Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ergens in een ander topic schreef ik:

Quote:

Oh ja, vandaag werd ik getroffen door de gelijkenis waarin Jezus het heeft over schapen en een herder. Ik ga (nog) niet verklappen waarom, maar wellicht dat dit een leuke aftrap zou kunnen zijn voor een andere discussie.

Weer een stukje later in dat topic:

Quote:

Ik heb mezelf trouwens voorgenomen dat dit mijn LAATSTE lange post was Om discussies met hoog theoretisch gehalte wat te mijden...

Nog geen dag later heb ik gezondigt tegen dit voornemen. Tot zover het nut van goede voornemens.

Aan de ene kant valt het me op dat we in de praktijk hele treffende dingen tegenkomen waardoor we beter snappen wat Jezus nu eigenlijk wilde vertellen. Tegelijk zit ik met mijn goede voornemen. Daarnaast zegt mijn vrouw dat ik toch wat te enthousiast mee wil doen in dit forum. Het gezin heeft ook z'n tijd nodig en daar heeft ze gelijk in.

Ik dacht, laten we het democratisch aanpakken. Als er mensen zin hebben in een verhaal, zal ik het zondag - terwijl mijn gezin nog slaapt - voor jullie opschrijven als aftrap. Dus roep maar, wie heeft er zin in een verhaal over schapen en herders?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tussenstand: 1 persoon die concreet zegt het verhaal wel te willen horen. Omdat ik zo heel af en toe ook best aardig ben, overweeg ik het verhaal per email naar die speciale ene te sturen. Tenzij er meer concrete interesse is, dan plak ik 'm hier wel onder. Zondag dus knipoog_dicht.gif


Samengevoegd:

Toevoeging van mijn liefhebbende echtgenote: Jij en aardig? Heeeeeeeeeel af en toe knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ok dan...

In Joh. 10 link heeft Jezus het over schapen en herders. Verder heeft Hij het ook nog over het scheiden van schapen en bokken in Math 25:32-33 link. Math 25 gaat trouwens over waakzaam zijn, het omgaan met talenten en praktisch met andere christenen omgaan. Heel leerzaam allemaal.

Omdat ik in de Randstad tussen het beton opgegroeid ben, kon ik veel van het verhaal over schapen en bokken niet plaatsen. Westerlingen leven soms best ver van de natuur af en begrijpen dingen niet, die voor bijv. de toehoorders van Jezus toen gewoon logisch waren. Ik realiseerde me dit bijv. toen we in Slowakije waren. Daar werden we ooit 's morgens wakker van allemaal belletjes. Toen we uit het raam keken was er een schaapherder, die z'n kudde langs ons huis leidde. Heel normaal daar. Of toen we daar door een dorp reden, zagen dat veel mensen kippen hebben en zo. We moesten ooit in een dorp stoppen toen daar een oude mevrouw met een koe aan een riem de straat overstak. Dat kan je je als Nederlander toch niet voorstellen?

Tot nog niet zo lang geleden dacht ik bijv. dat een bok een mannelijke versie van een schaap was. Maar nee, de bok is de mannelijke versie van een geit of hertachtige. En bij schapen heet een mannetje ram, een vrouwtje ooi. Tsja... Bokken en schapen zijn in ieder geval heel andere beestjes. In ons nieuwe land hebben we een tijdje gewoond (en wonen we nog) in een tijdelijke woning. Nu hebben we een ander huis gekocht, een boerderij. Op het moment woont de vorige eigenaar er nog, die circuseigenaar is en daar 12 paarden heeft, een ezel en nog wat meer. Mijn vrouw die van dieren houdt, heeft samen met het huis ook gelijk 10 kippen en 3 geiten besteld. Tussen die geiten zit een bok. Een goede vriendin van ons geeft mijn vrouw ook 2 lammeren (jonge versies van schapen) kado. Voor mij is het allemaal nieuw en dus vroeg ik mijn vrouw onderweg in de auto, tijdens een lange rit, wat te vertellen over schapen. En terwijl ze zat te vertellen ging er weer een (stukje van een) nieuwe wereld voor me open.

Toen ze een jong tienermeisje was, werd er een jong lammetje aan haar zorgen toevertrouwd. Ze was vooraf gewaarschuwd, een lammetje had veel zorg nodig! Ze zou het lammetje iedere 3 uur de fles moeten geven, ook in de nacht. Tot het lammetje zelf zou kunnen gaan eten. Wat niemand had verwacht, gebeurde toch. Het lammetje werd daadwerkelijk verzorgd. En wat bleek, als mijn vrouw eraan kwam, huppelde het lammetje haar tegemoet. Zodra het lammetje haar in de gaten kreeg, begon het luid te mekkeren. En dan sprong het lammetje op schoot, kreeg de fles. Natuurlijk werd er ook gewoon gespeeld met het lammetje, lekker, plezier maken. In de middag en avond ging mijn vrouw het lammetje uitlaten. Aan de lijn en dan samen wandelen. Op een dag kwam ze een ouder echtpaar tegen. Die vroegen: "Wat is dat nou voor een soort hond?". M'n vrouw moest lachen. "Nee, dat is geen hond, maar een schaap!". "Echt waar?". Nou ja, jullie begrijpen het idee wel. En nu had mijn vrouw heus nog wel meer te vertellen, maar ik wil jullie niet moe maken.

Terwijl ik het verhaal zo aanhoorde, vielen er wat puzzelstukjes voor me op z'n plek. Eindelijk misschien, want ik hoorde het verhaal niet voor de eerste keer. Er ging zich een hele film afspelen en die mogen jullie meekijken hier knipoog_dicht.gif Of niet natuurlijk, dat mag je helemaal zelf weten. Ik heb in ieder geval ontdekt dat er best een boek te schrijven valt over schapen en herders. De film is - zoals dat gewoonlijk gaat - wat korter en mist een bepaalde diepte.

God heeft schapen, heel verrassend misschien, geschapen. Niet als individu maar als kuddedier. Schapen zijn bedoeld om deel uit te maken van een kudde. Jezus zegt aan het einde van die gelijkenis dat zelfs de loslopende schapen tot zijn kudde zullen gaan behoren. Schapen voelen zich het beste thuis in het wild.

De mens was het klapstuk van de schepping. Bedoeld om namens God voor de schepping te zorgen, als beheerder zeg maar. Zie het scheppingsverhaal in Genesis. En zo komt ook de schaapherder in beeld en de schapekooi. Een schapekooi is bedoeld voor donkere tijden (de nacht) en de deur (of Deur in de gelijkenis) zorgt behalve voor veiligheid ook ervoor dat de schapen kunnen gaan genieten van de vrijheid. De Waarheid zal je vrijmaken denk ik dan maar.

Onze Schepper heeft ervoor gezorgd dat die schapen zich kunnen vermenigvuldigen. Hoewel God het leven in de baarmoeder vorm geeft, zijn daar toch ook andere schapen bij betrokken. Het is de primaire taak van de biologische ouders om voor het lammetje te zorgen. Zo had God het bedoeld. En als die ouders dat niet doen, zijn er nog de andere schapen en als ook dat niet functioneert is er altijd nog de herder. Of in dit geval de Herder. Maar hoe we het ook draaien, God is de Schepper en eigenaar, Jezus is de Herder, de schapen die betrokken zijn bij het ontstaan van een nieuw lammetje hebben een primaire en natuurlijke verantwoordelijkheid, andere schapen en uiteindelijk de Herder zijn het vangnet als zaken niet functioneren.

Let op dat Jezus - die zich voorstelt als de schaapherder - tijdens zijn leven op aarde zeg maar een alien was. Een levensvorm van buiten deze aarde die m.b.v. een "menselijke jas" duidelijk maakt dat Hij het hoofd van de gemeente, de leider van de kudde (de gemeente) is en blijft. Tot zover gaat het verhaal dus niet over menselijke herders. Maar die zijn er toch ook wel, die duiken alleen pas later op. Nog steeds is het zo dat schapen in het wild functioneren zoals God ze geschapen heeft. En Jezus, die net als de Heilige Geest bij de schepping betrokken was, de ultieme enige echte Herder is. Zo zien we dat ook in het Oude Testament terug, God wilde over het volk van Israël regeren (theocratie heet dat). Toen ze naar het voorbeeld van de heidense volken om zich een koning wilden, heeft God hen via Samuël gewaarschuwd. Let op, want die koningen gaan belasingen heffen, zullen je laten zweten etc. want koningen willen nu eenmaal hun koninkrijk op- en uitbouwen. Ook later hebben mensen laten zien dat ze graag iemand wilden hebben die hen namens God bepaalde dingen gaan vertellen. Maar dat was niet de bedoeling. Vandaar het ontbreken van menselijke herders misschien.

Dan de huurlingen. Als de eigenaar van een kudde veel vee heeft, schakelt 'ie andere mensen in om voor die kudde te zorgen. Huurlingen. Er zijn goede en slechte. De goede gaan bij de Herder in de leer, volgen de instructies goed op en hebben liefde voor hun werk en de schapen. De slechte zijn eigenlijk alleen maar op de pegels uit, de opbrengst. Daar kun je van alles bij bedenken, zoals een schaap slachten omdat ze shoarma zo lekker vinden. Of de wol verkopen om er zelf beter van te worden i.p.v. de opbrengst voor de eigenaar te laten. Jezus heeft bepaalde mensen aan de gemeente gegeven, zoals ook herders. Die kun je beschouwen, omdat ze niet de eigenaar van de kudde zijn en ook niet de enige echte Herder, als huurlingen. En die kunnen dus goed zijn of slecht. Ook slechte kunnen mooie verhalen hebben. Maar waar zijn ze nu echt op uit? Misschien dat we gewoon goed in de gaten moeten houden hoe God het met de schepping heeft bedoeld en dat er maar 1 echt Herder is. En dat we als schaapjes onderling op een bepaalde manier met elkaar moeten omgaan, zoals God dat had bedoeld. Dan zien we ook dat de Herder en eventuele huurlingen weinig meer te doen krijgen als ons naar grazige weiden (lekker gras dus) te leiden en bescherming bieden tegen wolven.

In het verhaal van mijn vrouw viel me op dat het lammetje ging mekkeren als het haar zag. Mekkeren wij wel eens? En waarom doen we dat dan?

Lammetjes moeten gevoed worden. Door de biologische moeder en als dat fout gaat met de fles. Maar, het natuurlijke proces is dat lammetjes vast voedsel gaan eten en dat zelf kunnen vinden. Zie Hebr. 5:11-14. link.

In het verhaal van Jezus viel me op dat Jezus zegt dat zijn schapen de stem van de Herder herkennen. En daar iets mee doen. Herkennen wij die stem wel? Of zijn we doof geworden door al het lawaai om ons heen?

Uit het verhaal van mijn vrouw viel me nog op dat als een schaap aangelijnd is, het blijkbaar niet meer herkenbaar hoeft te zijn als schaap. En daarmee vraag ik me af hoe het zit met christenen die aangelijnd worden aan het touw van tradities en gewoonten.

Tot zover iets over schapen, herders en huurlingen. Hoe die bokken nu in de praktijk omgaan met schapen moet ik nog ontdekken knipoog_dicht.gif En dan zijn er natuurlijk nog de wolven (valse leraren, valse profeten). Maar dat is weer een ander verhaal...

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid