Spring naar bijdragen

Eigen zwakheid een demon?


Aanbevolen berichten

Als hier al een topic over bestaat wijs me dan aub door en sluit dit topic

Toen ik vanavond bij catechisatie zat, voor de niet gereformeerde onder: ons dat ik een soort van geloofsleer studie, kwam ik in discussie met mijn dominee over demonen.

Ik vroeg mij af of je eigen zwakheid een demon is, omdat je bijvoorbeeld in de bijbel ook een demon van koorts heb. Dus ik dacht een eigen zwakheid voor alcohol, drugs, seks ed kan dan ook een demon zijn. Mijn dominee vond van niet; eenmaal vervult van de heilige geest is er geen ruimte over voor een demon. Daarnaast wordt er volgens hem in de bijbel altijd los van demonen en eigen zwakheid besproken. Maar ik betwijfel of eigen zwakheid niet een demon kan zijn. Wat is jullie mening over dit punt en zou dat ook kunnen worden onderbouwd met bijbelteksten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het echt bezeten zijn, zoals daar enkele voorbeelden van te vinden zijn in de Bijbel, niet te combineren is met het vervuld zijn met de Heilige Geest, omdat je dan in mijn ogen vervuld bent met een andere geest/geesten.

Wat in mijn ogen wel mogelijk is, is dat je inderdaad een bepaald soort zwakheid/gebondenheid hebt. Dat je inderdaad bijvoorbeeld vast zit aan alcohol/drugs/seks. Dat je daar gewoon niet af lijkt te kunnen komen. Je kunt het dat afschrijven als 'gewoon' een verslaving. Maar mijn mening is dat demonen in dergelijke dingen zeker wel hun rol hebben.

Ik denk dat het dan niet zo is dat die demonen in je hart zitten, maar dat ze bij wijze van spreke een soort van vaste plek hebben vlak naast je hart, om gewoon iedere keer weer toe te slaan op jouw zwakke plek. Dat ze op je hart meeliften en niet in je hart om het zo maar te zeggen.

Een echte bijbeltekst heb ik er niet bij. Maar ik denk dat het op zich wel een principe is, dat waar jij het kwade de ruimte geeft, die ruimte ook zeker ingenomen zal worden. Als jij bepaalde dingen een plaats in je hart geeft, zal datgene ook zeker in jouw hart zitten. Als je bepaalde dingen toelaat om heel dicht bij je te komen, dan zullen ze ook heel dicht bij je zijn. Want ik geloof dat God in die zin altijd jouw keuzes zal accepteren, hoeveel verdriet Hij er ook om zal hebben.

Als ik bepaalde dingen toelaat in mijn leven, dan zullen die dingen in mijn leven zijn. En ze zullen ook alleen verdwijnen als ik dat wil, door de kracht van Jezus Christus. Eigen verantwoordelijkheid noemen ze dat en het is soms behoorlijk irritant. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een echte bijbeltekst heb ik er niet bij. Maar ik denk dat het op zich wel een principe is, dat waar jij het kwade de ruimte geeft, die ruimte ook zeker ingenomen zal worden. Als jij bepaalde dingen een plaats in je hart geeft, zal datgene ook zeker in jouw hart zitten. Als je bepaalde dingen toelaat om heel dicht bij je te komen, dan zullen ze ook heel dicht bij je zijn. Want ik geloof dat God in die zin altijd jouw keuzes zal accepteren, hoeveel verdriet Hij er ook om zal hebben.

Hier spreek je jezelf eigenlijk weer tegen want zeg je dat de "demon" wel een ruimte of bepaalde plek in je hart kan hebben. Maar mijn dominee zegt dus als de heilige geest in je is dan is er geen ruimte voor een evantuele demon. Hij vind je eigen zwakheid ook geen demon. En dat is juist waar ik over twijfel want ik denk dat je eigen zwakheid een demon is. Omdat de duivel je daar bij pakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hier spreek je jezelf eigenlijk weer tegen want zeg je dat de "demon" wel een ruimte of bepaalde plek in je hart kan hebben. Maar mijn dominee zegt dus als de heilige geest in je is dan is er geen ruimte voor een evantuele demon. Hij vind je eigen zwakheid ook geen demon. En dat is juist waar ik over twijfel want ik denk dat je eigen zwakheid een demon is. Omdat de duivel je daar bij pakt.

Daar zit inderdaad een inconsequentie in, waar ik nog even over na moet denken. knipoog_dicht.gif

En verder denk ik niet dat de eigen zwakheid op zich een demon is. Maar dat die eigen zwakheid gebruikt kan worden, in stand wordt gehouden, gevoed wordt door demonen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En verder denk ik niet dat de eigen zwakheid op zich een demon is. Maar dat die eigen zwakheid gebruikt kan worden, in stand wordt gehouden, gevoed wordt door demonen.

Ja maar als je eigenzwakheid kan worden gebruikt door demonen kan het niet zo zijn dat je zwakheid/verslaving zo gevoed wordt door een demon dat het een demon wordt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja maar als je eigenzwakheid kan worden gebruikt door demonen kan het niet zo zijn dat je zwakheid/verslaving zo gevoed wordt door een demon dat het een demon wordt?

Nieuwe demonen kunnen niet zo ontstaan denk ik. Demonen zijn voor zover ik dat kan zien ook personen die eens door God zijn geschapen. Gevallen engelen. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja ik bedoel niet dat er een nieuwe demon komt. Wat onzorgvuldig gezegt. Ik bedoel dat als een demon constant jou zwakheid voed, kan die dan niet een ruimte in je hart vinden om van binnen uit de boel te verzieken. Gesproken in de vorm van een huis kan de demon niet in de kelder gaan zitten terwel de geest de rest van het huis vult?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gereformeerden zullen in plaats van een demon de schuld inderdaad eerder schuiven op eigen verantwoordelijkheid in combinatie met de zondige natuur van de mens.

Een bekende bijbeltekst hierbij is Mattheus 26 vers 41:

Waakt en bidt, opdat gij niet in verzoeking komt; de geest is wel gewillig, maar het vlees is zwak.

Paulus schrijft in de Romeinenbrief (in hoofdstuk 8 en omstreken) over de eigen zwakheid en de zondige natuur van de mens.

Romeinen 8:

5 Want die naar het vlees zijn, bedenken, dat des vleses is; maar die naar den Geest zijn, bedenken, dat des Geestes is.

6 Want het bedenken des vleses is de dood; maar het bedenken des Geestes is het leven en vrede;

7 Daarom dat het bedenken des vleses vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich der wet Gods niet; want het kan ook niet.

8 En die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen.

Mijns inziens hebben demonen hiermee niets te maken. In de bijbel zijn demonen altijd zeer kwaadaardige geesten, die weinig te maken hebben met de relatief onschuldige (dit klinkt fout puh2.gif) zonden die jij noemt. Bij demonen komt altijd bezetenheid kijken, iets waarvan meestal geen sprake is bij alcoholverslaving of iets dergelijks. Natuurlijk kan bezetenheid leiden tot alcoholverslaving, maar in principe hebben die twee niets met elkaar te maken.

Daarnaast is het ook nog heel onlogisch om te zeggen dat je eigen zwakheid een demon is. Stel dat een demon alcoholverslaving veroorzaakt, dan is dat geen eigen zwakheid, want die demon komt van buiten.

In het kort: luister goed naar je predikant widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja ik bedoel niet dat er een nieuwe demon komt. Wat onzorgvuldig gezegt. Ik bedoel dat als een demon constant jou zwakheid voed, kan die dan niet een ruimte in je hart vinden om van binnen uit de boel te verzieken. Gesproken in de vorm van een huis kan de demon niet in de kelder gaan zitten terwel de geest de rest van het huis vult?

Goed punt...

Ik denk dat er maar een is die je hart echt kan bewonen. Maar dat het dan wel mogelijk is dat er indringers zijn, die er niet horen te zijn inderdaad. knipoog_dicht.gif Je hart kan dan wel bewoond zijn door de Heilige Geest. Maar doordat de achterdeur open blijft staan, is het nog steeds heel makkelijk voor anderen om zo in en uit te lopen. Misschien dat het dan meer die kant op zit. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

@PiB, Ik ben zelf ook gereformeerd dus geen overhaaste generalisatie. copper2.gif ...knipoog_dicht.gif

Alcohol,drugs en sex verslavingen waren ook maar een voorbeelden. Maar is er niet spraken van werk vd duivel en zijn demonen als je je bezig houdt met verkeerde dingen. Kun je dat geen demonen noemen die je hart binnen (proberen) te kruipen?

@Timon, Maar zal wat we eigen zwakte noemen niet het werk van een demon kunnen zijn die binnen probeert te komen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Timon, Maar zal wat we eigen zwakte noemen niet het werk van een demon kunnen zijn die binnen probeert te komen?

Ik denk dat mens en demon dan helaas vaak gewoon lekker samenwerken... Demonen zullen zeker proberen je zwak te maken, maar een mens heeft daar zeg maar zelf ook een verantwoordelijkheid in. Als de mens niet toegeeft, bereikt die demon niets, pas als wij mee gaan werken, bereikt die demon iets, denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je zit ook nog met de erfzonde dus de mens zal uit zichzelf toe willen geven aan zijn zwakheden. Alleen door Gods Geest kunnen wij streiden tegen die demonen. Mijn vraag is alleen is eigen zwakheid niet gewoon een demon die ons zwak probeerd te maken. Ons hart binnen wil kruipen of is gekropen om ons te vernietigen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@PiB, Ik ben zelf ook gereformeerd dus geen overhaaste generalisatie.
copper2.gif
...
knipoog_dicht.gif

Vrijgemaakt zeker widegrin.gif

Quote:

Alcohol,drugs en sex verslavingen waren ook maar een voorbeelden. Maar is er niet spraken van werk vd duivel en zijn demonen als je je bezig houdt met verkeerde dingen. Kun je dat geen demonen noemen die je hart binnen (proberen) te kruipen?

In de bijbel wordt duidelijk gemaakt dat de duivel en zijn snode handlangers wel veel invloed hebben in deze wereld, maar het gaat dan bij mijn weten altijd om verleidingen. Het kan dus best zijn dat de duivel je actief tot zonde probeert te verleiden (door bijvoorbeeld een fijne Hertog Jan te brouwen devil.gif), maar jij bent altijd zelf verantwoordelijk voor je keuze voor goed of kwaad, hoewel je door je zondige natuur altijd geneigd bent tot het kwade.

Het is normaal dus niet zo dat een demon jouw hart bestuurt; in het geval van bezetenheid is daar wel sprake van.

Goh, ik ben het smijten met refowijsheden nog niet helemaal verleerd puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je zit ook nog met de erfzonde dus de mens zal uit zichzelf toe willen geven aan zijn zwakheden. Alleen door Gods Geest kunnen wij streiden tegen die demonen. Mijn vraag is alleen is eigen zwakheid niet gewoon een demon die ons zwak probeerd te maken. Ons hart binnen wil kruipen of is gekropen om ons te vernietigen?

Onder 'demon' versta ik een gevallen engel. Een 'hulpje' van satan.

Daarnaast is er de zonde in de mens en in de de wereld.

Die drie kunnen elkaar natuurlijk heerlijk aanvullen. Maar de zwakheid in de mens ('het vlees'? Toe neiging naar zonde?) is gewoon de zwakheid in de mens.

En die kan uiteraard door die andere twee prima uitgebuit worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vrijgemaakt zeker
widegrin.gif

Ja, zelfs dat nog widegrin.gif

Quote:

In de bijbel wordt duidelijk gemaakt dat de duivel en zijn snode handlangers wel veel invloed hebben in deze wereld, maar het gaat dan bij mijn weten altijd om verleidingen. Het kan dus best zijn dat de duivel je actief tot zonde probeert te verleiden (door bijvoorbeeld een fijne Hertog Jan te brouwen
devil.gif
), maar jij bent altijd zelf verantwoordelijk voor je keuze voor goed of kwaad, hoewel je door je zondige natuur altijd geneigd bent tot het kwade.

Het is normaal dus niet zo dat een demon jouw hart bestuurt; in het geval van bezetenheid is daar wel sprake van.

Goh, ik ben het smijten met refowijsheden nog niet helemaal verleerd
puh2.gif

Dus alleen bij bezetenheid zeg jij is er een demon in je? Maar hoe kan die ooit binnen komen en mensen van het geloof weg krijgen als je zegt er is geen ruimte voor een demon zodra je gelooft?

Ik ben trots op je refowijsheden hoor

Quote:
Onder 'demon' versta ik een gevallen engel. Een 'hulpje' van satan.

Daarnaast is er de zonde in de mens en in de de wereld.

Die drie kunnen elkaar natuurlijk heerlijk aanvullen. Maar de zwakheid in de mens ('het vlees'? Toe neiging naar zonde?) is gewoon de zwakheid in de mens.

En die kan uiteraard door die andere twee prima uitgebuit worden.

Als de duivel/demonen die zwakheid uitbuiten kunnen ze dan je hart niet binnen komen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

SLL heeft een interessant punt. De dominee zegt :Geen plek voor demonen als de HG in je woont"

Maar als je Galaten leest zie je dat de Galaten door zich aan de joodse wet te gaan houden, zich openstellen voor "betovering". ---Gij liept goed, wie heeft u betoverd------Galaten 3 vs. 1

Door de wet te gaan houden zijn ze weer terug bij af en keren ze terug tot de zwakke en armelijke wereldgeesten (Galaten 4)

Daar waren dus gelovigen die de Geest ontvangen hebben en weer wereldgeesten gingen dienen.

En dus kunnen demonen invloed hebben op mensen die de Geest ontvangen hebben.

Een demon moet wel een "voet" hebben. Geeft de duivel geen voet, zegt Efeze 4.

Er moet dus een concrete zonde zijn die je als gelovige niet wil wegdoen, waardoor de duivel in casu demonen grip op je leven krijgen.

Zie ook link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als de duivel/demonen die zwakheid uitbuiten kunnen ze dan je hart niet binnen komen?

Ik denk van wel.

Zeker als ik aan klassieke voorbeelden denk.

Maar wat bedoel je precies met in je hart komen? Manipulatie? Dat je in bepaalde omstandigheden terecht komt? Of bedoel je ook echt bezetenheid?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja, zelfs dat nog
widegrin.gif

Ik voelde al dat het niet strookte met de rechtzinnige leer, dus je moest wel vrijgemaakt zijn rofl.gifpuh2.gif

Quote:
Dus alleen bij bezetenheid zeg jij is er een demon in je? Maar hoe kan die ooit binnen komen en mensen van het geloof weg krijgen als je zegt er is geen ruimte voor een demon zodra je gelooft?

Dat is een moeilijke vraag. Rafox heeft al een deel van het antwoord heel aardig geformuleerd hierboven. Ik wacht nog even op die oude post van hem, zodat ik niet tijd verspil aan een eigen slap brouwsel terwijl iemand anders het misschien al goed op papier heeft.

Quote:
Ik ben trots op je refowijsheden hoor

Dat kun je verwachten van een rechtzinnige he widegrin.gif

Quote:
Als de duivel/demonen die zwakheid uitbuiten kunnen ze dan je hart niet binnen komen?

Jawel, dan kunnen ze juist wel je hart binnenkomen, maar het uitbuiten van je zwakheid gaat niet volledig buiten je eigen wil om.

Overigens weet ik niet of bezetenheid altijd naar aanleiding van een bepaalde, hardnekkig volgehouden zonde komt. Zou iemand ook bezeten kunnen raken op een Blitzkrieg manier?

Ik denk dat ik voorlopig even afwacht; ik denk dat ik voor dit soort vragen wat te weinig kennis heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Rafox .....

Hij staat er al.

Ik geloof echter niet dat alle vragen daarmee beantwoord zijn (als ik dat al zou kunnen widegrin.gif)


Samegevoegd:

Mijn oude post voor het verband

--------------------------------------

Je leven is net een fort in een ommuurde stad. De boze kan 3 posities innemen.

1. buiten de stad bonkend op de poorten, maar hij is buiten.

Dit is in ieder geval bij iedereen zo. We hebben allen te maken met de aanvallen van de boze.

2. Er zit een bres in de muren van de stad.

De boze kan naar binnen in je leven doordat je een zwakke plek niet hebt verdedigd. dat is het geval bij zonde of door andere oorzaken. Je hebt heel concreet met hem te maken en je krijgt zijn invloed niet zomaar weg. Maar het fort is niet gevallen. Uiteindelijk ben je ten diepste nog wel de baas.

3. het fort is gevallen en de boze zit in je fort.

De boze heeft in je leven het voor het zeggen en heeft daadwerkelijk de controle overgenomen.

Wat verantwoordelijkheid betreft. Die blijft altijd overeind. Zelfs al ben je in het derde stadium terecht gekomen, dan ben je zelf weliswaar de baas niet meer, maar kun je wel kiezen om, met hulp van anderen, weer bevrijd te worden

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik geloof is dat het "fort" om in beeldspraak te blijven niet kan vallen als de HG daar woont. Dus "echte" bezetenheid zoals bij de man van de Gardarenen, komt volgens mij niet voor bij gelovigen die de Geest hebben ontvangen.

Maar de boze in je stad is ook niet al te best.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nu kijk, ik bedoel meer dat het je leven over kan nemen zoals een demon je leven kan over nemen. Of dat voort kan komen uit een zwakpunt van jezelf. Dat zwakheid gevoed door een demon een demon in jou kan worden.

Ook dat kan ik breed opvatten. widegrin.gif

In zekere zin beheerst een verslaving ook je leven, of misschien wel een bepaalde omgeving van manipulatieve personen.

Maar als ik aan bezetenheid denk, denk ik altijd aan dat je je er voor open stelt. En als het eenmaal in je is, jij het er ook niet meer uitkrijgt.

En de motieven van dat openstellen zou idd uit een zwakte kunnen voortkomen. Bij klassieke voorbeelden (vanuit de middeleeuwen bijv.) zouden bepaalde mensen gelokt worden door macht, bijzondere gaven, etc.

Als ik naar moderne voorbeelden kijk, het oproepen en openstellen naar geesten of bijzondere krachten om er mee te communiceren ed.

Maar goed, ik weet er zelf ook niet echt veel vanaf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat ik geloof is dat het "fort" om in beeldspraak te blijven niet kan vallen als de HG daar woont. Dus "echte" bezetenheid zoals bij de man van de Gardarenen, komt volgens mij niet voor bij gelovigen die de Geest hebben ontvangen.

Maar de boze in je stad is ook niet al te best.

Maar omdat ik nog steeds geen antwoord heb op m'n vraag. Kan die boze of zoals ik het noemen zou demon voort kunnen komen uit jou zwakheden of zouden jou zwakheden het werk van een demon kunnen zijn. Of is het alleen erfzonde punt klaar uit?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar omdat ik nog steeds geen antwoord heb op m'n vraag. Kan die boze of zoals ik het noemen zou demon voort kunnen komen uit jou zwakheden of zouden jou zwakheden het werk van een demon kunnen zijn. Of is het alleen erfzonde punt klaar uit?

Ik denk dat het twee dingen zijn die heel sterk op elkaar inwerken en elkaar daarin ook versterken en steeds weer oorzaak van elkaar zijn. Dat het in die zin een beetje het probleem is van 'kip of ei', als het gaat om welke nou de oorspronkelijke oorzaak zou zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat het twee dingen zijn die heel sterk op elkaar inwerken en elkaar daarin ook versterken en steeds weer oorzaak van elkaar zijn. Dat het in die zin een beetje het probleem is van 'kip of ei', als het gaat om welke nou de oorspronkelijke oorzaak zou zijn.

Neen, maar mijn dominee zegt dus dan eigen zwakheid niets (tenminste dat zegt hij in mijn ogen en mijn selectief gehoorknipoog_dicht.gif red.) te maken heeft met demonen maar alleen met erfzonde.

oftopic:

Het kip en ei probleem is niet zo moeilijk: het kip want hij schiep Adam toch ook niet als baby.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid