Spring naar bijdragen

Esperanto


Aanbevolen berichten

Ik heb ooit eens Esperanto geleerd in 3 maanden en kon me er toen aardig goed in uitdrukken (ben een week naar een Esperantocongres geweest en heb me daar zonder enig Engels of wat dan ook gered, en heb er interessante gesprekken gevoerd). Echter, ik vond 't niet interessant genoeg om te blijven volgen, omdat dat congres nogal een hoog geitenwollensokkengehalte vertoonde en daar voel ik me totaal niet bij thuis. Inmiddels ben ik zowat alles weer vergeten (vooral omdat het al 10 jaar geleden is en ik tussendoor Zweeds heb geleerd en veel heb gebruikt (en nog gebruik)). Ik zou het binnen een paar weken weer op kunnen pikken, als ik zou willen (maar nee, dat wil ik niet knipoog_dicht.gif) Met degene die het me geleerd heeft ben ik nu nog steeds bevriend, maar ik hoor haar er ook nooit meer over.

Ik ben het niet met je eens, dat je je door een kunstmatige taal minder goed zou kunnen uitdrukken. Esperanto heeft een volledig regelmatige grammatica, een woordenschat die grotendeels uit het Latijn en voor een grote minderheid uit de Germaanse talen (m.n. Duits) en een klein beetje uit de Slavische talen komt. Dat maakt het dus eenvoudig te leren. Er zijn zeer veel mogelijkheden om woorden samen te voegen en met die combinaties de uitdrukkingsmogelijkheden van de taal te doen toenemen, ook als je de taal nog maar kort spreekt. Er zijn ook voorbeelden van mensen die Esperanto als moedertaal spreken (vanwege getrouwde Esperanto-adepten die thuis Esperanto spreken) en alhoewel die waarschijnlijk wat moeite zullen hebben met het erbij leren van een natuurlijke taal (ineens van die totaal onlogische grammatica enz.), kan ik me niet voorstellen dat zij zich (in het Esperanto) moeilijker uit zouden kunnen drukken.Maar ik kan er natuurlijk naast zitten smile.gif

Enfin, het experiment Esperanto is inderdaad nogal tamelijk dood, lijkt mij. Ooit bedacht als 'wereldtaal', komt het nu niet verder dan wat congresjes her en der en een mooie wikipediasite. Echt, ik zou liever nog Latijn op actieve basis gaan leren (ook al kost dat veel meer moeite), want daar heb je dat ook allemaal bij, plus de historie erachter (zie het razendinteressante boek 'Latijn' van Tore Janson). Een studie m.b.t. Esperanto en religie zou ik niet gaan doen als ik jou was, omdat het waarschijnlijk echt superweinig oplevert. Esperanto komt meer uit de marxistische hoek (religie als opium voor het volk, you know knipoog_dicht.gif)

Quote:
Op donderdag 11 januari 2007 20:36:47 schreef Mr. Emilio het volgende:

[...]

Bedoelde uiteraard TNO....
yes.gif

P'cies, hier gaan we verder over Esperanto!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 11 januari 2007 21:35:49 schreef Thorgrem het volgende:

Volgens mij heb jij nogal een talenknobbel weg2 of niet?

Als een sinaasappel, werd me laatst nog toegevoegd engel.gif maar ik weet zeker dat die van Leidenschaft nog 10x zo groot is smile.gif

Maaruh, Esperanto is niet zo moeilijk en met motivatie, tijd en een goede leraar/leermethode kan iedereen in 3 maanden een éind komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De 'zin' van dingen wordt zwaar overschat, het is gewoon leuk. Ik leer graag talen. smile.gif

Het is ook meer dan enkel een taal leren, je hebt die Esperantoclubjes over de hele wereld, met congressen enzo, ik ben nog nooit op zoiets geweest maar ik kan me voorstellen dat het wel zo z'n charme moet hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn opa heeft vroeger nog eens een cursus Esperanto gehad... Dat was bij SDAP voor iedereen die van samenzweringstheorieen houdt. puh2.gif

Samengevoegde post 11-1-2007 22:11:31:

Quote:
Op donderdag 11 januari 2007 21:21:14 schreef The Black Mathematician het volgende:

Het voordeel van Esperanto is natuurlijk dat het een heel erg simpele grammatica heeft zonder uitzonderingen. Wat dat betreft is het Engels een enorme ramp.

Engels is toch ook een typische romaans-germaanse mengtaal?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 11 januari 2007 22:09:57 schreef Mr. Emilio het volgende:

Heb je dan niet net iets meer aan Chinees?

Kan goed zijn, op zich zijn er veel meer mensen die Chinees spreken, maar aangezien ik zo meteen niet van plan ben om naar China te gaan heb ik er nog steeds niet zo veel aan.

Maar Chinees lijkt me ook nog wel leuk om ooit eens te leren. Arabisch, klassiek Grieks (of bijbelgrieks, wat allicht realistischer is), en Russisch staan ook nog op het verlanglijstje. Gewoon, omdat het leuk is, ik snap niet zo goed waarom alles zo nodig 'nuttig' moet zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 11 januari 2007 21:55:28 schreef Mr. Emilio het volgende:

Maar Esperanto is toch meer dan over z'n hoogtepunt heen? Wat is de zin van het aanleren van een taal die door nog minder mensen gesproken wordt dan het Luxemburgs?

Staat vandaag op mijn scheurkalender:

Beminnen dienst nergens toe,

maar verandert wel alles.

Wat Iriacynthe zegt: niet alles hoeft nut te hebben.

Quote:
Op donderdag 11 januari 2007 22:09:58 schreef Pius_XII het volgende:

Mijn opa heeft vroeger nog eens een cursus Esperanto gehad... Dat was bij SDAP voor iedereen die van samenzweringstheorieen houdt.
puh2.gif

Tot zo'n 20 jaar geleden schijnt je naam nog genoteerd te zijn als je een boek over Esperanto leende bij de bieb ... Mogelijk communistische connecties!

Quote:
Samengevoegde post 11-1-2007 22:11:31:

[...]Engels is toch ook een typische romaans-germaanse mengtaal?

Engels is een germaanse taal met bijna volledige romaanse woordenschat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid