Spring naar bijdragen

Waarom al die hokjes in de kerken


Aanbevolen berichten

Ik vraag me af mensen ,,,

waarom zijn er zoveel verschillende kerken ...

oftwel, de een zit in een rooms-katholieke kerk, de ander in een vrijgemaakte refomatische kerk .. zo heb je er nog duizenden

waarom al die hokjes .. we zijn toch allemaal het lichaam van christus

waarom word er in de ene kerk wat anders gesproken als in de andere ...

er is toch maar 1 God , 1 Jezus , 1 Heilige geest.

waarom word er dan toch heel andere dingen gezeged over bepaalde onderwerpen ??

ik ben zeer benieuwd naar julliie mening

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 21 februari 2007 21:44:32 schreef BaasRay het volgende:

hahaha
puh2.gif
... maar wat is dan de leer van jou gemeente
puh2.gif

volgens mij is het niet dat je de leer ... in een paar woorden worden gezegd.

ik geloof wat in de bijbel staat is een goede leer ...

en bverder niks anders

En dat is het probleem vaak beste BaasRay. Mensen verschillen van mening over wat er dan bedoeld wordt met wat in de Bijbel staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

okej dat snap ik wel ja ...

maar dan nog waarom zijn er zoveel verschillen de kerken

we horen allemaal toch bij het lichaam van christus ...

of heeft het te maken met dat .. somiige kerken .. religieus zijn geworden en niet leven vanuit een levende relatie met God ..

maar slechts leven vanuit regels die gevolgd MOETEN worden van de kerk ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 21 februari 2007 21:44:32 schreef BaasRay het volgende:

hahaha
puh2.gif
... maar wat is dan de leer van jou gemeente
puh2.gif

volgens mij is het niet dat je de leer ... in een paar woorden worden gezegd.

ik geloof wat in de bijbel staat is een goede leer ...

en bverder niks anders

Maar dat is het punt. Mensen komen op basis van de bijbel toch op andere conclusies van elkaar. Zo erg spreekt de bijbel niet voor zich. Bepaalde dingen kunnen verschillende mensen toch totaal verschillend uitleggen.

Dan kan ik wel zeggen dat mijn gemeente het juist uitlegt, maar dat zal een andere gemeente die het anders uitlegt weer van haar eigen leer vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 21 februari 2007 21:47:57 schreef BaasRay het volgende:

okej dat snap ik wel ja ...

maar dan nog waarom zijn er zoveel verschillen de kerken

we horen allemaal toch bij het lichaam van christus ...

Ik geloof dat ik en broeders en zusters uit compleet andere christelijke stromingen idd allemaal deel uit maken van het lichaam van Christus. Dat is trouwens 'kerkleer', om dat woord maar eens te gebruiken. Maar ik weet dat er ook kerken zijn die dat niet leren. knipoog_dicht.gif

Quote:
of heeft het te maken met dat .. somiige kerken .. religieus zijn geworden en niet leven vanuit een levende relatie met God ..

maar slechts leven vanuit regels die gevolgd MOETEN worden van de kerk ?

Ik ben er stellig van overtuigd dat er ook zat christenen zijn uit totaal andere stomingen als de mijne die ook in leer verschillen met de mijne maar even goed een levende relatie met de Heer hebben. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het punt is gewoon dat mensen erg eigenwijs zijn. Daardoor heb je vroeger veel scheuringen in de kerk gehad, die het gevolg waren van flinke ruzie's (denk aan Arminius en Gomarus). Zo kwamen er steeds meer kerkgenootschappen, die allemaal denken dat ze het bij het goede eind hebben.

Quote:

waarom zijn de mensen in de kerken niet ...

zoals de discipelen zaols petrus etc ..

die volgden jezus .. deden groote wonderen in de naam van Jezus

De mensen zijn niet zoals de dicipelen, omdat de dicipelen door Jezus zelf onderricht zijn (wij ook wel door de Bijbel, maar zij maakten Hem echt mee in levende lijve), en waren zo (bijna) gelijk in hun meningen en doen. Je zou kunnen zeggen dat ze in dezelfde kerk opgegroeid zijn, een soort van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 21 februari 2007 21:37:44 schreef BaasRay het volgende:

Ik vraag me af mensen ,,,

waarom zijn er zoveel verschillende kerken ...

oftwel, de een zit in een rooms-katholieke kerk, de ander in een vrijgemaakte refomatische kerk .. zo heb je er nog duizenden

waarom al die hokjes .. we zijn toch allemaal het lichaam van christus

waarom word er in de ene kerk wat anders gesproken als in de andere ...

er is toch maar 1 God , 1 Jezus , 1 Heilige geest.

waarom word er dan toch heel andere dingen gezeged over bepaalde onderwerpen ??

ik ben zeer benieuwd naar julliie mening

Omdat de bijbel door al die verschillende mensen op allemaal verschillende manieren geinterpreteerd wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 21 februari 2007 21:37:44 schreef BaasRay het volgende:

waarom al die hokjes .. we zijn toch allemaal het lichaam van christus

waarom word er in de ene kerk wat anders gesproken als in de andere ...

er is toch maar 1 God , 1 Jezus , 1 Heilige geest.

waarom word er dan toch heel andere dingen gezegd over bepaalde onderwerpen ??

Hey BaasRay!

Goede vraag heb je gesteld, en ik heb het me lang zitten afvragen, en eigenlijk nu nog steeds. Persoonlijk denk ik dat dit vooral te maken heeft met het feit dat de Bijbel verschillen geïnterpreteerd wordt.

Echter, dit is niet de enige reden denk ik, van verschillende kerken. Wat denk ik ook een grote oorzaak is, de ideeën van mensen, hun godsbeeld, die vaak erg verschillend, en ook de ideeën over aanbidding en dergelijke zijn verschillende werelden bij wijze van spreken.

Als je je er werkelijk aan ergert, dan zou ik je aanraden om iets interkerkelijks te beginnen, met verschillende kerken bij elkaar komen, bidden en dergelijke, bruggen bouwen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

of heeft het te maken met dat .. somiige kerken .. religieus zijn geworden en niet leven vanuit een levende relatie met God ..

Het een sluit het andere niet uit.

Quote:

maar slechts leven vanuit regels die gevolgd MOETEN worden van de kerk ?

Van een kerk moet dat niet, maar ze geloven hooguit dat je ze zult doen uit liefde voor God.. en liefde is toch best een relatie?      

Quote:

waarom zijn de mensen in de kerken niet ...

zoals de discipelen zaols petrus etc ..

Je komt wel direct weer met een raamwerk wat volgens jou Bijbels is en wat niet..

Quote:

volgens mij heeft Jezus het niet zo bedoelt ... als dat het nu Gaat..

Maar wat dan?

Quote:

ik denk dat heel veel christenen .. lauw zijn gworden ...

Ik denk dat dat hier en daar het geval zal zijn, maar dat is nou eenmaal menselijk.

Quote:

maar das mijn mening

En dat is dus de kern van de zaak. Wat weerhoudt jou er van om lid te worden van de Gereformeerde Gemeente, of van de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt of van de Katholieke Kerk. Leer en leven liggen wat ver van elkaar.. Geeft dan zelf het goede voorbeeld knipoog_dicht.gif

Een uitpraak is bijvoorbeeld Als je twee joden hebt, heb je drie meningen dat gaat ook op voor christenen knipoog_dicht.gif

Volgens de enige ware Nederlandse Geloofsbelijdenis moet iedereen zich bij de Ware Kerk voegen, dus... zoek een Gereformeerde Gemeente op, en hoop dat vele christenen zich in jou spoor zullen volgen en gehoor geven aan die Bijbelse oproep..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 21 februari 2007 23:27:54 schreef Raido het volgende:

Volgens de enige ware Nederlandse Geloofsbelijdenis moet iedereen zich bij de Ware Kerk voegen, dus... zoek een Gereformeerde Gemeente op, en hoop dat vele christenen zich in jou spoor zullen volgen en gehoor geven aan die Bijbelse oproep..

Nu is het natuurlijk wachten op de volgende persoon die zegt dat dit niet de Ware kerk is, maar die en die kerk....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waar is mijn reactie gebleven?!

Maar goed:

@Raido: Hip big-smile.gif

Maar goed, ik moet zeggen dat ik persoonlijk helemaal niets met die hokjes heb. Ze zegt mij ook niet zoveel als iemand zegt dat hij gereformeerd is, vrijgemaakt, evangelisch of wat dan ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 21 februari 2007 23:42:00 schreef Raido het volgende:

Dat probeerde ik dus ook aan te stippen.. Als iemand de ware kerk kan aanwijzen en mij op grond van de Schrift kan overtuigen dat dat waar is, dan stap ik vandaag nog over
smile.gif

Zo simpel ligt het niet, ik kan je vanuit de Schrift prima aantonen dat de katholieke Kerk de ware (of beter; de Ene) Kerk is, maar toch zal je dat in alle oprechtheid afwijzen.

Is het akkoord van Augsburg wat dat betreft niet heel illustratief?

Samengevoegde post 22-2-2007 0:06:53:

Quote:
Op woensdag 21 februari 2007 23:49:18 schreef Nynthe het volgende:

ik moet zeggen dat ik persoonlijk helemaal niets met die hokjes heb.

Dat is dus gewoon een nieuw hokje. engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid