Spring naar bijdragen

Het Woord is vlees geworden


Aanbevolen berichten

Er is een geïnspireerde bijbelschrijver die Jesaja’s profetie betreffende Jehovah’s „Knecht†op Jezus Christus toepast, en wel Matthéüs Levi, de voormalige belastinginner.

Vertellend over Jezus’ wonderen in verband met het genezen van zieken, zegt Matthéüs 8:14-17: „Toen Jezus in het huis van Petrus was gekomen, zag hij diens schoonmoeder met koorts ziek te bed liggen. Hij raakte daarom haar hand aan en de koorts verliet haar, en zij stond op en diende hem. Nadat het echter avond was geworden, bracht men vele door demonen bezetenen tot hem; en met een woord wierp hij de geesten uit, en hij genas allen die er slecht aan toe waren, opdat vervuld zou worden hetgeen door bemiddeling van de profeet Jesaja was gesproken, toen hij zei: ’Híj heeft onze ziekten op zich genomen en onze kwalen gedragen.’â€

Hier verwijst hij naar Jesaja 53:4.

Aimé

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 146
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Als Jesaja met de Knecht des Heren Jezus bedoeld heeft, wat moeten we dan verstaan onder de woorden van de profeet als hij in 42. 19 zegt:

'Gij doven, hoort, gij blinden, slaat uw ogen op om te zien. Wie is er blind dan mijn knecht en doof als de bode die Ik zendt? Wie is er blind als de volmaakte en blind als de knecht des Heren'

Er bestaat inderdaad een relatie tussen die woorden in het nieuwe en het oude testament Maar welke? Het is in elk geval niet zo 'vanzelfsprekend', dan er geleerd wordt! Vaak wordt er op de klank af 'verklaard'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Strootman

...En uw klank is nu eenmaal heel anders dan die van de Bijbel.

Want wat groter heerlijkheid heeft God kunnen tonen dan mens te worden en zo neer te dalen in nietigheid ten opzichte van Zijn eigen grootheid (zie onderstaande tekst uit Gods Woord), om maar even in te gaan op de voor jou tegenstrijdig geachte teksten. Daarmee wordt heel duidelijk dat Jezus niet zomaar een groot leider danwel grote profeet is, zoals velen beweren (ook u lijkt die kant op te neigen). Het is niet voor niets dat de mensen in Jezus' Zijn tijd als mens op aarde hem minachten. Voor hen was Hij hoogmoedig, al vonden ze het wel prettig dat Hij wonderen deed (in hun voordeel).

Dan de opmerkingen over 'knecht'. Terecht merkt u op dat hiermee verwezen kan worden naar het volk. Maar waarom ineens nu de blik op een woord zo inperken als duidelijk is dat hier ook Jezus bedoeld kan worden in een aantal gevallen?

Zo alles overziend is het maar de vraag welke dogma's nu dichter bij Gods Woord staan. Want, meneer Strootman, uw kretologische dogma's blijken niet direct steekhoudende bijbelse argumenten te hebben. Ja, ik noem uw inzichten dogma's, want dogma's zijn niets anders dan leerstellingen. En u wenst ons duidelijk iets te leren, alleen vergeet u een gedegen basis hiervoor neer te leggen. Daarbij bent u helaas ook erg vasthoudend in het presenteren van uw stokpaardje terwijl er nog genoeg vragen onzerzijds onbeantwoord liggen in vorige discussies en het dus echt elke keer weer duidelijk wordt dat er sprake is van eigen interpretaties op basis van tekstflarden in plaats van de gehele schrift.

Filippenzen 2

Quote:
6 Want hoewel Hij Gods gestalte bezat en zijn gelijkheid met God geen roof hoefde achten,

7 heeft Hij toch er Zich van ontdaan, door de gestalte aan te nemen van een slaaf en gelijk te worden aan de mensen.

8 En toen Hij uiterlijk als een mens werd bevonden, heeft Hij Zich nog vernederd, door gehoorzaam te worden tot de dood, ja, tot de dood van het kruis.

9 Maar daarom dan ook heeft God Hem verheven en Hem de Naam gegeven hoog boven alle namen,

10 opdat in de Naam van Jesus iedere knie zich zou buigen in de hemel, op aarde en onder de aarde,

11 en iedere tong zou belijden tot glorie van God den Vader, dat Jesus Christus de Heer is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Op woensdag 10 januari 2007 11:45:58 schreef Iggi het volgende:

[...]

Jouw twijfels misschien..?

Ik denk (na alles wat ik gelezen heb van P. Strootman) dat hij niet twijfelt maar een 'ander evangelie' wil brengen/verkondigen.

Ja klopt, maar ik wilde vrede brengen i.p.v het zwaard widegrin.gif

Quote:

Weet ik, en hoe deze eeuwigdurende vrede dan bedoelt is..? Dat is nog toekomstmuziek, die tijd is nog niet volledig aangebroken.. ten dele misschien in mensenharten die Christus (be)kennen.

Lees maar eens wat Jezus zegt, wat we kunnen lezen in:

Matt. 10

32 Een ieder dan, die Mij belijden zal voor de mensen, hem zal ook Ik belijden voor mijn Vader, die in de hemelen is; 33 maar al wie Mij verloochenen zal voor de mensen, die zal ook Ik verloochenen voor mijn Vader, die in de hemelen is.

34
Meent niet, dat Ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.
35 Want Ik ben gekomen om tweedracht te brengen tussen een man en zijn vader en tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; 36 en iemands huisgenoten zullen zijn vijanden zijn.

37 Wie vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; en wie zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; 38 en wie zijn kruis niet opneemt en achter Mij gaat, is Mij niet waardig. 39 Wie zijn leven vindt, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest om Mijnentwil, zal het vinden.

40 Wie u ontvangt, ontvangt Mij, en wie Mij ontvangt, ontvangt Hem, die Mij gezonden heeft. 41 Wie een profeet ontvangt als profeet, zal het loon van een profeet ontvangen; en wie een rechtvaardige ontvangt als rechtvaardige, zal het loon van een rechtvaardige ontvangen. 42 En wie één van deze kleinen, omdat hij een discipel is, ook maar een beker koud water te drinken geeft, voorwaar, Ik zeg u, zijn loon zal hem geenszins ontgaan.

Jezus die het zwaard brengt..? Klinkt toch volkomen tegenstrijdig, toch is het waar. Kijk maar om je heen, kijk maar naar de werkelijkheid hoe mensen soms doodgemarteld en bespot worden om hun geloof.

Ik begrijp ook lang niet alles, beslist niet.. heel veel zelfs niet. Daarom wil ik me laten leren door de Kerk door Christus Zelf gesticht en luisteren, gehoorzaam zijn. Mijn eigen meningen/ideeën opzij zetten wanneer dat nodig blijkt te zijn. Gemakkelijk.. nee, dat niet maar ik kies ervoor uit vrije wil.

Jouw laatste zin lijkt dan wel op het zwaard waar Jezus over spreekt en de tekst:

38 en wie zijn kruis niet opneemt en achter Mij gaat, is Mij niet waardig.

Zo'n geestelijke strijd is natuurlijk ook noodzakelijk voor vrede. En die vrede is inderdaad ten dele in de harten van mensen te bekennen. Maar ''je eigen kruis opnemen'' betekent lijden en dat is niet zo aantrekkelijk. In die zin begrijp ik dat je zegt dat de duurzamen vrede toekomstmuziek is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat betreft de vrede: die begint in je hart. En die vrede heeft Jezus teruggebracht. Dankzij Hem is er weer vrede mogelijk tussen mens en God. Deze vrede kan echter wel 'het zwaard' brengen in de onbderlinge relaties hier en nu, want er wordt gevraagd om een keuze voor God die niet iedereen wil maken en die zelfs geregeld zwaar bestreden wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 10 januari 2007 20:59:58 schreef HenkG het volgende:

@Strootman

...En uw klank is nu eenmaal heel anders dan die van de Bijbel.

Want wat groter heerlijkheid heeft God kunnen tonen dan mens te worden en zo neer te dalen in nietigheid ten opzichte van Zijn eigen grootheid (zie onderstaande tekst uit Gods Woord), om maar even in te gaan op de voor jou tegenstrijdig geachte teksten. Daarmee wordt heel duidelijk dat Jezus niet zomaar een groot leider danwel grote profeet is, zoals velen beweren (ook u lijkt die kant op te neigen). Het is niet voor niets dat de mensen in Jezus' Zijn tijd als mens op aarde hem minachten. Voor hen was Hij hoogmoedig, al vonden ze het wel prettig dat Hij wonderen deed (in hun voordeel).

Dan de opmerkingen over 'knecht'. Terecht merkt u op dat hiermee verwezen kan worden naar het volk. Maar waarom ineens nu de blik op een woord zo inperken als duidelijk is dat hier ook Jezus bedoeld kan worden in een aantal gevallen?

Zo alles overziend is het maar de vraag welke dogma's nu dichter bij Gods Woord staan. Want, meneer Strootman, uw kretologische dogma's blijken niet direct steekhoudende bijbelse argumenten te hebben. Ja, ik noem uw inzichten dogma's, want dogma's zijn niets anders dan leerstellingen. En u wenst ons duidelijk iets te leren, alleen vergeet u een gedegen basis hiervoor neer te leggen. Daarbij bent u helaas ook erg vasthoudend in het presenteren van uw stokpaardje terwijl er nog genoeg vragen onzerzijds onbeantwoord liggen in vorige discussies en het dus echt elke keer weer duidelijk wordt dat er sprake is van eigen interpretaties op basis van tekstflarden in plaats van de gehele schrift.

Filippenzen 2

[...]

HenkG,

Nee, HenkG, mijn klank is niet onbijbels, hoewel ik mijzelf ook beschouw als feilbaar, wat mijn bijbeluitleg betreft. Inderdaad, waar had God zijn heerlijkheid groter kunnen tonen, dan méns te worden? Maar niet alleen in Jezus, zoals men ongelukkig genoeg al eeuwen leert, maar in íeder mens. Denk God weg, en je houdt géén 'mens' meer over. De mens is zónder God óndenkbaar! Nee, ik ben het van harte met u eens, dat Jezus niet zomaar een groot leider is. Hij is het heerlijke Bewijs, dat de mens het zoonschap Gods bereiken kán. God zond de Geest, die in Jezus was, in IEDER mens, of hij het gelooft of niet. Hij wordt dan ook een VOORLOPER genoemd! Gelooft de mens niet, dat Gods Geest in hem woont, dan is hij zo dood als een pier. Maar gelooft hij het wél, dan mag hij zich een zoon van God noemen. Dat is toch onvoorstelbaar?

Over ‘knecht’ zijn we het dus eens. Er zijn nu eenmaal woorden en namen in de bijbel die zeer consequent gebruikt worden. Het woord en begrip ‘herder’ bijvoorbeeld en het woord ‘schapen’, wordt nooit gebruikt voor niet-joden. Als Jezus zegt, dat Hij de herder der schapen is, dan bedoelt Hij het volk, waaruit Hij geboren werd. Natuurlijk mogen we het wel symbolisch gebruiken, maar we mogen het niet op onszelf letterlijk toepassen.

Dat ik dogma’s verkondig, wijs ik principieel af. Een ieder moet zélf nagaan in de Schrift of de dingen zo zijn. Ik verkondig geen leer, maar wijs op uitspraken van de Schift. Wij hebben allemaal overtuigingen in onze geest vastgezet, búiten de keus of instemming van onze eigen vrije gedachtegang om. We zijn m.a.w. allemaal, de een minder dan de ander, dogmatisch grootgebracht. Nooit begaven we ons in het domein van de tóch, in zeker opzicht ’bevrijdende’ twijfel. Het schijnt wel, of men de bijbel niet dúrft te onderzoeken, omdat intuïtief aangevoeld wordt, dát er vergissingen zijn gemaakt. Wat u opmerkte over het verleden, ik heb vaak ‘sprekende’ teksten aangevoerd, maar meestal werden ze ontkracht. Er líggen geen onbeantwoorde vragen, maar men gelóófde het eenvoudig niet. Om één voorbeeld te noemen: In Galaten 4.4 a staat létterlijk, dat de uit een vrouw geboren Zoon van God, het volk dat onder de wet was, vrijkocht. Er was niemand onder de opponenten, nog niet 1, die dit wilde bevestigen!

Natuurlijk, zoals ik het begin opmerkte, ik kan mij natuurlijk ook vergissen, maar ik wijs op waarheden in de bijbel, die door de kerken verwaarloosd zijn. En dat veroorzaakt veel tegenstand!

Maar wie het evangelie van Paulus naar voren brengt, móet op tegenstand rekenen, want Paulus schreef aan Timotheus, dal ALLEN zich van hem afgewend hadden. Zowel Joden als niet-joden. Zijn evangelie werd niet aanvaard!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 10 januari 2007 21:48:57 schreef P. Strootman het volgende:

Maar wie het evangelie van Paulus naar voren brengt, móet op tegenstand rekenen, want Paulus schreef aan Timotheus, dal ALLEN zich van hem afgewend hadden. Zowel Joden als niet-joden. Zijn evangelie werd niet aanvaard!

Kan me toch even niet stilhouden..

Er is maar één Evangelie en niet twee, het Evangelie van Jezus Christus en niet het evangelie van Paulus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als u op waarheden in de Bijbel wijst, waar blijven dan de zoveel gevraagde antwoorden op opgemerkte tegenstrijdigheden uwerzijds? En waarom is er dan zo vaak een relatief eenvoudig weerwoord vanuit de Bijbel te vinden? En dan heb ik het nog niet eens over uw vasthoudendheid om alles maar zo te lezen zoals u het wilt zien. Want anders kan ik het helaas niet uitleggen dat u steeds weer opnieuw begint met uw redenaties (die gewoon onder de betekenis van dogma's vallen volgens de letter). Ik hoop dan ook echt dat er een keer openheid ontstaat in uw hart om te horen wat het Woord zegt en te horen wat de Geest ons werkelijk te vertellen heeft!

Wat betreft Galaten 4:4a

Allereerst staat er uit een vrouw geboren. Duus er staat niet nakomeling van die en die vader, terwijl dat toch de gangbare formulering is. Typisch....tenzij je accepteert dat Maria van Godswege zwanger is geworden. En dan wordt het ook makkelijker om toch echt het zijn van God van de mens Jezus te accepteren.

Deze mens, die dus ook God is, heeft osn willen vrijkopen van de zonde. Wat geweldig! En Hij wil ons hiervan blijven overtuigen door Zijn Geest. Echt fantastisch! Want we leven als mensen allen onder de wet, dat is onder het juk van de zonde, welke we door de wet mogen leren kennen.

Als u even terugbladert in Galaten vindt u:

Quote:
Galaten 1:20-2:2

20 Ikzelf leef niet meer, maar Christus leeft in mij; terwijl ik leef in het vlees, leef ik in het geloof van den Zoon van God, die mij heeft liefgehad en die Zich voor mij heeft overgeleverd.

21 Ik doe geen afbreuk aan de genade van God; want als de gerechtigheid door de Wet wordt verkregen, dan is Christus doelloos gestorven.

1 ¶ O dwaze Galaten! Wie heeft u toch door toverij verblind: u, voor wier ogen Jesus Christus afgeschilderd is als gekruisigd?

2 Dit alleen wil ik van u weten: Hebt gij den Geest ontvangen door de werken der Wet, of door gehoor te geven aan het geloof?

Naar welk geloof verwijst Paulus hier? Naar het geloof in Jezus zoals hiervoor omschreven! Dat is het woord van de Bijbel, dat is het Woord van God, wie oren heeft die hore...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 10 januari 2007 17:21:06 schreef P. Strootman het volgende:

De vegaloog,

Zijn dat nu profetieën (Jesaja 53-4-6) of voorzeggingen? De profeet sprak in de verléden tijd? Hij NAM onze ziekten op zich en hij WERD doorboord, de straf WAS op hem en wij DWAALDEN allen als schapen. Contextueel gezien, gaat het in het boek Daniel over het volk Israël. Óók in hoofdstuk 53. Onlangs is er nog een boek uitgekomen met de titel ‘Volken zijn ook personen’, geschreven door Pieter Bos. Hij haalt voorbeelden uit de bijbel, waarin het volk Israël óók wel Jacob wordt genoemd. Jesaja 48.12:’Hoor naar Mij,Jacob, Israel, mijn geroepen….’ Ik zeg helemaal nog niet, dat het geen betrekking kán hebben op Jezus, maar er staan genoeg teksten in het boek Jesaja, die tóch vraagtekens oproepen.

Dan het woord ‘knecht’ Dit woord ‘knecht’ komt 25 keer voor in het boek Jesaja en er wordt steeds het volk Israel mee bedoeld. Jezus wordt nooit knecht genoemd. Waarom mogen wij zulke vragen niet bespreken? Het is toch zuiver Schriftstudie! Het ís allemaal niet zo eenvoudig!

Admod note:
Veroordelende stellingen die je niet onderbouwd, worden beschouwd als stemmingmakerij. Die zijn dus verwijdert.

Voorlopig teken ik dit slechts aan, maar ik sluit niet uit dat hieruit na overleg een berisping volgt.

Ik weet helaas niet, was je allemaal hier had geschreven. Ik zou het best wel eens willen lezen. Ik ben namelijk één van die Roomschen, die, en nu citeer ik één van de anderen, 'zo vaak speldeprikken hebben gekregen, dat ze er een dikke huid van hebben gekregen'. Ik kan dus veel hebben. Ik weet namelijk, dat ik lid ben van de Ene, Heilig, Katholieke en Apostolische Kerk, gesticht door Jesus de Christus, de Eniggeboren Zoon van God, Vóór alle tijden geboren uit de Vader, God uit God, Licht uit Licht, Ware God uit Ware God. Geboren, niet geschapen, één in Wezen met de Vader, en dóór Wie alles geschapen is. Dus... meel me je 'niet onderbouwde veroordelende stellingen' maar, dan kan ik daar op reageren. Nu kan dat dus niet...

Voorts heeft HenkG volkomen gelijk; jij hebt voor jezelf een aantal dogmata verzonnen, waar je koste wat kost aan vasthoudt. Daarbij gooi je 2000 jaren christelijke traditie overboord en ga je uit van je eigen gelijk. Jammer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 11 januari 2007 10:04:46 schreef de vegaloog het volgende:

[...]

Ik weet helaas niet, was je allemaal hier had geschreven. Ik zou het best wel eens willen lezen. Ik ben namelijk één van die Roomschen, die, en nu citeer ik één van de anderen, 'zo vaak speldeprikken hebben gekregen, dat ze er een dikke huid van hebben gekregen'. Ik kan dus veel hebben. Ik weet namelijk, dat ik lid ben van de Ene, Heilig, Katholieke en Apostolische Kerk, gesticht door Jesus de Christus, de Eniggeboren Zoon van God, Vóór alle tijden geboren uit de Vader, God uit God, Licht uit Licht, Ware God uit Ware God. Geboren, niet geschapen, één in Wezen met de Vader, en dóór Wie alles geschapen is. Dus... meel me je 'niet onderbouwde veroordelende stellingen' maar, dan kan ik daar op reageren. Nu kan dat dus niet...

Voorts heeft HenkG volkomen gelijk; jij hebt voor jezelf een aantal dogmata verzonnen, waar je koste wat kost aan vasthoudt. Daarbij gooi je 2000 jaren christelijke traditie overboord en ga je uit van je eigen gelijk. Jammer.

De vegaloog,

Als u mij wilt lezen kunt u op verschillende forums terecht. Vooral op het forum van de GKV.

Ik put voor het overgrote deel voor mijn beschouwingen uit de bijbel, dus ben ik een gelovige die zich baseert op de bijbel. De bijbel is echter niet uit de lucht komen vallen, maar is ten diepste gebaseerd op veel oudere godsdiensten. Van Daniel lezen we, dat hij de wijsheid van de Chaldeeën leerde en van Mozes, dat hij werd onderwezen in alle wijsheid van de Egyptenaren. Beide godsdiensten behoren tot de oudsten van de wereld. De Joodse eredienst, door Mozes ingesteld, was dan ook een kopie van de Egyptische eredienst. Bovendien werd de Wijsheid van het Oosten, door de evangelist Mattheus ook nog eens voorgoed verbonden aan de geboren Christus.

Maar, beste vegaloog (wat een interessante naam), als u zo’n uitspraak doet over Jezus als de stichter van de ene, heilige, Katholieke en Apostolische Kerk, dan ben ik zeer benieuwd op welke bijbelse grond u dat hard kan maken? Ik weet echter niet, of het op dit topic kan. Het onderwerp gaat er niet over.

Ik verkondig géén dogma’s, maar probeer de door de kerk verwaarloosde uitspraken van de bijbel onder de aandacht te brengen.

Samengevoegde post 11-1-2007 15:32:51:

Quote:
Op woensdag 10 januari 2007 22:10:57 schreef Iggi het volgende:

[...]

Kan me toch even niet stilhouden..

Er is maar één Evangelie en niet twee, het Evangelie van Jezus Christus en
niet
het evangelie van Paulus.

Iggi,

Galaten 2.7 en 8:

'Maar integendeel; toen zij zagen dat aan mij (Paulus) de prediking DER voorhuid was toevertrouwd, gelijk aan Petrus dat DER besnijdenis....' (Grondtekst)

De werkverdeling had dus betrekking op de INHOUD VAN BEIDE EVANGELIEN!

Is dit 1 evangelie, of zijn het er twee, Iggi? Het is alleen de apostel Paulus geweest, die in zijn gevangenisbrief aan Efeze, het ENE evangelie bekendmaakte, namelijk dat ALLE mensen, zowel Joden als niet-joden, in 1 Geest tot de Vader mogen komen. Alle verschillen waren nu weggevallen! In die brief ging het niet meer over Jezus, maar over de Geest, die in Jezus was, maar nu ook in ons.Paulus noemt dit in Galaten 3.26 het geloof in Christus Jezus.

Samengevoegde post 11-1-2007 15:39:58:

Quote:
Op woensdag 10 januari 2007 22:11:14 schreef HenkG het volgende:

Als u op waarheden in de Bijbel wijst, waar blijven dan de zoveel gevraagde antwoorden op opgemerkte tegenstrijdigheden uwerzijds? En waarom is er dan zo vaak een relatief eenvoudig weerwoord vanuit de Bijbel te vinden? En dan heb ik het nog niet eens over uw vasthoudendheid om alles maar zo te lezen zoals u het wilt zien. Want anders kan ik het helaas niet uitleggen dat u steeds weer opnieuw begint met uw redenaties (die gewoon onder de betekenis van dogma's vallen volgens de letter). Ik hoop dan ook echt dat er een keer openheid ontstaat in uw hart om te horen wat het Woord zegt en te horen wat de Geest ons werkelijk te vertellen heeft!

Wat betreft Galaten 4:4a

Allereerst staat er uit een vrouw geboren. Duus er staat niet nakomeling van die en die vader, terwijl dat toch de gangbare formulering is. Typisch....tenzij je accepteert dat Maria van Godswege zwanger is geworden. En dan wordt het ook makkelijker om toch echt het zijn van God van de mens Jezus te accepteren.

Deze mens, die dus ook God is, heeft osn willen vrijkopen van de zonde. Wat geweldig! En Hij wil ons hiervan blijven overtuigen door Zijn Geest. Echt fantastisch! Want we leven als mensen allen onder de wet, dat is onder het juk van de zonde, welke we door de wet mogen leren kennen.

Als u even terugbladert in Galaten vindt u:

[...]

Naar welk geloof verwijst Paulus hier? Naar het geloof in Jezus zoals hiervoor omschreven! Dat is het woord van de Bijbel, dat is het Woord van God, wie oren heeft die hore...

Beste HenkG,

Galaten 4.4a zegt héél duidelijk, dat de uit een vrouw geboren Zoon van God, het volk, dat onder de wet was, vrijkocht. Dit werd door u en uw medestanders steeds weer verworpen. Óók werd steeds gevraagd om onderbouwing, die ik dan gaf met Handelingen 5.31, waar de apostel Petrus tot het volk Israël zei:’Hem (Jezus) heeft God door zijn rechterhand verhoogd tot een Leidsman en Heiland, om ISRAEL bekering en vergeving van zonden te schenken’

En toch blijft u vragen om onderbouwing! U kunt toch zélf ook lezen? Moet zulke duidelijke taal van de Schrift onderbouwd worden? Verkondig ik een dogma, als ik zeg, dat hiermee zónder enige twijfel gezegd wordt, dat het offer van Jezus’ LICHAAM alleen bestemd was voor zijn volk? MAAR DAT GELOVEN JULLIE NIET! En dáárom vragen jullie steeds om onderbouwing. Maar zulke uitspraken van de Schrift moeten niet onderbóuwd, maar gelóófd worden. En daar schort het aan!

Is dat openheid, of niet?

Het pleonasme wat Paulus gebruikte, heeft m.i. niet de betekenis, die u eraan geeft. Natuurlijk weet u, dat het over een woordovertolligheid gaat. Paulus zal heus wel geweten hebben, dat élke zoon uit een vrouw geboren wordt. Maar als u goed leest, ziet u dat Paulus in Galaten 4.4-6 twéé keer het woord ‘uitgezonden’ gebruikt. De uit een vrouw geboren Zoon van God werd uitgezonden, maar ook de Géést werd uitgezonden. Die Geest is echter níet uit een vrouw geboren en dáárop wilde Paulus juist de nadruk leggen. De Geest van God, had geen vader, geen moede, geen begin van dagen of einde des leven, én, aan de Zoon van God gelijk.

Ik kan mij niet indenken, dat ik hier dogma’s (leerstellingen die door anderen zijn vastgesteld en die men moet geloven)maar gewoon probeert om teksten te verklaren, waaraan weinig of zelfs geen aandacht werd en wordt besteed.

De teksten, die u citeerde zijn daar niet mee in strijd. Maar in de Korintebrief schreef Paulus, dat hij zich NIET voorgenomen had, iets anders te weten, dan Jezus Christus en die gekruisigd. De gehele theologie, die wij rond het kruis opgesteld hebben, komt bij Paulus niet voor. Voor hem had het kruis een mystiek, geestelijke betekenis. Hij was zelfs MET Christus gekruisigd en gestorven. Ook zijn lezers vermaande hij met de woorden:'Die van Christus zijn, hebben hun vlees en met zijn hartstochten gekruisigd'.

Samengevoegde post 11-1-2007 19:52:55:

Iggi,

Ben je het nu nóg niet eens over die twee evangeliën!

En op 10 januari schreef je mij:

'Al eens een brief aan de Paus geschreven..? Lijkt me een veel beter idee'.

Wij kunnen veel beter bij onszélf te rade gaan Iggi. Het licht, dat íeder mens verlicht, was komende in de wereld’, schreef Johannes Het is dus ín de mens. Ja, in íeder mens! ‘In het Woord was leven en het leven was het licht der mensen ’zo gaat Johannes verder. Zouden Pausen, of andere grote leiders in het protestantisme méér licht hebben ontvangen, dan wij, 'gewone' mensen? Ik geloof er niets van! Want élk mens heeft het leven ontvangen, dus óók het licht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 11 januari 2007 15:00:08 schreef P. Strootman het volgende:

Als u mij wilt lezen kunt u op verschillende forums terecht. Vooral op het forum van de GKV.

Totáál geen behoefte aan. Ik kom hier, om te zoeken naar mensen, met wie ik op liefdevolle en vriendschappelijke basis kan nadenken over de consequenties van de Schepping, de zondeval en het leven van onze Heiland. Ik kom hier niet om vragen te krijgen, die, indien beantwoord, wéér gesteld worden met een 'ja, maar...' als wederkerend beginpunt.

Quote:
Ik put voor het overgrote deel voor mijn beschouwingen uit de bijbel, dus ben ik een gelovige die zich baseert op de bijbel.

Onzin! De moslims van de Ahmadiyyah putten óók uit de Bijbel voor hun beschouwingen, en zeggen op grond daarvan, dat ze juist géén gelovigen zijn, maar dat de christenen zich moeten bekeren tot de islam. Ergo; één redenering, twee totaal verschillende uitkomsten.

Quote:
De bijbel is echter niet uit de lucht komen vallen, maar is ten diepste gebaseerd op veel oudere godsdiensten. Van Daniel lezen we, dat hij de wijsheid van de Chaldeeën leerde en van Mozes, dat hij werd onderwezen in alle wijsheid van de Egyptenaren. Beide godsdiensten behoren tot de oudsten van de wereld. De Joodse eredienst, door Mozes ingesteld, was dan ook een kopie van de Egyptische eredienst. Bovendien werd de Wijsheid van het Oosten, door de evangelist Mattheus ook nog eens voorgoed verbonden aan de geboren Christus.

Maar, beste vegaloog (wat een interessante naam), als u zo’n uitspraak doet over Jezus als de stichter van de ene, heilige, Katholieke en Apostolische Kerk, dan ben ik zeer benieuwd op welke bijbelse grond u dat hard kan maken? Ik weet echter niet, of het op dit topic kan. Het onderwerp gaat er niet over.

Dit, waarde doch m.i. dwalende broeder, lijkt verdacht veel op een zogeheten contradictio in terminis; een tegenspraak in zichzelf. Het Jodendom is dus niet origineel en, vermoed ik dan maar, niet rechtstreeks van God afkomstig, maar een vorm van eclecticisme? (=filosofisch knip- en plakwerk) Wat voor waarde heeft dan het verslag daarvan; die door jou als leidraad genomen Bijbel? Jij maakt daarna de traditionele denkfout; je vraagt om bewijsgrond vanuit diezelfde Bijbel. Je weet wel, die Bijbel waarin nergens, maar dan ook nérgens staat geschreven; "Sola Scriptura". Waarom vraag jij mij om zo'n verschrikkelijk onbijbels bewijs vanuit de Bijbel?

Quote:
Ik verkondig géén dogma’s, maar probeer de door de kerk verwaarloosde uitspraken van de bijbel onder de aandacht te brengen.

Ik vind jou een zeer gevaarlijk spel spelen. Je kent de tekst van Jesus in de woestijn? De duivel speelde toen ook op een gevaarlijke manier met Schriftteksten. Alleen was onze Heiland veel beter gewapend dan wij. En een Nederlands spreekwoord zegt; één gek kan meer vragen, dan tien wijzen kunnen beantwoorden. Niet dat ik jou een gek wil noemen. Integendeel; Ik noemde jou in het begin 'broeder', en dat blijf je voor mij, tot je mij het tegendeel bewijst.

En nu even ingaan op wat je aan een van mijn zusters schrijft.

Quote:
Wij kunnen veel beter bij onszélf te rade gaan Iggi. Het licht, dat íeder mens verlicht, was komende in de wereld’, schreef Johannes. Het is dus ín de mens. Ja, in íeder mens! ‘In het Woord was leven en het leven was het licht der mensen ’zo gaat Johannes verder. Zouden Pausen, of andere grote leiders in het protestantisme méér licht hebben ontvangen, dan wij, 'gewone' mensen? Ik geloof er niets van! Want élk mens heeft het leven ontvangen, dus óók het licht.

Lees eens even een béétje beter, zeg! Doe nou toch eens je best om de Schrift te begrijpen! Als een kaars jouw gezicht verlicht, heb je die kaars dan ín je mond? Geloof jij, dat jij het maanlicht ziet, omdat er een lampje brandt ín de maan? Het Licht, dat ieder mens verlicht, was komende in de wereld, aldus St. Johannes. De mensen waren er dus al, maar het Licht moest nog in de wereld komen, begrijp ik hier. Of moesten volgens jou al die mensen die al licht in zich hadden, ook nog in de wereld komen? En als jij dan verder gaat met jouw 'meer licht hebben ontvangen dan...' ga je verder in je eigen dwaling. Staat er niet geschreven; velen zijn geroepen, maar slechts weinigen uitverkoren? Riep Jesus uit de duizenden volgelingen niet slechts twaalf tot zijn apostelen? Werd er niet in het Oude Testament verschil gemaakt tussen het volk en de meer gezegenden; koningen, priesters, profeten? Is het niet zo, dat jij zó op zoek bent naar bewijslast tégen de christenen, dat je de Waarheid niet meer kunt zien? Dan lijk je op St. Paulus. In dat geval, mijn broeder, zal ik voor je bidden, en ik roep eenieder op om voor jou te bidden, opdat jij moge vallen, zoals St. Paulus, en Hem aanvaarden als je Heiland, en níet de Bijbel! De Bijbel is Gods Woord, maar Jesus de Christus is Gods Zoon; God uit God, Licht uit Licht, Ware God uit Ware God! Zeg nou zelf; heb je liever een woordje op papier, of... The Real One!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 10 januari 2007 16:13:41 schreef de vegaloog het volgende:

Tot slot nog even dit; Thorgrem heeft inderdaad gelijk met zijn weerwoord aan jou omtrent dogmata; in de afgelopen 2000 jaar is er geen enkel dogma gesneuveld. Integendeel; er zijn, zo uit mijn blote hoofd, slechts drie dogmata, te weten het dogma van de Onbevlekte Ontvangenis van de H. Maagd Maria (1854), het dogma van de pauselijke onfeilbaarheid (1870), en het dogma van de Tenhemelopneming van Maria (1950). Dat even ter lering.

Er zijn véél meer dan drie dogma's. Ik heb mijn post hierover vervolgd in het RK-vragentopic, om hier niet offtopic te gaan -> KLIK

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat betreft Galaten 4:4 volsta ik met de constatering dat u niet enkel de Bijbel leest, maar er ook even een komma aan toevoegt om datgene te lezen wat u klaarblijkelijk wilt lezen. En dan ook nog even gewoon doen alsof de Bijbel woordovertolligheid kent......

Verder wilt u blijkbaar niet datgene in de Bijbel lezen wat Paulus ons zeker in de Romeinenbrief duidelijk maakt, namelijk dat alle volken toegang hebben verkregen tot de genadegaven die Jezus met Zijn lichamelijke offer heeft verworven voor Zijn volk. Ieder die Hem aanneemt wordt ingelijfd in Gods volk, wordt kind van Abraham, waarmee de rijke geestelijke Abrahamitische zegen bewaarheid wordt: "In u zullen alle volken gezegend zijn." Dus ja, wij geloven zeker dat Jezus voor Zijn volk gestorven is! Alleen wij lezen de Bijbel in zijn totaliteit en niet zo versplinterd dat alleen die teksten eruitgehaald worden die ons uitkomen, hetgeen bij u wel aan de orde lijkt te zijn, waardoor wij proberen om u echt tekst met tekst te laten vergelijken.

En ja, dan is er een tekst die het heeft over prediking der voorhuid en prediking der besnijdenis. Als u de andere vertalingen er eens op naslaat, dan gaat het er gewoon om dat Paulus hier aangeeft dat er een aantal apostelen (waaronder hijzelf) zijn die uitgezonden zijn onder de heidenen en een aantal die uitgezonden zijn onder de Joden (waaronder Petrus). Door gebruik te maken van twee met elkaar verbonden termen wil hij aangeven dat er eigenlijk geen onderscheid is. Het gaat er niet om of je besneden bent of niet, maar of je Jezus wilt aannemen. Dit doet hij op deze wijze als inleiding op zijn les aangaande de ontstane situatie met Petrus: zie Gal 2 vanaf vers 11.

En tot slot uw zoveelste opmerking alsof wij de Geesteswerking in ons niet erkennen. Waar haalt u dat toch vandaan, want we verkondigen niet anders dan dat we dankzij het werk van Jezus deel hebben aan Gods Geest!

Laat aub een en ander eens op u inwerken vanuit de Bijbel. Ik hoop dat u de werkelijkheid van God echt nog eens mag ontdekken, want ik ben ernstig bezorgd om uw beeld van God en uw starheid. Ik sta heel erg open voor zienswijzen op Gods Woord. Dat is ook de reden dat ik gebruik maak van dergelijke fora. Maar dan wens ik wel echt vanuit het Woord te spreken en niet vanuit een pluksel met wat extra punten en komma's.

Laat Gods Woord echt spreken, met zijn allen. Bid voor wijsheid en inzicht!

En, vooral even naar een paar anderen, geef complimenten omtrent Gods Woorden ook aan Hem. Want ik probeer echt enkel de Bijbel te laten spreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op donderdag 11 januari 2007 15:00:08 schreef P. Strootman het volgende:

Iggi,

Ben je het nu nóg niet eens over die twee evangeliën!

En op 10 januari schreef je mij:

'Al eens een brief aan de Paus geschreven..? Lijkt me een veel beter idee'.

Wij kunnen veel beter bij onszélf te rade gaan Iggi. Het licht, dat íeder mens verlicht, was komende in de wereld’, schreef Johannes Het is dus ín de mens. Ja, in íeder mens! ‘In het Woord was leven en het leven was het licht der mensen ’zo gaat Johannes verder. Zouden Pausen, of andere grote leiders in het protestantisme méér licht hebben ontvangen, dan wij, 'gewone' mensen? Ik geloof er niets van! Want élk mens heeft het leven ontvangen, dus óók het licht.

Ik geloof in één God, de almachtige Vader,

Schepper van hemel en aarde,

van al wat zichtbaar en onzichtbaar is.

En in één Heer, Jezus Christus,

eniggeboren Zoon van God,

voor alle tijden geboren uit de Vader.

God uit God, Licht uit Licht,

ware God uit de ware God.

Geboren, niet geschapen,

één in wezen met de Vader,

en door Wie alles geschapen is.

Hij is voor ons, mensen,

en omwille van ons heil

uit de hemel neergedaald.

Hij heeft het vlees aangenomen

door de heilige Geest uit de Maagd Maria,

en is mens geworden.

Hij werd voor ons gekruisigd,

Hij heeft geleden onder Pontius Pilatus

en is begraven.

Hij is verrezen op de derde dag,

volgens de Schriften.

Hij is opgevaren ten hemel:

zit aan de rechterhand van de Vader.

Hij zal wederkomen in heerlijkheid

om te oordelen levenden en doden.

En aan zijn rijk komt geen einde.

Ik geloof in de heilige Geest,

die Heer is en het leven geeft;

die voortkomt uit de Vader (en de Zoon);

die met de Vader en de Zoon

te zamen wordt aanbeden en verheerlijkt;

die gesproken heeft door de profeten.

Ik geloof in de éne, heilige, katholieke en apostolische Kerk.

Ik belijd één doopsel tot vergeving van de zonden.

Ik verwacht de opstanding van de doden en het leven

van het komend rijk.

Amen.

Of tewel met andere woorden zoals we kunnen lezen in de FAQ

Link naar bericht
Deel via andere websites

Balen hoor... Wéér geen antwoord van P. Strootman. Heb ik hem weerlegd? Den Wedersaecker verslaeghen? Wel grappig om te zien, dat alle kerken, gemeenschappen en gezindten zo ineens samenwerken om deze onbijbelse en onchristelijke, vreemde uitspattingen te bestrijden! Bedankt, Iggi, HenkG, Pius XII, K., Aimé, Levi, Kyran, Sophia, Thorgram, weg2, Michiel, en JoostG. Heb ik nu alle schrijvers gehad? Dacht 't wel! Topic klaar? Slot erop? Fijn! Deo gratias!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 11:46:56 schreef de vegaloog het volgende:

Wel grappig om te zien, dat alle kerken, gemeenschappen en gezindten zo ineens samenwerken om deze onbijbelse en onchristelijke, vreemde uitspattingen te bestrijden!

Dat is dan nog het enige voordeel van de posts van Piet. Eensgezindheid tussen evangelischen, gereformeerden, katholieken en Jehova-getuigen, dat is toch wel heel mooi! party.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Houd 'm nog even open voor de heer Strootman. Wellicht is er gewoon een goede reden dat hij even wat minder op de site is.

Direct afsluiten geeft enkel weer ruimte om elders weer hetzelfde tegen te moeten komen, terwijl de discussie zich nu redelijk goed binnen 1 topic lijkt te houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 13:34:59 schreef HenkG het volgende:

Houd 'm nog even open voor de heer Strootman. Wellicht is er gewoon een goede reden dat hij even wat minder op de site is.

Direct afsluiten geeft enkel weer ruimte om elders weer hetzelfde tegen te moeten komen, terwijl de discussie zich nu redelijk goed binnen 1 topic lijkt te houden.

Daar heb jij ook weer gelijk in...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 00:14:28 schreef HenkG het volgende:

Wat betreft Galaten 4:4 volsta ik met de constatering dat u niet enkel de Bijbel leest, maar er ook even een komma aan toevoegt om datgene te lezen wat u klaarblijkelijk wilt lezen. En dan ook nog even gewoon doen alsof de Bijbel woordovertolligheid kent......

Verder wilt u blijkbaar niet datgene in de Bijbel lezen wat Paulus ons zeker in de Romeinenbrief duidelijk maakt, namelijk dat alle volken toegang hebben verkregen tot de genadegaven die Jezus met Zijn lichamelijke offer heeft verworven voor Zijn volk. Ieder die Hem aanneemt wordt ingelijfd in Gods volk, wordt kind van Abraham, waarmee de rijke geestelijke Abrahamitische zegen bewaarheid wordt: "In u zullen alle volken gezegend zijn." Dus ja, wij geloven zeker dat Jezus voor Zijn volk gestorven is! Alleen wij lezen de Bijbel in zijn totaliteit en niet zo versplinterd dat alleen die teksten eruitgehaald worden die ons uitkomen, hetgeen bij u wel aan de orde lijkt te zijn, waardoor wij proberen om u echt tekst met tekst te laten vergelijken.

En ja, dan is er een tekst die het heeft over prediking der voorhuid en prediking der besnijdenis. Als u de andere vertalingen er eens op naslaat, dan gaat het er gewoon om dat Paulus hier aangeeft dat er een aantal apostelen (waaronder hijzelf) zijn die uitgezonden zijn onder de heidenen en een aantal die uitgezonden zijn onder de Joden (waaronder Petrus). Door gebruik te maken van twee met elkaar verbonden termen wil hij aangeven dat er eigenlijk geen onderscheid is. Het gaat er niet om of je besneden bent of niet, maar of je Jezus wilt aannemen. Dit doet hij op deze wijze als inleiding op zijn les aangaande de ontstane situatie met Petrus: zie Gal 2 vanaf vers 11.

En tot slot uw zoveelste opmerking alsof wij de Geesteswerking in ons niet erkennen. Waar haalt u dat toch vandaan, want we verkondigen niet anders dan dat we dankzij het werk van Jezus deel hebben aan Gods Geest!

Laat aub een en ander eens op u inwerken vanuit de Bijbel. Ik hoop dat u de werkelijkheid van God echt nog eens mag ontdekken, want ik ben ernstig bezorgd om uw beeld van God en uw starheid. Ik sta heel erg open voor zienswijzen op Gods Woord. Dat is ook de reden dat ik gebruik maak van dergelijke fora. Maar dan wens ik wel echt vanuit het Woord te spreken en niet vanuit een pluksel met wat extra punten en komma's.

Laat Gods Woord echt spreken, met zijn allen. Bid voor wijsheid en inzicht!

En, vooral even naar een paar anderen, geef complimenten omtrent Gods Woorden ook aan Hem. Want ik probeer echt enkel de Bijbel te laten spreken.

HenkG

Fijn, dat u op deze wijze reageert, al zien wij de zaken verschillend! U weet dat het in de Galatenbrief gaat over twee wel te onderscheiden evangeliën. Joden trachtten namelijk het evangelie DER besnijdenis in te voeren in een heidengemeente. In 1.6 schreef Paulus:’Het verbaast mij, dat gij u zo spoedig van degene die u door de genade van Christus geroepen heeft, laat afbrengen tot een ander evangelie, wat geen ander is…’(grondtekst) Het woord ‘ander’ is de vertaling van het woord ‘allos’ , wat betekent: van dezelfde soort. M.a.w. Paulus bedoelde te zeggen: Het is wel een ánder evangelie, maar gepredikt aan de verkeerde doelgroep, is het géén evangelie, ofwel géén goede boodschap. Dat Paulus dit zeer hoog opnam, blijkt o.a. uit wat hij tegen Céphas zei, namelijk: ‘Indien gij, die een Jood bent, naar heidens en niet naar Joods gebruik leeft, hoe kunt gij dan de heidenen dwingen zich als Joden (dus zich laten besnijden) te gedragen’

En tegen de heidengelovigen zei hij:’ Hebt gij de Geest ontvangen tengevolge van werken der wet, of van de prediking van geloof?’ Let wel, het ging in de Galatenbrief níet over de werken die voortvloeien uit een levend geloof (de Jacobusbrief), maar over de wet van rituelen!Dus goed gezien, HenkG, het evangelie der besnijdenis was op zichzélf een goede boodschap, maar gepredikt aan de heidenen, is het een onding.

Nu kan ik eerlijk gezegd níet begrijpen, dat u Galaten 2.7 en 8 uitlegt zoáls u die uitlegt. Er is een tijd geweest, namelijk gedurende de Handelingenperiode, dat er twéé verschillende evangeliën gepredikt werden. En dáár gaat het over in deze twee teksten! Onbetwijfelbaar! De grondtekst is door de vertalers verkracht, zoals ik u al eerder schreef, want de verdeling van de taken, had álles te maken met de inhoud van de resp. evangeliën. Niks plaatsen van komma’s, want de grondtekst heeft geen leestekens. Als ik het gedaan heb, is dat misschien geweest om iets te verduidelijken.

En waar in de Romeinenbrief, staat, dat Paulus leert dat Jézus ook voor de heidenen is gestorven? Paulus leert wél, dat Christus voor allen gestorven is, anders zou hij zichzelf tegenspreken (Zie Galaten 4.4a). Overigens heb ik nooit gezegd, dat de heidenen niet zouden delen in het Heil. Ik heb er wél steeds op gewezen, dat het offer van Jezus líchaam, bestemd was voor zijn eigen volk Maar als Paulus in Rom.5.6.schrijft:’Zo zeker als Christus, toen wij nog zondaren waren, te zijner tijd voor goddelozen is gestorven’, dan heeft Hij het niet over Jezus. Moet u eens letten op die eigenaardige tijdsaanduidingen in deze tekst. Eerst: ‘toen wij nog zwak waren’ en onmiddellijk daaraan verbonden:’te zijner tijd’. Gaat Paulus hier niet terúg, naar het ‘In den beginne’? Er was een tijd, dat Gods Geest nog níet in de mens was. Totdat de Here God zei:’Zie, de mens is geworden als Onzer een’.

Maar aangezien de meeste christenen niet willen onderscheiden tussen de Christus wat het vléés betreft, Jezus, én de Christus als Gods Geest, blijft dat voor allen een duistere zaak.

Wat de Geest betreft, heb ik gezegd, dat er teveel gefocust wordt op de persóón van Jezus, maar de Gave van de Geest naar de achtergrond wordt geschoven. Dat komt gewoon niet ter sprake, terwijl juist dát de vrucht is van het offer van Jezus voor zijn volk! En mét die Geest zullen wij het moeten doen.

-KNIP-

Hij (Jezus) wordt immers een Voorloper genoemd in de brief aan de Hebreeën als Met de persóón van Jezus, de zoon van David, hebben wij wat óns Heil betreft, veel minder te maken, dan de christelijk Heilsleer suggereert. Lees het verhaal van de heidense vrouw, die Jezus aansprak met ‘Here, zoon van David’ maar géén enkel antwoord kreeg van Jezus. Hier kunnen we uit leren! Trouwens uit het gehele verhaal kunnen we wat dit onderwerp zeer veel leren.

Tenslotte, HenkG: De bijbel is een esoterisch boek! Er móet naar de Waarheid gezócht worden. Niet naar een ‘pluksel, of punten of komma’s? Leestekens verknoeien de teksten, maar zij kunnen ook verhelderen. Dus ik zeg niet, dat ze nóóit gebruikt mogen worden. Maar wat het esoterisch karaker van de verhalen betreft, wil ik nog wijzen op een bepaald verband tussen verschillende en soms ver uit elkaar gelegen gegevens in een bijbelverhaal:

De omgekeerde naam ‘Christus Jezus’, wordt alléén door Paulus gebruikt. Hij is ook de enige apostel, die zich een apostel der heidenen noemt én een apostel van Christus Jezus. Hier zien we al, dat juist die omgekeerde naam betrekking heeft op heidenen. Als Paulus door de Joden voor de rechter wordt gesleept, is het een heiden, die Paulus vrijspreekt, omdat de geschillen slechts gingen over een woord en NAMEN en de wet. Het is wéér een heiden, die Paulus in Handelingen 24.24 hoort over ‘het geloof in Christus Jezus’ en tegelijkertijd weten we over wélke namen, namelijk ‘Christus Jezus’ Paulus werd ondervraagd door een heiden, die zeer goed van de Weg op de hoogte was. Nog veel later schreef Paulus in Efeze 3.1:

‘ Daarom is het, dat ik, Paulus, die ter wille van Christus Jezus, voor u, heidenen, in gevangenschap ben’

En daarom schreef Paulus, dat de mens gerechtvaardigd wordt door het geloof in Christus Jezus, zónder werken der wet! Want dán geloof je, dat God de Geest zijns Zoons ook in je eigen hart heeft uitgezonden, die roept: ABBA, VADER!

Is het niet, HenkG, om er stil van te worden?

Zoekt, en gij zult vinden!

Samengevoegde post 12-1-2007 15:13:42:

Quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 13:59:48 schreef de vegaloog het volgende:

[...]

Daar heb jij ook weer gelijk in...

Als ik uitgesloten wordt, wat ik van harte niet hoop, dan graag een duidelijke verklaring waar ik expliciet tegen de Schrift inga. We hopen toch niet terug te gaan naar de tijd van de leerdwang en de inquisitie?

Admod note: Tekst verwijdert.

Je noemt jezelf christelijk (en de definitie daarvan zoals die op dit forum geldt is omschreven in de FAQ), maar stelt dat we Jezus niet nodig hebben. Dat is met elkaar in tegenspraak en om die reden verwijdert.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 15:23:39 schreef de vegaloog het volgende:

Ook hier weer een teken van niet goed lezen; Waarin ik mijn broeder HenkG gelijk geef, is, dat wij niet meteen deze topic op slot wensen te zien. Geen van ons heeft, voor zover ik in de snelligheid heb gelezen, gevraagd om jou een ban te geven.

vegaloog,

Ik wil best met u discussieren, maar ik vind u niet zo vriendelijk. En welke vraag wilt u exact door mij beantwoord hebben? Stel hem als je wilt kort, maar duidelijk en indien mogelijk zal ik u corect antwoorden.

Er moet toch een mogelijkheid zijn, wat dichter bijelkaar te komen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op vrijdag 12 januari 2007 16:56:48 schreef P. Strootman het volgende:

[...]

Ik wil best met u discussieren, maar ik vind u niet zo vriendelijk.

De vegaloog is een uitermate vriendelijke man. Misschien moet u eens de hand in eigen boezem steken, meneer Strootman, en eerlijk toegeven, dat u uw woord niet houdt (naar div. mensen op dit forum en op forum.gkv.nl), dat u niet goed leest en dat u keer op keer tegen de FAQ van dit forumonderdeel ingaat, waarin toch héél duidelijk staat dat we hier van het apostolische credo uitgaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid