Spring naar bijdragen

Band met de pastoor


Aanbevolen berichten

Ik weet niet hoe dat zit in jouw parochie, maar in de mijne (nou ja, ik kan ze niet echt 'de mijne' noemen aangezien ik er zelf helemaal geen band mee heb en de kerk in geen jaren bezocht heb, maar dat illustreert ook mooi wat ik dadelijk wil zeggen) zou het denk ik niet echt doenbaar zijn om iedereen te bezoeken. Zo veel mensen worden gedoopt voor de kerk, of doen hun communnie er, trouwen er, enzovoort maar hebben verder totaal geen band met de kerk en hebben ook geen enkele behoefte aan een priester voor de deur. Ik kan me best voorstellen dat de pastoor niet meteen heil ziet in bezoekjes bij mensen die hij niet kent, die hem niet kennen, en die hem misschien wel helemaal niet willen kennen. Jij hebt blijkbaar behoefte aan zo'n bezoek, maar ik ben er vrij zeker van dat een hoop van de mensen die in naam katholiek zijn dat helemaal niet hebben. Aangezien jouw pastoor je blijkbaar nog nooit gezien heeft kan de beste man ook niet zomaar ruiken dat jij graag contact met hem zou hebben. Maar ik ben er vrij zeker van dat hij het geweldig vindt als jij hem eens laat weten dat je hem wil leren kennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik weet niet hoe dat zit in jouw parochie, maar in de mijne (nou ja, ik kan ze niet echt 'de mijne' noemen aangezien ik er zelf helemaal geen band mee heb en de kerk in geen jaren bezocht heb, maar dat illustreert ook mooi wat ik dadelijk wil zeggen) zou het denk ik niet echt doenbaar zijn om iedereen te bezoeken. Zo veel mensen worden gedoopt voor de kerk, of doen hun communnie er, trouwen er, enzovoort maar hebben verder totaal geen band met de kerk en hebben ook geen enkele behoefte aan een priester voor de deur. Ik kan me best voorstellen dat de pastoor niet meteen heil ziet in bezoekjes bij mensen die hij niet kent, die hem niet kennen, en die hem misschien wel helemaal niet willen kennen. Jij hebt blijkbaar behoefte aan zo'n bezoek, maar ik ben er vrij zeker van dat een hoop van de mensen die in naam katholiek zijn dat helemaal niet hebben. Aangezien jouw pastoor je blijkbaar nog nooit gezien heeft kan de beste man ook niet zomaar ruiken dat jij graag contact met hem zou hebben. Maar ik ben er vrij zeker van dat hij het geweldig vindt als jij hem eens laat weten dat je hem wil leren kennen.

Je staat tegenwoordig wel weer redelijk positief tegenover het Christendom heb ik begrepen, zij het van een afstandje, maar ik ben toch wel benieuwd, hoe zou jij het een paar jaar geleden hebben gevonden als de pastor je kwam opzoeken? puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goh, als ik een jaar of 14-15 was zou ik het allicht geweldig gevonden hebben om de arme man eens even te tonen hoe fout die hele kerk wel was. puh2.gif

Maar ik was nu wel nooit zo gek op de pastoor hier, hij kon mijn naam nooit onthouden. Hij noemde me altijd Sofie, da's mijn beste vriendin die samen met mij gevormd is, en ik vond dat ongelooflijk vervelend. Ik weet eigenlijk niet echt goed wat het gegeven zou hebben, misschien zou zo'n gesprek wel echt interessant geweest zijn, ik had er vast wat van kunnen leren. Ik was wel altijd erg geïnteresseerd in godsdienst, ook al zette ik me er met z'n momenten enorm tegen af.


Samengevoegd:

Nu ik er bij nadenk is de pastoor hier wel een paar keer op bezoek geweest, maar toen was ik nog vrij jong. Ik geloof dat hij langs geweest is bij de geboorte van mijn broertje, en misschien ook toen mijn vader stierf, ik weet het niet zo goed meer. Mijn gezin is nochthans nooit heel kerkelijk geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vraag me dat ook af bij mezelf hoor. knipoog_dicht.gif Nog maar zes jaar geleden ofzo zou ik 'm ook op de pijnbank hebben gelegd, ik was toen erg kwaad zelfs op Christendom. bloos.gif

Laatst waren er bijvoorbeeld twee ouderlingen op bezoek bij een ietsistische vriendin van me, zelfs met een kadootjes, maar ze wist totaal niet wat ze ermee aan moest, dát heeft in elk geval ook niet geholpen. Zo is het ook met de JG's, tegen elk zieltje dat ze winnen, staan er meteen tien die hun opdringerigheid totaal niet kunnen waarderen, en dat meteen maar op het Christendom projecteren. Goeie antireclame dus, dat kan ook nog. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu, met alle respect voor de Getuigen, maar ik denk wel dat er andere en wellicht betere manieren zijn om mensen te benaderen. Als de pastoor bijvoorbeeld bij nieuwe gezinnen in de parochie even zou langsgaan om kennis te maken en te peilen naar eventuele interesse om deel te nemen aan missen enzo hoeft dat in mijn ogen niet opdringerig over te komen. Het lijkt me echter heel moeilijk doenbaar, pastoors hebben zo al ongelooflijk veel werk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nu, met alle respect voor de Getuigen, maar ik denk wel dat er andere en wellicht betere manieren zijn om mensen te benaderen. Als de pastoor bijvoorbeeld bij nieuwe gezinnen in de parochie even zou langsgaan om kennis te maken en te peilen naar eventuele interesse om deel te nemen aan missen enzo hoeft dat in mijn ogen niet opdringerig over te komen. Het lijkt me echter heel moeilijk doenbaar, pastoors hebben zo al ongelooflijk veel werk.

Eens, het hangt er maar net vanaf hoe en met welke intentie de voorganger dit doet. Ik heb les van een docent (dominee) die zijn vrijdagavond vrij houdt om leden van zijn gemeente te bezoeken die nooit in de kerk komen. Gewoon om te weten hoe het met ze gaat en wat de reden is dat ze niet meer naar de kerk komen. In sommige gevallen kan dat namelijk best opgelost worden, of is de reden helemaal niet dat ze zo'n afkeer hebben van de kerk of het ze niets interesseert.

Ik heb een tante die al jaren lang heel veel last van haar rug heeft, en daarom niet op een gewone stoel kan zitten. Daarom kan ze niet naar de kerk, maar ook kan ze niet op visite bij bijv. gemeenteleden, of naar vrouwenvereniging oid. Ik denk dat het in haar geval erg goed zou zijn als de dominee haar eens opzocht, of ouderlingen.

In gereformeerde kerken hebben we daar trouwens huisbezoek voor, eens in de zoveel tijd komen 2 ouderlingen op bezoek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Da's waar, maar als dat leidt tot passiviteit van de zijde van de (wannabe) heiden, dan slaat 't weer door. Het vereist een actieve daad om de hand die God, de Kerk, uitsteekt, ook te grijpen.

De uitdaging is dan ook om de balans te vinden. Dat is echter niet zo als Raido lijkt te beweren jezelf passief terugtrekken in het kerkgebouw.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid