Spring naar bijdragen

Bijbelstudie, celgroep enz?


Aanbevolen berichten

Ik ben even benieuwd (gebeurd nogal eens, ik geef het toe) naar wat jullie doen met het geloof buiten de gewone kerkdiensten om. Dan heb ik het niet over het dagelijks leven zeg maar, maar over georganiseerde bijeenkomsten waar je heen gaat buiten de diensten om.

Ga je bijvoorbeeld naar een jeugdgroep of tienergroep, ben je lid van een bijbelstudiegroepje, ga je naar catechisatie, kom je met wat vrienden regelmatig bij elkaar om over je geloof te praten, volg je de Alphacursus, zijn er nog andere bijeenkomsten waar je heen gaat?

Waar ga je heen, waarom heb je daarvoor gekozen en hoe zit zo'n bijeenkomst eruit? Misschien is het leuk (als je dat wil) om er een plaatsnaam en naam van de groep bij te plaatsen voor mensen die eens een bezoekje willen brengen (indien mogelijk uiteraard)

Zelf heb ik een tijdje 'Team' gevolgd zoals dat in mijn kerk heette. De jeugdgroep van de kerk was verdeeld in kleinere groepjes van ongeveer 8 personen die eens in de twee weken bij iemand thuis bij elkaar kwam. Er werden dan wat liedjes gezongen en er was bijbelstudie. Alle teams van de jeugd hadden hetzelfde bijbelrooster. Daar werd dan over gepraat onder het genot van sloten thee en koffie met altijd wat lekkers erbij.

Vaak had je dan ook teamuitjes wat wel leuk was.

Helaas mocht ik niet meer terug komen omdat ik niet naar de jeugddiensten ging, dat was wel jammer.

Wie weet brengen jullie verhalen anderen (en mij) weer op ideeën!

toevoeging: Ik wil even benadrukken dat dit niet alleen geldt voor mensen met het christelijke geloof, maar iedereen mag natuurlijk reageren: Moslims, Hindoestanen enz. Als zal het bij jullie niet gaan om de bijbelstudie, maar om de bestudering van jullie heilig schrift. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik volg een youth alpha cursus als het onderwerp me aanspreekt (wat een trouw toch engel.gif) en zit in een celgroep, met 13 andere meiden, en wil zelf ook binnekort een cel starten widegrin.gif. Verder ga ik ook naar jeugdavonden en wat overige activiteiten die we evt doen met onze kerk.

@Nynthe, waarom moet je persé bij de jeugddiensten zijn dan? nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 07 januari 2007 14:19:31 schreef Jippiej het volgende:
@Nynthe, waarom moet je persé bij de jeugddiensten zijn dan?
nosmile.gif

Eerlijk gezegd heb ik zelf niet echt een duidelijke reden gevonden. Mij werd verteld dat het belangrijk was om ook naar de jeugddiensten te gaan omdat wat daar besproken werd verband had met de bijbelstudie die je op Team deed. Opzich snap ik dat wel, maar ik snap niet waarom het dan weer verplicht wordt.

Persoonlijk denk ik dat ze een enorme terugstroom merkten van de jeugddienst en op deze manier meer bezoekers wilden binnenhalen.

Ik zelf vond het echter al genoeg dat ik iedere zondag in de kerk zat en eens in de twee weken bij team. Ik wilde niet ook nog eens iedere zaterdag in de Jeugddienst zitten. Ten eerste omdat mijn man zich net bekeerd had en ik hem niet wilde overladen met verplichte bijeenkomsten, maar ook omdat ik nog tijd wilde overhouden voor andere dingen.

Maar ik moet zeggen dat ik het erg jammer vind. Ik vond het wel leuk om in een klein groepje van gedachte te wisselen en van elkaar te leren enzo. Je leert elkaar ook wat beter kennen als je met een klein clubje bent.

Samengevoegde post 07-1-2007 14:27:09:

Hoe verloopt een bijeenkomst van een Youth Alpha cursus eigenlijk? Mijn zusje heeft het ook wel eens gevolgd en was er erg enthousiast over, dus ben wel benieuwd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Naast de kerk zit ik nu ook op belijdeniscatechesatie, en ik zit in het nazorgteam van de jeugdkerk bij ons in het dorp. (moet ik zo heen smile.gif)

Vandaag is hier weer Youth Aplha begonnen (de tweede keer in t westland), vorige keer heb ik meegedaan, nu ben ik gevraagd als leiding en heb daar ja op gezegd dus...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe ziet een belijdeniscatechesatiebijeenkomst (mooi woord voor scrabble!) eruit? En wat houdt een nazorgteam in en wat doe jij daar precies?

En is de Youth Alpha van jou ongeveer hetzelfde als die van Jippiej?

(wat een vragen toch weer hè? big-smile.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Van mijn kerk (http://www.xrds.nl) leidt ik een bijbelstudie groepje, voor mensen uit Amsterdam Zuidoost en omgeving.

We zijn met 8 personenen, vrouwelijk en mannelijk, de leeftijd loopt uiteen van 20 tot 50+, er zijn 4 verschillende nationaliteiten en natuurlijk diversiteit in persoonlijkheid en achtergrond. Zo'n groepje vind ik zelf van meer waarde dan de kerkdiensten op zondag, omdat je meer wordt aangezet om zelf na te denken en de interactie met elkaar gaat wat dieper.

Groet,

Michiel

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 07 januari 2007 18:27:00 schreef Nynthe het volgende:

Hoe ziet een belijdeniscatechesatiebijeenkomst (mooi woord voor scrabble!) eruit? En wat houdt een nazorgteam in en wat doe jij daar precies?

En is de Youth Alpha van jou ongeveer hetzelfde als die van Jippiej?

(wat een vragen toch weer hè?
big-smile.gif
)

vragen zijn goed smile.gif nu de antwoorden nog..

eerst de simpelste: Youth Aplha ziet er bij ons idd hetzelfde uit. Ook eerst eten (lunch/laat ontbijt), dan hebben we een praatje met evt daarvoor een leuke inleiding als een toneelstukje ofzo, dan even pauze, kun je even wat drinken en dan nog in kleine groepjes praten.

Het nazorgteam is bij onze jeugdkerk, we hebben daar als team een aantal taken, zoals het verwelkomen van de jeugd als ze komen, en bij de deur staan als ze weer weggaan, daarnaast staat er ook iemand bij een tafel met folders over vanalles en nog wat en we hebben een speciale ruimte, daar zitten ook altijd 2 of 3 mensen van ons en als iemand dan vragen heeft over de dienst, of iets anders over het geloof, of ergens mee zit, problemen heeft ofzo, dan kunnen ze naar ons toekomen en dan kunnen ze erover praten en dan kunnen we er evt voor bidden. K hoop dat dat hierover genoeg info is?

Belijdeniscatechestaie hebben we in een klein groepje, ik zit me nu ineens af te vragen of we dat openen met gebed of niet.. weet ik niet eens goed eigenlijk bloos.gif . Volgens mij wel. We hebben daar allemaal een boekje, en van tevoren lezen we daar een hoofdstuk uit en kijken we alvast naar de vragen die gesteld worden. Tijdens de catechesatie lezen we het nog eens met z'n allen, kijken we of iedereen alles begrijpt en praten we met elkaar over de vragen. Die hoofdstukken hebben als onderwerp steeds een deel van de belijdenisvragen. Dus het eerste hoofdstuk was: 'belijdt U' het tweede: 'te geloven' en we zijn nu bij de derde: 'In God, de Vader, Schepper des Hemels en der aarde' en zo gaat dat dan verder. Steeds met bijbelstukken en andere info..

Lang verhaal.. krijg je met zulke vargen. Als je nog meer wilt weten.. ik zie t wel flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk topic!

Ik ga een keer per twee weken naar de jongerenvereniging. Overigens wordt er geen leeftijdsgrens gehanteerd. Er is koffie, thee en koek. knipoog_dicht.gif

We bespreken daar zaken die ons bezighouden. Vanuit de bijbel proberen we een antwoord te vinden op vragen waar we in het leven van alledag mee te maken krijgen. Als er geen specifieke vragen zijn, bespreken we een onderwerp wat ons bezig houdt.

Vanuit de gemeente zijn er twee mensen die het voorzitten, maar in praktijk praten ze gewoon met ons mee. Soms komt er ook wel eens een van de voorgangers.

De sfeer is, ondanks de liturgische indeling van de avond (opening met gebed, zingen, lezen van een bijbelpassage en aan het einde van de avond zingen en afsluiten met gebed) informeel te noemen.

Verder bezoek ik ook de gemeenteavonden die eens per maand worden gehouden. De liturgische indeling is hetzelfde, alleen is de sfeer daar wel anders. De onderwerpen worden altijd van te voren bepaald en betreffen over het algemeen passages uit de bijbel. Op die manier heeft die avond altijd een beetje de sfeer van een bijbelstudie/catechesatie-avond.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Snuffie: Bedankt voor je tijd om al die vragen van me te beantwoorden. Het is me wel wat duidelijker nu smile.gif

@Pius_XII: Hoe gaat zoiets dan via internet? Heb ik nog nooit van gehoord dus dat is dan wel intressant!

@Levi: Dus jullie hebben nog niet echt vaststaan waar jullie het over gaan hebben als jullie bij elkaar komen of moet je vooraf een verzoek doen voor onderwerp ofzo?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga naar Jeugdverening, een keer in de twee weken. Daar leidt iemand een onderwerp in, en na de pauze gaan we in groepen uit een om het onderwerp te bespreken.

Verder ga ik normaal gesproken naar Cathechesatie, maar dat is doordeweeks, en dan woon ik in Amersfoort. Speciaal voor degenen die op kamers zitten, is er ook cathechesatie op zaterdagavond, maar mijn weekend is altijd volgepland puh2.gif.

Verder ging ik vroegah vaak naar bijbelstudie op school, een uurtje in de week, na schooltijd. En ik ging ook naar bijbelstudiegroepen van de kerk, eerst naar die van 12-16, en ik ben een aantal keren naar de +16 groep gegaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 09 januari 2007 12:15:17 schreef Nynthe het volgende:

...

@Levi: Dus jullie hebben nog niet echt vaststaan waar jullie het over gaan hebben als jullie bij elkaar komen of moet je vooraf een verzoek doen voor onderwerp ofzo?

Eigenlijk is het zo dat er iedere keer als we ergens mee bezig zijn, weer een nieuwe vraag naar boven komt. Die vraag behandelen we dan de eerstvolgende keer weer. Maar ook kan je gewoon aan het begin zeggen dat je een specifieke vraag hebt, dan kijken we of we die dezelfde avond behandelen, of de keer daarna. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zit in een zogenaamde M12, een groep van op dit moment 3 personen, waarvan 1 leider. Het is echter de bedoeling dat de groep uitgroeit tot max. 12 mensen. Bij deze M12 bijeenkomsten bespreken we eigenlijk alles wat ons bezighoudt in het dagelijks leven. Het is gewoon bedoeld als kleine hechte vriendengroep, waar je alles mee kunt bespreken. En dat is ook de bedoeling: leren van elkaar en elkaar opbouwen. Bij de zondagbijeenkomsten is er niet veel individuele tijd voor mensen die met vragen zitten, en daarom is zo'n M12 juist erg handig. Iedereen worstelt wel eens met vragen, moeilijkheden of wat dan ook in het dagelijks leven en die kun je zo met elkaar bespreken.

Verder ga ik ook regelmatig naar D-Sire, de jeugdbijeenkomsten van mijn kerk. Dat hieldt altijd in: bij elkaar komen, aanbidden, luisteren naar een preek o.i.d. en met elkaar praten en bidden, maar we hebben dit jaar een nieuwe opzet. Ik heb alleen geen idee wat het precies is, want dat wilden ze vorig jaar nog niet zeggen en ik ben nog niet geweest dit jaar aangezien ik iets anders te doen had. Ik ben dus zeer benieuwd. Ik weet iig dat we op een andere locatie zitten en dat we iets actiever worden. (meer info: link)

Ik ga ook nog regelmatig naar Impulse your faith, wat een soort jeugdkerk is. Impulse organiseerd vooral veel avonden, die elke keer weer anders gevuld zijn. Hoe deze avonden eruit zien verschild elke keer weer, aangezien er nooit iets echt geplanned wordt. Er is sowieso wel altijd aanbidding. Vorige keer was er eerst aanbidding, toen een aantal getuigenissen en een kleine preek. Tussendoor werd er nog gebeden voor mensen die ziek waren, of die meer van God wilden in hun leven. Dat soort dingen ontstaan meestal spontaan. (meer info: link)

En bij Jeugdkerk Reloaded ben ik ook al 2x aangetroffen. Dat is een leuke jeugdkerk in Utrecht. De diensten bestaan uit aanbidding, en een preek. En na afloop natuurlijk wat te drinken enzo knipoog_dicht.gif (meer info: link)

Ook ben ik naar het SoSu mini-festival geweest, en ik ben van plan naar het grote festival te gaan dit jaar. (meer info: link)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Momenteel ga ik ook naar belijdeniscatechesatie, dat is net gestart. We komen ongeveer 1 keer in de 2 weken bij elkaar. Hele gevarieerde groep, 2 mensen van 18, 3 in de twintig, en één van in de dertig. Uiteraard is er ook een predikante bij. Het zijn trouwens mensen uit twee gemeentes omdat er te weinig bij elke gemeente apart waren om een groep mee te starten. We komen steeds bij iemand anders thuis en mogen grotendeels zelf invulling geven aan de bijeenkomsten. Een aantal onderwerpen staat vast, zoals 'wat is belijdenis doen' en 'wat betekend geloven'. Vrij essentieel smile.gif. Hiernaast gaan we ergens aan het eind van de periode een geloofsbelijdenis maken/schrijven, ieder voor zich en die bespreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kom eigenlijk best veel in de kerk.

- Eens in de twee weken komt de jeugd van onze kerk bij elkaar. We eten dan (koken zelf) en daarna zingen we, theeleuten we en hebben we studie. Die verzorgen we zelf, of we vragen iemand. Vaak spreken we tussendoor af om een film te gaan kijken in de kerk, spelletjes avond te houden (verstoppertje in de kerk is echt heel leuk) enz.

- Ook eens in de twee weken hebben we een bijbelstudie.

- Eens in de drie weken hebben we bidstond alleen voor tieners en jeugd.

- Ik volg een bijbelstudie over joodse feesten. Die wordt dan eens in de zoveel tijd op een zondag van 16.00 uur tot 22.00 uur gehouden. Dan koken we gerechten die traditioneel ook bij zulke feesten horen en ondertussen krijgen we studie.

- Ik volgde een dovencursus in onze gemeente, helaas is onze lerares gestopt.

- Ik volgde ook een naaicursus, maar ook die is helaas gestopt.

- Dan zijn er ook nog bijbelstudies die voor iedereen gehouden worden. Daar ga ik ook vaak heen.

- Ik ben ook leiding van de kinderclub van onze kerk. Dit staat los van de zondagsschool. Deze club is een club voor kinderen uit de buurt en wordt elke zaterdag middag gehouden. Daar knutselen de kinderen veel en leren ze uit de bijbel, zingen ze liederen enz.

- En dan is er nog eens in de drie weken de voorbereiding van de zangdienst.

Ik ben niet weg te slaan.... puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

mag ik even zeggen

ik heb totaal geen idee wat er allemaal in dit topic precies staat, maar ik kom net terug van cathechesatie en ik voel me echt goed

en het gekke is

dat ik elke keer op mijn cath over onderwerpen praat die ik die dag op credible heb lopen lezen, vandaag was dat

liefde, huwelijk, overspel dingen

en ik heb het dus heeel erg naar mijn zin gehad ,was echt gaaf net!

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ R?ch: Fijn dat je het zo naar je zin hebt gehad! En inderdaad, erg grappig om te merken dat de onderwerpen daar en hier parallel lopen smile.gif

Hoe zit een cathechesatie bij jou eruit of is hij soortgelijk aan de andere mensen in dit topic?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Eru: Dat is ook best leuk, via een studentenvereniging. Vaker hoor ik dat het via een kerk loopt, vandaar. Is het ook een christelijke studentenvereniging of is het toevallig dat jullie elkaar daarvan kennen?

Met hoeveel zijn jullie en hoe ziet een bijeenkomst eruit?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid