Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Net terug van de kerk met verschillende vragen om over na te denken de komende week.

Het ging over de kruisiging, waar mensen langs de weg stonden te schreeuwen "kruisig hem!"...

Toen kwam de vraag:

Stel dat je leefde in die tijd, dat je erbij was, zou je dan bij de schreeuwende mensen hebben gestaan, neutraal geweest zijn of het voor Jezus opgenomen hebben?

Kortom:

"Waar was jij?"

Zelf denk ik er nog even overna...

Liefs Diaan

P.s. ik wist niet of er al een topic over was, kon niets vinden via de zoekfunctie, mocht het er wel zijn, dan kan dit topic op slot.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eerlijk naar mezelf kijkend, zou ik, net als de leerlingen ergens achteraf weggescholen staan. Niet meeschreeuwend, maar tegelijk ook niet direct een beweging de andere kant op bewerkend. Eigenlijk stilletjes, angstig beetje achteraf dus.

Min of meer eenzelfde houding als in het hier en nu, zij het dat het angstig toch wel meer een afwachtend is geworden, al ligt er ten diepste nog steeds wel ansgt/wantrouwen naar de mensen aan ten grondslag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had helemaal niet bij de schreeuwende mensen gestaan. dat weet ik omdat ik mezelf ken en dit in dit leven ook nooit gedaan heb. ik heb het altijd opgenomen voor mensen die verstoten werden of gepest of wat dan ook. en op zo'n momenten ben ik niet bang want dan heb ik gewoon opeens de kracht in mij om er naartoe te gaan en er wat van te zeggen.

Die tijd is natuurlijk anders dan deze tijd , maar ik zou allesinds niet mee staan schreeuwen enzo :S

Ik ben tegen elke vorm van geweld en ik zou het super erg vinden voor Jezus, of ik in die tijd nou zou geloven of hij God is of niet...

dat is wat ik nu denk

misschien als ik in die tijd andere opvoeding had etc dat ik anders zou reageren geen idee, ik kan enkel reageren vanuit hoe ik nu ben natuurlijk

misschien zou ik wel super bang zijn als ik dat met die zwepen zie en al dat bloed

in het dagelijks leven sta ik ook open voor anderen hun geloof en ik zeg niet: het jouwe is fout omdat ik dat niet kan... natuurlijk kan ik wel zeggen wat ik er van denk enzo, maar ik ga het niet minderwaardig vinden

Link naar bericht
Deel via andere websites

HIJ DROEG ONZE SMARTEN

t En zijn de Joden niet,

Heer Jesu, die U kruisten,

noch die verraderlijk U togen voor ‘t gerecht,

Noch die versmadelijk U spogen in ‘t gezicht,

Noch die U knevelden en stieten U vol puisten,

‘t En zijn de krijgslui niet,

die met hun felle vuisten

Den rietstok hebben of den hamer opgelicht,

Of het vervloekte hout op Golgotha gesticht,

Of over Uwen rok t’saam dobbelden en tuisten

Ik ben ‘t, o Heer, ik ben ‘t die U dit heb gedaan,

Ik ben de zware boom die U had overlaan,

Ik ben de taaie streng waarmee gij gingt gebonden,

De nagel en de speer, de gesel die U sloeg,

De bloedbedropen kroon die Uwen schedel droeg;

Want dit is al geschied, eilaas! Om mijne zonden.

(de oude, onvertaelde versie)

HY DROECH ONSE SMERTEN

T'en zij de Joden niet, Heer Jesu, die u cry\uysten,

Noch die verradelijck u togen voort gericht,

Noch die versmadelijck u spogen int gesicht,

Noch die u knevelden, en stieten u vol puysten,

T'en sijn de crijcks-luy niet die met haer felle vuysten

Den rietstock hebben of den hamer opgelicht,

Of het vervloecte hout op Goglotha gesticht,

Of over uwen rock tsaem dobbelden en tuyschten:

Ick bent, ô Heer, ick bent die u dit heb gedaen,

Ick bern den swaren boom die u had overlaen,

Ick ben de taeye streng daermee ghy ginct gebonden,

De nagel, en de speer, de geessel die u sloch,

De bloet-bedropen croon die uwen schedel droech:

Want dit is al geschiet, eylaes! om mijne sonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga hier geen uitspraak over doen. Dat vind ik net zoiets als: Zou jij abortus plegen als je zwanger was door een verkrachting. Dat kun je niet weten. Je weet niet hoe is om in die tijd te leven. Je weet niet hoe je was, je zou anders geweest zijn dan je nu was, opvoeding vormt je. Dus ik weet het niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Eerlijk naar mezelf kijkend, zou ik, net als de leerlingen ergens achteraf weggescholen staan. Niet meeschreeuwend, maar tegelijk ook niet direct een beweging de andere kant op bewerkend. Eigenlijk stilletjes, angstig beetje achteraf dus.

Waarschijnlijk ook zoiets.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ga hier geen uitspraak over doen. Dat vind ik net zoiets als: Zou jij abortus plegen als je zwanger was door een verkrachting. Dat kun je niet weten. Je weet niet hoe is om in die tijd te leven. Je weet niet hoe je was, je zou anders geweest zijn dan je nu was, opvoeding vormt je. Dus ik weet het niet.

je zou idd anders geweest zijn maar als ik kijk naar hoe ik nu ben en het zou nu gebeuren kan ik zeggen ja ik kies ervoor om op te komen voor Jezus. ookal zou dat mijn dood kunnen betekenen. maar misschien had ik idd in die tijd een andere keuze gemaakt. (omdat ik misschien anders zou zijn)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

HIJ DROEG ONZE SMARTEN

t En zijn de Joden niet,

Heer Jesu, die U kruisten,

noch die verraderlijk U togen voor ‘t gerecht,

Noch die versmadelijk U spogen in ‘t gezicht,

Noch die U knevelden en stieten U vol puisten,

‘t En zijn de krijgslui niet,

die met hun felle vuisten

Den rietstok hebben of den hamer opgelicht,

Of het vervloekte hout op Golgotha gesticht,

Of over Uwen rok t’saam dobbelden en tuisten

Ik ben ‘t, o Heer, ik ben ‘t die U dit heb gedaan,

Ik ben de zware boom die U had overlaan,

Ik ben de taaie streng waarmee gij gingt gebonden,

De nagel en de speer, de gesel die U sloeg,

De bloedbedropen kroon die Uwen schedel droeg;

Want dit is al geschied, eilaas! Om mijne zonden.

Daar moest ik ook aan denken...

Ik denk dat ik niet gillend vooraan had gestaan, zo duidelijk kies ik (helaas) nooit een extreem standpunt. Maar mijzelf kennende, wetend dat Jezus ook voor mij is gestorven, kan ik niet anders zeggen dan: ik heb hem ook gekruisigd. Er is geen enkele grond waarop ik kan zeggen dat ik het beter gedaan zou hebben dan de mensen in die tijd of dat ik zoiets nooit zou doen. Ik doe het nu toch? Als ik zondig, als ik kijk naar hoe ik ben, dan weet ik dat het voor mij ook zo nodig was, dat mijn leven ook afhankelijk is van het offer van Christus. En dan kan ik alleen maar stil worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat ik niet gillend vooraan had gestaan, zo duidelijk kies ik (helaas) nooit een extreem standpunt.

Ja, dat ken ik, tenminste bij moeilijke onderwerpen ga ik vaak wel heel erg in het midden zitten. Ik moest dan gelijk denken aan wat Jezus over Laodicea zei in Openbaringen, niet koud, warm maar lauw, en dat dát eigenlijk nog het ergst is nosmile.gif

Quote:
Maar mijzelf kennende, wetend dat Jezus ook voor mij is gestorven, kan ik niet anders zeggen dan: ik heb hem ook gekruisigd

Inderdaad, same here. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

als er iets is waar ik niet tegen kan is het onrecht. dan laat ik mijn mening zeker horen. dus ik denk dat ik het wel voor Jezus had opgenomen.

Wij lazen vanochtend in kerk Johannes 19 en de tekst voor de verkondiging was:

'De Joden zeiden: ‘Wij hebben een wet die zegt dat hij moet sterven, omdat hij zich de Zoon van God heeft genoemd.’'

Wat als het geen onrecht had geleken? Wat als Jezus' optreden je pure godslastering had geleken? Had God ons het inzicht gegeven in wat goed en kwaad was in die ene bijzondere situatie?

Bovendien kom je bij de vraag uit in hoeverre wij in Gods plan ingegrepen zouden kunnen hebben. Petrus wilde in de aanval gaan toen Jezus gevangen werd genomen, maar Jezus hield hem tegen.

'Maar Jezus zei tegen Petrus: ‘Steek je zwaard in de schede. Zou ik de beker die de Vader mij gegeven heeft niet drinken?’'

Het evangelie is dwaasheid voor de wereld. Wat wij gedaan zouden hebben? Geen idee. Het gaat erom dat we ons dondersgoed realiseren wat er toen is gebeurt en wat dat voor ons betekent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben absoluut geen groepsmens; ik laat me nooit meeslepen met het gevoel van een meute. Ik ben wel een gevoelsmens.

Ik weet niet in welke hoedanigheid ikzelf verkeerde op dat moment als ziel. Dus weet ik het niet zeker. Volgens mij kan haast niemand het met zekerheid zeggen. Met hetgene wat ik nu weet; had ik er nooit aan meegedaan. Want de doodstraf schept oorzaak en gevolg voor je eigen ziel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Stonden er mensen langs de weg te schreeuwen?

Maar goed, aangezien het temperament in het Midden Oosten best wel fanatiek is (Ik heb op vakantie in Marokko een paar ruzies gezien om een kleinigheid) zal ik wel meegedaan hebben, tenzij ik mezelf was gebleven en als nuchtere Nederlander mezelf was gebleven met mijn armen over elkaar heen een beetje kijken wat er nou allemaal aan de hand is.

Ik vind dit weer zo'n vraag om een soort schuldgevoel op te wekken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat een moeilijke vraag. Mijn eerste reactie is dat ik iig niet zou gaan schreeuwen om een kruisiging.Maar ik weet niet wat voor soort opvoeding ik zou hebben gehad daar. Ik ben niet iemand die zo maar zou gaan schreeuwen en vooraan zou staan.

Quote:
[...]Wij lazen vanochtend in kerk Johannes 19 en de tekst voor de verkondiging was:'De Joden zeiden: ?Wij hebben een wet die zegt dat hij moet sterven, omdat hij zich de Zoon van God heeft genoemd.?'

Nu wordt het wel lastig. Want ik weet niet of ik op dat moment zou geloven dat Jezus Gods Zoon was of hem totaal niet begreep dat hij zich zo noemde.

Waarschijnlijk zat ik dan ergens stil in een hoekje.. of in de keuken druk bezig met het eten.. (vrouwen hadden in die tijd en dan vlak voor het pascha vast erg druk). Misschien liet het me wel koud wat er gebeurde.

Ik denk dat ik ongeveer dezelfde mening had als m'n man/vader/broer. Misschien iets afgezwakt.

Soms hoor je mensen zeggen: Ik wou dat ik in die tijd leefde dan had ik Jezus tenminste nog kunnen zien en bij de wonderen kunnen zijn. Dán zou ik echt geloven. Ik denk dat ik juist blij moet zijn met dat ik nu leef. Nu staat alles wat er gebeurd is op een rijtje, netjes voor ons opgeschreven. We hebben veel meer overzicht en zitten niet midden in die tijd (waarin je het zou moeten hebben van geruchten en verhalen van anderen). Ik ben blij dat ik nu leef smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het lijkt me geen rvaag op zoek naar schuldgevoel, maar naar bewustmaking. Het is soms zo makkelijk praten over dingen als we ze zelf niet ondergaan. En als we dan ook nog eens het hele verhaal eromheen kennen omdat het gespeeld heeft in een ver verleden, dan wordt het nog moeilijker om het geheel objectief te gaan bekijken. Die bewustwording is er absoluut een om eens bij stil te staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bewustmaking vind ik ook goed, eigenlijk wel beter, maar doe het dan op de juiste manier. Hier worden mensen met hun post moderne denken geconfronteerd met een hele andere cultuur, inclusief andere manier van denken. Eigenlijk is het een goeie pogong maar ik denk dat bewustwording op deze manier niet echt helemaal goed gaat omdat het gaat om een verwrongen perspectief.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Waarschijnlijk zou ik me nogal neutraal hebben opgesteld. Ik schreeuw sowieso niet zo snel, helemaal niet wanneer ik nog niet zeker weet of Jezus schuldig was/niet. Om dezelfde reden zou ik ook niet voor Jezus zijn opgekomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind dit wel erg lastig te zeggen. Ik ben het ook wel met mystique eens dat je niet kunt weten wat je zou hebben gedaan. Anderzijds kom ik tot nu toe ook ''gewoon'' voor Jezus uit. Maar sta ik niet keihard te roepen. Maar aan de andere kant zou ik ook weer wel kunnen roepen omdat ik nu weet dat Hij mijn verlosser is. Maja, wist je dat toen ook? Had je dat besef toen ook dat Hij de Verlosser was/is? Dat weet ik niet. Als ik dat had had ik wel iets gedaan en had ik zeker me niet compleet stil gehouden. Maar wel proberen een beetje onopvallend voor Hem op te komen denk ik. Maja, het is gewoon heel lastig om te zeggen.

Overigens ben ik me er ook erg van bewust dat ik zelf ook heb meegeroepen. En Hem in feite ook gekruisigd heb. Als ik daaraan denk dan baal ik er zo van. Nu ik Hem ken wil ik Hem geen pijn doen. Maar helaas doe ik dat ook nu nog alleen wel minder dan eerst. Maar ik heb er ongelooflijk veel spijt van dat ik Hem in feite ook gekruisigd hebboosrood.gifboosrood.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lastig lastig. Eigenlijk vind ik het wel fijn dat ik het niet weet, als ik wetenschap omdat ik erbij was. Want stel dat ik dan toch niet gereageerd had zoals ik had willen reageren... Het is natuurlijk alleen maar gissen.

Maar goed, zoals ik mezelf in het dagelijks leven ken denk ik niet zo heel goed na als ik ergens een gevecht en/of mishandeling zie en heb de misschien niet zo slimme gewoonte om er dan op af te stormen en me ertussen te werpen. Tot nu toe goed gegaan gelukkig maar ik denk dat ik in die tijd een portie klappen met een stok ofzo kon verwachten. Dus misschien dat ik dan door de stad was gaan rennen om iemand te zoeken die het stop kon zetten, zoals ik nu wel eens richting politie of uitsmijters ren. En in die tijd had ik misschien niet eens geweten wie Jezus nu echt was, dus waarschijnlijk was ik niet eens daarom gaan rennen, maar vanwege het geweld.

En dan... tsja, hoogstwaarschijnlijk was het me niet gelukt om ook maar iets te kunnen doen, dus ik zou in de buurt blijven hangen om te kijken voor welke mensen ik wel iets kan doen. Naar huis brengen ofzo.

Verder heb ik persoonlijk niet de overtuiging dat ik in feite Jezus gekruisigd heb. Daar heb ik niet voor gekozen, en dat is eigenlijk meteen ook the beauty of it: Hij heeft er zelf voor gekozen. Niet door mij, maar vóór mij. En dat maakt het meteen ook zo liefdevol in mijn ogen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik denk dat je hier niet echt op kan antwoorden.

we hebben niet in die tijd geleefd dus weten niet hoe wou zouden hebben gereageerd.

Iets wat wij heel normaal vinden zouden zij kunne verafschuwen en zo ook anders om. Daarbij kan je geen zuiver antwoord geven gezien de voorkennis die je bezit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid