Spring naar bijdragen

Het grote vasten 2007 topic


Ga jij vasten?  

  1. 1. Ga jij vasten?

    • Ja, dat ga ik. En wel op de volgende manier.... (zie post)
      7
    • Nee, dat ga ik niet. Om de volgende reden... (zie post)
      5
    • Ik twijfel nog, omdat.... (zie post)
      1
    • Dat vertel ik liever niet (KKK 1755)
      1


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 96
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op maandag 25 december 2006 16:17:25 schreef kimberly-18 het volgende:

[...]

hier zie je dus duidelijk dat ik wel drink!

en dat het over MIJ gaat..

Maar in je eerste alinea zeg je erg stellig dat je echt leeg moet zijn. Dat kan toch niet met drinken?

Mag ik ook vragen hoe je eigenlijk 40 dagen niet eet? De meeste mensen schijnen het z'n twee weken vol te kunnen houden.

Quote:
Samengevoegde post 25-12-2006 16:20:46:

[...]

ahh.. hihi

kijk ik vast geen 40 dagen. gewoon omdat ik dit (nog) niet nodig vind. in de toekomst hoop ik dit wel te gaan doen. maar voor nu vind ik het belangrijk om klein te beginnen. dus eerst een dag, dan een weekend, dan een week, enz. enz.

en nee, ik eet niks, ik drink alleen water en als ik me niet goed voel eet ik ook niks want dan vul ik mij wel met hemels voedsel (de bijbel of zo hihi)

In de toekomst hoop je dus 40 dagen alleen van water te kunnen leven? Ik denk dat dit vrij onmogelijk is ivm de beperkingen van het menselijk lichaam.

Maar daar zul je vast/hopelijk achter komen als je met kleine stapjes vooruit gaat.

Als je je dan niet goed voelt en alsnog weigerd te eten dan raad ik je aan om medische hulp/controle te zoeken. De Bijbel is geestelijk misschien een hele verrijking, je lichaam zal toch voedingsstoffen nodig hebben om op te kunnen branden.

Waar uit de Bijbel haal je eigenlijk dat je op z'n extreme manier moet vasten. Dit is een vraag die ik al eerder stelde maar waar ik tot nu toe nog geen antwoord op heb mogen ontvangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 25 december 2006 17:13:20 schreef NienkeJ het volgende:

Het ging net in de preek even over vasten, en de dominee was er erg positief over
smile.gif

Ik vraag me af, als je een keuze probeert te maken over waar je je van onthoud, en waar niet van, hoe zorg je ervoor dat je een goede keuze maakt? Ik wil namelijk ook van dingen als 'amusement' vasten (tv, internet, tijdschriften, muziek, telefoon), en ik vraag me af hoe ik hier een goede beslissing kan nemen. Er zijn namelijk dingen waar ik eigenlijk niet mee wil stoppen, maar aan de andere kant vraag ik me af of ik dan niet erg menselijk en egocentrisch bezig ben (
ik
wil er niet mee stoppen).

Ik kan geen algemeen antwoord geven, hooguit aangeven wat ik zelf doe: hoewel dat hier niet altijd zal opvallen vrees ik, streef ik in mijn leven naar wat de heilige Ignatius ook wel de heilige onverschilligheid noemt, wellicht verwijzend naar de apostel die aan de Filippenzen schrijft: "Wees niet bezorgd". De heilige onverschilligheid bestaat daarin dat het je werkelijk onverschillig laat of je gezond bent of ziek, rijk of arm, gezien of gemeden, omdat je niet leeft uit de wereld maar uit Christus.

Wie werkelijk leeft in heilige onverschilligheid kan helemaal niet vasten, want het vasten verliest iedere vorm van boetvaardigheid, iedere kracht van versterving. Wie er naar streeft, maar het niet bereikt heeft, kan vasten, en daar waar de onverschilligheid nog tekort schiet, kan de bron van vruchtbaar vasten worden gevonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 25 december 2006 23:00:25 schreef Thorgrem het volgende:

[...]

Maar in je eerste alinea zeg je erg stellig dat je echt leeg moet zijn. Dat kan toch niet met drinken?

Mag ik ook vragen hoe je eigenlijk 40 dagen niet eet? De meeste mensen schijnen het z'n twee weken vol te kunnen houden.

[...]

In de toekomst hoop je dus 40 dagen alleen van water te kunnen leven? Ik denk dat dit vrij onmogelijk is ivm de beperkingen van het menselijk lichaam.

Maar daar zul je vast/hopelijk achter komen als je met kleine stapjes vooruit gaat.

Als je je dan niet goed voelt en alsnog weigerd te eten dan raad ik je aan om medische hulp/controle te zoeken. De Bijbel is geestelijk misschien een hele verrijking, je lichaam zal toch voedingsstoffen nodig hebben om op te kunnen branden.

Er zijn wel meerdere verhalen bekend van mensen die 40 dagen niets hebben gegeten hoor. Ik weet niet of je ooit van David Blaine hebt gehoord? Een aantal jaren geleden heeft hij zichzelf opgesloten in een glazen kubus bij de Tower Bridge in Londen, waar hij 40 dagen lang zat zonder te eten.

Quote:

Waar uit de Bijbel haal je eigenlijk dat je op z'n extreme manier moet vasten. Dit is een vraag die ik al eerder stelde maar waar ik tot nu toe nog geen antwoord op heb mogen ontvangen.

In de tijd van de Bijbel betekende vasten je onthouden van eten, en andere dingen die plezier gaven of die onder werken vielen. In de Nederlandse vertalingen wordt telkens het woord vasten gebruikt, waar je dus je eigen invulling aan kunt geven. Bekijk je echter de engelse vertalingen dan zie je dat bij de CEV vertaling in plaats van vasten "niet eten" wordt gebruikt. (link)

Bovendien, Jezus vaste ook voor 40 dagen in de woestijn. Bij dat verhaal komen er een aantal vragen bij me op: 1) Als er met vasten wordt bedoeld je gedeeltelijk van eten onthouden, dus bepaalde dingen wel eten en bepaalde niet, waar haalde Jezus dat eten dan vandaan midden in de woestijn? 2) Jezus kreeg na 40 dagen honger, en de duivel verleidde hem toen om stenen in brood te veranderen. Waarom zou Jezus zo'n honger krijgen als hij zich alleen gedeeltelijk van eten onthield?

Na even zoeken heb ik zelfs meer voorbeelden gevonden. Mozes onthield zich zelfs 40 dagen lang van eten én drinken, zoals te lezen in Exodus 34:28: "Veertig dagen en veertig nachten bleef Mozes daar bij de HEER, zonder te eten of te drinken. En hij schreef de tekst van het verbond, de tien geboden, op de platen."

En in Deuteronomium 9:18 lezen we hetzelfde: "Ik wierp me ter aarde voor de HEER, net als de eerste keer, en bleef veertig dagen en nachten zo liggen, zonder iets te eten of te drinken. Dat was omdat u zo zwaar gezondigd had: u had gedaan wat slecht is in de ogen van de HEER en hem daarmee getergd."

EDIT: Ik doe moeilijk terwijl Jezus het zelf al zegt in Matteüs 4:

1 Daarna werd Jezus door de Geest meegevoerd naar de woestijn om door de duivel op de proef gesteld te worden. 2 Nadat hij veertig dagen en veertig nachten had gevast, had hij grote honger. 3 Nu kwam de beproever naar hem toe en zei: ?Als u de Zoon van God bent, beveel dan die stenen in broden te veranderen.? 4 Maar Jezus gaf hem ten antwoord: ?Er staat geschreven: ?De mens leeft niet van brood alleen, maar van ieder woord dat klinkt uit de mond van God.??

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een Engelse vertaling kan natuurlijk net zo fout/goed zijn als een Nederlandse vertaling, dus dat zegt helemaal niets.

Waar jezus eten vandaan had kunnen halen? Kijk eens discovery, er zijn genoeg volkeren die leven in de woestijn. Als je je gedeeltelijk van eten onthoud kun je alsnog erg veel honger krijgen, het is maar net hoe ver je het doorvoerd.

Hoe dat zit met Mozes zou ik niet weten, wat ik wel weet is dat elk normaal mens zonder 40 dagen eten en drinken dood gaat.

In de laatste dik gedrukte zin zie je het woord zie je "niet van brood alleen", dat klopt. Het wil dus zeggen dat je wel meer voeding nodig hebt dan bv brood, maar ook geestelijke voeding. Dat wil echter niet zeggen dat je het alleen kan doen met geestelijke voeding.

Kortom je hebt helemaal niets aangetoond. Ik neem aan dat we nu terug gaan naar het onderwerp gaan aangezien deze extreme manieren van vasten dus geen bijbelse grond hebben (wat niet wil zeggen dat ze on-bijbels zijn, dat wil ik absoluut niet zeggen) en de aanval op het katholieke vasten dus geen grond heeft om op te staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 26 december 2006 20:59:40 schreef Thorgrem het volgende:

Kortom je hebt helemaal niets aangetoond. Ik neem aan dat we nu terug gaan naar het onderwerp gaan aangezien deze extreme manieren van vasten dus geen bijbelse grond hebben (wat niet wil zeggen dat ze on-bijbels zijn, dat wil ik absoluut niet zeggen) en de aanval op het katholieke vasten dus geen grond heeft om op te staan.

Beste Thorgrem,

Ik denk echt dat jij het een beetje verkeerd begrepen hebt... lees eens even een paar posts terug, dan zul je zien dat dit absoluut geen aanval is op de katholieke manier van vasten. Ik vind dat iedereen zijn eigen overtuiging moet volgen, of dit nu Bijbelse grond heeft of niet (wat het verschil is met onbijbels moet je me nog maar eens uitleggen verbaasd.gif). In ieder geval val ik helemaal niemand aan. Ik heb voor mezelf de beslissingen genomen dat vasten voor mij betekent mezelf volledig van eten onthouden. Dat het voor iemand anders een andere invulling kan hebben snap ik, en ik respecteer dat.

Het was niet mijn bedoeling om aan te tonen dat vasten 1 betekenis heeft, maar dat vasten meerdere betekenissen kan hebben, en ik wilde laten zien waarom ik mijn betekenis eraan geef. Dat jij vervolgens mij de woorden in de mond legt door te zeggen dat ik de katholieke manier aanval snap ik niet echt.

Ik moet wel bekennen dat ik dit ook wel herken van de evangelische kant. Ik merk dat er op het moment nogal een strijd gaande is tussen katholieken en vooral de evangelischen, en daardoor kunnen dingen nu eenmaal van beide kanten wat anders worden opgevat als ze bedoeld worden. Ikzelf heb me daar ook wel schuldig aangemaakt, maar ik probeer er nu ook op te letten. Misschien is het handig als iedereen, zoals de katholieken en evangelischen voortaan voor zichzelf nagaan of de post ook anders geïnterpreteerd kan worden, en daarnaar handelen. Dat zal de sfeer op het forum zeker verbeteren ben ik van mening, en kunnen dit soort misverstanden ook uit de weg worden geruimd...

Gods zegen,

Mark

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op dinsdag 26 december 2006 21:10:47 schreef Mark1987 het volgende:

[...]

Beste Thorgrem,

Ik denk echt dat jij het een beetje verkeerd begrepen hebt... lees eens even een paar posts terug, dan zul je zien dat dit absoluut geen aanval is op de katholieke manier van vasten. Ik vind dat iedereen zijn eigen overtuiging moet volgen, of dit nu Bijbelse grond heeft of niet (wat het verschil is met onbijbels moet je me nog maar eens uitleggen
verbaasd.gif
). In ieder geval val ik helemaal niemand aan. Ik heb voor mezelf de beslissingen genomen dat vasten voor mij betekent mezelf volledig van eten onthouden. Dat het voor iemand anders een andere invulling kan hebben snap ik, en ik respecteer dat.

Het was niet mijn bedoeling om aan te tonen dat vasten 1 betekenis heeft, maar dat vasten meerdere betekenissen kan hebben, en ik wilde laten zien waarom ik mijn betekenis eraan geef. Dat jij vervolgens mij de woorden in de mond legt door te zeggen dat ik de katholieke manier aanval snap ik niet echt.

Ik moet wel bekennen dat ik dit ook wel herken van de evangelische kant. Ik merk dat er op het moment nogal een strijd gaande is tussen katholieken en vooral de evangelischen, en daardoor kunnen dingen nu eenmaal van beide kanten wat anders worden opgevat als ze bedoeld worden. Ikzelf heb me daar ook wel schuldig aangemaakt, maar ik probeer er nu ook op te letten. Misschien is het handig als iedereen, zoals de katholieken en evangelischen voortaan voor zichzelf nagaan of de post ook anders geïnterpreteerd kan worden, en daarnaar handelen. Dat zal de sfeer op het forum zeker verbeteren ben ik van mening, en kunnen dit soort misverstanden ook uit de weg worden geruimd...

Gods zegen,

Mark

Oww, zo bedoelde ik het ook niet tegen jou Mark. Ik vond de eerste post van Kimberly echter wel als een veroordeling over komen en aangezien jij min of meer reageerd aan een post die voor haar bedoeld was.

Onbijbels is een term voor iets wat regelrecht tegen de Bijbel in gaat en dat kan van geen van beide manieren gezegt worden.

Iig bedankt voor je bijdrage.

En wellicht kunnen we idd hier nu een eerste stap maken en de strijdbijl begraven, of iig even wegleggen smile.gif Ik zal iig wat beter op mijn eigen post gedrag letten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga wel vasten, maar weet nog niet precies hoe. Vorig jaar heb ik gevast door enkel drie maaltijden te eten, een sober ontbijt, sobere lunch en normaal avondeten. Maar toen viel ik in een week vijf kilo af, was daarna twee weken ziek, en heb toen de vasten maar gelaten voor wat ze waren, omdat ik te zwak was. Had wat meer wilskracht kunnen tonen, dan had ik het wel uit kunnen zingen, maar denk dat ik het dit jaar anders doe. Drie gezonde, stevige maaltijden per dag, en als ik het echt niet trek een 'saai' tussendoortje. (droge boterha\m oid?) Dan komt mijn vasten min of meer neer op geen honing in mijn havermoutzooi 's ochtends, en geen snoep of snacks, maar dat moet dan maar. Misschien kan ik het in de loop van de veertig dagen wat afbouwen, maar ik heb geen zin om weer ziek te worden nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk erover om dit jaar zelf ook te 'vasten'. Ik zet het tussen aanhalingstekens omdat ik het nu niet echt uit godsdienstige overtuiging doe, maar ik merk wel dat ik mezelf soms te veel richt op materiële zaken en daardoor uit het oog verlies wat echt belangrijk is, zoals vriendschap, liefde, maar ook geestelijke ontplooiing. De katholieke vastenperiode leek me een mooie gelegenheid om mijzelf een tijdje bewust bepaalde dingen te ontzeggen.

Eerst dacht ik ook gewoon minder te snoepen en soberder te eten, maar ik betrap mijzelf erop dat ik dan denk 'oh, da's een mooie gelegenheid om een paar kilo kwijt te raken', waardoor ik me dus net weer richt op dat materiële, en ik wil niet met een foute motivatie beginnen. Omdat ik besef dat ik de neiging heb om te veel aandacht te besteden aan mijn uiterlijk leek het me zinvol om in plaats van soberder te eten bewust een tijd soberder gekleed te gaan. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik denk dat ik mijn 'vasten' ga invullen door tijdens de vastenperiode geen make-up en sierraden te dragen.

Ik weet niet of dit zinvol klinkt in jullie oren, ik hoop dat jullie het mij niet kwalijk nemen dat ik dit hier post aangezien het eigenlijk niet echt is wat de TS met vasten bedoelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

wat eet ik normaal: smorgens kellogs en een stuk fruit

smiddags 4-5 boterhammen met vegetarische kaas

savonds gewoon avondeten, aardapellen en groenten, en soms quorn. Ik schep me wel een groot bord op anders voel ik me slap

soms een glas soya melk

dus moest ik vasten... wat zou ik dan moeten eten

smorgens 1 snee droog brood

smiddags 2 sneden zonder beleg en savonds enkel groenten?

zou wel weinig zijn

en de laatste tijd heb ik veel last van mijn bloedsuikerspiegel,allesinds, we denken dat het dat is. ik vertoon toch alle symptomen

moest ik vasten, dan zou dat niet zo'n goed idee zijn, sinds mijn eten zowiezo al sober is

en mijn pa zat al bezig: ben jij vermagerd?? je bent te mager je moet meer gaan eten

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 28 december 2006 14:39:05 schreef Iriacynthe het volgende:

Ik denk erover om dit jaar zelf ook te 'vasten'. Ik zet het tussen aanhalingstekens omdat ik het nu niet echt uit godsdienstige overtuiging doe, maar ik merk wel dat ik mezelf soms te veel richt op materiële zaken en daardoor uit het oog verlies wat echt belangrijk is, zoals vriendschap, liefde, maar ook geestelijke ontplooiing. De katholieke vastenperiode leek me een mooie gelegenheid om mijzelf een tijdje bewust bepaalde dingen te ontzeggen.

Eerst dacht ik ook gewoon minder te snoepen en soberder te eten, maar ik betrap mijzelf erop dat ik dan denk 'oh, da's een mooie gelegenheid om een paar kilo kwijt te raken', waardoor ik me dus net weer richt op dat materiële, en ik wil niet met een foute motivatie beginnen. Omdat ik besef dat ik de neiging heb om te veel aandacht te besteden aan mijn uiterlijk leek het me zinvol om in plaats van soberder te eten bewust een tijd soberder gekleed te gaan. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik denk dat ik mijn 'vasten' ga invullen door tijdens de vastenperiode geen make-up en sierraden te dragen.

Ik weet niet of dit zinvol klinkt in jullie oren, ik hoop dat jullie het mij niet kwalijk nemen dat ik dit hier post aangezien het eigenlijk niet echt is wat de TS met vasten bedoelt.

Ik vind het een goede manier van vasten smile.gif. Je kunt wel 'gewoon' minder gaan eten, maar als je merkt dat dat je helemaal niet brengt bij bezinning en het doel waarvoor je vast, kun je het beter niet doen. Bij mij zou deze manier niet zoveel zin hebben, ik draag toch haast geen sierraden, en zonder make-up zou ik ook wel kunnen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 28 december 2006 15:39:25 schreef Thorgrem het volgende:

Ann als ik jou was dan zou ik idd niet de vasten periode invullen met het minderen van eten. Wel zou je op andere manieren kunnen vasten die niets met eten te maken hebben.

welke dan?

ik koop niks wat ik niet nodig heb

neem enkel de fiets

ik zit de laatste tijd veeel minder op de computer, en dat ga ik zo houden want zo gezond is die lichtbak niet puh2.gif

mijn kledij is ook goedkoop

wat ik wel eens ga moeten doen is studeren...daar ga ik nu aan beginnen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op donderdag 28 december 2006 16:09:38 schreef Ann het volgende:

[...]

welke dan?

ik koop niks wat ik niet nodig heb

neem enkel de fiets

ik zit de laatste tijd veeel minder op de computer, en dat ga ik zo houden want zo gezond is die lichtbak niet
puh2.gif

wat ik wel eens ga moeten doen is studeren...daar ga ik nu aan beginnen

Een goede vraag. Ik ken je niet persoonlijk dus dat is wat moeilijk.

Je zou alle tijd die je nu bespaard doordat je minder achter de computer zit kunnen gebruiken om eens wat vaker bij familie of vrienden langs te gaan die het moeilijk hebben. Je zou voor die periode wat (extra)vrijwilligerswerk kunnen doen.

Jou zou wat meer kunnen bidden/ bestuderen van de Bijbel. Jou ouders (als je daarbij woont) extra kunnen helpen in de huishouding.

Je zou de dagelijkse keuzes die je maakt drastisch kunnen bepreken.

Er zijn ontelbare mogelijkheden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

eigenlijk probeer ik dat altijd... ik ben nogal perfectionistischpuh2.gif

oma bezoek ik nu ook regelmatig en mijn andere oma vandaag smile.gif

de bijbel bestuderen, ja zou ik kunnen doen, met mijn geheugen is dat niet echt makkelijk..maar goed puh2.gif Dan moet ik bronnen gaan opzoeken en geschiedenisboeken...ik denk dat ik dan alleen maar meer in de war geraak

extra helpen in huishouden doek soms, maar zou vaker kunnen

vrijwilligerswerk zou ik ook willen doen, al lang, ik heb een mail gestuurd naar zo'n vereniging maar ik heb nog geen terug gerkregen (al 5 dagen niet) voorheen had ik ook al eens gedaan en die stuurden ook niks terug:S

Maar op dit moment mschien niet echt de beste keuze sinds ik zelf hulp nodig hebpuh2.gif en op zoek ben naar een psycholoog

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 28 december 2006 19:54:15 schreef TimonK het volgende:

Het gaat over het oude Testament.
knipoog_dicht.gif

Precies, maar Michie kan vast wel vertellen waar ik iets kan vinden over het vasten van de Christenen in die tijd.

Kortom, kan je uitleggen wat je bedoeld Michie.. ik begrijp het niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op donderdag 28 december 2006 21:13:51 schreef Iggi het volgende:

[...]

Precies, maar Michie kan vast wel vertellen waar ik iets kan vinden over het vasten van de Christenen in
die tijd
.

Kortom, kan je uitleggen wat je bedoeld Michie.. ik begrijp het niet.

Ik zei Christenen om iets aan te geven, het gaat mij niet om de naam. De naam Jezus komt ook niet voor in het OT maar op heel veel plekken kan je toch over Jezus lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid