Spring naar bijdragen

Oude en nieuwe verbond


Aanbevolen berichten

Het valt me op dat er toch vaak nog een mix wordt geleerd tussen het oude en nieuwe verbond. Een beetje wet en een beetje genade.

Gisteren las ik nog eens door Hebr 8, 9 en 10 heen en het viel me opnieuw op hoe duidelijk er wordt uitgelegd dat het oude verbond opgeheven is en wat het nieuwe verbond betekent voor ons vandaag de dag.

Het eerste verbond (de wet):

Hebr 8:

7 Want indien dat eerste verbond onberispelijk geweest ware, zo zou voor het tweede geen plaats gezocht zijn geweest.

Waarom is dit verbond niet onberispelijk:

8 Want hen berispende, zegt Hij tot hen: Ziet, de dagen komen, spreekt de Heere, en Ik zal over het huis Israëls, en over het huis van Juda een nieuw verbond oprichten;

9 Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage, als Ik hen bij de hand nam, om hen uit Egypteland te leiden; want zij zijn in dit Mijn verbond niet gebleven, en Ik heb op hen niet geacht, zegt de Heere.

De mens kon dit verbond niet houden omdat de wet voorschrijft wat we wel en niet mogen. Het eerste verbond werkt als volgt, als je goed doet dan ontvang je zegen, doe je slecht dan krijg je straf. Het is de mens die hier moet presteren, niet God.

13 Als Hij zegt: Een nieuw verbond, zo heeft Hij het eerste oud gemaakt; dat nu oud gemaakt is en verouderd, is nabij de verdwijning.

Hier staat duidelijk dat het oude verbond nabij de verdwijning is, m.a.w., het nieuwe vervangt het oude, het is niet een beetje nieuw met wat oud.

(zie ook de gelijkenis van oude wijn in nieuwe zakken)

Het nieuwe verbond (genade):

10 Want dit is het verbond, dat Ik met het huis Israëls maken zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven, en in hun harten zal Ik die inschrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.

12 Want Ik zal hun ongerechtigheden genadig zijn, en hun zonden en hun overtredingen zal Ik geenszins meer gedenken.

Wat gelijk opvalt is de toonzetting, er staat IK ZAL en niet langer WIJ MOETEN. Maar nog beter, onze zonden zal Hij geenszins meer gedenken. Dus ook al zondigen wij nog wel eens, God gedenkt dit niet eens meer omdat Hij Christus in ons ziet.

geloof je dat je volledig vergeven bent (verleden, heden en toekomst) door het offer van Jezus aan het kruis? God staat namelijk buiten de tijd.

Gaan we verder in Hebr 9:

Hier komt de tabernakel van Mozes met het heilige en het heilige der heiligen goed na voren als voorafschaduwing van het oude en nieuwe verbond.

Het oude verbond:

1 Zo had dan wel ook het eerste verbond rechten van de gods dienst, en het wereldlijk heiligdom.

2 Want de tabernakel was toebereid, namelijk de eerste, in welken was de kandelaar, en de tafel, en de toonbroden, welke genaamd wordt het heilige;

6 Deze dingen nu, aldus toebereid zijnde, zo gingen wel de priesters in den eersten tabernakel, te allen tijde, om de gods diensten te volbrengen;

Dit was dus het dagelijks offeren voor het bedekken van de zonden.

Het nieuwe verbond:

3 Maar achter het tweede voorhangsel was de tabernakel, genaamd het heilige der heiligen;

7 Maar in den tweeden tabernakel ging alleen de hogepriester, eenmaal des jaars, niet zonder bloed, hetwelk hij offerde voor zichzelven en voor des volks misdaden.

8 Waarmede de Heilige Geest dit beduidde, dat de weg des heiligdoms nog niet openbaar gemaakt was, zolang de eerste tabernakel nog stand had;

Hier zie je dat het nieuwe verbond niet kan plaatsvinden zolang het oude verbond nog heerst. God kan niet uit het heilige der heiligen komen zolang de mens zondig is.

Wat de menselijke hogepriester niet kon heeft Jezus wel mogelijk gemaakt:

11 Maar Christus, de Hogepriester der toekomende goederen, gekomen zijnde, is door den meerderen en volmaakten tabernakel, niet met handen gemaakt, dat is, niet van dit maaksel,

12 Noch door het bloed der bokken en kalveren, maar door Zijn eigen bloed, eenmaal ingegaan in het heiligdom, een eeuwige verlossing teweeggebracht hebbende.

(mooi is om te zien dat toen Jezus stierf aan het kruis het voorhangsel in tweeen scheurde van de tempel en daarmee de weg vrij was gemaakt voor God om naar buiten te komen en voor ons om naar binnen te gaan smile.gif )

26 (Anders had Hij dikwijls moeten lijden van de grondlegging der wereld af) maar nu is Hij eenmaal in de voleinding der eeuwen geopenbaard, om de zonde te niet te doen, door Zijnszelfs offerande.

Het offer van Christus is dus een eenmalige actie geweest met als resultaat een eeuwige verlossing.

Hoe kan je als je tot geloof bent gekomen en deze eeuwige verlossing hebt ontvangen dit toch weer kwijtraken? Is het dan wel eeuwig?

15 En daarom is Hij de Middelaar des nieuwen testaments, opdat, de dood daartussen gekomen zijnde, tot verzoening der overtredingen, die onder het eerste testament waren, degenen, die geroepen zijn, de beloftenis der eeuwige erve ontvangen zouden.

16 Want waar een testament is, daar is het noodzaak, dat de dood des testamentmakers tussen kome;

17 Want een testament is vast in de doden, dewijl het nog geen kracht heeft, wanneer de testamentmaker leeft.

Hier zie je dat wij erfgenamen zijn geworden, de dood van Jezus heeft het testament bekrachtigd. Dit is een recht die we ontvangen hebben, niet omdat we dat nou verdienen maar omdat Jezus dat mogelijk heeft gemaakt.

In Hebr 10 wordt het nog eens goed samengevat:

1 Want de wet, hebbende een schaduw der toekomende goederen, niet het beeld zelf der zaken, kan met dezelfde offeranden, die zij alle jaren geduriglijk opofferen, nimmermeer heiligen degenen, die daar toegaan.

2 Anderszins zouden zij opgehouden hebben, geofferd te worden, omdat degenen, die den dienst pleegden, geen geweten meer zouden hebben der zonden, eenmaal gereinigd geweest zijnde;

De wet is dus niet in staat om te heiligen. Maar wat een zin zeg in het 2e vers, als het offer zou werken dan zouden we niet eens meer een geweten hebben van de zonden. Welk offer is dan wel sterk genoeg?

9 Toen sprak Hij: Zie, Ik kom, om Uw wil te doen, o God! Hij neemt het eerste weg, om het tweede te stellen.

Het oude verbond wordt vervangen door het nieuwe verbond.

10 In welken wil wij geheiligd zijn, door de offerande des lichaams van Jezus Christus, eenmaal geschied.

Dus het offer van Jezus brengt wel wat het oude verbond niet kon brengen, heiliging voor God en vergeving van al onze zonden voor eeuwig.

Geloven we dat eigenlijk wel?

Groet,

Dave

PS : het is weer lang verhaal geworden, excuses daarvoor smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Naast de schijnbare tegenstelling die je wilt brengen in de beide verbonden, die echter gewoon in elkaars verlengde liggen (en dan niet alleen voor katholieken knipoog_dicht.gif), is het ook nog eens zo dat je eigenlijk voorbijgaat aan de basis van deze beide verbonden, namelijk het verbond met Abraham (Heb 11:8-19, Jac 2:14-24), welke zelfs nog weer is terug te voeren op het Adamitisch verbond: gehoorzaamheid! Om hieraan te voldoen hebben we echter wel Jezus nodig (Rom 5:15-19) als vervulling van het verbond. Dat is de vernieuwing als het gaat om het nieuwe verbond.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 16:59:54 schreef HenkG het volgende:

Naast de schijnbare tegenstelling die je wilt brengen in de beide verbonden, die echter gewoon in elkaars verlengde liggen (en dan niet alleen voor katholieken
knipoog_dicht.gif
), is het ook nog eens zo dat je eigenlijk voorbijgaat aan de basis van deze beide verbonden, namelijk het verbond met Abraham (Heb 11:8-19, Jac 2:14-24), welke zelfs nog weer is terug te voeren op het Adamitisch verbond: gehoorzaamheid! Om hieraan te voldoen hebben we echter wel Jezus nodig (Rom 5:15-19) als vervulling van het verbond. Dat is de vernieuwing als het gaat om het nieuwe verbond.

Hoezo schijnbare tegenstellingen? Ik heb het over het oude en nieuwe verbond en het feit dat de bijbel zelf aangeeft dat het oude verbond voorbij is. Dus zou je wat specifieker kunnen zijn in plaats van een oordeel te geven zonder enige onderbouwing?

Samengevoegde post 27-2-2007 17:35:18:

Quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 16:42:53 schreef diakio het volgende:

.

noparty.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het met Dave eens. Het nieuwe verbond neemt voor een ieder persoonlijk een aanvang wanneer men gedoopt wordt, want daarmee worden de zonden weggewassen.

'Petrus antwoordde: ‘Keer u af van uw huidige leven en laat u dopen onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden.' (Handelingen 2)

'Wat aarzel je dan nog? Sta op, laat je dopen en je zonden wegwassen, terwijl je zijn naam aanroept.â€' (Handelingen 22)

'1 Betekent dit nu dat we moeten blijven zondigen om de genade te laten toenemen? 2 Dat in geen geval. Hoe zouden wij, die dood zijn voor de zonde, nog in zonde kunnen leven? 3 Weet u niet dat wij die gedoopt zijn in Christus Jezus, zijn gedoopt in zijn dood?' (Romeinen 6)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 16:07:35 schreef Dave het volgende:

Het valt me op dat er toch vaak nog een mix wordt geleerd tussen het oude en nieuwe verbond. Een beetje wet en een beetje genade.

De wet gaat over ons, genade over God. Wij kunnen niets afdoen aan Gods genade, laat staan daar iets aan bijdragen. Maar betekent dat dat het vervolgens niets uitmaakt hoe wij leven? De brieven van Paulus met de vele vermaningen erin doen toch anders vermoeden. Ik ben het met HenkG eens dat dit een schijnbare tegenstelling is. Ook in het Oude Testament zie je Gods genade. Het volk leeft steeds weer in onvrede met God, maar Hij blijft het zoeken en elke keer laat Hij zich weer vinden. God is en blijft eeuwig Dezelfde en zijn beloften en onze gehoorzaamheid gaan hand in hand.

Quote:
Gisteren las ik nog eens door Hebr 8, 9 en 10 heen en het viel me opnieuw op hoe duidelijk er wordt uitgelegd dat het oude verbond opgeheven is en wat het nieuwe verbond betekent voor ons vandaag de dag.

Het eerste verbond (de wet):

Hebr 8:

7 Want indien dat eerste verbond onberispelijk geweest ware, zo zou voor het tweede geen plaats gezocht zijn geweest.

Waarom is dit verbond niet onberispelijk

Wij zijn niet onberispelijk, het verbond wel. Hoe zou God iets instellen dat niet volmaakt is? God heeft niks fouts of onvolmaakts gedaan, maar wij! Daarom is het offer van Jezus Christus ook pure genade.

Quote:
De mens kon dit verbond niet houden omdat de wet voorschrijft wat we wel en niet mogen. Het eerste verbond werkt als volgt, als je goed doet dan ontvang je zegen, doe je slecht dan krijg je straf. Het is de mens die hier moet presteren, niet God.

Dat vind ik veel te simpel gesteld. Als aan Jezus wordt gevraagd wat het voornaamste gebod is, noemt Hij liefde voor God en onze naaste, dat houdt de Wet van zijn Vader in! De Wet is geen boek met regeltjes waarvan God later zegt 'Oh, misschien moeten we het toch anders aanpakken.' Dat zou Zijn voorzieningheid toch ernstig in twijfel trekken. Bovendien staat er niet voor niets geschreven dat God de Wet in ons hart grift. De Wet moet niet anders worden, wij moeten anders anders. Omdat wij zo wezenlijk gefaald hebben door van God weg te dwalen is Gods genade nodig geweest om ons te veranderen. Door de verlossing door zijn eigen Zoon, die de Wet heeft vervuld, zijn wij andere mensen.

Quote:
Hier staat duidelijk dat het oude verbond nabij de verdwijning is, m.a.w., het nieuwe vervangt het oude, het is niet een beetje nieuw met wat oud.

Het is geen vervanging in de zin van 'we gaan over op Plan B', het is een vervulling. Jezus heeft de Wet niet afgeschaft, maar vervuld.

Quote:
Wat gelijk opvalt is de toonzetting, er staat IK ZAL en niet langer WIJ MOETEN. Maar nog beter, onze zonden zal Hij geenszins meer gedenken. Dus ook al zondigen wij nog wel eens, God gedenkt dit niet eens meer omdat Hij Christus in ons ziet.

Ja, het offer van Gods Zoon was het ultieme 'Ik zal het doen'. Maar ook in het Oude Testament is sprake van vergeving en ook in het Nieuwe Testament wordt gesproken over wat wij moeten doen. Dus nogmaals: het gaat hand in hand. Hoe kun je bouwen op Jezus Christus en vervolgens een zondig leven leiden? Men kan geen twee heren dienen.

Quote:
geloof je dat je volledig vergeven bent (verleden, heden en toekomst) door het offer van Jezus aan het kruis? God staat namelijk buiten de tijd.

Bedoel je daarmee dat het niet uitmaakt of je je daar iets van aantrekt of niet?

Quote:
Hier zie je dat het nieuwe verbond niet kan plaatsvinden zolang het oude verbond nog heerst. God kan niet uit het heilige der heiligen komen zolang de mens zondig is.

Toch kwam Hij op aarde, vernederde zich tot mens om tussen zondige mensen te leven, God kwam naar buiten!

Quote:
(mooi is om te zien dat toen Jezus stierf aan het kruis het voorhangsel in tweeen scheurde van de tempel en daarmee de weg vrij was gemaakt voor God om naar buiten te komen en voor ons om naar binnen te gaan
smile.gif
)

Ja en daarin zie je Gods voorzienigheid. Jezus komt niet om alles overboord te gooien en het wel eventjes te fixen, maar om het verbond te vervullen. De Oud-Testamentische offerdienst wijst vooruit naar het offer van Jezus Christus, net zoals het offer van Jezus Christus ons herinnert aan ons falen wat betreft de Wet van God.

Quote:
Het offer van Christus is dus een eenmalige actie geweest met als resultaat een eeuwige verlossing.

Hoe kan je als je tot geloof bent gekomen en deze eeuwige verlossing hebt ontvangen dit toch weer kwijtraken? Is het dan wel eeuwig?

Hoe bedoel je dat precies, wie zegt er dat je de verlossing kwijt kunt raken?

Quote:
Hier zie je dat wij erfgenamen zijn geworden, de dood van Jezus heeft het testament bekrachtigd. Dit is een recht die we ontvangen hebben, niet omdat we dat nou verdienen maar omdat Jezus dat mogelijk heeft gemaakt.

In Hebr 10 wordt het nog eens goed samengevat:

De wet is dus niet in staat om te heiligen. Maar wat een zin zeg in het 2e vers, als het offer zou werken dan zouden we niet eens meer een geweten hebben van de zonden. Welk offer is dan wel sterk genoeg?

9 Toen sprak Hij: Zie, Ik kom, om Uw wil te doen, o God! Hij neemt het eerste weg, om het tweede te stellen.

Het oude verbond wordt vervangen door het nieuwe verbond.

10 In welken wil wij geheiligd zijn, door de offerande des lichaams van Jezus Christus, eenmaal geschied.

Dus het offer van Jezus brengt wel wat het oude verbond niet kon brengen, heiliging voor God en vergeving van al onze zonden voor eeuwig.

Geloven we dat eigenlijk wel?

Nu heb ik niks nieuws meer toe te voegen. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 19:46:03 schreef Hester het volgende:

[...]Hoe bedoel je dat precies, wie zegt er dat je de verlossing kwijt kunt raken?

Sint Paulus.

Als nu sommige van die takken zijn weggebroken, en jij, wilde loot, daartussen bent geënt en deel hebt gekregen aan het sap van de olijf, verhef je dan niet boven de takken. Wil je je verheffen, bedenk dan dat de wortel jou draagt en niet jij de wortel. Je zult zeggen: ‘Er zijn toch takken weggebroken, zodat ik kon worden geënt.’ Heel juist, zij zijn weggekapt vanwege hun ongeloof, en jij dankt je plaats aan het geloof. Maar neem je in acht, wees niet overmoedig. Als God de takken die aan de boom thuishoorden niet heeft ontzien, zal Hij ook jou niet sparen. Houd daarom Gods goedheid voor ogen, maar ook zijn strengheid: zijn strengheid voor de takken die zijn afgevallen en zijn goedheid jegens jou, als jij tenminste zijn goedheid trouw blijft. Anders word ook jij weggekapt. Rom. 11

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 20:04:25 schreef KennethB het volgende:

Sint Paulus.

Als nu sommige van die takken zijn weggebroken, en jij, wilde loot, daartussen bent geënt en deel hebt gekregen aan het sap van de olijf, verhef je dan niet boven de takken. Wil je je verheffen, bedenk dan dat de wortel jou draagt en niet jij de wortel. Je zult zeggen: ‘Er zijn toch takken weggebroken, zodat ik kon worden geënt.’ Heel juist, zij zijn weggekapt vanwege hun ongeloof, en jij dankt je plaats aan het geloof. Maar neem je in acht, wees niet overmoedig. Als God de takken die aan de boom thuishoorden niet heeft ontzien, zal Hij ook jou niet sparen. Houd daarom Gods goedheid voor ogen, maar ook zijn strengheid: zijn strengheid voor de takken die zijn afgevallen en zijn goedheid jegens jou, als jij tenminste zijn goedheid trouw blijft. Anders word ook jij weggekapt.
Rom. 11

Ja ik snap, tnx, maar ik vroeg het eigenlijk vooral omdat ik de indruk had dat Dave reageerde op mensen op Credible die dat verkondigden. Ook vanwege de zin 'geloven we dat nog wel?' Vandaar die vraag...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Hester, bedankt voor je goede reactie. Hierbij mijn antwoorden.

Quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 19:46:03 schreef Hester het volgende:

[...]De wet gaat over ons, genade over God. Wij kunnen niets afdoen aan Gods genade, laat staan daar iets aan bijdragen. Maar betekent dat dat het vervolgens niets uitmaakt hoe wij leven?

Waar stel ik dat? Nergens zeg ik dat we er dan maar op los moeten leven. Maar waar het mij om gaat is of je gelooft dat je volkomen vergeven bent en dat God je zonden niet langer aanrekent, zelfs niet meer gedenkt.

Levi haalt Rom 6:1 al aan, waarom brengt Paulus dit ter sprake denk je? Jij doet feitelijk hetzelfde, blijkbaar kunnen we zondigen aangezien we toch al vergeven zijn. Laat ik je een tegenvraag stellen, wil je dan graag zondigen als je deze waarheid kent? Ik namelijk niet.

Quote:
De brieven van Paulus met de vele vermaningen erin doen toch anders vermoeden.

Vermaningen staan verder los van je redding en je eeuwig leven lijkt me. Maar laten we ook goed naar de context kijken, Paulus had nogal wat te vermanen bij een aantal gemeente die er nogal bijzondere gewoonte op nahielden. knipoog_dicht.gif

Quote:
Ik ben het met HenkG eens dat dit een schijnbare tegenstelling is. Ook in het Oude Testament zie je Gods genade. Het volk leeft steeds weer in onvrede met God, maar Hij blijft het zoeken en elke keer laat Hij zich weer vinden.

Beweer ik van niet dan? Het probleem is dat mensen vaak niet lezen wat er staat en hun eigen 'ja maar' direct invullen. Tuurlijk is God dezelfde en zijn genade liet Hij al aan Abraham zien die gerechtvaardigd werd door zijn geloof en niet door zijn werken. Het volk van Israel zat onder dit verbond toen ze uit Egypte kwamen maar zij stelde God op de proef door te zeggen dat zij al Zijn geboden wel konden houden. Daarom gaf God de wet om de mens te laten zien dat ze zondig waren en dit helemaal niet konden. Wij hebben allemaal God's genade nodig.

Quote:
God is en blijft eeuwig Dezelfde en zijn beloften en onze gehoorzaamheid gaan hand in hand.[...]Wij zijn niet onberispelijk, het verbond wel. Hoe zou God iets instellen dat niet volmaakt is? God heeft niks fouts of onvolmaakts gedaan, maar wij!

Waarom stel je dit zo? Ik heb je Hebr 8 al laten zien:

9 Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage, als Ik hen bij de hand nam, om hen uit Egypteland te leiden; want zij zijn in dit Mijn verbond niet gebleven, en Ik heb op hen niet geacht, zegt de Heere.

De wet van God is goed maar de mens kan deze niet houden, dat wist God allang. Daarom is er een nieuw verbond nodig anders gaan we allemaal verloren.

Quote:
Dat vind ik veel te simpel gesteld. Als aan Jezus wordt gevraagd wat het voornaamste gebod is, noemt Hij liefde voor God en onze naaste, dat houdt de Wet van zijn Vader in!

Nog beter, Jezus zelf is degene die de wet heeft opgesteld. Toch moet je in context blijven lezen, Jezus kwam in eerste instantie om de wet te vervullen, na het kruis is pas redding mogelijk voor alle mensen. Voor het kruis brengt Jezus de wet in zijn volle glorie zoals deze bedoeld is en zoals je weet werd iedereen daar hopeloos van. Zelfs zijn discipelen vroegen zich af wie kan er dan nog gered worden? De farizeers deden alsof ze de wet hielden maar Jezus liet zien dat dat totaal niet het geval was. Echt de volledige wet houden is voor mensen onmogelijk, pas als je dat beseft en dus ook beseft hoe zondig wij eigenlijk allemaal zijn dan pas kan je zijn genade ook veel meer waarderen.

Quote:
De Wet is geen boek met regeltjes waarvan God later zegt 'Oh, misschien moeten we het toch anders aanpakken.' Dat zou Zijn voorzieningheid toch ernstig in twijfel trekken. Bovendien staat er niet voor niets geschreven dat God de Wet in ons hart grift. De Wet moet niet anders worden, wij moeten anders anders.

Toch lees je dan wel over flink wat teksten heen. De wet is er gekomen om de zonde van de mens zichtbaar te maken. Door Jezus is de wet volkomen vervuld en God heeft de volle straf op Jezus uitgegoten. Aangezien al onze zonden in het lichaam van Jezus bestraft zijn kan de duivel niet langer een beroep doen bij God op onze zonden, die zijn namelijk betaald door het bloed van Christus. Wij mogen geloven in Christus en wat Hij gedaan heeft, dat is wat de bijbel ons leert. We moeten niet langer uit onszelf proberen het met God in orde te maken of te houden, dan doe je het offer van Jezus tekort. Je bent heilig en gerechtvaardigd voor God, niet omdat je dat verdiend maar omdat het je rechtmatige positie is die je door Christus aan te nemen hebt ontvangen.

Wij hebben de Geest van God in ons en daarmee de vervulling van de wet smile.gif

Quote:
Omdat wij zo wezenlijk gefaald hebben door van God weg te dwalen is Gods genade nodig geweest om
ons
te veranderen. Door de verlossing door zijn eigen Zoon, die de Wet heeft vervuld, zijn wij andere mensen.

Die verandering is een wandel met God waarin je steeds meer op Hem gaat vertrouwen in al de delen van je leven waar je nu nog zelf de controle over uitvoert. Stap voor stap ruimt hij de donkere plekken op en verander je als persoon meer en meer naar het beeld van Jezus. Hoe je dat het beste kan doen is de Geest de ruimte geven en niet zelf proberen je problemen op te lossen.

Joh 15:

5 Ik ben de Wijnstok, en gij de ranken; die in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht; want zonder Mij kunt gij niets doen.

Dus wij kunnen geen vruchten dragen als de Wijnstok er niet is. Vruchten zijn dus een gevolg van je geloof en niet andersom.

Quote:
Het is geen vervanging in de zin van 'we gaan over op Plan B', het is een vervulling. Jezus heeft de Wet niet afgeschaft, maar vervuld.

Als jij je schuld afbetaald hebt dan stop je toch met betalen mag ik hopen? Als de bijbel ons nou leert dat Jezus de wet heeft vervuld, dan ik het klaar met de wet. Wij zijn vrij van de wet.

2 Kor 3:

6 Die ons ook bekwaam gemaakt heeft, om te zijn dienaars des Nieuwen Testaments, niet der letter, maar des Geestes; want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.

7 En indien de bediening des doods in letteren bestaande, en in stenen ingedrukt, in heerlijkheid is geweest, alzo dat de kinderen Israëls het aangezicht van Mozes niet konden sterk aanzien, om de heerlijkheid zijns aangezichts, die te niet gedaan zou worden.

Hier zie je dat de wet de bediening des doods wordt genoemd. Ik weet niet hoe jij dit leest maar ik kies liever voor het tweede, de Geest maakt levend. Nogmaals, de wet van God is goed maar door de wet wordt niemand rechtvaardigd.

Quote:
Ja, het offer van Gods Zoon was het ultieme 'Ik zal het doen'. Maar ook in het Oude Testament is sprake van vergeving en ook in het Nieuwe Testament wordt gesproken over wat wij moeten doen.

Daar gaat het niet om, waaar het omgaat is dat het oude verbond voorbij is en in Christus een nieuw verbond is gemaakt, die wij door geloof gratis en voor niets kunnen ontvangen. Nogmaals, geloof je dat of denk je dat jij een bijdrage hieraan moet leveren? Dus toch nog 'wij moeten'?

Quote:
Dus nogmaals: het gaat hand in hand. Hoe kun je bouwen op Jezus Christus en vervolgens een zondig leven leiden? Men kan geen twee heren dienen.

Daar gaan we weer, wil jij dan zo graag zondigen? Rom 6:1 komt weer boven smile.gif

Quote:
Bedoel je daarmee dat het niet uitmaakt of je je daar iets van aantrekt of niet?

Wat denk je nou zelf?

Als je werkelijk beseft dat God zijn eigen Zoon niet gespaard heeft omdat Hij zoveel van jou houdt en dat Hij jouw rechtvaardig en heilig heeft verklaard, je erfgename heeft gemaakt en je naast Jezus geplaatst heeft dan trek ik me dat zeker wel aan ja. Maar niet omdat ik de wet moet proberen te houden maar omdat ik volkomen vergeven ben en God mij de zonde niet meer aanrekent. Ik ben dus heel dankbaar voor Zijn genade en heb rust in mijn leven omdat ik weet dat wat er ook gebeurd God mij nooit meer zal laten gaan. Niets kan ons namelijk van de liefde van God scheiden, zelfs ikzelf niet.

Quote:
Toch kwam Hij op aarde, vernederde zich tot mens om tussen zondige mensen te leven, God kwam naar buiten!

De Zoon kwam naar buiten als mens om ons te laten zien wat de wil van de Vader was en om Zijn naam bekend te maken, namelijk Abba Vader. Maar na het kruis kunnen wij pas vrij tot God komen omdat wij Christus in ons hebben.

Quote:
Ja en daarin zie je Gods voorzienigheid. Jezus komt niet om alles overboord te gooien en het wel eventjes te fixen, maar om het verbond te vervullen. De Oud-Testamentische offerdienst wijst vooruit naar het offer van Jezus Christus, net zoals het offer van Jezus Christus ons herinnert aan ons falen wat betreft de Wet van God.

Het offer van Jezus laat zien hoeveel God van mij houdt smile.gif

Groet,

Dave

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op dinsdag 27 februari 2007 23:15:21 schreef Pius_XII het volgende:

Luther zei het zo: "Zondig er op los, maar probeer nog harder te geloven."
widegrin.gif

Ik krijg soms wel eens het gevoel als jij kerkvaders uit het protestantse kamp loopt te citeren dat ik een stukje context mis. widegrin.gif

De bisschop Augustinus schreef eens:

Alle ijver evenwel, waarmee ik besloten had hoger op te klimmen in die sekte, was na de ontmoeting met die man volkomen verdwenen.

puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid