Spring naar bijdragen

Bijbel en de RK Kerk


Aanbevolen berichten

@Diakio, misschien kun je dat ook op een andere manier verwoorden. Als je respect van iemand verwacht, moet je de ander zelf ook met datzelfde respect behandelen.

@H_of_Z, Jij stelt dat er bepaalde zaken binnen de RKK onchristelijk zijn, maar je toont niet aan waarom dat zo zou zijn. De discussie zou al een andere insteek krijgen wanneer je (bijvoorbeeld) je stelling met bijbelteksten zou onderbouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 379
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 16:57:35 schreef Levi het volgende:

@Diakio, misschien kun je dat ook op een andere manier verwoorden. Als je respect van iemand verwacht, moet je de ander zelf ook met datzelfde respect behandelen.

Vanzelfsprekend. En dus heb ik onze goede vriend alle hulp aangeboden zijn betoog beter op te bouwen. Maar als iemand de afwezigheid van enige vorm van beschaving heeft getoond, voel ik me niet langer verplicht respect te tonen, dat ik inmiddels ook niet meer heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 17:00:08 schreef Pius_XII het volgende:

[...]

Dat is toch eenvoudig zat? Wijs me haar graf maar.

Dit is natuurlijk ook een drogreden. In dat geval zou ik ook kunnen claimen dat Jakobus ten hemel gevaren is. hamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op dinsdag 30 januari 2007 16:49:21 schreef hendrik_of_zaventem het volgende:

Ik ben hier niet op mijn plaats, omdat er veel te veel strekkingen vertegenwoordigd zijn die ik al jaren geleden heb afgeschreven als "in mijn ogen niet echt bijbels". Daarbij horen zowel de Katholieke als de meeste Gereformeerde/Hervormde kerken.

"Hoezo één spookrijder? Ik zie er wel honderden!"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even een citaat uit een ander onderwerp:

Quote:

Op maandag 29 januari 2007 23:30:48 schreef hendrik_of_zaventem het

volgende:

[...]

Maria ten hemel opgenomen: Dat weet iederen christen?

Ok, dat wil ik best aannemen, als jij dat uit de Bijbel kunt halen... Waar staat dat?

PS: Een christen vindt de Bijbel het hoogste gezag toch he...

Hier, aardige jongen, een koekje van eigen deeg. Ofwel; ik moet je nu toch even vangen met je eigen woorden.

"Een christen vindt de Bijbel het hoogste gezag toch he..." gevolgd door; "Ok, dat wil ik best aannemen, als jij dat uit de Bijbel kunt halen... Waar staat dat?" Dat zogenaamde hoogste leergezag van de Bijbel is geen christelijk uitgangspunt. Toen de Kerk (De RKK dus...) door Christus werd gesticht op de Rots Petrus, moesten de

boeken en brieven van het NT nog geschreven worden. Het hoogste leergezag werd dan ook door Christus zelf bij de mensen neergelegd. En niet zomaar bij alle mensen, maar bij de door Hem gekozenen; Petrus en de andere apostelen. De opvolgers van die apostelen gingen zo door. Dat is een traditie die stamt van de joden; daar werden de

priesters en hogepriesters ook steeds opgevolgd. Die gewoontenverzameling noemen wij

de Traditio. De Bijbel is één deel van de Traditio. De Traditio bestond namelijk al

vóór de Bijbel tijdens het Concilie van Nicea werd gecanoniseerd. Kom mij dus niet

aan met 'Sola Scriptura', want dat is wel héél erg on-bijbels! boosrood.gif

Quote:

Op dinsdag 30 januari 2007 17:01:58 schreef Levi het volgende:

[...]

Dit is natuurlijk ook een drogreden. In dat geval zou ik ook kunnen claimen dat Jakobus ten hemel gevaren is.
hamer.gif

Dat graf ligt in... Santiago de Compostela. Olé!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 17:01:58 schreef Levi het volgende:

Dit is natuurlijk ook een drogreden. In dat geval zou ik ook kunnen claimen dat Jakobus ten hemel gevaren is.
hamer.gif

Nee hoor, hier is zijn graf:

250px-Santiago-de-Compostella.jpg

Verklaar jij maar eens waarom we van zo ongeveer alle heiligen de overblijfselen weten te vinden, omdat ze zo gewild waren in vroeger eeuwen, maar dat er van heilige nr.1, namelijk Maria, nergens een spoor is te vinden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 17:05:44 schreef Pius_XII het volgende:

[...]

Nee hoor, hier is zijn graf:

Verklaar jij maar eens waarom we van zo ongeveer alle heiligen de overblijfselen weten te vinden, omdat ze zo gewild waren in vroeger eeuwen, maar dat er van heilige nr.1, namelijk Maria, nergens een spoor is te vinden?

Verklaar jij maar eens waarom van heilige nr. 1 uit het OT (ik doel op Mozes) de begraafplaats niet bekend is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 17:05:44 schreef Pius_XII het volgende:

[...]

Nee hoor, hier is zijn graf:

Verklaar jij maar eens waarom we van zo ongeveer alle heiligen de overblijfselen weten te vinden, omdat ze zo gewild waren in vroeger eeuwen, maar dat er van heilige nr.1, namelijk Maria, nergens een spoor is te vinden?

Dus is ze nooit dood gegaan? rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op dinsdag 30 januari 2007 17:17:36 schreef Levi het volgende:

[...]

Verklaar jij maar eens waarom van heilige nr. 1 uit het OT (ik doel op Mozes) de begraafplaats niet bekend is.

Ik denk dat je die vraag beter aan de Joden kunt stellen. Wij hebben het over heiligen binnen de RKK.

Samengevoegde post 30-1-2007 17:28:00:

Quote:

Op dinsdag 30 januari 2007 17:25:16 schreef GenW het volgende:

[...]Dus is ze nooit dood gegaan?
rofl.gif

Correctie: bij mij onbekend. En daarna met lichaam en al richting hemel gegaan.

Maar laten we het over al die andere punten hebben, daar voelde de topic starter zich wat makkelijker bij. Dan kan de discussie nou eindelijk van de grond komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 17:24:56 schreef Pius_XII het volgende:

[...]

Dat weten we, in het land van Moab, bij Bethpeor.

Precies. Waarom staat er dan niet een mooi groot gebouw overheen en waarom zegt de tekst dan expliciet: 'Tot op de dag van vandaag weet niemand waar zijn graf is.' ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 17:28:09 schreef Levi het volgende:

[...]

Precies. Waarom staat er dan niet een mooi groot gebouw overheen en waarom zegt de tekst dan expliciet: 'Tot op de dag van vandaag weet niemand waar zijn graf is.' ?

Maar er staat dus wel dat er een graf is. Dan zijn we toch klaar?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op dinsdag 30 januari 2007 17:26:43 schreef Thorgrem het volgende:

Samengevoegde post 30-1-2007 17:28:00:

[...]

Jazeker wel. En daarna met lichaam en al richting hemel gegaan.

Maar laten we het over al die andere punten hebben, daar voelde de topic starter zich wat makkelijker bij. Dan kan de discussie nou eindelijk van de grond komen.

Het wordt steeds mooier. nosmile.gif

Ik kan best accepteren dat jullie geloven dat Maria in de hemel is opgenomen. Maar vraag mij alsjeblieft niet of ik dat met argumenten als 'haar graf is nooit gevonden' aan wil nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 17:30:53 schreef GenW het volgende:

[...]Het wordt steeds mooier.
nosmile.gif

Ik kan best accepteren dat jullie geloven dat Maria in de hemel is opgenomen. Maar vraag mij alsjeblieft niet of ik dat met argumenten als 'haar graf is nooit gevonden' aan wil nemen.

Je hoeft helemaal niets aan te nemen. Ik dwing je niet. En ik kan me goed voorstellen dat het voor jou erg vreemd en ongeloofwaardig overkomt.

Dat het graf nooit gevonden is is natuurlijk ook geen theologische onderbouwing(die is er vast wel, maar dat kan in een ander topic, volgens mij was er z'n topic al). Maar meer een reactie op enkele opmerkingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 17:25:16 schreef GenW het volgende:

Dus is ze nooit dood gegaan?
rofl.gif

Kwestie van opinie.

Quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 17:32:06 schreef Levi het volgende:

Oh, want nu weten we ook de reden waarom niemand weet waar hij begraven is?

Het schijnt zo te zijn dat de aartsengel Michael en Satan wilden matten om z'n lichaam en dat God het daarom verborgen heeft. widegrin.gifrofl.gif

Samengevoegde post 30-1-2007 17:39:12:

Maar goed, kom van mijn part maar met de één of andere 'urban myth' over het graf van Maria, of informatie over haar dood.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid