Spring naar bijdragen

"Flirten met het jodendom"


Aanbevolen berichten

Quote:
Op zondag 07 januari 2007 23:07:03 schreef Hester het volgende:

[...]Volgens mij is dat niet typisch RKK. De protestantse kerken maken voor zover ik weet ook onderscheid tussen "universele" en "tijdelijke" wetten. Dat weet ik eigenlijk wel zeker, zie mijn vorige post. Ik durf er alleen geen stellige uitspraken over te doen omdat ik me er niet echt in verdiept heb.

Ze zijn soms zooo katholiek Pius knipoog_dicht.gifwidegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 144
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op zaterdag 06 januari 2007 00:31:13 schreef RobertF het volgende:

[...]Sjaloom TimonK,

"Wij" zijn niet tegen het flirten met het jodendom, aangezien de katholieke Kerk ook haar joodse wortels bepaald niet verloren heeft. Maar "wij" zijn tegen het flirten met een jodendom dat niet meer is dan een handjevol wetten en feesten die dan zonder tempel nageleefd en gevierd worden. Dat heeft niets met het échte bijbelse jodendom te maken en al helemáál niets met het Evangelie van het eeuwigdurend Offer van Christus.

Ik moet zeggen, dat ik bij flirten met het jodendom hier op het forum jij één van de eerste bent die bij mij een associatie opwekt. Immers, zo ongeveer iedere post begint met 'Sjaloom'. Volgens mij is dat ook een vorm van flirten met het jodendom zoals enkele evangelischen dat doen. En met precies dezelfde intentie als sommige evangelischen dat doen. Namelijk, dingen die je aanspreken overnemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 08 januari 2007 13:39:28 schreef TimonK het volgende:

@ GenW

Is dat een uitnodiging voor mij om te reageren? Of wat bedoel je precies met je post?

Ik drukte perongeluk op posten voordat ik zelf mijn bericht had ingetikt. Dat heb ik nu, zoals je ziet, wel gedaan knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 08 januari 2007 13:37:48 schreef GenW het volgende:

[...]Ik moet zeggen, dat ik bij flirten met het jodendom hier op het forum jij één van de eerste bent die bij mij een associatie opwekt. Immers, zo ongeveer iedere post begint met 'Sjaloom'. Volgens mij is dat ook een vorm van flirten met het jodendom zoals enkele evangelischen dat doen. En met precies dezelfde intentie als sommige evangelischen dat doen. Namelijk, dingen die je aanspreken overnemen.

Dominus Vobiscum, GenW,

RobertF is nog een baptist he, je zal zien, hij leert het wel, als hij eenmaal katholiek is widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 08 januari 2007 13:45:16 schreef diakio het volgende:

[...]

Dominus Vobiscum, GenW,

RobertF is nog een baptist he, je zal zien, hij leert het wel, als hij eenmaal katholiek is
widegrin.gif

Dat zal vast, zal wel even wennen zijn, zo'n nieuwe groet smile.gif

(Zocht overigens tevergeefs naar een passende gereformeerde groet widegrin.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 08 januari 2007 13:51:49 schreef diakio het volgende:

[...]

Ehhhh,

"Het leven is ellendig broeder!"

zoiets?
widegrin.gif

Het leven is ellendig, broeder Diakio,

Mmm, doe toch maar niet big-smile.gif

"De HEERE zij met ulieden"

Rechtstreeks uit de statenvertaling, lijkt mij dan toch beter. Maar goed, onze vriend Robert wordt (helaas?) niet gereformeerd, dus aan deze adviezen heeft hij weinig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pax diakio en GenW, knipoog_dicht.gif

Nou ja zeg, wordt hier ineens gediscussieerd over mijn mooie groet zeg... nooo.gifpuh2.gif

Maar goed, er is toch wel een verschil tussen het overnemen van een gewone Israelische groet, of het overnemen van bijvoorbeeld de joodse muziekstijl (die ik zelf ook heel mooi vind), en het overnemen van spijswetten, feestdagen en andere dingen die specifiek bij de oudtestamentische tempeldienst horen.

Denk ik dan. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is nu bijna 2 jaar geleden dat ik ben begonnen met het lezen van de Bijbel. Waarom ik de Bijbel ging lezen zou ik niet weten, maar het kreeg opeens zo een ontzettend grote aantrekkingskracht op mij. Ik ben begonnen bij Genesis en gestopt bij Openbaring. Bij elkaar heeft dit zo een 7 maanden geduurd.

Naar mate ik verder kwam in de Bijbel, ging ik steeds meer beseffen dat God bestaat. Na een aantal opmerkelijke gebeurtenissen wist ik zeker dat God bestond en dat Hij mij riep. Ik moest lezen, Hem leren kennen. Ik merkte dat ik van binnen uit veranderde, ik werd genezen van een aantal kwalen die zich diep in mijn onderbewust hadden verstopt. Ik wilde leven voor God.

Op een gegeven moment werd ik ziek, langdurig ziek. Ik kwam thuis te zitten en had nog meer tijd om de Bijbel te bestuderen. Ik besloot om de wijsheid die in de Bijbel stond te gebruiken in mijn dagelijkse leven. Ik veranderde mijn eetpatroon, ging koosjer eten (baat het niet, dan schaadt het niet dacht ik) en ging de sabbat vieren. Wonder boven wonder knapte ik langzaam aan op. Ik kreeg weer energie en bemerkte een enorme zegen die op mijn leven ging rusten.

Na ongeveer een jaar wilde ik graag meer in contact komen met anderen Christenen en besloot mij aan te melden op Credible. Tot mijn grote verbazing werd hier totaal anders over de instellingen van God gesproken dan dat ik persoonlijk had ervaren. Er werd zelfs gesproken dat ik het werk van Jezus teniet zou doen door mij te houden aan de regels van Bijbel, ook al deed ik dit vrijwillig en niet om te werken aan mijn behoudt. De Sabbat werd ineens iets Joods, terwijl ik het overal in de Bijbel tegen kwam. De voedselwetten waren ineens iets achterhaalts, terwijl de moderne wetenschap onderschrijft dat de onreine dieren slecht voor de gezondheid zijn. De Feesten van God kwam ik nergens meer tegen dan alleen binnen het Jodendom.

Tja, om me nu tot het Jodendom te richten die Jezus niet aanvaarde was nu niet echt iets voor de hand liggends. Tot mijn grote vreugde bleken er toch gemeentes te zijn in Nederland die de feesten van God vierden en op Sabbat samenkwamen. Samen met mijn vriendin, die ik ondertussen had, zijn we enkele gemeentes wezen bezoeken. Poe, wat een verscheidenheid zeg, sommige waren naar ons idee een beetje doorgeslagen in wetticisme (bij bepaalde taken in de gemeente MOEST de man besneden worden e.d.). Dat trok ons dus totaal niet, de wet is niet tot ons behoud en daar leek het alsof ze het wel predikte. Er werd veel gesproken over de Messias, maar de naam Jezus werd nooit genoemd. Er moest dus een balans gevonden worden tussen de goede regels van God en het prediken van de wet tot behoudt.

Gelukkig hebben we deze gemeente eindelijk gevonden, de gemeente wordt zelfs nog genoemd in de openingspost in het artikel.

Zelf heb ik nooit bemerkt dat ik flirte met het Jodendom, maar dat ik flirte met de Bijbel. Hier werd gezegd dat onderdelen van de Thora alleen samengaan met de tempel, maar er wordt vergeten dat de Thora al gegeven was voordat er uberhaubt een tempel was, zelfs al voordat de tabernakel er was. Dus dat gaat niet op. De Sabbat is prima te houden zonder offers (lees hiervoor de Hebreeen brief, die gaat over de offerdienst), want de Sabbat gaat totaal niet over offers. God ruste op de Sabbat, en hier kwam geen offer bij kijken. Jezus hield de Sabbat en ook daar kwam geen offer bij kijken.

Ik pak graag wijsheid uit het Jodendom, omdat ik denk dat deze veel waardevolle dingen in zich heeft. Ik zou mij alleen nooit kunnen bekeren tot het Jodendom omdat deze Jezus niet aanneemt als HUN messias. En Jezus blijft toch wel het belangrijkste aan mijn geloof, zonder Hem zou ik niet tot God kunnen komen, en dat ik juist waar ik graag wil zijn, voor eeuwig bij mijn Vader.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor de helderheid: je zal mij nooit bezwaar horen maken tegen het idee dat hallal of koosjer eten een goed idee is. Sterker, ik denk dat je volledig terecht constateert dat veel van de wetten uit Jodendom, en overigens evenzeer Islam, gewoon verstandig, gezond zijn. Het punt is hier imho niet dat mensen verstandige dingen doen, maar het idee dat een christen ze zou moeten doen voor God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar dan zijn we het wat dit betreft volkomen eens met elkaar. Een Christen hoeft zo ook niet te doen voor God, omdat het geloof niet draait om eten of drinken. Een Christen, en daarnaast de gehele mensheid, zou ze wel kunnen doen voor zijn lichaam, die hij/zij overigens van God heeft gekregen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Renaldo

Dat bedoelde ik te zeggen met mijn post over de intentie waarmee je met de Joodse feestdagen etc. omgaat... ga je het doen voor je'n behoud ben je imho fout bezig doe je het omdat je jezelf er goed bij voelt maar je'n blik op Christus houd dan is er imho niets mis mee...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 08 januari 2007 19:28:32 schreef diakio het volgende:

Voor de helderheid: je zal mij nooit bezwaar horen maken tegen het idee dat hallal of koosjer eten een goed idee is. Sterker, ik denk dat je volledig terecht constateert dat veel van de wetten uit Jodendom, en overigens evenzeer Islam, gewoon verstandig, gezond zijn. Het punt is hier imho niet dat mensen verstandige dingen doen, maar het idee dat een christen ze zou moeten doen voor God.

Dan ben je het zelfs met mij eens. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als een Christen zich aan een gebod wilt houden dan hoeft dat niet omdat het moet, maar doet hij dat denk ik vanuit zijn liefde voor God de Vader. Immers het nieuwe verbond houd in dat God Zijn geboden op de harten schrijft, en niet meer op steen toch ??

Spijswetten is alleen maar slim, zelfs de wetenschap komt daar achter. De wet om geen vlees te mengen met bijvoorbeeld kaas is alleen maar verstandig omdat het zelfs kanker schijnt te kunnen opwekken. Vlees koken in melk is niet alleen bijbels niet slim, maar ook niet gezond.

Wetten op hygiëne in de Bijbel had ook een hoop leed kunnen verminderen tijdens bijvoorbeeld de middeleeuwen. Net zoals dat je als christen een andere aanpak hebt qua seksualiteit, omgang met mensen, omgang met jezelf allemaal gebaseerd op dat 'oud-testamentische'.

Zal het overigens nog sterker zeggen. God liefhebben betekent dat je je aan Zijn geboden houd, Zijn geboden zijn geen zware last want elk kind van God overwint de wereld. Wij zijn niet voor niets meer dan overwinnaar in Christus. De overwinning op de wereld hebben we behaald door ons geloof, en alleen wie gelooft dat Christus de Zoon van God is kan de wereld overwinnen.

Iemand die zegt "Ik ken God" en die zich niet aan zijn geboden houdt is een leugenaar en de waarheid woont niet in die persoon. Maar wie God's Woorden aanneemt, heeft God oprecht en volmaakt lief. Hieraan kun je zeker weten of iemand met God verbonden is. Wie zegt dat hij in God blijft, moet leven zoals Jezus geleefd heeft.

Dat is precies hetzelfde als dat iemand zou zeggen "Ik sta in het licht" maar tegelijkertijd zijn naaste haat, die persoon leeft nog steeds in het duister en tast in het donker rond.

De daden zijn namelijk de vruchten van iemands geloof, ik denk dat het houden van geboden daarom absoluut geen flirten met het jodendom is, maar een uitwerking van je geloof in de Schepper van Hemel en Aard.

Iemand kan beweren dat hij gelooft, maar zonder daden helpt dat niks en is het loos geklets, zo'n geloof zal hem niet redden. Probeer maar eens aan te tonen dat iemand geloof kan hebben zonder de bijbehorende daden, dat zal je niet lukken. Alleen zeggen dat je gelooft in Christus heb je niks aan, dat gelooft de duivel ook.

Horen en doen wordt dat in de Bijbel genoemd toch, is het, als je hoort van een gebod en je doet hem, dan flirten met het jodendom? Of is het gewoon iets dat goed is? Als iemand hoort en niet doet is het alsof je jezelf in de spiegel hebt bekeken en als je wegloopt dat je bent vergeten hoe je er ook al weer uit ziet.

Geloof zonder werken is geen geloof, en werken zonder geloof zijn dode werken. Geloof alleen rechtvaardigt je niet, het is een combinatie er van, maar nog steeds zegt het niks over je behoudenis. Maar wel iets over je positie in het Koninkrijk van God. Wie zegt dat het allemaal niet zo nauw luistert zal de kleinste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen. Maar wie zich aan God's geboden houd (en dit ook aan anderen leert) zal groot zijn in dat Koninkrijk.

Dat het niet altijd lukt om je aan de geboden te houden moge duidelijk zijn, Paulus lukt het ook niet en gaf hier ook de rede voor aan. Maar omdat hij werkelijk geloofde streefde hij er wel naar, maar vandaag de dag zijn er ook maar weinigen die er ook maar enigzins naar streven.

Er zit ook een verschil tussen de geboden en de tradities uiteraard. Kijk als je tradities overneemt van het jodendom kan ik het wel flirten noemen, de geboden overnemen en waarlijk naar handelen vanuit de kracht die we ontvangen in Christus kan ik alleen maar wijs noemen.

Verder vind ik het een goede zaak dat de jood en de niet-jood zo naar elkaar toe groeien, in Christus zijn we immers één met elkaar. Christus heeft de scheidingsmuur tussen beide partijen doen verdwijen. Maar als je naar de geschiedenis kijkt kun je hier maar bar weinig van terug vinden!

Maar goed, een lang verhaal om onderscheid zien te maken tussen het houden van geboden (wat absoluut geen flirten met het jodendom is) en het kopieren van joodse tradities (wat wel onder flirten zou kunnen staan).

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 22:29:43 schreef Pius_XII het volgende:

Ik had helemaal het verband nog niet gelegd.
bloos.gif

[...]

Sterker nog, de katholieke Kerk is het voortgezette Jodendom.

Als dat zo zou zijn moet ik zeggen dat er vrij weinig nog van over is gebleven. Dat die kerk in die tijd graag de plaats van de Jood in wou nemen ben ik het helemaal mee eens, maar om het nou een voortzetting te noemen vind ik wel erg ver gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe komt het toch dat vooral EC-groepen/gemeenten opzoek gaan naar hun joodse wortels en daarin zover gaan dat ze komen tot keuzes als in het artikel dat ten grondslag ligt aan dit topic? Het staat echt niet op zichzelf. Ook gasten zoals Emanuel Livestroo en een restant van Berea zijn inmiddels zover gekomen dat zij steeds meer het joodse, (wettische) gedachtengoed overnemen en steeds verder verwijderd raken van het Evangelie en het volbrachtte werk van Christus op Golgotha. Ligt het nou echt aan mij dat ik dit HELEMAAL niet snap?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid