Spring naar bijdragen

Bedevaart & processies


Aanbevolen berichten

Ik wou dit topic eigen lijk het grote bedevaarts plaatsen en processies in Nederland en Belgie noemen, maar de topic titel mag niet zo lang zijn.

Het is de bedoeling dat je hier kunt praten over bedevaarten of processies die je hebt bijgewoont of die plaats vinden.

Mocht er dus binnenkort weer een processie of bedevaart plaatsvinden ergens, meld het dan hier even. En als je er geweest bent laat dan even weten hoe het was.

Zo was er vanochtend/gisteravond de Stille omgang in Amsterdam.

Stille Omgang trekt ruim 8000 pelgrims

AMSTERDAM - De jaarlijkse Stille Omgang in het centrum van Amsterdam heeft in de regenachtige nacht van zaterdag op zondag ruim 8000 pelgrims getrokken. Dat heeft voorzitter Maarten Elsenburg van het organiserende Gezelschap van de Stille Omgang meegedeeld.

Vorig jaar namen circa 9000 gelovigen aan de processie deel. De Stille Omgang trok toen vermoedelijk meer mensen omdat het de 125e editie was sinds de processie in 1881 in de huidige vorm in ere werd hersteld.

Voor het eerst in meer dan 25 jaar had in de Mozes- en Aaronkerk aan het Waterlooplein een eucharistieviering plaats. Bisschop Jos Punt ging voor tijdens het speciale jongerenprogramma van de Stille Omgang, waarbij 400 jongeren aanwezig waren.

Bij de oprichting van de zogeheten Citykerk in 1969/1970 verloor de Sint Antoniuskerk, zoals de Mozes en Aaron officieel heet, zijn functie van parochiekerk. De regelmatige eucharistievieringen in de kerk maakten plaats voor een meer experimenteel programma. Tegenwoordig is in de kerk aan het Waterlooplein een educatief en diaconaal centrum gevestigd.

Behalve Punt liepen ook hulpbisschop Everard de Jong van Roermond, hulpbisschop Jan van Burgsteden van Haarlem en oud-bisschop Philippe Bär mee. Zeker zeven groepen van deelnemers waren op de fiets of te voet naar de hoofdstad gekomen.

Tijdens de Stille Omgang herdenken gelovigen het Mirakel van Amsterdam van 1345. Een zieke man braakte toen in een woning aan de Kalverstraat een hostie uit. Het braaksel werd in de haard geworpen, maar de hostie bleef boven het vuur zweven zonder te verbranden. Daarop werd ze in processie naar de huidige Oude Kerk gebracht.

Nadat Amsterdam in 1578 in protestantse handen was overgegaan, werden katholieke processies verboden. Pas in de negentiende eeuw konden Joseph Lousberg en Carel Elsenburg haar nieuw leven inblazen.

Bron: link

Zijn er hier nog mensen die hebben meegelopen met de stille omgang? Zo ja, hoe was het?


Samegevoegd:

Kan de topic titel iets aangepast worden? Hij komt er nu wel gek op te staan. Haal Nl & B maar weg. Bvd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geweldig de stille omgang. In mei straks weer de bedevaart naar Lourdes. NEt zoals vorig jaar. En in juli naar Kevelaer en waarschijnlijk nog wel paar keer naar kevelaer en andere bedevaarten. MAar een bedevaart mee maken is echt geweldig. Net als gisterenavond. Oja vergeten we de st jansprocesie niet in laren en eee de marieomegang in amersfoort ergens rond de pinksteren... (volgens mij vergeet ik nog wat zal er ff over denken..)

Link naar bericht
Deel via andere websites

hmm ik moest als ik een klein meisje was meestappen in de processie in ons dorppuh2.gif en dan moest ik een wit kleedje aan en de mantel dragen van een vrouw. ik snapte het hele gedoe niet maar deed het gewoon. hehe, ik was best gedesorienteerd. Ik kan me het nog heel goed herinneren.mijn oma zette dan ook het beeld van een paar heiligen voor haar raam.

verder ben ik niet naar een bedevaart of processie geweest

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aaaah, de Stille omgang, voor mij mijn eerste processie. Een bijzondere ervaring. Was samen met wateengedoe2 en diakio bij het jongerenprogramma. Deze bestond uit een lezing door pastoor Ad Verest over het thema "Friends," bisschop Puint vertelde zijn bekeringsgeschiedenis, de katholieke jongerenband The Fruits trad op (EO-stijl) en na de pauze een indrukwekkende eucharistieviering die door bisschop Punt (in vol ornaat) werd gecelebreerd.

Na dit programma de processie. Even was Amsterdam ondergedompeld in het katholicisme. Je moet je voorstellen dat op verschillende tijden verschillende groepen processiegangers op weg gingen, en dat die groepen overal en elders in kerken begonnen, waarbij over het algemeen eerst de Mis werd opgedragen, alvorens men ging lopen.

In de wijde omtrek van de route werd dus in vrijwel elke katholieke kerk wel een of meerdere Missen opgedragen, waarbij elke Mis weer anders, uniek was. Van het plechtige Gregoriaans in de Krijtberg (klein stukje van meegepikt), tot het moderne maar wel orthodoxe in de jongerenmis. Christus was dus vooral in het Sacrament bijzonder aanwezig in Amsterdam.

Overal waar je keek zag je wel groepen mensen wandelen, in (relatieve) stilte. Hier en daar waren er jongeren die het nodig vonden naar de processiegangers te schreeuwen of flauwe opmerkingen te maken, maar verder was er, ook dankzij de ruime aanwezigheid van politie, niets aan de hand. Het regende, maar het was niet koud en de processie was bijzonder.

Als je meeliep, leek je soms met slechts een klein groepje mee te lopen, hier en daar andere groepen passerend, maar je wist dat er duizenden mensen op straat liepen. En zo stil getuigden van het katholieke geloof. Geen gezang, geen opsmuk, gewoon een processie in de vorm van een stille tocht. Herdenkend het bijzondere mirakel dat zich in Amsterdam afspeelde. In deze stilte liet de Kerk weer volop van zich horen, en zo hoort het ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Roermond bedevaartsoord militairen Uruzgan

Geplaatst door Ton Huitink op

vr 13 jul '07 om 14:07u (Bron: Eindhovens Dagblad)

ROERMOND/ZEIST (RKnieuws.net) – De Kapel in ’t Zand en het Veteranenmonument bij Kasteel Hattem in Roermond worden een bedevaartsoord voor militairen die naar Uruzgan worden uitgezonden of uit dat gebied in Afghanistan zijn teruggekeerd.

Dat zei hoofdlegeraalmoezenier Jan van Lieverloo vrijdag.

Ook militairen die al langer afgezwaaid zijn en in oorlogsgebieden gediend hebben, kunnen naar de aan Maria opgedragen kapel in Roermond trekken. Bovendien komen er bedevaarten voor familieleden. Zij kunnen in de kapel kaarsjes opsteken en de moeder van Christus om een behouden terugkeer van hun familielid smeken.

Aan een ’proefbedevaart’ op 4 juli namen achttien militairen van een compagnie van het 17e bataljon uit Oirschot deel die in Uruzgan hebben gediend. Zij toonden zich enthousiast over de bedevaart, waarop het Nationaal Katholiek Thuisfront, dat de geestelijke verzorging van militairen ondersteunt, besloot de pelgrimages voor militairen en hun familieleden meerdere malen per jaar te houden.

Bron: link

Een erg mooi initiatief.


Samengevoegd:

Ik weet van enkele mensen dat zij op bedevaart zijn gegaan naar Brielle. Misschien kunnen die hier hun ervaringen posten. Dat zou leuk zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als kind ging ik elk jaar op bedevaart naar Scherpenheuvel. Het was een traditie om dat te doen met de mensen van onze straat, dan verzamelden we aan de kapel in onze straat en werden we opgehaald met een bus. Ik vond het eigenlijk vooral een leuk uitje, en ik had de indruk dat het voor wel meer mensen hoofdzakelijk dat was: eens een avond weggaan met mensen uit de buurt, en achteraf samen pannenkoeken eten. Ik vond het wel altijd erg mooi om als het begon te schemeren allemaal met een kaars in de hand de kruisweg te doen, het had iets bijzonders (ook al waren er altijd wel een paar kinderen die het vooral leuk vonden om met dat vuur te zitten spelen widegrin.gif).

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:

Ik vraag mij af nu dat elk stadje of dorp meer en meer een multicultureel gezin begint te worden.Wat voor effect dat bepaalde processies bij omstaanders kunnen te weeg brengen?

Ik neem aan weinig. Aangezien het niet hun geloof is en het ze verder weinig zal doen. Verdraagzaamheid is gewenst is een gebied waar meerdere culturen samenleven.

Als je er verder moeilijk over wil doen raad ik je aan zelf een topic erover te openen aangezien dit topic daar niet voor bedoeld is. In de openingspost staat waar dit topic wel voor bedoeld is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Voor het eerst Mariaprocessie in protestants Zwolle

Geplaatst door Theo Borgermans op

di 7 aug '07 om 11:39u (Bron: Nederlands Dagblad)

ZWOLLE (RKnieuws.net) - Voor het eerst in de geschiedenis van de stad Zwolle, die als protestants bekend staat, vindt op woensdag 15 augustus een rooms-katholieke Maria-processie plaats. Vanaf 18.30 uur trekt een stoet vanaf de Onze Lieve Vrouwe basiliek ? in de volksmond de Peperbus ? door de straten van de Zwolse binnenstad. Daarbij zingt een Schola Cantorum, een Latijns zangkoor enkele liederen, terwijl een zilveren Mariabeeld uit 1886 wordt meegedragen. Het beeld wordt na een half uur de basiliek binnengedragen waarna een afsluitende eucharistieviering plaatsvindt.

Het idee voor de ommegang, zoals een processie ook wordt genoemd, ontstond doordat een lid van de katholieke parochie meemaakte hoe bisschop Punt in Haarlem zijn bisdom wijdde aan Maria. Dat werkte bevruchtend bij pastoor Peter van der Weide, sinds een jaar actief in Zwolle. Waarom niet de parochie aan Maria toewijden, zeker met een Mariakerk als hoofdkerk, bedacht hij. "Dat gebeurt op het patroonsfeest, de dag van onze beschermheilige, Maria dus??, vertelt koster H. Kroeze bij afwezigheid van de pastoor.

Wat voegt zo?n ommegang toe? De koster zegt dat Maria, als moeder van Jezus, persoonlijk veel voor hem betekent. "Door zo?n processie krijgt zij extra aandacht. Dat heeft zij wel verdiend.?? Waarom? "Maria wijst op Jezus. Maar verder ben ik geen theoloog.?? De pastoor zei daarover in het Katholiek Nieuwsblad: "De liefde tot Maria brengt de mensen bij Jezus, dat is bekend. Dat mag je best voeden. Mensen gaan ook op bedevaart, dan maak je een hele reis. Hier kun je ook, op een veel kortere afstand, naar Maria trekken. Op deze manier laat je zien dat je onderweg bent, op reis. Maria is de moeder van de Kerk en de Kerk is het volk van God onderweg. Met deze ommegang beelden we uit dat we onderweg zijn naar God.??

Het is overigens niet de eerste ommegang in Zwolle, waar tot in de jaren negentig van de vorige eeuw een processieverbod van kracht was. Vorig jaar werd de reliekschrijn van Thomas a Kempis vanuit de Grote of Sint-Michaëlskerk naar de ?Peperbuskerk? gebracht. "Dat trok toen heel veel belangstelling. Wie weet onze eerste Mariaprocessie ook??, aldus een hoopvolle koster.

Bron: link

Mooi. Misschien dat ik er zelf wel heen ga.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 months later...

Quote:

Hoe staat het met de waarheidsgetrouwheid ervan?

Geen flauw idee. Het is dan ook niet bepaald iets belangrijks. Dit soort dingen worden min of meer gedoogd om dat de inhoud van de devotie niet in tegenspraak is met de katholieke leer. Maar of het echt is? Het kan me ook niet minder boeien eigenlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hehe, volgens mij is Boxtel in elk geval wel echt en erkend. Alleen doet de parochie die de schrijn in handen heeft er helaas niet zoveel mee. De schrijn staat er ook ergens in een doorgang naar een zijkapel, en niet in vol ornaat in een eigen kapel, zoals je wel zou verwachten met het Bloed van Christus. Heb hem zelf ook gezien en ervoor geknield. Het is maar een klein vlekje in een doek, maar toch, het blijft het Bloed.

Ik vond toen het contrast wel apart: door een simpel afbeeldinkje van de heilige Maagd wordt Kevelaer een enorme bedevaartsplaats waar je als katholiek alle vormen van devotie kunt beoefenen, en door een bepaald geen dagelijks Bloedwonder (waarbij de wijn niet enkel veranderd in het Bloed van Christus, maar het Bloed ook de gedaante van wijn verliest) gebeurt er in Boxtel niet méér dan een jaarlijkse processie. Zo zie je hoe enorm verschillend mensen om kunnen gaan met wonderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@RobertF: sorry, het is niet Boxtel, maar Boxmeer, en (zoals je weet) niet al te ver van Kevelaer weg. Er is een jaarlijkse "Boxmeerse Vaart" als processie en verder weet ik van een jaarlijkse georganiseerde bedevaart vanuit Kevelaer naar Boxmeer.

Meer informatie is te vinden op de site van het Meertens-instituut:

link

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid