Spring naar bijdragen

Rockdienst in gereformeerde gemeent


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 19:22:32 schreef RobertF het volgende:

Neem je als kerk je liturgie nog wel serieus met zulke fratsen? Ik betwijfel het, en juist als je niet je liturgie serieus neemt en je liturgie niet uit diep geloof en religieus besef koestert en verzorgt, verlies je gelovigen. Immers, waarom naar de kerk gaan en de kerk serieus nemen, als het allemaal tóch niet zo serieus blijkt te zijn?

Geen fratsen, dat scheelt. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 19:24:13 schreef Audiophile het volgende:

Liturgie? Als in het boekje met teksten?

Als in de wijze waarop de sacramenten worden gevierd, de lezingen worden gehouden, de gebeden worden gebeden, et cetera. De liturgie is het gebed van de Kerk en strekt zich niet alleen uit in de gemeenschappelijke vieringen, maar ook in de dagelijkse gebeden van leken en geestelijken.

De liturgie ontwikkelt zich altijd door de geschiedenis heen en laat als geen ander zien wat de Kerk gelooft en leert. Want zoals de gelovige bidt, zo gelooft hij. In hoeverre neem je dus je liturgie, je gebed, nog serieus als je een met een rockband de gelovigen waves laat maken in de kerk?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 29 januari 2007 19:50:23 schreef Gorthaur het volgende:

[...]

Ik zou zeggen vraag het ze.

En vertel ze dan maar dat je het betwijfeld.

Zouden ze 'amen!' roepen, of zich uitermate gekwetst voelen?

Ik denk dat de anglicaanse kerk op dit moment wel veel grotere problemen aan het hoofd heeft om zich hier nu druk over te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
[...]

Ik zou zeggen vraag het ze.

En vertel ze dan maar dat je het betwijfeld.

Zouden ze 'amen!' roepen, of zich uitermate gekwetst voelen?

Sjaloom Gorthaur,

Ik zou het niet weten. Er zijn genoeg kerken/gemeenten/parochies die allerlei gekke dingen in hun liturgie stoppen, en toch echt zeggen de liturgie serieus te nemen. Ik mag daar dan wel mijn twijfels bij hebben, vooral als er belangrijke liturgische regels worden geschonden.

Vanzelfsprekend moet je daar op een liefdevolle en tactische manier mee omgaan, maar dat betekent niet dat je alles maar mooi en goed moet vinden. Ook de angelicaanse kerk heeft een vaste liturgie en die is er niet voor niets.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 19:32:17 schreef RobertF het volgende:

[...]Als in de wijze waarop de sacramenten worden gevierd, de lezingen worden gehouden, de gebeden worden gebeden, et cetera. De liturgie is het gebed van de Kerk en strekt zich niet alleen uit in de gemeenschappelijke vieringen, maar ook in de dagelijkse gebeden van leken en geestelijken.

De liturgie ontwikkelt zich altijd door de geschiedenis heen en laat als geen ander zien wat de Kerk gelooft en leert. Want zoals de gelovige bidt, zo gelooft hij. In hoeverre neem je dus je liturgie, je gebed, nog serieus als je een met een rockband de gelovigen waves laat maken in de kerk?

Doet me denken aan wat er ooit eens gescandeerd werd in onze gemeente: "Who's your daddy?! Jesus!"...

nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 19:24:13 schreef Audiophile het volgende:

Liturgie? Als in het boekje met teksten?

Nee, dat noemen we "het boekje", of als je geluk hebt, het missaal. Liturgie is het geheel van wat de vieringen maakt: gebeden, lezingen, gezangen, aanbidding, aankleding, houding, etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid