Spring naar bijdragen

hoe ís God?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 113
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

OK, even de exegese:

Deel II, Scene "Master Yoda", direct na de dialoog

Yoda: "Poerwful you have become, Dooku. The dark side I sense in you"

Dooku: "I've become more powerfull than any jedi"

Volgt de aanval van Dooku op Yoda, met "force lightning". Wat we vervolgens zien is dat Yoda deze retourneert.

Volgens de methode van video-met-video-vergelijking, kan men beargumenteren dat Yoda hier zelf deze techniek inzet. Dit past ook in de bedelingenleer, immers, we zijn nog in de Republikeinse bedeling, die vóór de Keizerlijke bedeling valt, en waarin de verdeling van force powers over de Light Side en de Dark Side nog niet zo eminent is.

Volgens de context-gevoelige exegese, waarbij tevens recht gedaan wordt aan oude, buiten video-bronnen, zoals de beide Knights of the Old Republic-games, kan er geen twijfel bestaan. Force Lighting is daar een Dark Side power, en dus moet de conclusie zijn dat Yoda slechts de techniek van Dooku weerkaatst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 08 januari 2007 22:44:54 schreef Pius_XII het volgende:

[...]

Een zware ook; KKK 2855 zegt duidelijk:"Hij/zij die schpamt zal 't hellevuur aen den lijve ondervinden "

Niet helemaal, maar wel offtopic-ontopic

2855 De afsluitende lofprijzing 'Want van U is het koninkrijk en de kracht (!) en de heerlijkheid'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 08 januari 2007 22:40:09 schreef lina het volgende:

is spammen een zonde?

Volgens de credible faq niet meer of minder dan het gelijkstellen van allerlei geloofsovertuigingen aan het orthodox christendom. En aangezien Pier begon over The Force, kan je een serieuze exegese over dat onderwerp onmogelijk als spam beschouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 08 januari 2007 21:00:24 schreef Thorgrem het volgende:

[...]

Gaaf, ik ben dol op Star Wars!

Zelf ken ik het nauwelijks, maar mijn broer is er wild van.

Quote:

Maar kun je als je de force genoeg beheerst zoals een ware jedi dan ook van die bliksems uit je hand laten komen?

G’d kan het wel:

Job 37

3 Hij laat die los onder de ganse hemel

en zijn bliksemlicht tot de einden der aarde. smile.gif

Quote:
En objecten van afstand laten bewegen enzo?

Job 38

32 Doet gij de tekens van de Dierenriem te rechter tijd opgaan,

en bestuurt gij de Beer met zijn jongen? party.gif

Shalom, Pier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

nu we dan toch op dit onderwerp beland zijn en dingen citeren:

Het derde gesprek met God, pag 173-175

-Net als de lucht in je huis neemt de levensenergie -die wij de 'ziel van God noemen'- verschillende karakteristieken aan naar gelang hij verschillende fysieke objecten omringt. In feite vloeit die energie op een bepaalde manier samen zodat fysieke objecten worden gevormd.

Wanneer de energiedeeltjes samenkomen en fysieke materie vormen, worden ze sterk geconcentreerd. In elkaar gedrukt. Samengedrukt. Ze beginnen 'eruit te zien', zelfs 'aan te voelen', als verschillende eenheden. Dat wil zeggen dat ze zich beginnen 'af te scheiden', dat ze gaan 'verschillen' van alle andere energie. Toch is het allemaal dezelfde energie, die zich anders gedraagt . Door die verschillende gedragingen kan Al wat is zich manifesteren als Dat wat veelvuldig is.

Zoals Ik in Boek 1 heb uitgelegd, kan Dat wat is zichzelf niet ervaren totdat het zijn vermogen te differentieren heeft ontwikkeld. Daardoor kan Dat wat alles is worden gescheiden in Dat wat dit is en Dat wat dat is. (Ik probeer het nu echt heel eenvoudig te houden.)

Die 'klontjes energie' die zijn samengebald tot aparte eenheden die tot de fysieke wezens behoren, zijn wat jullie 'zielen' hebben genoemd. Die delen van Mij die veranderd zijn en jullie geworden zijn, dát is waarover we het hier hebben. De goddelijke dichotomie luidt dus zo:

Er is slechts één van ons.

Er zijn velen van ons.

-Wauw, dit is fantastisch.

-Vertel Mij wat.

Zal ik doorgaan?

-Nee, houdt U maar op, ik verveel me.

Ja, gaat U door !

-Goed

Wanneer de energie samenvloeit, wordt het sterk geconcentreerd zoals Ik al zei. Maar hoe verder je je verwijdert van dat punt waar het allemaal geconcentreerd is, des te losser de energie wordt. De 'lucht wordt dunner'. Het aura vervaagt. De energie verdwijnt nooit helemaal, dat kan niet. Het is de stof waar alles van gemaakt is. Het is Al wat is. Maar het kan heel erg ijl worden, erg subtiel, bijna 'afwezig'. Dan kan het op een andere plaats (lees: in een ander deel van zichzelf) weer samenvloeien, nog eens 'samenklonteren', om weer dat wat jullie materie noemen te vormen, dat wat 'eruit ziet' als een zelfstandige eenheid. Nu lijken die twee eenheden van elkaar gescheiden bestaan, maar de waarheid is dat er geen scheiding bestaat.

Dit is, in heel erg simpele en elementaire bewoording, de verklaring achter het fysieke universum.

-Wauw. Maar is dat echt waar? Hoe weet ik nu dat ik dit niet allemaal zit te fantaseren?

Jullie wetenschappers zijn al lang bezig te ontdekken dat alle bouwstenen van het leven hetzelfde zijn.

Ze brachten stenen mee van de maan en vonden dezelfde stof die ze ook in bomen aantroffen. Ze halen een boom uit elkaar en vinden daar dezelfde stof die ze in jou aantreffen.

Ik zeg je: we zijn allemaal hetzelfde spul.

We zijn allemaal dezelfde energie, samengevloeid, op verschillende manieren in elkaar gedrukt om verschillende vormen en verschillende materialen te scheppen.

Niets bestaat helemaal zelfstandig. Dat wil zeggen, niets kan helemaal uit zichzelf materie worden . Jezus zei: 'Zonder de vader ben ik niets'. De vader van alles is zuiver gedachte. Dit is de levensenergie, Dit is wat jullie de absolute liefde noemen. Het is de God en de Godin, de alfa en omega, het begin en einde. Het is het Alles in Alles, de onbewogen bewger, de primaire bron. Het is wat jullie van het begin der tijden af hebben geprobeerd te begrijpen. Het grote mysterie, het eindeloze raadsel, de eeuwig waarheid.

Er is slechts één van ons, en dat is dus degene Wie jij bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 09 januari 2007 16:06:36 schreef Pius_XII het volgende:

Dat gedachtegoed van die Walsche lijkt me aardig gnostisch, niets nieuws onder de zon dus...

Overigens weet hij het wel te presteren om de Katholieke leer verkeerd weer te geven en om dan tegen die stroman het gevecht aan te gaan.

ik ben niet zo geinteresseerd als wat hij over de kerk zegt, als over God... en of het nu gnostisch is of hoe dan ook.. ik vind niks verkeerds of tegenstrijdigs in zijn boeken, eerder een zeer geslaagde verheldering in de natuur van God (en het leven, de dood, bewustzijn, emoties, vrije wil, relaties, liefde etc)... dat is misschien persoonlijk zo voor mij, maar ik weet dat Walsch zelf en veel andere lezers een dieper geluk en vervulling in het leven hebben gevonden door de berichten in zijn boeken (ja, hij zelf is nog bezig in zijn blogs en programma's, met anderen, zijn berichten te verwerken en toe te passen in het leven... ervaringen delen is daarbij heel belangrijk.. en dat past bij zijn uitspraak dat het leven een uitdrukking is over wie wij zijn, en een steeds hernieuwde uitspraak moet worden over wie wij denken dat we werkelijk zijn (in de politiek, religie, gezinsleven, als cultuur, als natie, tegenover het milieu, tegenover andere culturen, in persoonlijke relaties etc.)...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid