Spring naar bijdragen

Na-missen


Aanbevolen berichten

Na even gegoogeld te hebben ben ik nog niet veel wijzer geworden.En omdat ik weet dat jullie verlekkerd zijn op nieuwe topics hier dan mijn vraag :Wat is het doel van na-missen in de Katholieke kerk.

Met na-missen versta ik de missen die op vastgestelde tijden plaatsvinden na de begrafenis van een overledene.

En vindt men die gewoonte ook terug in andere geloofsgemeenschappen?

Alhoewel ik katholiek opgevoed ben kan ik daar zelf geen concreet antwoord opgeven.Ik heb wel zo een wazig vermoeden,daarom dacht ik om dit onderwerp hier maar even in de groep te gooien.

Hopelijk komt onzen beste forum genoot Diakio vlug even langs.Ik heb deze vraag niet gesteld in het topic "vraag het aan een Katholiek" specifiek omdat ik heel graag wou weten hoe ook de gewoontes zijn in verband hiermee in andere gemeenschappen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 15:37:57 schreef Thorgrem het volgende:

Het komt mij niet bekend voor. Maar nou zijn er ook geen beleidend katholieke mensen doodgegaan in mijn naaste omgeving de laatste 20 jaar.

Niet bekend bij jou ?In België is dat een heel normaal gebeuren.Ik denk,één maand na de begrafenis is er zo'n mis,en hoeveel dat er dan nog volgen weet ik niet...maar er zijn er beslist nog.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Aime,

Ja ik heb zo'n na-mis meegemaakt toen mijn opa en mijn oma overleden waren. Erg veel weet ik er niet meer van, ik was toen een stuk jonger.

Tijdens de uitvaartdienst, ik weet niet of ze in de RKK daar een speciale naam voor hebben, mochten de overige familie leden een kruisje (kan ook iets anders zijn) in een apart stuk van de kerk ophangen. Daar gingen allerlei kruisjes voor allerlei mensen die overleden waren. Tijdens de na-mis kwam dat ook weer terug, maar het is te lang geleden dat ik me daar nog iets van weet.

Kortom, misschien klopt mijn verhaal niet helemaal omdat ik me dat wellicht verkeerd herinner als kind zijnde interpreteer je soms anders dan als je ouder bent. Let er dus op dat dit niet een betrouwbare bron is!

Ik zal eens navragensmile.gif

Liefs Diaan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 15:27:30 schreef Aimé het volgende:

Hopelijk komt onzen beste forum genoot Diakio vlug even langs.Ik heb deze vraag niet gesteld in het topic "vraag het aan een Katholiek" specifiek omdat ik heel graag wou weten hoe ook de gewoontes zijn in verband hiermee in andere gemeenschappen.

widegrin.gif ik moet het eens nazoeken, maar ik vermoed dat het te maken heeft met het gebed voor het zieleheil van de overledenen. Inderdaad een nogal katholiek verschijnsel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 22:09:50 schreef diakio het volgende:

[...]

widegrin.gif
ik moet het eens nazoeken, maar ik vermoed dat het te maken heeft met het gebed voor het zieleheil van de overledenen. Inderdaad een nogal katholiek verschijnsel.

Kan men daar dan nog iets aan veranderen?

Of is het meer een soort troost voor familieleden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 21:58:18 schreef Aimé het volgende:

[...]

Kan men daar dan nog iets aan veranderen?

Of is het meer een soort troost voor familieleden?

Dat laatste zonder meer, het is net als de uitvaart zelf, een vorm voor de nabestaanden. Maar als dat alles zou zijn, zou het toch wat mager zijn. Nee, de hoofdzaak is, vermoed ik, toch echt het gebed voor het zieleheil. En ja, kan je daar iets aan veranderen? Volgens de Bijbel heeft het wel zin, lijkt het.

Samengevoegde post 13-2-2007 23:09:06:

Quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 22:01:46 schreef Dan het volgende:

Als de kans erin zit dat de persoon zich in het vagevuur bevind, dan zou een gebed voor de zieleheil zinvol zijn. En ik geloof dat dat de katholieke overtuiging is. Maar pff.. ik ben geen katholiek, dus spreek wellicht voor mijn beurt.

widegrin.gif nee hoor, hou je niet in

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 23:08:36 schreef diakio het volgende:

En ja, kan je daar iets aan veranderen? Volgens de Bijbel heeft het wel zin, lijkt het.

En waar staat dat dan? (ik weet wat je gaat aanhalen maar ik laat het nog even aan jou over knipoog_dicht.gif )

Laat ik dan wat andere teksten aanhalen die volgens mij ook heel duidelijk zijn:

Rom 10:

9 Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.

En Jezus zelf zegt ook:

Joh 14:

6 Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij.

Groet,

Dave

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Dave,

Quote:
[...]

En waar staat dat dan? (ik weet wat je gaat aanhalen maar ik laat het nog even aan jou over
knipoog_dicht.gif
)

Laat ik dan wat andere teksten aanhalen die volgens mij ook heel duidelijk zijn:

Rom 10:

9 Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.

Yep. Dus mensen die in het vagevuur zitten, zijn dan ook druk bezig met zalig-worden. Ze moeten alleen nog even schoongemaakt worden, en onze gebeden en goede daden kunnen daarbij helpen. Want als broeders en zusters mogen we elkaar zo helpen, door de grenzen van de dood heen.

En je begrijpt natuurlijk ook dat geloven niet alleen maar passief geloven is, maar je vooral bekeren en naar Zijn wil leven. Zonder werken is het geloof dood, een goede gelovige herken je aan zijn vruchten, dat soort dingen.

Quote:
En Jezus zelf zegt ook:

Joh 14:

6 Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij.

Groet,

Dave

Juist. En drie keer raden van Wie het vagevuur uiteindelijk afkomstig is? En door Wiens Offer deze genade van reiniging en zo de hemel kunnen betreden mogelijk is? Juist: Christus, en niemand anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op vrijdag 16 februari 2007 08:40:28 schreef Dave het volgende:

[...]

En waar staat dat dan? (ik weet wat je gaat aanhalen maar ik laat het nog even aan jou over
knipoog_dicht.gif
)

mmm, leuk is dat. Mijn boeken staan op mijn studeerkamer, en daar zit nog geen trap in, dus ik kan er niet bij boosrood.gif

Zo uit het hoofd was het een combi van de Apokalyps en Makkabeeën.

Oh Pius!?!?! widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 10:16:21 schreef RobertF het volgende:

Sjaloom Dave,

[...]Yep. Dus mensen die in het vagevuur zitten, zijn dan ook druk bezig met zalig-worden. Ze moeten alleen nog even schoongemaakt worden, en onze gebeden en goede daden kunnen daarbij helpen. Want als broeders en zusters mogen we elkaar zo helpen, door de grenzen van de dood heen.

En waar staat dat? Graag een bijbelse onderbouwing a.u.b.

Quote:
En je begrijpt natuurlijk ook dat geloven niet alleen maar passief geloven is, maar je vooral bekeren en naar Zijn wil leven. Zonder werken is het geloof dood, een goede gelovige herken je aan zijn vruchten, dat soort dingen.

Ja, leuk die random one liners maar wat dat nou met dit topic te maken heeft ontgaat me eigenlijk. Dus in het vagevuur kan ik nog goede vruchten dragen of zoiets?

Quote:
[...]Juist. En drie keer raden van Wie het vagevuur uiteindelijk afkomstig is? En door Wiens Offer deze genade van reiniging en zo de hemel kunnen betreden mogelijk is? Juist: Christus, en niemand anders.

Ja dus? Ook dit ontgaat me volkomen waarom je dit zegt. Volgens mij ging de vraag over als mensen in dit leven niet voor Jezus gekozen hebben en gestorven zijn, waar staat dan in de bijbel dat je nog steeds gered kan worden doordat nabestaanden voor je bidden? Er staat 1 mogelijke verwijzing hierna toe en zelfs dat is niet duidelijk. Echter staat er wel heel duidelijk in de bijbel hoe je gered kan worden zoals de twee versen hierboven. Daar staat niet vergeet Jezus lekker je hele leven en laat voor je bidden na je dood, dan komt het ook wel goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op vrijdag 16 februari 2007 14:29:32 schreef Dave het volgende:

En waar staat dat? Graag een bijbelse onderbouwing a.u.b.

1 Kor. 3

10 Naar de genade Gods, die mij gegeven is, heb ik als een kundig bouwmeester het fundament gelegd, waarop een ander voortbouwt. Maar ieder zie wel toe, hoe hij daarop bouwt. 11 Want een ander fundament, dan dat er ligt, namelijk Jezus Christus, kan niemand leggen. 12 Is er iemand, die op dit fundament bouwt met goud, zilver, kostbaar gesteente, hout, hooi, of stro, 13 ieders werk zal aan het licht komen. Want de dag zal het doen blijken, omdat hij met vuur verschijnt, en hoedanig ieders werk is, dat zal het vuur uitmaken. 14 Indien het werk, dat hij erop gebouwd heeft, standhoudt, zal hij loon ontvangen, 15 maar indien iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden, doch hij zelf zal gered worden, maar als door vuur heen.

Het is ondenkbaar dat dit gebeurt tijdens ons leven hier op aarde, dit 'moment' vind plaatst na ons sterven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op vrijdag 16 februari 2007 12:51:29 schreef Pius_XII het volgende:

[...]

Deze voorlopig voldoende? widegrin.gif

-knip-

Nee, dit is niet voldoende. Argumenting by link is iets wat ongewenst is op Credible.nl, omdat mensen nu eenmaal liever in gesprek zijn met medemensen in plaats van met statische websites. knipoog_dicht.gif

Graag dus een inhoudelijk antwoord, eventueel voorzien van deze link als onderbouwing.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 14:48:57 schreef Iggi het volgende:

[...]

1 Kor. 3

10 Naar de genade Gods, die mij gegeven is, heb ik als een kundig bouwmeester het fundament gelegd, waarop een ander voortbouwt. Maar ieder zie wel toe, hoe hij daarop bouwt. 11 Want een ander fundament, dan dat er ligt, namelijk Jezus Christus, kan niemand leggen. 12 Is er iemand, die op dit fundament bouwt met goud, zilver, kostbaar gesteente, hout, hooi, of stro, 13 ieders werk zal aan het licht komen.
Want de dag zal het doen blijken, omdat hij met vuur verschijnt, en hoedanig ieders werk is, dat zal het vuur uitmaken.
14 Indien het werk, dat hij erop gebouwd heeft, standhoudt, zal hij loon ontvangen, 15 maar indien iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden, doch hij zelf zal gered worden, maar als door vuur heen.

Het is ondenkbaar dat dit gebeurt
tijdens
ons leven hier op aarde, dit 'moment' vind plaatst na ons sterven.

Kennelijk refereert Paulus hier aan de oordeelsdag, waarover Petrus iets duidelijker schrijft:

'10 De dag van de Heer zal komen als een dief. De hemelsferen zullen die dag met luid gedreun vergaan, de elementen gaan in vlammen op, de aarde wordt blootgelegd en alles wat daarop gedaan is komt aan het licht. 11 Als dit allemaal op die manier te gronde gaat, hoe heilig en vroom moet u dan niet leven, 12 u die uitziet naar de dag van God en het aanbreken daarvan bespoedigt! Die dag gaan de hemelsferen in vlammen op, en de elementen vatten vlam en smelten weg. 13 Maar wij vertrouwen op Gods belofte en zien uit naar een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, waar gerechtigheid woont.' (2 Petrus 3)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 12:51:29 schreef Pius_XII het volgende:

[...]

Deze voorlopig voldoende?
widegrin.gif

-knip-

Duidelijk is dat mensen blijkbaar toch niet volledig vergeven zijn en eerst volledig moeten afrekenen met hun zondige leven alvorens ze tot God kunnen komen, tot die tijd moet je dus in het vagevuur zitten mocht je in dit leven het nog niet helemaal voor elkaar hebben. Hoor ik hier de wet in een nieuwe jas? Ik moet...

Waar is Jezus nou voor gekomen? Voor heilige mensen of voor zondaars? Waarom worden duidelijke teksten in de bijbel genegeerd voor deze 'vage' conclusies?

Rom 4:

1 Wat zullen wij dan zeggen, dat Abraham, onze vader, verkregen heeft naar het vlees?

2 Want indien Abraham uit de werken gerechtvaardigd is, zo heeft hij roem, maar niet bij God.

3 Want wat zegt de Schrift? En Abraham geloofde God, en het is hem gerekend tot rechtvaardigheid.

4 Nu dengene, die werkt, wordt het loon niet toegerekend naar genade, maar naar schuld.

5 Doch dengene, die niet werkt, maar gelooft in Hem, Die den goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot rechtvaardigheid.

6 Gelijk ook David den mens zalig spreekt, welken God de rechtvaardigheid toerekent zonder werken;

7 Zeggende: Zalig zijn zij, welker ongerechtigheden vergeven zijn, en welker zonden bedekt zijn;

8 Zalig is de man, welken de Heere de zonden niet toerekent.

Geloof je dit eingelijk als je dit leest? Dat je door je geloof gerechtvaardigd bent? Wat nut heeft het dat ik eerst volledig moet hebben afgerekend met de zonde, wat is de waarde van genade dan nog als ik het zelf moet verdienen?

Rom 3:

22 Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.

23 Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods;

24 En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is;

Genade = onverdiende gunst! Dat kan je dus niet verdienen, dat staat dus lijnrecht tegen het idee dat wij het wel moeten verdienen.

Groet,

Dave

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op vrijdag 16 februari 2007 14:29:32 schreef Dave het volgende:

[...]

Volgens mij ging de vraag over als mensen in dit leven niet voor Jezus gekozen hebben en gestorven zijn, waar staat dan in de bijbel dat je nog steeds gered kan worden doordat nabestaanden voor je bidden?

Dat mag ik hopen van niet, want dan zouden we al klaar zijn. Wie in staat van doodzonde sterft kan het schudden. Die "na-missen" (ik ken ze niet onder die naam, dus ik moet gokken dat het over hetzelfde gaat) hebben alleen nut voor mensen die in staat van zonde, niet doodzonde, zijn gestorven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 15:33:23 schreef diakio het volgende:

[...]

Dat mag ik hopen van niet, want dan zouden we al klaar zijn. Wie in staat van doodzonde sterft kan het schudden. Die "na-missen" (ik ken ze niet onder die naam, dus ik moet gokken dat het over hetzelfde gaat) hebben alleen nut voor mensen die in staat van zonde, niet doodzonde, zijn gestorven.

Waar kan ik in de bijbel meer lezen over de doodzonde?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid