Spring naar bijdragen

Absurdisme en geloof


Aanbevolen berichten

Quote:
Op woensdag 31 januari 2007 17:45:36 schreef Frique het volgende:

Heey allemaal
bye.gif

Ik heb een gesprek met iemand over geloof, op dit moment, en hij gaf me deze link:

Wat denken jullie hier over? Mijn vraag is vooral: Als er geen reden is om te leven, waarom leven we dan?

x Henriette

geen idee, ook al ben ik christen nog begrijp ik niet wáárom ik hier ben. Bovendien geeft je vraag ahw al antwoord op zichzelf. Als er nl geen reden is, is er geen waarom, en als er geen waarom is, is er geen reden knipoog_dicht.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

op zijn minst weten we zeker dát we er zijn..

wie we zijn of waarom we er zijn wordt altijd naderhand bepaald, en verschilt van persoon tot persoon....

de existentie komt vóór de essentie ~Sartre ( link , hoewel absurdisme ook wel aardig is, maar niet erg behulpzaam)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Op woensdag 31 januari 2007 17:45:36 schreef Frique het volgende:

Mijn vraag is vooral: Als er geen reden is om te leven, waarom leven we dan?

Quote:

Op woensdag 31 januari 2007 18:24:38 schreef Judith het volgende:

Dat is Zijn geheim.

Het antwoord "Dat is Zijn geheim" is in feite toch het hetzelfde als de absurdist doet; nl. erkennen dat jij geen zin kunt ontdekken in dit bestaan? Alleen een Alwetende God weet dit immers.

Dit zou volgens het absurdisme dan echter een kunstmatige manier zijn om het vacuüm op te vullen, maar volgens mij is ons héle doen en laten dan kunstmatig aangezien we denkende mensen zijn. Het feit dat Frique meteen vroeg "wat is dan de reden?" geeft voor mij al aan dat het vrijwel onmogelijk is om vrede te hebben met een betekenisloos bestaan en gewoon door te leven. Want leven vereist denk ik sowieso daadkracht, het stellen van doelen. Als je niets doet ben je immers betekenisloos. "Vrede hebben" lijkt mij niet bepaald irrationeel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 31 januari 2007 17:45:36 schreef Frique het volgende:

Heey allemaal
bye.gif

Ik heb een gesprek met iemand over geloof, op dit moment, en hij gaf me deze link:

Wat denken jullie hier over? Mijn vraag is vooral: Als er geen reden is om te leven, waarom leven we dan?

x Henriette

In de link die je gaf staat het Absurdisme uitgelegd. Het Absurdisme zegt dat er geen reden voor het bestaan is. Daarmee staat het recht tegenover het christendom. Wij als christenen hebben wel reden om te leven.

Het Absurdisme vertelt ons ook dat het geen zin heeft om te bedenken waar wij vandaan komen, hoe de aarde is ontstaan. Maar wij weten dat God ons deze aarde heeft gegeven om hem te bevolken en als rentmeester te zijn. We mogen genieten van ons leven en we mogen uitzien naar het leven wat hierna zal komen. Ook zijn wij het lichaam van Jezus. Wij zijn Zijn handen en voeten. Wij hebben de taak om anderen van God te vertellen en dingen in zijn naam te doen.

Dus wij leven voor God! Dat is reden genoeg, lijkt me! knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan een heel eind mee gaan in het Absurdisme.

Ik denk dat het enige antwoord wat mogelijk is op de vraag 'Waarom leven we?' is 'Er is geen Waarom'.

Elke zogenaamde zin van het leven is een persoonlijke invulling, er bestaat geen algemene, van bovenaf opgelegde, zin.

(als dat wel zo was, waren we allemaal gedoemd om ons daaraan te houden)

Ik vind ook 'leven voor God' en 'God dienen' totaal onbevredigend. Want als dat dus de zin van het leven zou zijn, waarom verlangt God dan dat we voor hem moeten leven, wat heeft dat dan voor werkelijke zin? En waar leeft God dan voor?

Welke richting je ook uitgaat, het komt er uiteindelijk op neer dat je maar beter gelukkig kan zijn, en een beetje aardig voor elkaar.

Niet dat dat nou werkelijk zin heeft, maar het is wel zo prettig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik niet geloofde, was ik ook absurdist. widegrin.gif

Maar ja, dan geloof je dat het leven geen betekenis heeft, en dan? Als je toch nooit kunt weten wat de waarde van je leven is, hoef je ook nergens naar te leven. Weg doel in je leven, weg moraal, weg hoop, weg troost. Je hele bestaan slaat ineens nergens op. Ik weet dat er mensen zijn die zich dat ontzettend graag voorstellen en er dan eindeloos over filosoferen, maar ik zie de lol daar niet zo van in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 02 februari 2007 12:21:00 schreef Donnie het volgende:

Welke richting je ook uitgaat, het komt er uiteindelijk op neer dat je maar beter gelukkig kan zijn, en een beetje aardig voor elkaar.

Niet dat dat nou werkelijk zin heeft, maar het is wel zo prettig.

Sommige mensen vinden het juist prettig om niet aardig voor elkaar en zichzelf te zijn. Wat dat betreft is zo'n absurdistisch wereld-/mensbeeld ook niet je van het.

Link naar bericht
Deel via andere websites

yarr, dit is ontopic link

je kunt het leven absurd 'denken', zoals je ook je 'ik' los kunt denken van de rest van je ervaring, maar het féit is dat je alsnog terug wordt geworpen in de wereld waarin je..léeft... (en wat dat leven inhoudt is waar alles in je leven om draait)

ik kan van de mens een heel makkelijke schets maken qua 'geestelijkheid' (in contrast tot barre materie): verlangens en overtuigingen

verlangens zijn stuwings, motivatie, driftmechanismen, die ervoor zorgen dat je elke dag uit je bed komt, je lichaam verzorgt en voedt, de taal gebruikt en met anderen communiceert, naar je werk gaat etc... de manier waarop je verlangens gekoppeld zijn aan de wereld ligt deels (voor het bewuste of voorbewuste gedeelte) vast in je overtuigingen... je bent ervan overtuigd dat het juist en reeel is te doen wat je doet, en je kunt je overtuigingen over eindeloze gebieden uitbreiden... zo of anders kan iemand niet zonder vaste overtuigingen leven, zichzelf in leven houden, leven zoals hij leeft... dus zelfs een absurdist heeft vaste overtuigingen waarmee hij een betrekkelijk normaal en voorspelbaar leven leidt... dat zou niet kunnen als er totaal geen zin was... 'zin hebben in', en bewuste 'zin geven aan' zijn gekoppeld in de mens en niet te ontwijken (wel te negeren en uit het bewuste denken te schoppen naar het voorbewuste)....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat we hier zijn om God te vinden, al hebben we Hem gevonden, om anderen hiermee te helpen. Verder is er eigenlijk niet veel nuttigs te doen denk ik. puh2.gif Een beetje goede cijfers halen op school, leuk baantje vinden en tegerlijkertijd ervoor zorgen dat de mensen om je heen ook een fijn leven kunnen hebben. Ik denk eigenlijk dat we er vooral voor elkaar en voor Hem zijn, anders zou God niet voor zoveel mensen hebben gezorgd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op vrijdag 02 februari 2007 13:26:19 schreef Helena het volgende:

Ik denk dat we hier zijn om God te vinden, al hebben we Hem gevonden, om anderen hiermee te helpen. Verder is er eigenlijk niet veel nuttigs te doen denk ik.
puh2.gif
Een beetje goede cijfers halen op school, leuk baantje vinden en tegerlijkertijd ervoor zorgen dat de mensen om je heen ook een fijn leven kunnen hebben. Ik denk eigenlijk dat we er vooral voor elkaar en voor Hem zijn, anders zou God niet voor zoveel mensen hebben gezorgd.

God heb je nooit volledig gevonden in dit leven. Het is een proces dat duurt tot (na) de dood.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid