Spring naar bijdragen

Waarom heeft God geen gezicht?


Aanbevolen berichten

Films zijn over het algemeen fictie..

Dus wordt het de invulling van de filmmaker waardoor het de interpetatie van een mens is..

Dus zodoende heb je volgens mij geen gezicht van de duivel..

Op deze manier wordt God vaak afgebeeld als man met grijs lang haar en baard op een wolk..

Ik denk dat allebie de gezichten niet kloppen

En dat wij ons die niet kunen voorstellen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 08 februari 2007 16:19:26 schreef Flootje dup het volgende:

Hoe komt het dat de Duivel wel een gezicht heeft,

en God niet?

Wat er wellicht ook mee te maken heeft is dat afbeelden van God meer weerstand oproept bij Christenen, dan het afbeelden van de duivel. Kijk maar eens naar de commotie ten tijde van de "Bruce Almighty" film.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Naar mijn idee is er geen echte weergave van God noch de duivel bekend. Ik kan me wel herrinneren dat in openbaringen het beest wordt beschreven. Maar we maken vaak een voorstelling van hoe we denken dat het er uit zou kunnen zien. Dus wat we zien aan beelden van God en de duivel is fantasie.

Dat er zijn meer voorstellingen van de duivel gemaakt dan van God komt denk ik omdat de aanhangers van de duivel er geen problemen mee hebben een beeld van hem te maken. En dat terwijl God het in de Bijbel ons verbied. Daarnaast zullen uit respect een aantal mensen geen beeld maken, en zoals Michiel ook al zei zal een afbeelding van God veel commotie opleveren..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie God anders ook wel eens afgebeeld, als een oude man met een lange baard en een soort van jurk-achtige oosterse outfit, op een wolk, of een grote troon, met engelen ernaast. Is dit een herkenbare beeltenis, die het mensen gemakkelijker maakt om zich een voorstelling van God te maken? Ja, dat denk ik wel, net zoals het beeld van de duivel als roodkleurig mannetje met bokkepoten en horens herkenbaar is. Zien God of Satan er echt zo uit? Het lijkt me sterk dat er christenen zijn die dit denken.

Kortom, het gaat om afbeeldingen die een vaak toch moeilijk en ver-weg-klinkend idee begrijpelijker en voorstelbaarder maken voor ons, eenvoudige mensen. Meer zou ik er niet achter zoeken.

Wist je overigens dat de typische afbeelding van de duivel gewoon overgenomen is van de voorstelling van een oude heidense God?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja dat wist ik dat het een afbeelding van een oude heidense god was,

Ik heb ook gelezen dat we daarom nu wel een soort beeld van de duivel hebben roodkleurig mannetje met bokkepoten en horens idd, omdat anderen gelovigen in een anderen god en geloof niet acepterden hebben ze het afschildert als de duivel, net zo als de heksen vervolging..

Link naar bericht
Deel via andere websites

God heeft weldegelijk een (aan)gezicht, alleen kan niemand dat verdragen.

Quote:
Op donderdag 08 februari 2007 17:47:34 schreef Iriacynthe het volgende:

Wist je overigens dat de typische afbeelding van de duivel gewoon overgenomen is van de voorstelling van een oude heidense God?

Ja, Baphomet, is het niet? Volgens mij is Lucifer volgens de Bijbel juist een heel mooi wezen, maar ook erg ijdel.

Samengevoegde post 08-2-2007 18:32:03:

Overigens, volgens mij is dit het meest theologisch correcte antwoord op de vraag of God een gezicht heeft:

pantokrator.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites

En het gezicht van Jezus dan? Jezus is ook God, Zijn gezicht zie je heel vaak afgebeeld. Nou vind ik het niet zoveel zin hebben om het gezicht van God to proberen te verzinnen aangezien toch niemand weet hoe Hij er uit ziet. Staat er zelfs niet ergens in de bijbel dat je niet moet proberen om God te illustreren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De bijbel is hier eigenlijk behoorlijk duidenlijk in vooral in het bijbelboek exodus maakt een aantal malen melding van een ontmoeting met God:

‘Kom niet dichterbij,’ waarschuwde de HEER, ‘en trek je sandalen uit, want de grond waarop je staat, is heilig. 6 Ik ben de God van je vader, de God van Abraham, de God van Isaak en de God van Jakob.’ Mozes bedekte zijn gezicht, want hij durfde niet naar God te kijken.

En exodus 33 is hier hellemaal duidelijk over

Mozus is hier onderweg met een ondankbaar volk.

God zegt tegen mozes dat hij hij hem goed gezind is.

Mozes zegt daarop "als u mij werkelijk goedgezind bent laat mij dan weten wat uw plannen zijn. Dan leer ik u kennen en weet ik zeker dat u mij goedgezind bent"

Mozes gaat nog verder en zegt laat mij toch u majesteit zien waarop God hem antwoord:

Exodus 33:19-23

Hij antwoordde: ‘Ik zal in mijn volle luister voor je langs gaan en in jouw bijzijn de naam HEER uitroepen: ik schenk genade aan wie ik genade wil schenken, en ik ben barmhartig voor wie ik barmhartig wil zijn. 20 Maar,’ zei hij, ‘mijn gezicht zul je niet kunnen zien, want geen mens kan mij zien en in leven blijven.’ 21 Toen sprak de HEER: ‘Er is een plaats op de rots waar je dicht bij mij kunt komen staan. 22 Als dan mijn majesteit voor je langs gaat, zal ik je in een kloof laten schuilen en mijn hand beschermend voor je houden tot ik voorbij ben. 23 Als ik mijn hand weghaal, zul je mij van achteren zien; mijn gezicht mag niemand zien.’

Ook leert de bijbel ons dat toen mozes de tien geboden kreeg en hij van de berg afdaalde zijn gezicht Straalde doordat hij met de heer had gesproken

even verder in het zelfde hoofdstuk staat:

"Toen Aäron en de andere Israëlieten de glans op Mozes’ gezicht zagen, durfden zij niet naar hem toe te gaan" "Toen hij uitgesproken was, bedekte hij zijn gezicht met een doek. 34 Steeds wanneer Mozes voor de HEER verscheen om met hem te spreken, deed hij de doek af, totdat hij weer naar buiten kwam. Als Mozes de Israëlieten dan zei wat hem opgedragen was, 35 zagen zij hoe zijn gezicht glansde. Daarna bedekte hij zijn gezicht met de doek, totdat hij opnieuw met de HEER ging spreken. "

Overigens is het een mooi boek Exodus het leert ons dat wij een barmhartige God dienen als je in de hoofdstukken leest hoe "eigenwijs" mozes af en toe was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid