Spring naar bijdragen

kiezen om kinderloos te blijven


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]Ik heb het niet gezien, misschien kan je even een url geven naar het antwood op mijn vraag?

De Schrift is er glashelder over dat kinderen Gods zegen zijn, en het hebben van seks en ontvankelijkheid voor kinderen mag niet uit elkaar getrokken worden omdat je dan in feite een vorm van selectie gaat toepassen in de liefde, namelijk; wel seks, maar geen kinderen. Het is niet aan ons om dergelijk onderscheidt te mogen maken. Als God leven wil schenken, mogen wij dat niet tegen houden.

Daarom is de redenering van de liefde voor de weesjes mijns inziens vals. Natuurlijk kan je dat verlangen en die liefde hebben, en dat is alleen maar mooi en bewonderingswaardig als dat zo is. Maar je kan volgens mij niet zeggen, liefde drijft me tot adopteren en tegelijkertijd de meest verheven uitdrukking van liefde in je eigen huwelijk (een kind) niet willen ontvangen.

Quote:
Ok.[...]Beide denk ik. Ik had een vraag gesteld en het eerste wat er als antwoord komt dat de "Waar zijn nu die "die hard protestanten"?", vandaar mijn reactie.
smile.gif

* Schud handje. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 82
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

De Schrift is er glashelder over dat kinderen Gods zegen zijn, en het hebben van seks en ontvankelijkheid voor kinderen mag niet uit elkaar getrokken worden omdat je dan in feite een vorm van selectie gaat toepassen in de liefde, namelijk; wel seks, maar geen kinderen. Het is niet aan ons om dergelijk onderscheidt te mogen maken. Als God leven wil schenken, mogen wij dat niet tegen houden.

Daarom is de redenering van de liefde voor de weesjes mijns inziens vals. Natuurlijk kan je dat verlangen en die liefde hebben, en dat is alleen maar mooi en bewonderingswaardig als dat zo is. Maar je kan volgens mij niet zeggen, liefde drijft me tot adopteren en tegelijkertijd de meest verheven uitdrukking van liefde in je eigen huwelijk (een kind) niet willen ontvangen.

Ok, dus als ik je nu goed volg is het ontvangen van een kind afdoende om over te gaan tot adoptie? Immers je hebt dan voldaan aan die Bijbelse boodschap.

Quote:
* Schud handje.

* Michiel schudt terug.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ok, dus als ik je nu goed volg is het ontvangen van een kind afdoende om over te gaan tot adoptie? Immers je hebt dan voldaan aan die Bijbelse boodschap.

Ook als je zelf nog geen kinderen hebt mag je natuurlijk adopteren, maar wees je er van bewust dat (RKK visie he? knipoog_dicht.gif) je het mogelijke leven dat seks biedt nooit mag uitsluiten / doden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het betonen van een stukje naastenliefde middels adoptie, om hen uit de armere delen van de wereld een ander toekomst te bieden, is niet de bedoeling dus volgens de RKK?

Nee, niet in plaats van eigen kinderen. knipoog_dicht.gif Voor de weesjes hebben we al de nonnetjes bijvoorbeeld, of een echtpaar die dat wat groter aanpakt.

Zelf heb ik het idee, maar dat heb ik niet helemaal uitgewrkt, maar ik vermoed dat ik niet zover van de leer zit, dat God mensen heeft geschapen met de taak om te huwen en andere om kuis te blijven. Bij ons is die tweede groep van oudsher nog vrij talrijk, met een beetje fantasie zou je kunnen zeggen dat zij eigenlijk 'op de eerste plaats staan'. Zij zijn gehuwd met God, en stellen hun hele leven in dienst van Hem. Op deze wijze zijn homo's en anderen dus niet de sukkels, de zieken, of degenen met een afwijking, maar eerder de bevoorrechten. Voor de vrouwelijke kuislevenden geeft God dan een kinderschare die groter is dan ze ooit zouden hebben wanneer ze getrouwd waren. knipoog_dicht.gif

En denk eens aan de echtparen die geen kinderen kunnen krijgen, voor hun is adoptie geen keuze, maar de enige wijze om kinderen te krijgen, en er zijn nog steeds wachtlijsten. In dat licht bezien zou het zelfs een beetje egoistisch zijn om te adopteren t.o. het zelf kinderen krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De opdracht aan Jakob was in Gen 35:11 -
En God zeide tot hem: Ik ben God, de Almachtige, wees vruchtbaar en word talrijk; een volk, ja een menigte van volken, zal uit u ontstaan, en koningen zullen uit uw lendenen voortkomen.

Dat was een opdracht voor Jakob. Ik heb nergens Jezus de opdracht zien geven aan ons, dat wij verplicht zijn ons te vermenigvuldigen.
smile.gif

Het is wel helemaal aan het begin tegen Adam en Eva gezegd. Maar die kun je natuurlijk nemen voor vertegenwoordigers van het menselijk geslacht in het algemeen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

misschien is het juist egoistisch om zelf kinderen te nemen? iedereen denkt alleen aan zichzelf en niet wat ze een kindje kunnen bieden.

Als je uit egoisme een kind neemt, dan loopt dat vanzelf een keertje spaak inderdaad. Dan komt er een punt waarop je moet gaan herbezinnen. Met de genade die Christus ons geeft, zou je alsnog de rijkdom van het ouderschap kunnen ontdekken. Het zal voor die ouders vaak ook een ontdekkingsproces zijn.

Maar laten we wel wezen, kinderen nemen uit puur egoisme komt niet vaak voor, het tegendeel echter veel meer.

Sowieso lijkt het me goed om te bedenken dat toch elk leven precies dat is; leven. Ook al is je bestaan op aarde niet perfect, of soms zelfs ronduit pet, het ís leven, en een kans om zalig te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De opdracht aan Jakob was in Gen 35:11 -
En God zeide tot hem: Ik ben God, de Almachtige, wees vruchtbaar en word talrijk; een volk, ja een menigte van volken, zal uit u ontstaan, en koningen zullen uit uw lendenen voortkomen.

Dat was een opdracht voor Jakob. Ik heb nergens Jezus de opdracht zien geven aan ons, dat wij verplicht zijn ons te vermenigvuldigen.
smile.gif

Ik heb het Hem ook nergens zien intrekken. e_53.gif

Maar op zich klopt dat natuurlijk, niemand is verplicht om te trouwen, Paulus raadt een kuis leven zelfs aan, maar áls je trouwt, dán moet je ook open willen staan voor de gevolgen van deze prachtige roeping. flower.gif

Overigens zijn er ook wel wat Bijbelverzen te geven voor de liefhebber.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid