Spring naar bijdragen

verhalen met kabouters


Aanbevolen berichten

Hallo,

ik schrijf graag verhalen en gedichten. Zo is een van mijn creaties het grote dierenbeestbos waar de meest doldwaze dingen gebeuren, uiteraard christelijk verantwoord.

er zijn misschien mensen die er bezwaar tegen hebben dat ik kabouters gebruik in mijn verhalen,wat ik me dus afvraag...is het slecht? ik heb zelf geen problemen met pratende dieren....ik las ergens dat iemand zei dat kabouters ''demonisch'' waren...verdere uitleg werd er niet bij gegeven.....ik ben nuchter genoeg om te beseffen dat ik soms doorsla in dingen, heeft enigzins met mijn dwangmatige karakter te maken...

overdrijf ik met mijn twijfel om kabouters te gebruiken?(ik gebruik geen magie in mijn verhalen)

of is het echt af te raden...ik zou graag goede argumenten voor en tegen willen hebben...

als je vind dat ik overdrijf mag je dat best zeggen, zolang het respectvol blijft en het geen belachelijk maken word

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gaat het richting kinderverhalen? Zo ja, als een tuinkabouter demonisch is dan moeten we ook maar kleden met kwasten eronder gaan dragen.

Met andere woorden, blijf je kabouters lekker gebruiken, er moet wel een héél goede argumentatie komen voor demonische tuinkabouters voor je mij er van overtuigd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jan was een beetje een schuchtere jongen. Goedbedoelend, dat wel. Maar ondanks zijn goedbedoelendheid kwam hij regelmatig in de problemen, een probleem wat wel meer goedbedoelende mensen hebben, zoals de schrijver van dit verhaal. Als kind was Jan regelmatig gepest. Dat zat zo; hij had rare kleren aan. Of nou ja, raar. Kinderen hebben hun eigen normen. Jan had ribbroeken en colberts aan, terwijl de andere jongens sportkleding en merkkleding aan hadden. De kinderen vonden hem stinken. Toen hij volwassen was, besloot hij weg te vluchten naar een land waar het niet om uiterlijk draaide. Weg van hier.

Het was in de dagen van Archibald Arend dat Jan zijn eerste stappen in het grote dierenbeestenbos zette. Archibald was een goedbedoelende, maar zwakke leider. Niemand nam hem serieus. Er heerste anarchie in het grote dierenbeestenbos. De Rode Kabouters en de Liberale Diereneenheid voerde een oorlog, met de macht als motief. De enigzins facistoide Eekhoorn Front was een splinterpartij met weinig draagvlak bij de bevolking van het Dierenbeestenbos. Desondanks pleegden zij aanslagen op Rode en Liberale doelen. Het verlangen naar een sterke leider als Wijnand Wolf was , was erg groot. Wijnand Wolf liet het leven bij een beschieting, opgeeist door het Eekhoorn Front.

dit is dus een stuk uit een verhaal...nou is dit verhaal nog niet eens zo bijtend, maar dit is een beetje de sfeer...


Samegevoegd:

Quote:

Dan nog. Wie verzint er nou weer dat tuinkabouters demonisch zijn?

wil je het eerlijk weten? real-life.nl......niet in die bewoordingen, maar het kwam er wel op neer

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je zo gaat beginnen mag je geen enkel fantasiefiguur meer gebruiken, en waar kan je dan nog over gaan schrijven? Enkel over Jezus? Of wordt dat dan weer blasfemie? Kabouters zijn sprookjesfiguren, niets meer, niets minder, ik zou je er niet al te druk om maken, tenzij je echt van plan was om één of andere religieuze Groepering ter Aanbidding van de Grote Rode Puntmuts te beginnen ofzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo,

ik schrijf graag verhalen en gedichten. Zo is een van mijn creaties het grote dierenbeestbos waar de meest doldwaze dingen gebeuren, uiteraard christelijk verantwoord.

er zijn misschien mensen die er bezwaar tegen hebben dat ik kabouters gebruik in mijn verhalen,wat ik me dus afvraag...is het slecht? ik heb zelf geen problemen met pratende dieren....ik las ergens dat iemand zei dat kabouters ''demonisch'' waren...verdere uitleg werd er niet bij gegeven.....ik ben nuchter genoeg om te beseffen dat ik soms doorsla in dingen, heeft enigzins met mijn dwangmatige karakter te maken...

overdrijf ik met mijn twijfel om kabouters te gebruiken?(ik gebruik geen magie in mijn verhalen)

of is het echt af te raden...ik zou graag goede argumenten voor en tegen willen hebben...

als je vind dat ik overdrijf mag je dat best zeggen, zolang het respectvol blijft en het geen belachelijk maken word

Als je het gewoon bij zelfbedachte kleine mannetjes houdt (zonder toveren etc.) dan zie ik er geen probleem in, en pratende dieren ook niet. Dat is gewoon fantasie en daar is niks mis mee! Daarbij kunnen jongeren prima fantasie van werkelijkheid scheiden, dus ze geloven echt niet in echte kabouters of pratende dieren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Thijs, je hebt echt talent, man!

Ik ben eerlijk gezegd best benieuwd naar de rest van je verhalen en ik zie niet in waarom het een probleem zou zijn dat er kabouters in voorkomen.

Real-life is best een aardige site met leuke plaatjes, een paar leuke verhaaltjes over het evangelie die heel waardevol zijn maar verder is ons aller David m.i. meer bezig met het zoeken naar wat hij als 'fout' kan bestempelen in deze wereld.

Het feit dat hij niet op Credible wilde reageren (na z'n Narnia-hetze) omdat hem dat te min was zegt wel genoeg, lijkt me knipoog_dicht.gif

(sterker nog: er ging daarna een RL-mailing rond dat satan via internetfora zijn boodschap wilde ondermijnen, als ik het me goed herinner).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha van den vos Reynaerde vind ik ook erg leuk ja, bedankt voor de complimenten....ik vraag me nu alleen af of ik me moet laten leiden door mijn gevoel.....ik laat de kabouters immers geen magische handelingen doen..ze zijn eerder een soort minimensen, net als de pratende dieren

ik weet trouwens niet eens of ik er een kinder- of volwassenenverhaal van wil maken...woorden als facistoide zullen kinderen niet begrijpen denk ik

ik heb er over nagedacht, en misschien , als ik er echt problmen mee heb, kan ik kabouters misschien vervangen door zelfbedachte wezens....een soort noodoplossing

ik moet ook zeggen dat ik wel interesse heb in mythologie, de Germaanse vooral...er schijnen ook kabouters voor te komen in Schandinavische verhalen, dat is een beetje de oorsprong

(ik vraag me trowuens ook weer af in hoeverre je je met mythologie in moet laten, maar ja het is toch een beetje ons culturele erfgoed)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie niet in waarom je kabouters niet zou mogen gebruiken in je verhaal. Kabouters kan je idd gewoon zien als mini-mensen die verder net zo zijn als 'grotemensen'(om het ingewikkeld te maken puh2.gif)

Het stukje klinkt interessant, zou er graag meer van willen lezen.

Gewoon mee doorgaan! Denk dat het je erg goed goed gaat lukken! smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

De kwestie is, en dat was ook mijn bezwaar tegen de Narnia hetze, dat je voor jezelf er moet zien uit te komen in hoeverre de figuren die je in je boek gebruikt, nog daadwerkelijk de mythologische figuren vertegenwoordigen waarop ze gebasserd zijn.

Ik geef een voorbeeld uit Narnia. Daar was een pratende kerel met bokkepoten die overduidelijk was gebaseerd op de god Pan. Was Lewis echter deed was die mythologische figuur laten optreden in een compleet andere setting en met een compleet ander karakter dan de oorspronkelijke god met de fluit.

Hij ontdeed de god Pan van zijn mythologische basis en maakte hem tot een weifelend knuffeldier.

En dat is de vrijheid die je als schrijver hebt. Als jij kabouters in je boeken laat optreden met een menselijk karakter en ontdaan van demonische Noorse mythologie, dan heb je alle vrijheid.

En dan nog. De gemiddelde Hollander denkt bij kabouters eerder aan Plop en Spillebeen, dan aan wisselkinderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

wisselkinderen? dat waren toch elfenkinderen, om het zo maar te zeggen...

En on-topic, ik denk dat je gewoon lekker door kan gaan met je verhalen over kabouters enzo, en zo lang ze inderdaad geen magische dingen gaan uithalen lijkt het me allemaal best okee.

Enne, misshien kan je inderdaad eens wat van je verhaaltjes openbaar maken, dat stukje wat je had gepost vond ik erg goedsmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je het gewoon bij zelfbedachte kleine mannetjes houdt (zonder toveren etc.) dan zie ik er geen probleem in, en pratende dieren ook niet. Dat is gewoon fantasie en daar is niks mis mee! Daarbij kunnen jongeren prima fantasie van werkelijkheid scheiden, dus ze geloven echt niet in echte kabouters of pratende dieren.

Lees Numeri 22 eens. Daar kwam Biliam een pratende ezel tegen. Fantasie?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid