Spring naar bijdragen

Normen, waarden en burgerschap


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Beste jongeren,

Voor mijn masterscriptie sociologie doe ik een landelijk onderzoek naar de normen en waarden van jongeren (dus wat zij belangrijk vinden e.d.). Voor dat onderzoek wil ik graag van veel jongeren tussen de 12 en 25 jaar oud weten, wat zij van verschillende dingen vinden. Daarom wil ik jullie vragen of jullie mij willen helpen door een enquête (vragenformulier) in te vullen. Deze enquête bestaat uit 52 vragen en het duurt ongeveer tien minuutjes om alles in te vullen. Het onderzoek is anoniem en er zijn geen goed/fout-antwoorden, dus vul alles alsjeblieft helemaal eerlijk in.

Als beloning verloot ik onder de mensen die de enquête helemaal invullen vier Irischeques: 3 cheques van 10 euro en 1 van 15 euro. Als je een van de vier gelukkige winnaars bent, dan hoor je dat eind januari via het mailadres dat je aan het begin van de enquete hebt ingevuld. Tot slot is het helemaal niet erg als je op de beginpagina van de enquête invult, dat je in de toekomst liever niet meer aan een onderzoek meewerkt (klik dan aan: "Nee, liever niet"). Alvast heel erg bedankt voor je tijd.

Bram Has,

Universiteit van Amsterdam

Klik nu alsjeblieft op de onderstaande link om naar de enquête te gaan:

link

Ps.: Gezien ik voor februari zoveel mogelijk respondenten nodig heb, kun je mij extra helpen door de link massaal naar je vrienden en vriendinnen door te sturen. Nogmaals heel erg bedankt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wou je enquête invullen maar ik zag staan dat het onderzoek gaat over 'de jongeren in Nederland', is dat strikt bedoeld of maakt het niet zo veel uit als Vlamingen ze ook invullen?

Samengevoegde post 10-1-2007 16:43:23:

Ok ja, laat al maar, ik heb de vragen een beetje verder bekeken en het is duidelijk allemaal op Nederlanders gericht. Jammer, ik vind enquêtes invullen om één of andere reden vreselijk leuk. knipoog_dicht.gif

Succes met je onderzoek. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het maar een vreemde enquête.

Gereformeerden vallen zover ik weet ook onder het protestantisme. En ik ken zat mensen die wel christenunie stemmen maar zeker niet op de sgp willen stemmen. Als de CU niet zou bestaan, zouden andere partijen de voorkeur daarboven hebben.

Verder zijn er wel een paar vragen die voor meerdere uitleggen vatbaar zijn, of waar je tegen kunt zijn om een andere reden als wat er tegenover staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 10 januari 2007 21:16:07 schreef snuffie het volgende:

dat van christenunie en sgp is toch wel n beetje minder..

mn vader (en ik ook) zijn wel voor chistenunie, maar echt niet voor de sgp.. daar zit te veel verschil tussen

maar goed, ik heb m voor je ingevuld
smile.gif

Ik heb daar gewoon anders aangeklikt en christenunie ingevuld knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Even een snelle reactie om een paar onduidelijkheden weg te nemen:

Veel van de 52 vraagstellingen zijn gebaseerd onder andere op het eerder verschenen rapport van de WRR "Wat gij niet wilt dat u geschiedt" (2003). Noot: dit rapport heeft de voorname inleiding gevormd voor het maatschappelijke normen & waardendebat onder premier Balkende.

Ten tweede ben ik mij tedege bewust van het verschil tussen CU en SGP (dat komt duidelijk naar voren in de huidige coalitie-onderhandelingen). Uit eerder verricht onderzoek heb ik echter vastgesteld, dat beide partijen op het door mij onderzochte gebied in hun visie zeer sterk overeenkomen. Zodoende dat deze dus zijn samengevoegd als één keuze.

Tot slot kan ik over de reden dat er alleen naar de politieke mening van de vader wordt gevraagd, mede gezien mijn huidige onderzoek, niet verder uitweiden. knipoog_dicht.gif Maar hier ligt een theoretisch argument achter.

Hoe dan ook, degenen die de enquete alvast hebben ingevuld, hartelijk dank. Hopelijk kunnen jullie de link nog doorsturen naar vrienden en vriendinnen tussen de 12 en 25 jaar (hotmail, etc). Aangezien ik minimaal voor halverwege februari meer dan 1000 respondenten wil hebben, heb ik nog een negatief verschil van 320. De link is: www.studentenonderzoek.com/burgerschap. Nogmaals dank en voor nu allemaal nog een fijn weekend.

Bram Has,

Universiteit van Amsterdam

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 20:03:22 schreef Bramses het volgende:

Ten tweede ben ik mij tedege bewust van het verschil tussen CU en SGP (dat komt duidelijk naar voren in de huidige coalitie-onderhandelingen). Uit eerder verricht onderzoek heb ik echter vastgesteld, dat beide partijen op het door mij onderzochte gebied in hun visie zeer sterk overeenkomen. Zodoende dat deze dus zijn samengevoegd als één keuze.

Tja, het is niet mijn onderzoek.

Ik stel alleen wel vast de mensen die ik IRL ken die CU stemmen, niet als tweede keus sgp zouden stemmen, maar partijen uiteenlopende van SP, pvda tot cda.

Vervolgens weet ik van een aantal zeker dat ze nooit op de sgp zouden stemmen. Omdat bepaalde standpunten gewoon breekpunten voor die mensen zijn. (ik denk aan het vrouwenstandpunt bijvoorbeeld)

Ik weet niet op welk gebied je de partijen hebt onderzocht. Als je het op ethisch gebied hebt gedaan (met name abortus, ethenasie, homohuwelijk, legalisering van softdrugs, ed.) dan zul je zeker overeenkomsten vinden.

Maar: Een partij heeft meerdere standpunten en veel CU stemmers stemmen niet alleen daarom op die partij.

Ik kan je vertellen dat voor veel mensen zaken als het assielbeleid (wat ik trouwens ook onder ethiek zou plaatsen), milieu, zorg en armoede bestrijding minstens zo zwaar of zelfs zwaarder wegen. En op veel van die punten lijkt de CU dan plots meer op de pvda, gl en zelfs sp dan dat ze op de sgp lijken.

Die zetelwinst van de laatste verkiezingen hebben ze trouwens ook niet bij de sgp weg geplukt...

Maar goed, het is niet mijn enquête. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid