Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

Echt een lompe vraag is dit.

En daar heb je natuurlijk ook een wel onderbouwde argumentatie voor? Besef je wel dat je op een christelijk forum bent?

Quote:
Ik stondt naast de weg te schreeuwen..

Duidelijk inderdaad waar je zou staan en waar je nu staat...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmmm. Ik heb de neiging om op te komen voor de zwakkeren, kan niet goed tegen leed en neem een sterk standpunt in, doorgaans.

Ik zou beslist niet meeschreeuwen.

Of ik sterk genoeg zou zijn om de romeinse soldaten te trotseren vraag ik me af, dat staat gelijk aan zelfmoord en niet op de meest plezierige manier. Dat kan ik niet zeggen. Wel zou ik denk ik reageren op het volk dat schreeuwt om zijn bloed. Op een vrij felle manier, mezelf kennende.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou thuis in gebed bij de gebeurtenis en Jezus zijn, mezelf kennend. Een situatie waar ik niets aan kan veranderen, waar elk protest van mij niks aan de uitkomst zal veranderen, namelijk de onvermijdelijke kruisiging, daar kan ik alleen proberen iemand nabij te zijn en hoe kan ik Jezus nabijer zijn dan in gebed.

Waarschijnlijk zou ik dan, nadat de menigte het grootste spektakel had gevolgd naar het kruis zijn gegaan om met de overblijvenden nabij te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hmmm. Ik heb de neiging om op te komen voor de zwakkeren, kan niet goed tegen leed en neem een sterk standpunt in, doorgaans.

......

......

......

dat komt hoogst waarscheinlijk door de cultuur en omgeving waarin je bent opgegroeid. Of aan de mannier van je opvoeding. Mischien reageerde je in die tijd wel heel anders

Daarom vind ik dat je geen antwoord op deze vraag kan geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

dat komt hoogst waarscheinlijk door de cultuur en omgeving waarin je bent opgegroeid. Of aan de mannier van je opvoeding. Mischien reageerde je in die tijd wel heel anders

Daarom vind ik dat je geen antwoord op deze vraag kan geven.

er zijn geen echte antwoorden op deze vraag sinds we niet kunnen weten hoe we waren in die tijd

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"Rainbow6" schreef het volgende:

dat komt hoogst waarscheinlijk door de cultuur en omgeving waarin je bent opgegroeid. Of aan de mannier van je opvoeding. Mischien reageerde je in die tijd wel heel anders

Daarom vind ik dat je geen antwoord op deze vraag kan geven.

Dat is waar. Of ik dezelfde persoon zou zijn geworden als ik was geboren in 10AD is moeilijk te zeggen, waarschijnlijk niet.

Maar ik denk dat het in levende lijve meemaken van Jezus, zijn werken, wonderen, liefde, de kans sterk vergroot dat je niet passief blijft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar ik denk dat het in levende lijve meemaken van Jezus, zijn werken, wonderen, liefde, de kans sterk vergroot dat je niet passief blijft.

mischien, toch vluchten zo'n beetje alle discipelen die Hem dagelijks meegemaakt hadden weg, en eentje die bleef kwam niet verder dan Hem te verloochenen.

Vergeet ook niet dat de discipelen lang niet alles begrepen op dat moment, en dat pas door het onderwijs/de uitstorting van de Heilige Geest er veel meer begrip/overtuiging/kracht kwam.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hangt er vanaf of ik Jezus gekend zou hebben op dat moment. Als ik een diepgelovige jood zou zijn geweest, en Jezus alleen zou kennen vanwege de beschuldigingen tegen Hem, dan zou ik zeker ook wel hebben geschreeuwd om kruisiging. Als ik leerling van Jezus was geweest en ik had gehoord wat Hij vertelde, dan was het wel een ander verhaal geweest denk ik, dan zou ik zelf weten dat het onzin was.

Maarja, dat is puur speculatief natuurlijk, ik was er zelf niet bij, en ik zal ook nooit weten wat ik nou echt zou doen. Dit zijn gewoon mijn eerste gedachten hierbij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Weet je wat ik me weleens afvraag?

Als wij in die tijd hadden geleefd en geweten hadden wat er moest gebeuren, hadden wij dan gezegd: 'Jezus, sterf voor mij'? Zouden wij echt onze zonden op Hem geladen hebben zodat we zelf vrijuit konden gaan? Of hadden we gezegd: 'Dit is mijn straf, niet de uwe, dus ik ga'?

Uit medelijden komen wij wel voor mensen op, maar dit is anders. Het gaat hier om Jezus, om God, die ons redt door zelf te sterven. Het is Hij of ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou het niet willen en ik zou het niet doen. Maar God wel, Hij wilde het en Hij deed het. Het moest niet, Hij had ons ook kunnen laten stikken; nog verdiend ook. Maar juist daar is het verschil tussen God en ons... Zijn liefde gaat oneindig veel verder dan onze liefde. Ons medelijden, onze sympathie, onze 'ik vind het zielig dus ik zou het wel voor Jezus opgenomen hebben' zijn helemaal niks in vergelijking met Zijn grensoverschrijdende genade. Of wij het voor Hem opgenomen zouden hebben, betekent helemaal niks. Echt niks. De illusie dat we daarmee iets goeds gedaan zouden hebben, werkt ons misschien zelfs tegen.

Wij weten nu dat we ja en amen moeten zeggen omdat God het zo gewild heeft, maar niks van dit alles is vanzelfsprekend. Realiseer je je wat het betekent als je zondigt? Als je God verloochent? Als je het normaal gaat vinden dat Jezus is gestorven? Als je je niet meer oneindig klein voelt tegenover Hem? Wij staan te schreeuwen 'kruisig Hem', we roepen erom. Wat kunnen we anders? Er is geen andere hoop voor ons. Onze redding heeft Hem alles gekost en we kunnen niet anders dan dat accepteren. Maar wat mag het mij kosten? Vaak zo vreselijk weinig...

Sorry, gewoon even een overdenking. nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hmja, Jezus móest gewoon sterven om iedereen te redden. Dan kun je heel vroom zeggen dat je zelf de straf wilt opnemen, maar dat wil God niet, en eigenlijk wil jij dat ook niet. Dat betekent gewoon dat je voor eeuwig van God wordt afgesneden.

Maar toch uit medelijden zou je het proberen te stoppen.

Petrus wist in principe ook wat er moest gebeuren. Dat had Jezus zelf verteld. Toch probeerd hij er tegen te vechten en snijd een oor af van een van de mensen af die Jezus gevangen wou nemen. En daarna slaat hij op de vlucht.

Wij zeggen nu ook wel eens bij een blunder: als ik het over kon doen deed ik het anders

Waarom zeggen we dat? omdat we de voorkennis van het verloop weten.

Wij weten nu wat er moest gebeuren. waarom en hoe. dus weten we hoe we hadden moeten reageren. gewoon met JA en AMEN.

Hoe we zouden reageren als we dat toen ook al wisten? Ook daar kan je geen antwoord op geven. JEZUS zelf wist helemaal wat er zou gebeuren. En toch werd hij bang en vroeg naar een andere weg.

Er is niets zo veranderlijk dan de mens. Je kan nooit van te voren weten je ergens op zal reageren. Alleen maar achteraf. en zelfs dan is het niet altijd een zuivere voorspelling (achterafspelling)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ons medelijden, onze sympathie, onze 'ik vind het zielig dus ik zou het wel voor Jezus opgenomen hebben' zijn helemaal niks in vergelijking met Zijn grensoverschrijdende genade. Of wij het voor Hem opgenomen zouden hebben, betekent helemaal niks. Echt niks. De illusie dat we daarmee iets goeds gedaan zouden hebben, werkt ons misschien zelfs tegen. Onze redding heeft Hem alles gekost. Wat mag het mij kosten? Vaak zo vreselijk weinig...

Sorry, gewoon even een overdenking.
nosmile.gif

Mooie overdenking!

Maar met betrekking tot het 'zo vreselijk weinig'...

schaam je dan! (en dat bedoel ik niet veroordelend).

Het besef van de schoonheid van de parel die we vinden, is wat ons leven blijvend veranderd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zou het niet willen en ik zou het niet doen. Maar God wel, Hij wilde het en Hij deed het. Het moest niet, Hij had ons ook kunnen laten stikken; nog verdiend ook.

Tuurlijk, maar ik bedoelde dus dat het moest als Hij ooit nog een relatie met ons zou willen, om allemaal gered te worden was dat nodig. Tuurlijk had God ons kunnen laten stikken, en dat zou zeker 100% verdiend zijn. Maar zoals je zegt is zijn liefde en genade zo ontzettend onbevattelijk groot dat Hij in plaats van ons te laten stikken gewoon zichzelf offerde om ons te redden... WIJ! zondaars! we verdienden het niet eens om bij Hem te zijn, we verdienden het niet om gered te worden, we verdienden helemaal niks! ja, hel en verdoemenis... maar wat deed Jezus? Hij stierf gewoon...

Quote:

Onze redding heeft Hem alles gekost. Wat mag het mij kosten? Vaak zo vreselijk weinig...

Jezus vraagt ons niet voor niks om alles op te geven en Hem te volgen denk ik. Dat doen denk ik zeer weinig mensen echt, en het is ook onvoorstelbaar moeilijk.

Quote:

Sorry, gewoon even een overdenking.
nosmile.gif

Same here flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Weet je wat ik me weleens afvraag?

Als wij in die tijd hadden geleefd en geweten hadden wat er moest gebeuren, hadden wij dan gezegd: 'Jezus, sterf voor mij'? Zouden wij echt onze zonden op Hem geladen hebben zodat we zelf vrijuit konden gaan? Of hadden we gezegd: 'Dit is mijn straf, niet de uwe, dus ik ga'?

Uit medelijden komen wij wel voor mensen op, maar dit is anders. Het gaat hier om Jezus, om God, die ons redt door zelf te sterven. Het is Hij of ik.

Dat is nu de kernvraag. Waar was jij, wat zou jij doen. Juist die gedachte "als ik het had geweten wat ik nu weet". Zou je kunnen zeggen dat de Joden het hadden kunnen weten vanuit de Schrift. Vanuit de profetieën in de Thora/ Talmoed. Echter is het zo dat de mensen niet wisten waar ze mee bezig waren, zoals ook Jezus verzucht aan het kruis "Vader, vergeef hun, want ze weten niet wat ze doen" (Luc 23:34). De opgelegde straf aan Jezus was enerzijds het gevolg van de zonde, maar anderzijds ook een misverstaan van de schrift, het verval in wetticisme. Zij erkende Jezus destijds niets als Messias, immers anders zouden ze Hem toch niet aan het kruis nagelen?

We mogen weten dat God neder wilde dalen tot ons, om zo de verstoorde relatie te herstellen. En pas op het moment dat Jezus stierf kwam de erkenning, "De centurio zag wat er gebeurd was en loofde God met de woorden: ‘Werkelijk, deze mens was een rechtvaardige!'"(Luc 24:47) Nota bene van de Romeinse soldaat, die uiteindelijk als een van de eerste Heidenen het offer van Christus erkende.

Zo mogen ook wij het offer van Christus erkennen en dat belijden, dat met ons meedragen wetende wat Hij voor ons gedaan heeft. Zo mogen wij te rade gaan wat we zouden doen "als", maar "als" hebben we niet we hebben het offer ontvangen en we mogen verder leven, met de wetenschap van redding door aanname van dit offer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Jezus vraagt ons niet voor niks om alles op te geven en Hem te volgen denk ik. Dat doen denk ik zeer weinig mensen echt, en het is ook onvoorstelbaar moeilijk.

Daarom denk ik ook dat Jezus altijd zo vol mededogen was/is met de mensen. Hij begrijpt de strijd waarin we zitten, gevangen door de begeerte van het vleselijke, van de dingen die we zien. En zo graag wil Hij ons daarvan bevrijden, door ons de werkelijkheid te laten zien, de aanwezigheid van God.

De keuze is zo onvoorstelbaar moeilijk omdat we dat wat we kennen moeten loslaten, en in geloof het onbekend aannemen.

En toch, als je het doet, of hoe meer je het doet, hoe meer je werkelijk zult ervaren wie God is. En hoe meer vrijmoedigheid en blijheid er zal zijn, en angst en boosheid verdwijnt.

In Jezus is de overwinning in zicht!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Petrus wist in principe ook wat er moest gebeuren. Dat had Jezus zelf verteld.

Klopt, maar Petrus had enkel oog voor wat mensen willen en niet voor wat God wil.

Quote:
Toch probeerd hij er tegen te vechten en snijd een oor af van een van de mensen af die Jezus gevangen wou nemen.

Dat niet alleen Petrus wordt terecht gewezen door Jezus, als hij zegt "Ga terug, achter mij, Satan! Je denkt niet aan wat God wil, maar alleen aan wat de mensen willen.’" (Marc 8:33). Ook al wist Petrus ervan, Petrus wist ook dat het de wil van God was om Zijn Zoon te offeren voor de mensen, want toen hij sprak dat Jezus geen "gekke dingen" moest vertellen werd hij terecht gewezen door Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar toch uit medelijden zou je het proberen te stoppen.

Petrus wist in principe ook wat er moest gebeuren. Dat had Jezus zelf verteld. Toch probeerd hij er tegen te vechten en snijd een oor af van een van de mensen af die Jezus gevangen wou nemen. En daarna slaat hij op de vlucht.

Wij zeggen nu ook wel eens bij een blunder: als ik het over kon doen deed ik het anders

Waarom zeggen we dat? omdat we de voorkennis van het verloop weten.

Wij weten nu wat er moest gebeuren. waarom en hoe. dus weten we hoe we hadden moeten reageren. gewoon met JA en AMEN.

Hoe we zouden reageren als we dat toen ook al wisten? Ook daar kan je geen antwoord op geven. JEZUS zelf wist helemaal wat er zou gebeuren. En toch werd hij bang en vroeg naar een andere weg.

Er is niets zo veranderlijk dan de mens. Je kan nooit van te voren weten je ergens op zal reageren. Alleen maar achteraf. en zelfs dan is het niet altijd een zuivere voorspelling (achterafspelling)

Hmja, ik weet niet of Petrus echt doorhad wat er nu precies moest gebeuren... je ziet wel dat ze in ieder geval tot vlak voor de kruisiging behoorlijk in twijfel waren, en ik meen dat Jezus zelf ook zei dat de Trooster ze naar de volle waarheid zou leiden. Maar goed, natuurlijk zou ik het vreselijk vinden dat Jezus op die manier dit voor elkaar zou moeten krijgen, en als het anders zou kunnen had ik dat zeker ook gewild (net als Jezus, die ook tot de Vader bad om de beker voorbij te laten gaan als dat Zijn wil was).

Maarja, net als jij weet ik ook niet hoe ik gereageerd zou hebben hoor...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hmja, ik weet niet of Petrus echt doorhad wat er nu precies moest gebeuren... je ziet wel dat ze in ieder geval tot vlak voor de kruisiging behoorlijk in twijfel waren, en ik meen dat Jezus zelf ook zei dat de Trooster ze naar de volle waarheid zou leiden.
Maar goed, natuurlijk zou ik het vreselijk vinden dat Jezus op die manier dit voor elkaar zou moeten krijgen, en als het anders zou kunnen had ik dat zeker ook gewild (net als Jezus, die ook tot de Vader bad om de beker voorbij te laten gaan als dat Zijn wil was).

Maarja, net als jij weet ik ook niet hoe ik gereageerd zou hebben hoor...

dat bewijst dus al dat, ook al zouden we toen al voorkennis hebben, onze reactie is gewoon niet te pijlen. Hij had het kunnen weten alleen hij begreep het niet. Mischien begreep jij het wel maar zou je het dan alsnog aanvaarden.

Als je weet dat je een gezwel in je been heb je daar alleen van kan genezen door het open te snijden. zal je dan zelf het mes pakken en je been open snijden?

Ik zou nu heel stoer zeggen. Ja want ik ben nergen bang voor. Maar zeker weet je het nooit

@ Michiel: zo had ik er nog niet naar gekeken dat het volledig een actie van satan was

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid