Spring naar bijdragen

Klaarkomen zondig?


Aanbevolen berichten

Mja, het ging er geloof ik over of het zondig is als je klaarkomt wanneer dat niet rechtstreeks de voortplanting dient, of zo had ik het toch begrepen. Dat is, als dat niet mag, een probleem voor mensen die niet kunnen klaarkomen tijdens 'de daad', maar wel bvb door orale stimulatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 84
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op woensdag 24 januari 2007 08:57:38 schreef diakio het volgende:

De lever is in staat alcohol af te breken. Dat betekent dat de mens geschapen is om alcohol te consumeren, maar of dat nu betekent dat alcohol onder alle omstandigheden gezond is?

En alcohol is in staat de hersencellen af te breken. Dat betekent dat de hersenen geschapen zijn om af te breken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 24 januari 2007 23:54:32 schreef Princess. het volgende:

Gaat ook alleen over de vrouwen
knipoog_dicht.gif

Niet noodzakelijk, als een man niet kan klaarkomen tijdens de daad zit hij met het zelfde probleem. Ok, het komt allicht een pak minder voor, maar toch.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 24 januari 2007 08:43:47 schreef Judith het volgende:

Naar aanleiding van een ander topic kreeg ik het idee dat klaarkomen endan met name voor de vrouw (voorspel) zondig zou zijn.

Judith, ik heb even gelezen in dat andere topic en vrees dat je vraagstelling is gebaseerd op een misverstaan van wat ik daar heb geschreven. Voordat ik begin: ik breng hierbij dezelfde kanttekening aan als diakio: wat ik hier schrijf, is hetgeen de RKK leert, en op punten die voor eigen interpretatie openstaan, is het vanzelfsprekend mijn interpretatie (en daar zouden andere katholieken dat, heel legitiem, anders kunnen zien).

Het is ab-so-luut níet zondig voor een vrouw om klaar te komen. Echter, alleen om het feit dat het kán, betekent niet dat je het ook in alle gevallen mag nastreven (of je nou een vrouw of een man bent). Ik ben niet getrouwd en er is voor mij dus nog geen enkele situatie waarin ik dit mag nastreven. Als het buiten mijn eigen toestemming zou gebeuren (bijv. in een droom) is het niet zondig, omdat zonde per definitie mét toestemming gebeurt (anders kon je er immers niets aan doen). Maar zelfbevrediging of seks met mijn vriend zijn uit den boze. Voor iemand die wél getrouwd is, is het toegestaan om naar een orgasme te streven, maar dan alleen binnen het kader van de huwelijkse seksualiteit. D.w.z.: seksualiteit met de eigen man/vrouw, die gericht is op vruchtbaarheid en eenwording.

En is klaarkomen tijdens het voorspel dan zondig? Als het al zo zou zijn, dán eerder voor de man dan voor de vrouw. Tenzij je één of andere 'superman' bent, die 2x in korte tijd kan klaarkomen, is het niet de bedoeling dat je als man tijdens het voorspel klaarkomt (dan kun je 'het' immers niet meer doen en staat het samenzijn van jou en je vrouw niet open voor die volledige eenwording en vruchtbaarheid). Maar gebeurt het per ongeluk, dan geldt weer: niet zondig, want zonde kan nooit per ongeluk gebeuren. Wel is het zaak elkaars lichaam en reacties goed te leren kennen, zodat je weet hoe ver je kunt gaan zonder over die grens te gaan. Als vrouw mag je op zich best streven naar een orgasme tijdens het voorspel, maar het is natuurlijk wel de vraag of je hierna nog zin hebt in 'het' (dat is voor iedereen weer verschillend).

Oh ja, dit zei de vorige paus over orgasme binnen het huwelijk:

Er bestaat een ritme, gegeven door de natuur zelf, dat beide echtgenoten moeten ontdekken, zodat de climax bereikt kan worden door zowel de man als de vrouw, en voor zover mogelijk in beiden tegelijk plaatsvindt. (p. 272)

(door mij vertaald uit het Engels, van Love & Responsibility (de link gaat naar een nogal lijvig, maar zeer lezenswaardig PDF-doc met een bloemlezing uit dat boek))

Hij geeft hierin duidelijk aan, dat een orgasme voor beide partners - en dan het liefst nog tegelijkertijd - tijdens de daad de ideale situatie is (waarnaar je ook samen kunt streven, en je hebt immers ook alle tijd en gelegenheid om elkaar steeds beter te leren kennen op dat gebied als je getrouwd bent). Nou neem ik direct aan dat hij het niet uit eigen ervaring zei (knipoog_dicht.gif), maar hij heeft zeer zeker gelijk: het ís ook de mooiste situatie. Én, zoals diakio al zei m.b.t. de onbekende professor G (die trouwens gewoon Gräfenberg heette): het is ook niet onmogelijk. Maar JPII gaf hiermee zeker níet aan dat er iets mis mee is als je het anders doet (bijv. als de vrouw al tijdens het voorspel haar hoogtepunt bereikt, of juist na de daad, in het naspel).

Quote:

Op woensdag 24 januari 2007 19:11:06 schreef Judith het volgende:

[...]

Die indruk kreeg ik, ik deel dat ook niet. Maar ik vroeg het me af en
ja sommige christenen denken zo dat alles wat plezierig is, slecht is of zo.

Jij bent de topicstarter, en je bent met dit topic begonnen vanwege iets van mijn hand wat je elders op dit forum had gelezen. Misschien bedoelde je het niet zo, maar ik voel me nogal aangesproken hier: net alsof ík zo iemand zou zijn die denkt dat alles wat plezierig is, slecht is (in ieder geval op seksueel gebied). Hopelijk is duidelijk uit bovenstaande verhaal (helaas had ik niet eerder de gelegenheid om te antwoorden), dat dat zeker niet het geval is. En anders hoor ik het wel, dan probeer ik beter uit te leggen wat ik bedoel.

Quote:

Op woensdag 24 januari 2007 10:27:12 schreef anastasia het volgende:

Biologisch gezien is sex zo'n 6 dagen per maand nuttig.

Biologisch gezien is seks zo'n 28, 30, 31 en heel soms 29 dagen/maand nuttig, afhankelijk van in welke maand je zit. Het relationele aspect heeft nl. ook biologische implicaties. Het gaat er niet alleen om om een zaadje bij een eitje te krijgen.

Quote:
Het zou dus ergens logisch zijn dat sex dan ook alleen op vruchtbare dagen zou plaatsvinden.

Bij heel veel diersoorten werkt het inderdaad zo*. Maar dat zijn zonder uitzondering diersoorten, waarbij het relationele aspect van seksualiteit niet zo'n grote rol speelt als de voortplanting (sensus stricto). De mens behoort niet tot die diersoorten. Daarom is het voor een mensenvrouwtje (en haar partner) ook zo moeilijk om te weten wanneer die vruchtbare tijd is.

* Eigenlijk een wonder dat ik nog geen nachtelijke kattenserenades heb gehoord dit jaar ... Dat betekent óf dat er weinig niet-gecastreerde katten in de buurt rondlopen, óf dat mijn dubbel glas goed geluid isoleert, óf dat er iets mis is met mijn oren knipoog_dicht.gif

Quote:
Opnieuw een bekend verhaal uit de feministische hoek van de jaren 70 van de vorige eeuw, ruimschoots achterhaald door de huidige stand van kennis in de sexuologie en aangrenzende terreinen.

Zou dat ook kunnen komen, doordat iets van 60% van de Nederlandse vrouwen tussen menarche en overgang aan de pil is? Ik heb wel eens de volgende uitspraak gehoord: 'de pil werkt uitermate goed tegen zwangerschap; je hebt prompt geen zin meer!'. Uit eigen ervaring weet ik dat het zo kan werken. Toegegeven: het was een zware pil tegen acné, die ook nog eens - wel in grotere hoeveelheden - voor (tijdelijke) chemische castratie van mannelijke seksdelinquenten gebruikt wordt (maar daar hoor je níemand over boosrood.gif). Maar ook de 'gewone' pil heeft bij heel veel vrouwen een slechte invloed op hun libido. Velen staan verbaasd als ze na jaren een ander voorbehoedsmiddel gaan gebruiken (of vanwege een kinderwens helemaal met anticonceptiemiddelen stoppen), lees er de fora van de vrouwenbladen maar eens op na.

De pil heeft nog een ander effect. Het áltijd maar kunnen zonder enige implicatie m.b.t. vruchtbaarheid heeft nl. ook een mogelijk effect op het libido van de vrouw, en dat is dan denk ik weer meer op relationeel gebied. Ter illustratie onderstaande (vertaalde) ervaring van een man met NFP

(een geavanceerde en - daardoor - betrouwbare vorm van periodieke onthouding):

De grootste verrassing voor mij was het feit dat mijn vrouw de onthouding verschrikkelijk moeilijk vond. Ik dacht dat ík de problemen zou hebben ... Ik was ontzettend gevleid toen ik me realiseerde, dat mijn vrouw zo genoot van de omgang met mij. Jarenlang was ik haar dankbaar, omdat ze altijd op mijn 'verzoek' voor geslachtgemeenschap antwoordde. Maar na 29 maanden gebruik van natuurlijke methodes zien we eindelijk geslachtsgemeenschap als iets dat we delen en aan elkaar geven. Zij geeft aan mij; ik geef aan haar.

(vertaald uit het Engels, zie dat doc. van Love & Responsibility, wat ik hierboven linkte, p. 27)

Quote:

Op woensdag 24 januari 2007 23:56:27 schreef Harm-Jan het volgende:

[...]Dat zou ook slecht zijn, aangezien dat 'niet rechtstreeks tot voortplanting dient'. Volgens mij zitten die dingen echter niet voor niets in je lichaam gebouwd..

(over orale seks)

Ik weet niet volgens wie dat dan zo slecht zou zijn. Volgens mij in ieder geval zeker niet!

Overigens denk ik dat een mond en tong in eerste instantie dienen om mee te eten en te praten, en geslachtsdelen om geslachtsgemeenschap mee te hebben, maar dat wil natuurlijk niet automatisch zeggen, dat je ze dan niet op een andere manier mag gebruiken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:
Op woensdag 24 januari 2007 19:28:32 schreef Princess. het volgende:

[...]

U zegt dat het goed is dat een man geen gemeenschap met een vrouw heeft. 2 Maar om ontucht te vermijden moet iedere man zijn eigen vrouw hebben en iedere vrouw haar eigen man. 3 En een man moet zijn vrouw geven wat haar toekomt, evenals een vrouw haar man. 4 Een vrouw heeft niet zelf de zeggenschap over haar lichaam, maar haar man; en ook een man heeft niet zelf de zeggenschap over zijn lichaam, maar zijn vrouw. 5 Weiger elkaar de gemeenschap niet, of het moest zijn dat u er wederzijds mee instemt u enige tijd aan het gebed te wijden. Kom daarna echter weer samen; anders zal Satan uw gebrek aan zelfbeheersing gebruiken om u te verleiden.

je mag dus gewoon van elkaars lichaam genieten, vind niet dat het zondig is.

Dankje voor het citaat. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op donderdag 25 januari 2007 18:25:33 schreef wateengedoe2 het volgende:

Jij bent de topicstarter, en je bent met dit topic begonnen vanwege iets van mijn hand wat je elders op dit forum had gelezen. Misschien bedoelde je het niet zo, maar ik voel me nogal aangesproken hier: net alsof ík zo iemand zou zijn die denkt dat alles wat plezierig is, slecht is (in ieder geval op seksueel gebied). Hopelijk is duidelijk uit bovenstaande verhaal (helaas had ik niet eerder de gelegenheid om te antwoorden), dat dat zeker niet het geval is. En anders hoor ik het wel, dan probeer ik beter uit te leggen wat ik bedoel.

Judith, zou je ook nog even in willen gaan op mijn post, en m.n. bovenstaande? Alvast bedankt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:
Op donderdag 25 januari 2007 18:25:33 schreef wateengedoe2 het volgende:

[...]

Jij bent de topicstarter, en je bent met dit topic begonnen vanwege iets van mijn hand wat je elders op dit forum had gelezen. Misschien bedoelde je het niet zo, maar ik voel me nogal aangesproken hier: net alsof ík zo iemand zou zijn die denkt dat alles wat plezierig is, slecht is (in ieder geval op seksueel gebied). Hopelijk is duidelijk uit bovenstaande verhaal (helaas had ik niet eerder de gelegenheid om te antwoorden), dat dat zeker niet het geval is. En anders hoor ik het wel, dan probeer ik beter uit te leggen wat ik bedoel.

Nee het was niet naar aanleiding van jouw aan deel in het andere topic knipoog_dicht.gif het kwam door het topic opzich de redenatie dat voorspel zondig zou zijn wat voor mij gelijk staat voor de vrouw aan klaarkomen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 13:20:16 schreef de vegaloog het volgende:

Welke dichter schreef trouwens de onsterfelijke woorden:

"Bespaar mij het gehaspel

Van het voor- en naspel."?

Ben het even vergeten...

Het was vást en zeker een man! noparty.gifflower.gif

Samengevoegde post 27-1-2007 20:09:20:

Quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 06:08:30 schreef Judith het volgende:

[...]

Nee het was niet naar aanleiding van jouw aan deel in het andere topic
knipoog_dicht.gif
het kwam door het topic opzich de redenatie dat voorspel zondig zou zijn wat voor mij gelijk staat voor de vrouw aan klaarkomen.
smile.gif

Ah, OK. Nee, niet zondig dus (althans niet per se; met een mes kun je ook een brood snijden en een moord plegen). En voor mij staat 't niet gelijk aan klaarkomen voor de vrouw, maar zoals gezegd in mijn post hierboven: smaken verschillen wat dat betreft smile.gif

Quote:

Op donderdag 25 januari 2007 18:25:33 schreef wateengedoe2 het volgende:

[...]

Als vrouw mag je op zich best streven naar een orgasme tijdens het voorspel, maar het is natuurlijk wel de vraag of je hierna nog zin hebt in 'het' (dat is voor iedereen weer verschillend).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 20:08:11 schreef wateengedoe2 het volgende:

Ah, OK. Nee, niet zondig dus (althans niet per se; met een mes kun je ook een brood snijden en een moord plegen). En voor mij staat 't niet gelijk aan klaarkomen voor de vrouw, maar zoals gezegd in mijn post hierboven: smaken verschillen wat dat betreft
smile.gif

[...]

Om even te generaliseren, vrouwen komen meestal alleen klaar met voor-naspel knipoog_dicht.gif Maargoed, fijn dat je geduld hebt met mij flower.gif en mijn leergierigheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 20:45:19 schreef Judith het volgende:

[...]

Om even te generaliseren,

Nooit verstandig, want Liset komt dan meestal toch wel met een weerwoord..puh2.gif

Quote:
vrouwen komen meestal alleen klaar met voor-naspel
knipoog_dicht.gif

Grootste klinkklare bull**** smile.gif Dat zegt genoeg of niet? hamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 28 januari 2007 22:53:21 schreef Harm-Jan het volgende:

Ik denk als je het procentueel zou zien dat ze gelijk heeft
smile.gif

Haha ehm ja, er kwamen allemaal gedachten in me op om uit te leggen dat het niet per sé in het voor- of naspel hoeft te gebeuren, maar ik denk dat dat niet verstandig is haha widegrin.gif

Om terug te komen op de vraag of klaarkomen zondig is? Ik vind van niet, ik heb het namelijk nergens terug kunnen vinden dat God ons verbiedt om klaar te komen.

(Toch vind ik t raar om dat zo op die manier te typen haha bloos.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat een ongelofelijk onzin als god het niet goed zou vinden dat een vrouw klaarkomt(hij heeft het wel lastiger gemaakt voor een vrouw dan voor een man) en dat je van sex geniet waarom zou hij het dan zo lekker maken, hij is toch geen sadist, nee meid geniet er nou maar van en maak je druk over dingen die er toe doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 03 februari 2007 09:49:42 schreef Kempevain het volgende:

Wat een ongelofelijk onzin als god het niet goed zou vinden dat een vrouw klaarkomt(hij heeft het wel lastiger gemaakt voor een vrouw dan voor een man) en dat je van sex geniet waarom zou hij het dan zo lekker maken, hij is toch geen sadist, nee meid geniet er nou maar van en maak je druk over dingen die er toe doen.

Haha, ik raad je eerst aan om eerst wat te verdiepen in de geloofsovertuiging van de TS en dan te reageren. Je reageert als een ongelovige en dat ben je volgens mij ook en vooral met dit soort onderwerpen heeft (naar mijn mening) de TS niet zoveel aan opmerkingen die meteen in twijfel naar God gemaakt worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mmmm ik heb wel eens nagedacht

Heel lang geleden wisten mensen nog niet van de bloemetjes en de bijtjes enzo, zou het niet kunnen dat God het genot van seks zo heeft gemaakt, om ervoor te zorgen dat mensen de daad doen, omdat ze anders er geen kinderen zouden zijn gemaakt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind de topic-openster erg moedig.

Het is een vraag die mij ook heeft beziggehouden. Een soort van schuldgevoel, omdat het orgasme van de man parallel loopt aan het doel van voortplanting en dat van de vrouw niet.

W.s. leg ik het niet goed uit.

Beetje onbeholpen...sorry...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid