Spring naar bijdragen

De deutero-canonieke boeken


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Quote:
Op maandag 22 januari 2007 21:02:06 schreef Judith het volgende:

Misschien een heel domme vraag maar ik heb het nooit begrepen en niemand heeft me ooit de moeite genomen om het uitt te leggen.

Dat zijn de boeken die Maarten Luther uit de Bijbel heeft gehaald, omdat er dingen in stonden die hem niet bevielen. smile.gif Uiteraard denken Protestanten hier weer heel anders over.

Quote:
Daniel is toch ook zo'n bijbelboek?

Nee, alleen de toevoeging uit Daniel. (zo uit het hoofd). Ik kan je het boek Sirach overigens van harte aanraden. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 22 januari 2007 21:08:48 schreef Michiel het volgende:

Deutero Canoniek zijn een tweede canon in het Bijbel Canon. Inderdaad door Luther uit de Bijbel gehaald en bestempeld als apocrief.
staat nog veel meer te lezen.
knipoog_dicht.gifsmile.gif

Hee, dat mocht ik nou nooit, een aankondigend zinnetje en dan een link geven. copper2.gifwidegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 22 januari 2007 21:11:06 schreef Pius_XII het volgende:

[...]

Hee, dat mocht ik nou nooit, een aankondigend zinnetje en dan een link geven.
copper2.gifwidegrin.gif

Maar jij bent ook geen Mod he? TNO:

Ik heb een Willibrord en heb er dus wel eens in gebladerd. Er staan wel erg mooie dingen in maar ik weet er te weinig van om te kunnen zeggen dat ze dus wel ok zijn...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 22 januari 2007 21:16:10 schreef Mr. Emilio het volgende:

Maar jij bent ook geen Mod he? TNO:

Ik heb een Willibrord en heb er dus wel eens in gebladerd. Er staan wel erg mooie dingen in maar ik weet er te weinig van om te kunnen zeggen dat ze dus wel ok zijn...

Luther en Calvijn hadden de boeken wel opgenomen in hun Bijbels, maar met een waarschuwing. Men vond ze in elk geval wel nuttig om te lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 22 januari 2007 21:19:43 schreef Mr. Emilio het volgende:

Ik haal er niet veel shocking andere dingen uit.

Bidden voor de overledenen, Heiligenverering, maar goed, die dingen kun je ook wel uit het NT halen als je echt wilt.

Quote:
Ze boeien me ook niet echt.

Ik vraag me af of dát nou de bedoeling was van de hervormers. widegrin.gif

Samengevoegde post 22-1-2007 21:24:38:

Quote:
Op maandag 22 januari 2007 21:21:53 schreef TimonK het volgende:

Admod note:
Topictitel wat algemener en meer vatbaar voor discussie gemaakt.

Hé ja, lekker, helemaal niet zo'n zin an discussie. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 22 januari 2007 21:19:43 schreef Mr. Emilio het volgende:

Ik haal er niet veel shocking andere dingen uit. Ze boeien me ook niet echt.

In Makabeeën 1 kun je bijv. lezen over een gebeurtenis die in bepaalde profetieën in de bijbel voorspeld werden.

En voor historici schijnen er trouwens ook wel boeiende dingen in te zitten. party.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Judith, je hebt al een paar antwoorden gehad, maar misschien kan ik nog één en ander verduidelijken (en ik had zo'n zin om er een tekstje over te schrijven puh2.gif).

Zoals je weet bestaat de bijbel uit een hoop verschillende boeken. Vroeger bestonden de geschriften van de bijbel allemaal apart, naast een hoop andere joods-religieuze geschriften. Op een bepaald moment is men van die boeken verzamelingen beginnen maken, waarbij men dus kwam tot een vast omlijnde collectie van boeken die men als echt goddelijk geïnspireerd zag. Het woord canon had oorspronkelijk ook de betekenis van een richtsnoer, in dit geval dus een richtlijn van goddelijk geïnspireerde boeken. Zo is dus de collectie ontstaan die christenen het oude testament noemen.

Nu weet je vast wel dat het oude testament voor het grootste deel in het Hebreeuws geschreven is, en joden die in delen van de wereld woonden waar men geen Hebreeuws sprak kregen dus moeite met die taal. Daarom is men het oude testament gaan vertalen in het Grieks. De moeilijkheid is echter dat men in deze Griekse vertaling van een aantal boeken aannam dat ze goddelijk geïnspireerd waren, die in de Hebreeuwse bijbel niet als zodanig opgenomen zijn. Later is men in de vroege kerk deze Griekse versie, die men de septuagint noemt, gaan gebruiken, terwijl de joden zelf afstapten van de septuagint en zich allemaal hielden aan de Hebreeuwse canon. Zo komt het dus dat alle christenen lange tijd een andere canon hadden dan joden. (Dit klopt niet honderd procent, zie edit onderaan de post.)

Tijdens de reformatie zijn de protestanten echter teruggekeerd naar de joodse canon, en hebben zij dus de boeken die de septuagint extra had laten vallen. De katholieken hebben dit niet gedaan, waardoor men binnen het christendom twee verschillende canons kreeg. Deze boeken die de protestanten toen verworpen hebben noemen we deutero-canoniek.

(Eigenlijk vind ik deutero-canoniek een beetje een vreemd woord, het klinkt zo'n beetje als half-canoniek ofzo. Uiteindelijk is dat een tikkeltje dubbelzinnig. Voor katholieken zijn deze boeken doodgewoon helemaal canoniek, en voor protestanten zijn ze helemaal niet-canoniek, dat deutero-dinges lijkt zo'n beetje een compromis wat eigenlijk voor geen van beide kanten echt op iets slaat. Maar eum, dat kan ook wel aan mij liggen hoor.)

Edit: Zoals Gorthaur me net zei is het niet zo dat alle boeken uit de septuagint in de kerk overgenomen zijn. Een paar boeken uit de septuagint komen dus ook niet voor in de katholieke canon. Het gaat hier bijvoorbeeld om een extra boek Ezra, twee extra Makkabeeën, extra psalmen, en nog hier en daar een aanvulling.

Verder moet ik ook even vermelden dat in de katholieke canon niet enkel volledige extra boeken staan, in de katholieke bijbel zien sommige boeken er ook iets anders uit dan in de protestantse canon.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 22 januari 2007 21:44:57 schreef Pius_XII het volgende:

Er zijn trouwens ook deuterocanonieke NT boeken, wist je dat Iriacynthe?

Daar ben ik wel benieuwd naar eigenlijk!

Daar had ik zelf nog niet eerder van gehoord.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 22 januari 2007 21:46:20 schreef TimonK het volgende:

[...]

Daar ben ik wel benieuwd naar eigenlijk!

Daar had ik zelf nog niet eerder van gehoord.

Ik ken wel boeken die apocrief genoemd worden (Bedoel je die Pius?)

Dan denk ik bijv. aan het evangelie van Thomas.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Deutero-canonieke boeken in het NT? Daar weet ik niks van.

Oeps, nu je het zegt herinner ik me heel vaag iets over dat de katholieken idd niet alle boeken uit de septuagint gebruiken, dat was ik helemaal vergeten. Ik heb eigenlijk ook geen idee meer hoe dat zat, zijn jullie zo lief om het te zeggen of moet ik het nu echt zelf opzoeken? Alsjeblieft? widegrin.gif

Edit: Ok, laat maar, ik heb het al opgezocht. Ik edit m'n eerdere post dadelijk even, zodat die wat vollediger is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 22 januari 2007 22:04:50 schreef Pius_XII het volgende:

[...]

Ja, bij mij ook, maar dat zijn de OT deuterocanonieken ook.
widegrin.gif

widegrin.gif

Quote:
dat deuterocanoniek slaat volgens mij op dat de canonieke status later pas werd opgeheldert.

Ok, dat zou idd best kunnen. Voor mij hield deuterocanonniek altijd in: wel voor de katholiek, niet voor de protestant. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, deuterocanoniek slaat erop dat ze voor protestanten niet canoniek zijn, en voor katholieken wel, althans in de OT-boeken waar het in dit topic over ging. Het kan zijn dat het ook in die andere betekenis gebruikt wordt, dat weet ik niet, ik heb het althans nog nooit zo gehoord. Heb je daar wat meer informatie over misschien?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 22 januari 2007 22:08:25 schreef Iriacynthe het volgende:

Nee, deuterocanoniek slaat erop dat ze voor protestanten niet canoniek zijn, en voor katholieken wel, althans in de OT-boeken waar het in dit topic over ging. Het kan zijn dat het ook in die andere betekenis gebruikt wordt, dat weet ik niet, ik heb het althans nog nooit zo gehoord. Heb je daar wat meer informatie over misschien?

Dat lijkt mij wel, omdat Protestanten ze niet Deuterocanoniek, maar gewoon apocrief noemen. Deuterocanoniek is dus een strikt Katholieke term. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid