Spring naar bijdragen

God heeft Spijt?


Aanbevolen berichten

Een vraagje..

Hoe moet ik de volgende bijbelteksten verklaren:

Hij kreeg er spijt van dat hij mensen had gemaakt en voelde zich diep gekwetst.

gen 6:6

Ik zal de mensen die ik geschapen heb van de aarde wegvagen, dacht hij, en met de mensen ook het vee, de kruipende dieren en de vogels, want ik heb er spijt van dat ik ze heb gemaakt

gen 6:7

Nu snap ik dat God spijt had dat hij de mensen op de aarde had gezet ze hadden er immers een zootje van gemaakt.

Maar als ik de volgende bijbelteksten er bij haal snap ik er op eens niets meer van:

Deut 32,4

Hij is een rots, hij staat voor recht; alles wat hij doet is volmaakt. Trouw is God, rechtvaardig en zuiver, in hem is geen spoor van kwaad.

Hoe kan het dat iemand die VOLMAAKT is SPIJT hebben over iets?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het wel degelijk kan. God heeft ons geschapen met een vrije keus om Hem te volgen of niet. Omdat God relaties wil hebben met mensen die voor Hem kiezen. God wil niet een soort robot relaties wil waar mensen gedwongen worden om in Hem te geloven. God heeft dus mensen gemaakt om Hem gezelschap te houden, en vaak genoeg zijn er veel mensen die daar niet voor kiezen. Het lijkt mij dat God best wel spijt kan hebben als de mensen Hem allemaal links laten liggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap dat God geen robots wil hebben en ons een vrije keus heeft gegeven,

Dat het God pijn doet dat een deel van zijn schepping niet voor hem kiezen snap ik ook.

Wat ik niet snap is dat God spijt kan hebben.

Nogmaals ik snap dat God niet kon voorzien wat er zou gebeuren.

Maar spijt... Als ik zeg het spijt mij heb ik iets fout gedaan.

Maar God is volmaakt hoe moet ik dit dan zien?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je geeft iemand een miljoen kado. Deze persoon begint vanaf dat moment mensen om hem heen anders te benaderen, puur omdat hij nu zo rijk is. Ook gebruikt hij het geld om allerlei criminele activiteiten te bekostigen. Verder baadt hij zich in allerlei luxe en pronkt hij hiermee waar hij maar kan.

Hoe reageer jij hierop als gever? Zou jij geen spijt krijgen dat je hem die miljoen als kado gegeven hebt? Zegt dat dan iets over jou als fout persoon?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 07 februari 2007 03:22:10 schreef rem het volgende:

nogmaals ik snap dat God niet kon voorzien wat er zou gebeuren.

Maar spijt... Als ik zeg het spijt mij heb ik iets fout gedaan.

Maar God is volmaakt hoe moet ik dit dan zien?

Natuurlijk wist God dat, hij wist ook dat Jezus aan het kruis worden genageld om alsnog de gelovigen te redden. Maar God heeft ook zelf gevoel, en Hij kan nog wel teleurgesteld als zijn cadeau (zoals beschreven in het voorbeeld van HenkG) door veel mensen misbruikt is. Maar God wil alsnog iedereen een eerlijke kans geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik voel mij best dom en nietig maar ik snap het nog niet :S

God voelde zich in zijn hart gekrenkt logische als ik een miljoen weg geef dat zou ik ook boos zijn WOEDEND zelfs als er zo mee om zou worden gegaan en ik denk nee ik weet dat ik een spijt zou hebben je wilt het niet weten.

Maar hoe kan het dan dat God behalve boos en TELEURGESTELD ook nog spijt had.

Als je volmaakt ben ben je zonder fouten.

Een proefwerk of examen waar je een 10 voor haalt is volmaakt zonder fouten.

Hoe kan het dan dat God spijt heeft terwijl hij zelf zonder fouten is.

Spijt heb je toch als je een fout maakt.

In mijn ogen kan God geen fouten maken dus ook geen spijt voelen.

Ik bedoel God kan toch niet zeggen sorry ik heb een foutje gemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Rem

Je hoeft je niet dom te voelen. Je bent aan het zoeken naar bepaalde antwoorden, zoals we allemaal op zoek zijn naar antwoorden op levensvragen. Doen wij dat omdat we dom zijn? Nee! We doen dat omdat we (de zin van) het leven willen ontdekken.

Is spijt hebben hetzelfde als niet volmaakt zijn?

Lees nog eens je eigen reactie op mijn voorbeeld: je zou spijt hebben, woedend zijn. Maakt dat jou tot een fout mens?

Op dezelfde manier kun je God niet een fout toeschrijven in de situatie zoals jij deze hebt aangereikt. God zegt ook niet "sorry, ik heb een foutje gemaakt", maar: "mensen wat hebben jullie mij een verdriet gedaan en dat terwijl ik jullie zoveel goeds en moois gegeven heb".

De fout ligt daarmee dus bij de mens, zoals de fout in mijn voorbeeld ligt bij degene die het miljoen ontvangen heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 07 februari 2007 02:49:15 schreef rem het volgende:

Een vraagje..

Hoe moet ik de volgende bijbelteksten verklaren:

Hij kreeg er spijt van dat hij mensen had gemaakt en voelde zich diep gekwetst.

gen 6:6

Ik zal de mensen die ik geschapen heb van de aarde wegvagen, dacht hij, en met de mensen ook het vee, de kruipende dieren en de vogels, want ik heb er spijt van dat ik ze heb gemaakt

gen 6:7

Nu snap ik dat God spijt had dat hij de mensen op de aarde had gezet ze hadden er immers een zootje van gemaakt.

Maar als ik de volgende bijbelteksten er bij haal snap ik er op eens niets meer van:

Deut 32,4

Hij is een rots, hij staat voor recht; alles wat hij doet is volmaakt. Trouw is God, rechtvaardig en zuiver, in hem is geen spoor van kwaad.

Hoe kan het dat iemand die VOLMAAKT is SPIJT hebben over iets?

Misschien klinkt het je vreemd in de oren, misschien zijn tal van users het hier niet met me eens maar ik denk dat God geen spijt had. Ik denk dat het destijds zo beschreven is door mensen omdat zij ervaarden alsof God spijt zou hebben van Zijn schepping/schepselen. Dit na aanleiding van de ramp, de zondvloed die hen was overkomen. Vergeet niet dat dit verhaal pas jaren na de zondvloed is beschreven. Noach had geen dagboekje waarin hij letterlijk iedere dag beschreef (er is geen Bijbelboek door Noach zelf geschreven)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Op woensdag 07 februari 2007 09:02:09 schreef Iggi het volgende:

[...]

Misschien klinkt het je vreemd in de oren, misschien zijn tal van users het hier niet met me eens maar ik denk dat God geen spijt had. Ik denk dat het destijds zo beschreven is door mensen omdat zij
ervaarden
alsof God spijt zou hebben van Zijn schepping/schepselen. Dit na aanleiding van de ramp, de zondvloed die hen was overkomen. Vergeet niet dat dit verhaal pas jaren na de zondvloed is beschreven. Noach had geen dagboekje waarin hij letterlijk iedere dag beschreef (
er is geen Bijbelboek door Noach zelf geschreven
)

Dat lijkt me een stuk aannemelijker inderdaad.

Denk bijvoorbeeld eens aan de tijd van de pest in Europa. Er ontstond toen een beweging, de Flagellanten. Deze mensen geselden zichzelf om boete te doen voor hun zonden. Men dacht dus dat de pest en hongersnoden in de middeleeuwen een straf van God was oftewel: dat God spijt had dat hij de mens had gemaakt.

Volgens mij interpreteerden veel zeeuwen de watersnoodramp in 1953 ook op deze manier.

In de Bijbel staat echter dat God alles laat meewerken ten goede (Rom 8:28) hetgeen overeenkomt met zijn volmaaktheid). Maar wat God dan verstaat onder 'het goede' of 'het volmaakte' kunnen wij moeilijk zien of pas achteraf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

(Numeri 23:19) God is geen mens, dat hij leugens zou vertellen, Noch een mensenzoon, dat hij spijt zou gevoelen. Heeft hijzelf het gezegd en zal hij het niet doen, En heeft hij gesproken en zal hij het niet volbrengen?

Aangezien Jehovah God geen vergissingen maakt, hebben zijn spijtgevoelens klaarblijkelijk betrekking op een verandering in zijn houding ten opzichte van mensen.

Wij dienen hieruit niet de conclusie te trekken dat God het een vergissing vond dat hij de mens had geschapen.

Dit zou niet het geval kunnen zijn, aangezien hij van al zijn scheppingswerken zei dat ze „zeer goed†waren, dat wil zeggen, aan zijn maatstaf van volmaaktheid voldeden.

Veeleer speet het Jehovah dat de mensen hadden verkozen een handelwijze van ongehoorzaamheid te volgen. Het speet hem dat zij, met uitzondering van Noach en diens naaste verwanten, zo verdorven waren geworden dat hij gedwongen was handelend tegen hen op te treden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even denken moet ik het dan als volgt zien:

Mijn zoontje gooit een bal door het raam van de buren

Ik ga naar de buren toe en zeg: Het spijt mij.

De buren zullen zeggen daar kan jij ook niets aan doen.

Zit ik in de buurt of niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 07 februari 2007 18:09:47 schreef rem het volgende:

Even denken moet ik het dan als volgt zien:

Mijn zoontje gooit een bal door het raam van de buren

Ik ga naar de buren toe en zeg: Het spijt mij.

De buren zullen zeggen daar kan jij ook niets aan doen.

Zit ik in de buurt of niet?

Mwah, als je de parallel wil doortrekken, moet je dan je buren verdrinken, je zoontje, of beiden? De spijt van God heeft namelijk wel gevolgen, en niet dat Hij sorry komt zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 07 februari 2007 02:49:15 schreef rem het volgende:

Een vraagje..

Hoe moet ik de volgende bijbelteksten verklaren:

Hij kreeg er spijt van dat hij mensen had gemaakt en voelde zich diep gekwetst.

gen 6:6

Ik zal de mensen die ik geschapen heb van de aarde wegvagen, dacht hij, en met de mensen ook het vee, de kruipende dieren en de vogels, want ik heb er spijt van dat ik ze heb gemaakt

gen 6:7

Nu snap ik dat God spijt had dat hij de mensen op de aarde had gezet ze hadden er immers een zootje van gemaakt.

Maar als ik de volgende bijbelteksten er bij haal snap ik er op eens niets meer van:

Deut 32,4

Hij is een rots, hij staat voor recht; alles wat hij doet is volmaakt. Trouw is God, rechtvaardig en zuiver, in hem is geen spoor van kwaad.

Hoe kan het dat iemand die VOLMAAKT is SPIJT hebben over iets?

Misschien klinkt het raar en is het wel een hele foute gedachte, maar God heeft ons mensen naar Zijn beeld. Wij mensen kennen emotie, ik denk dat God ook wel emoties heeft. Misschien dat in een woedebui ofzo deze actie in Hem opkwam door alle opgekropte spijt ofzo..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 07 februari 2007 21:43:54 schreef robinwithaar het volgende:

[...]

Misschien klinkt het raar en is het wel een hele foute gedachte, maar God heeft ons mensen naar Zijn beeld. Wij mensen kennen emotie, ik denk dat God ook wel emoties heeft. Misschien dat in een woedebui ofzo deze actie in Hem opkwam door alle opgekropte spijt ofzo..

ze zeggen dat ook dieren emoties kennen... de ene kat die op de ander jaloers is vanwege voedsel/speeltje/watdanook, of de hond die spijt heeft dat hij binnenshuis zijn behoefte heeft gedaan, razende stieren e.d.

je moet toch wel het typische nemen dat beide mensen en God als eigenschap hebben....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het een en ander nog eens op mij inlaten werken en ik moet zeggen ik vind het maar ingewikkeld...

Aan de ene kant denk ik ja God had spijt VOOR de mensen

Aan de andere kant denk ik ja hallo als je volmaakt bent kun je geen spijt hebben.

en dan net als je denkt dat je er bent lees je de volgende tekst:

God is geen mens, dat hij leugens zou vertellen, Noch een mensenzoon, dat hij spijt zou gevoelen.

Genesis. en God gevoelde spijt en het krenkte hem in zijn hart

Link naar bericht
Deel via andere websites

Da's precies het verschil in lading waar je dan naar moet kijken.

God kent geen spijt omdat Hij een fout heeft begaan (tekst Numeri).

God kent spijt omdat Hij bemerkt dat de mens zijn eigen weg verkiest (tekst Genesis).

Plaatsvervangende schaamte waar Hij zelfs een oplossing voor schenkt als plaatsvervangende rechtvaardiging: Jezus! Zo erg gaan wij God aan het hart.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoals jullie het hier hebben uitgelegd heb ik het eigenlijk nog nooit eerder bekeken,

ik ga dit eens even op mij inlaten werken.

1 van de redenen dat ik toendertijd mijn geloof ben verloren was namelijk bovenstaande vraag.

(de andere vragen zal ik hier ook maar eens stellen)

Wie weet kan ik dan ooit toch nog mijn forum naam wijzigen

Maar zoals ik al antwoorde ik zal eerst eens dit onderwerp en de antwoorden op mij in laten werken.

Voorals de laatste maakt mij duidelijk dat het gaat over PLAATSVERVANGENDE schaamte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Ik geloof niet wat er in de bijbel staat omdat er veel tegenstrijdingen zijn (door mensen veranderd).

God is geen mens die spijt kan hebben,denk toch logisch na.

Als hij spijt heeft wil je dan zeggen dat hij fouten maakt? Hallo big-smile.gif

De bijbel moet niet ingewikkeld zijn. De mensen hebben het ingewikkeld gemaakt en iets wat ingewikkeld is brengt je in de war.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 26 februari 2007 02:58:19 schreef Vallon het volgende:

Ik geloof niet wat er in de bijbel staat omdat er veel tegenstrijdingen zijn (door mensen veranderd).

God is geen mens die spijt kan hebben,denk toch logisch na.

Als hij spijt heeft wil je dan zeggen dat hij fouten maakt? Hallo
big-smile.gif

De bijbel moet niet ingewikkeld zijn. De mensen hebben het ingewikkeld gemaakt en iets wat ingewikkeld is brengt je in de war.

De Kopenhaagse interpretatie van de Quantummechanica is hoogst ingewikkeld en uitermate verwarrend. Ze is desalniettemin waar gebleken in ieder relevant experiment. "Ik begrijp het niet" is nog nooit een valide argument geweest om iets als onwaar te bestempelen.

Een God zonder het vermogen spijt te hebben, is in essentie een deïstische god. Het is niet door menselijke inzichten dat in de Bijbel aan God spijt wordt toegeschreven, het is juist het menselijk onvermogen om te gaan met een onbegrijpelijke God, die de "natuurlijke godsdienst", die deïstisch is, en in vele opzichten feitelijk atheïstisch, deed ontstaan. Ontken dat God spijt kan hebben en je ontkent dat God een persoon is, "Iemand" en niet "Iets".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 26 februari 2007 02:58:19 schreef Vallon het volgende:

De bijbel moet niet ingewikkeld zijn. De mensen hebben het ingewikkeld gemaakt en iets wat ingewikkeld is brengt je in de war.

Waar slaat dat eigenlijk op? Waar staat in de Bijbel; 'En deze Schrift, van Genesis tot Openbaringen, zijn zo geschreven dat elke ongeletterde het kan begrijpen'?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 26 februari 2007 05:15:28 schreef Vallon het volgende:

En daarom geloof ik niet in de bijbel maar in een ander heiligboek waar alles logisch is en simpel. Dat is mijn mening
smile.gif

Zo logisch en simpel dat de Islam ook al weer minimaal 150 verschillende groepen kent, waarbinnen ook weer grote leerstellige meningsverschillen zijn. rofl.gif

Quote:
ps: de bijbel was God's woord toen het in het begin neergezonden was.

Bewijs maar dat er met de Bijbel is gerommeld in een ander topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

stuutje.gif
Nu snap ik ook wat er mis is met onze schoolboeken. Niet iedereen kan het bevatten.
hamer.gif
Zou dat misschien zijn om iets te kunnen leren?
idea8.gif

widegrin.gif

Misschien kan onderzoek iets doen aan het bevattingsconcept van een God die spijt heeft. Zou juist dat element niet bijdragen een de relatie die God met de mens aangegaan is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid