Spring naar bijdragen

evolutie op christelijke scholen


Aanbevolen berichten

eeey,

Ik zit op een christelijke school en daar moeten we over een poosje evolutie theorie gaan leren bij biologie. Dit is een verplicht examen onderwerp.

Ik vind dat erg raar. Omdat mijn school een christelijke sgool is. Dan is het wel een probleem omdat de regering het verplicht is. Ik zit er over te denken regering een brief te sturen. Ik vind dat het geen verplicht examenonderwerp van bio mag zijn.

wat denken jullie?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Galileo zei ooit:

Quote:

De Heilige Geest wil ons leren hoe we naar de hemel gaan, niet hoe de hemel bestaat

Wat dit betreft denk ik dat er geen probleem bestaat voor het leren van een evolutietheorie op een christelijke school. Het is juist goed voor je algemene ontwikkeling.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De evolutietheorie is gewoon een algemeen wetenschappelijk aanvaarde theorie, net zoals het feit dat de aarde rond is en er zwaartekracht bestaat. Discussiëren over evolutie kan hier. En de overgrote meerderheid van de christenen accepteerd deze theorie ook gewoon, dus een school kan gemakkelijk én christelijk zijn én de evolutietheorie onderwijzen.

Je kunt brieven schrijven wat je wilt, maar zolang de wetenschap de evolutietheorie algemeen aanvaardt en vanuit die theorie haar werk doet, en zolang de grote meerderheid van het christendom geen enkele reden ziet de wetenschap te verketteren, heb je geen poot om op te staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het eerlijk gezegd een lastig punt, vooral omdat ik zelf niet zo goed weet wat ik moet denken over de oorsprong van het leven (zie signature puh2.gif). Maar aan de andere kant vind ik het niet vreemd dat er op de middelbare scholen wordt onderwezen in wat toch echt één van de belangrijkste onderwerpen is binnen de geologie en de biologie. Als je verder wil in één van die vakgebieden zul je toch echt wat van de evolutie af moeten weten. Omdat heel veel onderzoek in die gebieden is gebaseerd op de evolutietheorie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hoeft het er nog niet eens mee in te stemmen. Dan nog is het waardevol om je erin te verdiepen. Stel nou dat er scholen zijn waar ze niks willen leren over het christendom omdat ze zelf moslims zijn, dat zou je toch ook belachelijk vinden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind dat het goed is dat dit onderwerp een onderdeel is van de stof.

Tuurlijk, er moet een afweging gemaakt worden wat er wel en niet behandeld zal worden, gezien de beperkte tijd. Maar evolutie is een groot onderwerp dus kan goed begrijpen dat men dit geeft.

Dat het een christelijke school is, doet er niet toe. Het vak is biologie. Biologie is een wetenschap. Dingen uit die wetenschap weg laten omdat het mogelijk niet in iemands geloof past vind ik erg verkeerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uiteindelijk gaat het erom dat mensen het leven leren ontdekken. En de evolutietheorie kan ons daarbij ook helpen. Nee, het brengt niet datgene wat God ons wel kan brengen. Maar het kan wel meehelpen om God en het leven beter te verstaan.

Bovendien is het een hulpmiddel om vooral ook andere mensen te leren verstaan om zo wellicht met hen in gesprek te komen en hen iets van God mee te geven.

Want zelfs Darwin heeft in zijn werkstukken al laten doorschemeren niet 100% zeker te zijn van de theorie zoals hij die heeft ontwikkeld. Ook hoorde ik pas van een vrouw die gelooft dat de mens een doorontwikkeling van de aap is, waarbij de overgang plaatsgevonden heeft door tussenkomst van de Heilige Geest. Er is dus wel degelijk een besef van een goddelijke macht die invloed heeft op het leven. Een mooie ingang dus.....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

doe het dan in gods dienst ofzow... wat in het bio boek moet staan is waarheid en niet een theorie die ze neit eens hebben bewezen

Als ik dit lees blijkt juist dat les over de evolutie theorie erg belangrijk is. knipoog_dicht.gif

Trouwens, een kleine relativering van wetenschap is misschien ook wel op haar plaats.

Maaruh, b-boy4christ, bewijs van de evolutie theorie doet niet onder aan wat er verder in je biologie boek staat hoor. Maar wellicht zou je er eens een geprek met je docent over kunnen hebben. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

doe het dan in gods dienst ofzow... wat in het bio boek moet staan is waarheid en niet een theorie die ze neit eens hebben bewezen

De meeste wetenschappers zullen er vanuit gaan dat hun theorie slechts een model is om de werkelijkheid te benaderen, zoals een landkaart dat van een landschap is.

Het is nooit 100% waar en dat erkennen vereist een vorm van bescheidenheid c.q nederigheid.

Maar daarmee is het niet meteen een religie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er wordt niet van je gevraagd om deze theorie aan te nemen, er wordt alleen van je gevraagd om deze theorie te leren kennen op zodanige manier dat je in staat zult zijn om er vragen over te kunnen beantwoorden. Het kan ook geen kwaad om je te verdiepen waar andere mensen van overtuigd zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kon het niet laten om even een van de filmpjes te bekijken (al snel weer uitgezet, daar niet van) verteld ie vrolijk dat ie het in een eerder seminar al over de leugen van de bigbang had gehad terwijl me die in twee andere boeken die ik aan het lezen was geweest juist zo mooi waren aangevoerd als bewijs van de schepping widegrin.gif

Ik snap het probleem niet helemaal met evolutie op een christelijke middelbare school. Een vriendin van mij is christen en die heeft juist het vak evolutiebiologie gevolgd toen daarvoor gekozen kon worden. Al werd ons daar doodleuk verteld dat het oersoep verhaal al achterhaald was. Hoewel op de middelbare school gepresenteerd als zo zit het, zijn ze er gewoon nog steeds mee bezig. Maar als je dat allemaal op de middelbare school zou gaan bespreken hou je geen tijd over voor de rest van biologieknipoog_dicht.gif

Dat het een theorie is wil niet zeggen dat het niet gegeven mag worden. Je kan nu eenmaal nooit bewijzen dat het waar is, want niemand was erbij. Maar ja, het bestaan van God valt ook niet wetenschappelijk te bewijzen en daar doen ze op jouw school vast niet moeilijk over flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat er niet zozeer om of het waar is of niet, je moet nou eenmaal kennis hebben van de gangbare theorieën. Ik snap niet echt dat je je daar zo druk over maakt. Desnoods begin je tijdens biologie een discussie over de zin of onzin van de ET, maar dat het onderwezen moet worden, dat is nou eenmaal zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid