandhaafd, de hoofdsom leren.

Belijden wil niets anders zeggen dan naspreken wat de schrift zegt. Daarom is de gereformeerde leer ook de katholieke leer, de apostolische leer, de christelijke leer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat is nu weer de "Gereformeerd (vrijgemaakte)" leer, dat zou ik als "vrijgemaakte" wel eens willen weten?

Wellicht dat het meer naar voren komt in het boekje. flower.gif

Quote:
Onze leer is doodsimpel vervat in de:

apostolische geloofsbelijdenis

geloofsbelijdenis van Nicaea

geloofsbelijdenis van Athanasius

Nederlandse Geloofsbelijdenis

Heidelbergse Catechismus

Dordtse Leerregels

Daarop is de leer toch gestoeld, die meer is dan deze 6 punten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe kan een leer katholiek zijn als het zich beperkt tot een zeer klein deel van de wereld? Hoe kan iets apostolisch zijn als de mondelinge overleveringen van de apostelen (Traditio) weggezet zijn?

Misschien ook intressant om te kijken wat de Vandale zegt:

apos·to·lisch (bn.)

1 van de apostelen afkomstig

2 pauselijk

ka·tho·liek1 (de ~ (m.), ~en)

1 aanhanger van de rooms-katholieke godsdienst => paap, papist, rooms-katholiek

ka·tho·liek2 (bn.)

1 de leer van de rooms-katholieke kerk aanhangend, in overeenstemming met het rooms-katholieke geloof

2 [belg., inf.] zoals het hoort [meestal met ontkenning] => deugdelijk

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Lees de geloofsbelijdenis van Athanasius. Wij belijden de katholieke leer, dus zijn wij de katholieke kerk, maar echter niet de Roomse kerk. (Of anders lees ook artikel 27 NGB)

Ja, dat weet ik wel. Het is me bekend dat een groot deel van de Gereformeerden vind dat ook zij in de traditie van de Kerk van alle eeuwen staat. smile.gif

Quote:

Al komt Rome met Artikel 29 in de knoop wanneer er wordt gesproken van:

"Wat de valse kerk betreft, deze schrijft aan zichzelf en haar verordeningen meer gezag toe dan aan Gods Woord en wil zich niet aan het juk van Christus onderwerpen. Zij bedient de sacramenten niet zoals Christus in zijn Woord geboden heeft, maar naar eigen goedvinden voegt zij eraan toe en laat zij eruit weg. Zij grondt zich meer op mensen dan op Christus. Zij vervolgt hen die heilig leven naar Gods Woord en die haar bestraffen over haar zonden, hebzucht en afgoderij."

Nee hoor, dáár valt best een mouw aan te passen. Maar zou je dat echt willen dat ik dat uiteenzet? flower.gif Mijn punt was, dat artikel 29 gewoon zo breed is opgezet dat je de context van de andere artikelen nodig hebt om dan het verschil tussen ware en valse Kerk te bepalen. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid